Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@23:02:15 GMT

مدیریت جدید منابع آبی در تاجیکستان

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۳۹۳۷۲

مدیریت جدید منابع آبی در تاجیکستان

پروژه توسعه و نوسازی مدیریت آبیاری در منطقه زرافشان با حمایت ۱۳.۹ میلیون دلاری صندوق توسعه کمیسیون اروپایی و توسط دولت تاجیکستان و بانک جهانی اجرا می‌شود. ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱ بین الملل آسیا-اقیانوسیه ترکیه و اوراسیا نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از تی‌سی‌ای، بهینه‌سازی روش‌های آبیاری و بهبود مدیریت منابع آبی در خصوص حوضه رودخانه زرافشان در شمال تاجیکستان برای فراهم آوردن امنیت غذایی بهتری برای جمعیت محلی به کمک کشاورزان تاجیک برای افزایش محصولات کشاورزی آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا پروژه «توسعه و نوسازی مدیریت آبیاری زرافشان» توسط دولت تاجیکستان و با همکاری بانک جهانی صورت گرفته است. این پروژه از بودجه‌ای 13.9 میلیون یورویی که توسط صندوق توسعه کمیسیون اروپایی تامین شده، تغذیه می‌شود.

بهره‌وری پایین آبیاری و هدررفت آب در تاجیکستان معمولا به دلیل حفر کانال‌های انتقال آب، ایستگاه‌های پمپاژ ضعیف، زیرساخت‌های نامناسب آبیاری، منابع برق غیرقابل اتکاء و تجهیزات پمپاژ قدیمی و فرسوده می‌باشد. درنتیجه، این امر مانع از افزایش میزان تولید و کیفیت محصولات کشاورزان تاجیک شده است. در حال حاضر حدود 40 درصد مناطق بالقوه تحت آبیاری در حوضه رود زرافشان برای کشت کم‌بازده و دیم جو، غلات و دانه‌های روغنی استفاده می‌شود.

بنا بر گزارش بانک جهانی پروژه توسعه و نوسازی مدیریت آبیاری زرافشان قرار است بر روی زیرساخت‌های کلیدی آبیاری، محافظت در برابر سیلاب‌ها، و مطالعات امکان‌سنجی برای توسعه و مدرنیزاسیون شیوه‌های آبیاری سرمایه‌گذاری کند.

به گفته سلطان رحیم‌زاده، معاون اول وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان اجرای این پروژه بخشی از اصلاحات بزرگ‌تر حوزه آب در این کشور است. وی در این زمینه می‌افزاید: در حال حاضر، فعالیت‌های بسیاری در خصوص حوضه‌های رودخانه‌های اصلی تاجیکستان با هدف تقویت مدیریت منابع آبی از طریق بهبود و نوسازی زیرساخت‌های فیزیکی، توسعه چارچوب‌ای حقوقی و نهادی حوزه آب، و تاسیس نظام اطلاعاتی آب در تمام سطوح در دست انجام است.

علاوه بر این، پروژه مذکور از اصلاحات مهم و با اولویت بالای حوزه آبیاری، تقویت ظرفیت‌های نهادی آژانس احیاء زمین و آبیاری، و انجمن‌های مصرف‌کنندگان آب فعلی و جدید، حمایت می‌کند. این پروژه همچنین به ارتباط مهمی بین نظام اطلاعات آبیاری در سطوح حوضه و ملی برقرار می‌کند که ارتقاء در برنامه‌ریزی آبیاری و مدیریت منابع آبی را در پی دارد.

باباجان یتیم‌اف، رئیس تیم اجرایی این پروژه در این زمینه اظهار داشت: ما به کار با دولت تاجیکستان در خصوص اصلاحات در مسائل با اولویت بالا در حوزه آبیاری ادامه خواهیم داد. هدف نهایی ما فراهم آوردن فرصت‌های اقتصادی بهبودیافته و افزایش درآمدها برای مناطق فقیر کشور است.

رجب‌بای احمدزاده، نماینده عالی دولت در منطقه سغد، سلطان رحیم‌زاده، معاون اول وزیر انرژی و منابع آب، قلمراد رحمان، رئیس آژانس آبیاری و احیاء زمین، از جمله سخنرانان اصلی افتتاحیه پروژه در دوشنبه بودند. این رویداد با حضور بیش از 30 نفر از فعالین جامعه مدنی تاجیک، نهادها و موسسات منطقه‌ای دولت تاجیکستان، شرکای توسعه‌ای، و بانک جهانی برگزار گردید. این پروژه توسط آژانس آبیاری و احیاء خاک تا پایان سال 2030 اجرا شده و به عنوان بخشی از برنامه اتحادیه اروپا برای حمایت مالی از توسعه مناطق روستایی، ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

