Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@22:34:09 GMT

رهاسازی پلاستیک‌ها در محیط زیست

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۲۸۳۷۶

رهاسازی پلاستیک‌ها در محیط زیست

ایران یکی از ۱۰ کشور نخست دنیا در زمینه مصرف پلاستیک است. بر اساس آمار موجود، میزان پلاستیک تولیدی در ایران بیش از ۱۷ هزار تن در سال تخمین زده شده که این رقم معادل حدود ۵۰ تن در روز است. هر شهروند تهرانی به طور متوسط روزانه ۳ نایلون پلاستیکی را وارد چرخه محیط زیست می‌کند. بقایای پلاستیک باعث مرگ بیش از یک میلیون پرنده در سال و همچنین مرگ بیش از صدهزار پستاندار می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در جوامع پیشرفته در حال حاضر تنها ۵ درصد از پلاستیک‌های تولید شده، بازیافت می‌شود و باقی در طبیعت رها شده و یا بدون هیچگونه تمهیدات خاص دفن می‌شوند.امروزه علاوه بر رهاسازی غیر اصولی پلاستیک و مواد پلاستیکی در حاشیه شهر و جاده‌های کشور، کشاورزی به شیوه کشت زیر پلاستیکی و جالیزی نیز عامل اصلی تهدید کننده‌ی محیط زیست است.
محصولاتی که به این روش کشت می‌شوند، شامل هندوانه، خربزه و طالبی است، پیش رس کردن محصولات، مدیریت منابع آب، استفاده بهینه از آب و مدیریت عوامل خسارت زا از مهم‌ترین مزیت‌های کشت این نوع محصولات است، که اواسط خرداد زمان برداشت محصولات جالیزی است و در استان سمنان، گرمسار، سرخه و سمنان بیشترین مناطق کشت محصولات جالیزی هستند.   اغلب بعد از برداشت محصول در این نوع کشت، پلاستیک‌ها در زمین‌های کشاورزی رها می‌شوند، رهاسازی پلاستیک‌های استفاده شده برای این نوع کشت در کشاورزی، تهدیدی بزرگ برای محیط زیست و گونه‌های جانوری و حیوانی منطقه است.
تجزیه پلاستیک پس از یک دوره بسیار طولانی (حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ سال) آغاز می‌شود. ویژگی‌هایی که سبب شده‌اند پلاستیک در بازار جهانی تا این حد مهم باشد همان‌هایی هستند که آن را به آلاینده‌ای فراگیر تبدیل کرده‌اند: دوام و مقاومت در برابر تجزیه!

منبع: پارسینه

کلیدواژه: محیط زیست پلاستیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۲۸۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۳ هزار کیسه پارچه‌ای در نانوایی‌های شهرستان بروجرد

 اصغر بلکی‌وند در مراسم روز زمین پاک که در مجموعه تفریحی باغ فدک بروجرد برگزار شد افزود: ۳ هزار کیسه پارچه‌ای به مناسبت هفته زمین پاک در نانوایی‌های شهرستان بروجرد توزیع می‌شود، جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی گامی بزرگ در کاهش استفاده از پلاستیک است. 
وی اظهار داشت: طبق گزارش سازمان ملل، سالانه ۴۳۰ میلیون تن پلاستیک تولید می‌کنیم، با توجه به اینکه بازیافت پلاستیک سخت است مشکلاتی برای زمین ایجاد می‌کند. 
رییس اداره محیط زیست بروجرد گفت: متاسفانه در کشور‌های پیشرفته بازیافت پلاستیک‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد است و ۹۰ درصد وارد طبیعت می‌شوند، پلاستیک‌ها ۵۰۰ سال طول می‌کشد تا تجزیه شوند. 
بلکی‌وند با اشاره به اینکه در آینده نزدیک شاهد بیماری‌های مختلف در اثر‌ها ساختن پلاستیک‌ها در طبیعت خواهیم بود افزود: استفاده کمتر از پلاستیک‌ها تاثیر بسزایی در جلوگیری از آلودگی محیط زیست و طبیعت دارد، یکی از راهکار‌های مهم برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست آموزش کودکان در مدارس است. 
وی اظهار داشت: مسئولان نیز وظیفه دارند قوانینی مصوب کنند تا از پلاستیک در تولیدات کمتر استفاده شود، محصولات بسته بندی شده باعث تولید زباله بیشتر خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک
  • برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه
  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان
  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان 
  • توزیع ۳ هزار کیسه پارچه‌ای در نانوایی‌های شهرستان بروجرد
  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک، ۵۰۰ سال زمان لازم است
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک ۵۰۰ سال زمان لازم است
  • اجرای مصوبه کاهش مصرف پلاستیک در قزوین