Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@02:49:51 GMT

عزل یا ارتقای مدیران کارآمد معیار سنجش سلامت سیستم اداری

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۳۷۴۰۴

عزل یا ارتقای مدیران کارآمد معیار سنجش سلامت سیستم اداری

در ادامه این مطلب آمده است: متاسفانه در مناطقی که انتصاب مدیران براساس شایسته ‌سالاری نباشد، افراد ناکارآمد با صدها ترفند سعی در منزوی کردن مدیران شایسته، حاشیه ‌نشینی و عزل آنان دارند.
در نهایت مدیر توانمند سه گزینه پیش روی دارد: 1- تسلیم سیستم ناکارآمد شود و مطابق خواسته‌ ها و اولویت‌ های آنان رفتار کند که شاهد رکود و دور باطل و عدم توسعه ‌یافتگی در آن سازمان خواهیم بود و حاصل آن مدیریتی منفعل و ایستاست که فاقد هرگونه کارآمدی و خلاقیت می‌ باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


2- در مقابل خواسته ‌های غیراصولی از خود مقاومت نشان داده و براساس موازین علمی و استاندارد عمل کند که با رقابت منفی هم‌ترازان و برخورد مسئولان ناکارآمد مواجه خواهد شد و نتیجه‌ آن لغو ابلاغ، تبعید و یا تنزل پست خواهد بود و با پایان مدیریت دچار فاصله از نقش و انزوای اجتماعی شده و توانایی ‌ها و استعدادهایش ابتر می‌ ماند.
3- درعین مقاومت درمقابل زیاده ‌خواهان، سیستم تحت اداره خود را براساس موازین استاندارد بر روی ریل موفقیت قرار می ‌دهد و با ارائه کارنامه‌ موفقیت ‌آمیز توان رایزنی و ارتباط خود با مسئولان مرکزی را بالا برده و درصورت لغو ابلاغ مورد حمایت رسانه‌ ها و مقامات بالاتر قرار می ‌گیرد و با کسب پستی بالاتر و اثرگذارتر به فعالیت خود ادامه می ‌دهد و با استفاده از دستاوردها و آموخته‌ های پیشین در جهت رشد و اعتلای سازمان محل خدمت قدم برمی‌ دارد.
اما مسئولان ستادی با شناسایی مدیران توانمند که در معرض رقابت منفی هم‌ ترازان و عدم حمایت مدیران میانی قرار دارند با استفاده از ظرفیت‌ها و تجارب موفق با ارتقای شغلی آنان می ‌توانند بهترین حامیان مدیران توانمند باشند و موثرترین برخورد جهت الگوپذیری را ارائه دهند.
براساس نظریه فاصله از نقش در صورتی که افراد توانمند و نخبه در جایگاه شایسته خود قرار نگیرند و دچار طرد و انزوای اجتماعی شوند و به اجبار در نقشی پایین ‌تر از منزلت اجتماعی خود قرار گیرند، از ایفای نقش خود برحسب شایستگی و استعداد خودداری می ‌کنند و روز به ‌روز از کارآمدی شخص کاسته می‌ شود و این امر می ‌تواند عامل مهمی در کاهش بهره‌ وری و راندمان کاری باشد.
بنابراین توصیه می‌شود مسئولان آگاه و توانمند در انتصابات اصل شایسته ‌سالاری را به‌ عنوان اصولی‌ ترین گزینه مد نظر قرار دهند.
فراموش نکنیم عزل مدیران توانمند نتیجه ‌ای جز انزوای اجتماعی افراد مستعد و کاهش سرمایه اجتماعی نخواهد داشت.
ناگفته پیداست در فضای شفاف کنونی که به همت رسانه ‌ها و وسایل ارتباط جمعی ایجاد شده است عملکرد مدیران زیر ذره‌ بین و ارزیابی افکار عمومی قرار خواهد گرفت و در معرض دقیق ‌ترین و شفاف‌ ترین قضاوت‌ها خواهند بود.
** مریم کرمی جامعه‌ شناس
3022
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 استفاده از ظرفیت بهره وری جامعه حاشیه نشینی سرمایه موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۷۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب نیرو مربی های پرورشی در دستور کار قرار دارد

میثم لطفی معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی در جمع خبرنگاران حاضر در حیاط دولت در سخنانی گفت: بخشنامه‌ای را دفتر سلامت اداری و فرهنگ سازمانی ما به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کردند بر اساس آن دریافت هرگونه هدیه توسط کارکنان دولت در فضای اداری ممنوع شده است. به خاطر اینکه به سلامت اداری و کاهش و رفع تعارض کمک کند.

وی ادامه داد: این هدیه گرفتن‌ها گاهی اوقات میل ایجاد میکند، ان‌شاءالله بتوانیم از این طریق هم سلامت اداری را افزایش داده و هم فساد را ان‌شاءالله کاهش پیدا کند.

وی در رابطه با بحث استخدام نیرو‌های خدماتی مدارس، اظهار داشت: ما الان برای چهاردهم اردیبهشت یعنی دو روز بعد ان‌شاءالله آزمون استخدامی کیفیت بخشی آموزش و پرورش را داریم. ان‌شاءالله برای ۱۹۷۱۲ نفر جذب خواهیم داشت در رشته مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان بعد از ۱۰ سال تقریبا ده سال بود مجوز داده نشده بود. امور تربیتی و سبک زندگی، مربیان سلامت و مربیان تربیت بدنی که حدوداً ۴۰۰ هزار نفر هم در این آزمون شرکت کردند.

رییس سازمان اداری و استخدامی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی آزمون را برگزار می‌کند و امیدوار هستیم که تا نیمه خرداد ماه نتایج آزمون بیاید که اول مهر این همکاران را در دستگاه اجرایی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: این تدبیر مقام معظم رهبری و دستور ایشان بود برای اینکه ما برای بحث کیفیت بخشی مربیان پرورشی در دستگاه در آموزش و پرورش جذب داشته باشیم این اتفاق می‌افتد.

لطیفی افزود: در خصوص بحث استخدام عزیزانی که در مدارس در خدمتشان هستیم تحت عنوان بابای مدرسه قرار بود که تامین اعتبار آن از طرف سازمان برنامه مشخص شود؛ در سقف تامین اعتبار ما ان شاءالله حتماً کمک خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای این موضوع مدارسی که جمعیت بیشتری دارند و در مناطق محروم هستند در اولویت هستند و در صورت تامین اعتبار این موضوع تا پایان امسال اجرایی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • زیرساخت‌های لازم برای توانمند سازی معتادان متجاهر در استان کرمان وجود ندارد
  • شورای اسلامی بازوی مشورتی برای مدیران کشور
  • ابطال بخشنامه مدیران میانی گمرک با رای دیوان عدالت اداری
  • ابطال بخشنامه گمرک با رای دیوان عدالت اداری همزمان با سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم برخوردار در زاهدان
  • ارتقای شاخص‌های ایمنی صادرات در شرکت پایانه‌های نفتی ایران
  • توضیحات لطیفی درباره برنامه‌های استخدامی دولت در سال جاری
  • جذب مربی‌های پرورشی در دستور کار قرار دارد
  • جذب نیرو مربی های پرورشی در دستور کار قرار دارد
  • جذب نیرو‌های بومی در شرکت‌های منطقه از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان دهلرانی است