R1349/P36446/S8,87,1414/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۹۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ عباسعلی نوبخت در نشست سراسری - وبیناری ارائه نظامنامه مردمی‌سازی و رویکرد‌های معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان؛ به طرح و بررسی رویکرد‌های این معاونت در راستای شیوه‌های نوین حکمرانی و مدیریت مشارکتی و ایفای نقش آگاهانه و مسوولانه مردم بویژه ذی‌نفعان عرصه‌های منابع طبیعی بخصوص مراتع کشور و احاله مدیریت طرح‌های منابع طبیعی به مردم در قالب ظرفیت‌های قانونی موجود پرداخت.     وی به وسعت نزدیک به ۸۳ میلیون هکتاری مراتع کشور و ظرفیت‌های آشکار و نهان آن اشاره و اظهار کرد: باید به طور دقیق مشخص شود که مراتع چه توانمندی‌هایی در زمینه حفظ ذخایر ژنتیکی، تولید علوفه و تولید گوشت قرمز و دیگر اثربخشی‌ها دارند.   نوبخت ادامه داد: با تشکیل و توسعه تعاونی‌های مرتعداری، امر مدیریت و بهره‌برداری مراتع در قالب طرح‌های مرتعداری به ذی‌نفعان حقیقی (دامداران، ساکنان و بومیان) احاله می‌شود و در این صورت است که خود مردم با انجام بذرکاری، اقدامات بیومکانیکی و بخصوص بیولوژیک، شروع به غنی‌سازی و تقویت ظرفیت مراتع می‌کنند.   وی خاطرنشان کرد: دفتر آموزش و ترویج باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مرتعداران و روستاییان فعالیت خود را از جنبه تسهیلگری افزایش دهد، همچنین دفتر روابط عمومی نیز با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی بیشتر در زمینه توانمندسازی جوامع بهره‌بردار و زمینه‌سازی اجرای شیوه‌نامه‌ها نقش‌آفرینی کنند.   رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مدیریت درست عرصه‌های منابع طبیعی را مدیریت از پایین به بالا در هرم مدیریت برشمرد و با تاکید بر اجرای منطقه‌ای شیوه‌نامه‌ها و شرح خدمات طرح‌های منابع طبیعی بخصوص مرتعداری افزود: برای مردمی‌سازی درست، ما ناگزیریم برای شیوه‌نامه‌ها و شرح خدمات طرح‌ها به صورت منطقه‌ای عمل کنیم یعنی این انتظار نیست که مثلا در کل سطوح مرتع کشور به یکباره اجرا شود.   به گفته وی، امسال نیز که سال مشارکت مردم است، اگر در هر استان یک پایلوت ایجاد شود با افزایش ظرفیتی که در مراتع وجود دارد، مرتعداران تبدیل به تسهیلگر خواهند شد، بستر‌های همکاری و مشارکت‌دهی مردم در نظامنامه‌های مردمی‌سازی، لحاظ شده و فقط نیازمند عزمی جدی برای عملیاتی شدن است.   نوبخت با اشاره به عنوان "دستیار مردمی‌سازی" در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: برای مردمی‌سازی و راهبری این جلسات، ۵ کارگروه شامل کارگروه‌های آموزش و ترویج، علوم آبخیز، مالی، اطلاع‌رسانی و کارگروه اجرایی باید تشکیل شود.   وی تصریح کرد: برای مشارکت موفق مردم در بهره‌برداری و حفاظت از منابع طبیعی، توجه توأمان به سه مؤلفه طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی ضروری است و یک نگاه همه‌جانبه می‌تواند جوابگوی این مهم باشد چرا که این سه مؤلفه، لازم و ملزوم یکدیگرند و به صورت توأمان می‌توانند موفقیت در مردمی‌سازی منابع طبیعی را تضمین کنند.   بنابر این گزارش، تا انتهای سال ۱۴۰۲ و در راستای مردمی‌سازی طرح‌های منابع طبیعی در سطح کشور، ۲۰ صندوق ملی منابع طبیعی، ۱۲۰ اتحادیه استانی و ۴۲۵ تعاونی فراگیر در ۴۰۰ سامانه عرفی تشکیل شده که حدود ۱۰۰ هزار خانوار بهره‌بردار را تحت پوشش قرار می‌دهند.   گفتنی است؛ چهارمین جلسه سراسری – وبیناری تبیین سیاست‌ها، برنامه‌ها، اقدامات و عملکرد معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان با دستور کار ارائه نظامنامه مردمی‌سازی و رویکرد‌های این معاونت درخصوص جلب مشارکت مردمی و جذب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی برگزار شد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۹ برابری توزیع عوارض بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان یزد
  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • استان اردبیل در تنش آبی قرار دارد
  • عقب نشینی ذخیره سد زاینده‌رود؛ ۳۹۶ میلیون مترمکعب آب آخرین موجودی
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۹۶ میلیون مترمکعب رسید
  • وحدت حنانوف مثل اسماعیلی‌فر نبود
  • نقش نفت در رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها مشهود است
  • اهمیت توسعه میادین مشترک کشور با سرمایه مردمی و توان بخش خصوصی