Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-01@01:13:42 GMT

مسافران جام جهانی با چه قیمتی ارز می‌گیرند؟

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۲۰۹۴۹

خرداد: به فاصله کمتر از یک ماه مانده تا شروع جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، مسافران عازم برای تماشای مسابقات فوتبال، می‌توانند هر کدام فقط تا ۵۰۰ یورو، از بانک‌ها ارز مسافرتی تهیه کنند.
به گزارش ایسنا، با رویه جدیدی که بر بازار ارز ایران حاکم شده و بیش از یک ماه از آن می‌گذرد دیگر خبری از خرید و فروش رسمی ارز در بازار آزاد و صرافی‌ها نیست و متقاضیان باید ارز مورد نیاز خود را از طریق بانک‌ها و یا سامانه یکپارچه ارزی (نیما) تهیه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روال اخیر اجرایی شده در بازار ارز، بانک مرکزی تنها یک نرخ را برای ارزها تعیین کرد و در معاملات ارزی در محدوده تعیین شده با نرخ مشخصی که ممکن است روزانه تغییر کند انجام می‌شود.
در سیاست جدید ارزی مسافران نیز با تغییر شرایط مواجه شده‌اند به طوری که دیگر نمی‌توانند با مراجعه به صرافی بانک‌ها و ارائه بلیت و یا ویزا ارز مورد نیاز را دریافت کنند. تا پیش از این هر مسافر می‌توانست تا ۵۰۰۰ دلار به صورت سالانه از صرافی بانک‌ها ارز تهیه کند که با قیمتی حدود ۲۰ تا ۳۰ تومان ارزان‌تر از سایر صرافی‌ها بود. اما در وضعیت موجود و تغییر روش قبلی هر مسافر حداکثر ۱۰۰۰ یورو و یا معادل آن در ارزهای دیگر امکان دریافت ارز از بانک‌ها را دارد. همچنین ارز مسافرتی پرداختی به مسافران کشورهای هم مرز و مشترک‌المنافع به غیر از عراق ۵۰۰ یورو و یا معادل به سایر ارزها است. کشورهای هم مرز و مشترک المنافع یعنی آنهایی که برای سفر فقط ۵۰۰ یورو به مسافر در ازای ارائه اسناد اختصاص پیدا می‌کند، عبارتند از: ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، ملداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، بحرین، کویت، قطر، پاکستان، عمان، امارات و قبرس.
در روزهای نزدیک به شروع جام جهانی مسافران ایرانی که قصد سفر به روسیه و تماشای مسابقات را دارند، در تکاپو برای تهیه ارز مورد نیاز هستند. آنها در هر صورت فقط می‌توانند در چارچوب تعیین شده ارز پرداختی بانک مرکزی را  دریافت کنند. با توجه به اینکه روسیه جزو کشورهای هم مرز و مشترک‌المنافع تقسیم‌بندی می‌شود در نهایت مسافران جام جهانی فقط ۵۰۰ یورو یا معادل آن امکان دریافت از شعب بانک‌های عامل را دارند.
مراجعه به شعب ارزی بانک‌های عامل (تجارت، ملت، ملی و سامان) از این حکایت دارد که مسافران می‌توانند در فاصله حداکثر هفت روز مانده به سفر خود با ارائه اصل گذرنامه و اصل شناسنامه و کارت ملی و همچنین اصل بلیت سفر فرآیند دریافت بلیت را انجام دهند. ارز فقط به یورو و یا معادل سایر ارزها خواهد بود، ولی در نهایت بستگی به ارزی که در آن زمان در اختیار بانک است، دارد. یعنی ممکن است یورو و یا معادل آن روبل به متقاضی سفر به روسیه پرداخت شود، اما مشخص آن است که اصلا دلار در این سبد ارزی قرار ندارد. در حال حاضر قیمت هر یورو با نرخ مرجع حدود ۵۰۰۰ تومان است که برای ۵۰۰ یورو هزینه‌ای نزدیک به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای متقاضی به همراه دارد. تاکید بانک بر این است که طبق بخشنامه بانک مرکزی به افراد زیر ۱۲ سال امکان دریافت ارز مسافرتی را ندارند. در صورتی که قرار باشد مسافر جام‌جهانی روبل دریافت کند، اکنون قیمت اعلامی بانک مرکزی حدود ۶۸ تومان است.
 با این که در اطلاعیه بانک مرکزی اعلام شده بود که متقاضیان ارز مسافرتی موظف هستند گذرنامه معتبر، بلیت هواپیما، ویزای کشور مقصد (کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور را به بانک  پرداخت کنند، گفت‌و گو با شعب ارزی از این حکایت دارد که نیازی به ارائه رسید پرداخت عوارض برای انجام فرایند دریافت ارز سفر نیست. ارز خریداری شده از بانک عامل، در هنگام خروج از کشور و در فرودگاه از طریق شعب مستقر بانک به مسافر تحویل می‌شود.
اما اینکه مسافر بخواهد بالغ بر ۵۰۰ یورو و یا ۱۰۰۰ یوروی اختصاص یافته بر اساس تقسیم بندی محل سفر، ارز تهیه کند موضوعی است که بانک‌ها عنوان می‌کنند امکان پرداخت بیش از این برای آن‌ها وجود ندارد و مسافر باید به بازار آزاد و صرافی‌هایی که به طریقی ارز می‌فروشند مراجعه و مازاد مورد نیاز خود را تهیه کنند. برچسب ها: جام جهانی ، فوتبال ، روسیه ، ارز مسافرتی

منبع: خرداد

کلیدواژه: جام جهانی فوتبال روسیه ارز مسافرتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۲۰۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان

همزمان با برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو که به معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران می‌پردازد، بانک سامان به عنوان یک بانک پیشرو در ارائه خدمات به تجار کشور، حضوری فعال و پررنگ در این نمایشگاه دارد.

به نقل از سامان رسانه، هاله حسین‌زاده معاون بین‌‎الملل بانک سامان در گفتگویی، با بیان اینکه بانک سامان به منظور معرفی خدمات خود به صادرکنندگان کشور، حضوری پررنگ در نمایشگاه ایران اکسپو دارد، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط و محدودیت‌های بین المللی، یکی از بزرگترین دغدغه‌های صادرکنندگان ایرانی نحوه وصول عواید صادراتی است. از این‌رو بانک سامان با توجه به شبکه گسترده و قوی کارگزاری از یک‌سو و از سویی دیگر تیم حرفه‌ایی و توانمند خود، توانسته نقش موثر و بسزایی در راحتی، سرعت و امنیت صادرات و وصول درآمد‌های حاصله در حوزه‌های مختلف داشته باشد.

معاون بین‌الملل بانک سامان سپس ادامه داد: در همین حال باید گفت که با توجه به جایگاه بسیار خوب بانک سامان در شبکه بانکی کشور، که طی چندین سال گذشته همواره در میان سه بانک اول کشور از لحاظ حجم عملیات ارزی در حوزه واردات بوده، «بازار تقاضای» خوبی برای خرید ارز حاصل از صادرات در اختیار دارد که صادرکنندگان با اتکا بر توانمندی بانک سامان در این حوزه می‌توانند با سرعت و راحتی، تعهدات صادراتی خود را از طریق بانک سامان ایفا کنند.
حسین‌زاده در بخش دیگری از این گفتگو اظهار کرد: با توجه به سیاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر ارگان‌های متولی مبنی بر ایجاد ابزار‌های تشویقی و حمایتی در توسعه صادرات کشور و همچنین ایجاد بستری امن و راحت از طریق سیستم بانکی به منظور هدایت منابع ارزی واصله به سمت واردات مورد نیاز کشور، در آینده نزدیک نقش بانک‌ها به عنوان بازو‌های اجرایی بانک مرکزی در این فرایند پررنگ‌تر خواهد شد. از این رو، بانک سامان همانند گذشته، با تمام توان و قدرت آماده است تا در کنار فعالان اقتصادی کشور اعم از واردکنندگان و صادرکنندگان به عنوان حلقه واسط تسهیل‌گر حضور داشته باشد تا با شنیدن دغدغه‌ها و نیازهایشان به ارائه راه حل و راهکار‌های متناسب با آن‌ها بپردازد.

معاون بین‌الملل بانک سامان با اشاره به مزیت این بانک نسبت به سایر بانک‌های کشور در حوزه ارزی، عنوان کرد: همانطور که پیش‌تر اشاره کردم بانک سامان، طی چند سال گذشته همواره بین سه بانک نخست کشور از لحاظ حجم عملیات ارزی بوده که بی شک این مهم، نتیجه رضایت و خشنودی مشتریان از ارائه خدمات بانک سامان است و خود گویای مزیت بالای بانک سامان در شبکه بانکی کشور است.

هاله حسین‌زاده در پایان از تجار و فعالان حوزه واردات و صادرات کشور دعوت کرد تا در تمامی اوقات سال برای دریافت اطلاعات و آگاهی از خدمات قابل ارائه به همکاران بانک سامان در شعب ارزی و یا همکاران بانکداری شرکتی بانک سامان و یا صرافی سامان مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • سهمیه ارز مسافران حج چقدر شد؟
  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟
  • سهمیه ارز مسافران حج اعلام شد
  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • راهنمای کامل دریافت ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۳+ فیلم
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان