نمونه بارز یک روحانی مردمی - مرتضی نجفی قدسی*
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۳۹۹۳۱
تهران- ایرنا- او از مسیر اصلی انقلاب اسلامی هیچگاه خارج نشد و در عین حال رضایتمندی توده های مردمی را هم بسیار اهمیت می داد و معتقد بود که پشتوانه اصلی انقلاب، همین مردم هستند و نباید با رفتارهای ناصحیح و یا توجیه سوء عملکرد مسئولان، آنها را نسبت به اصل نظام و انقلاب بدبین کنیم.
در پی ارتحال عالم دلسوز و خدمتگزار مردم حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی در اولین روز ماه مبارک رمضان، یادداشتی به قلم مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی نگارش یافته که متن کامل آن به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّمَا یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ غَفُورٌ﴿سوره فاطر آیه 28﴾
بدرستی که از میان بندگان خدا تنها علماء و اهل دانش هستند که از خدا خشیت دارند و می ترسند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبر درگذشت عالم متخلق و روحانی خدمتگذار مردم حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی (رض) در اولین روز از ماه مبارک رمضان همه را متأثر کرد. این حقیر از سال های دور به واسطه شرکت در مجالس مذهبی و هیئت های دینی با این عالم بزرگوار و روحانی دوست داشتنی آشنا شدم و از این بابت برخود لازم دیدم چند کلامی کوتاه از باب ادای وظیفه در توصیف ایشان بنگارم، گرچه می دانم از عهده ادای حق مطلب نمی توانم برآیم.
یک شخص روحانی که وظیفه هدایت دینی و معنوی مردم را بر عهده دارد باید بفرموده حضرت امام (رض) زی طلبگی داشته باشد، یعنی ساده زیستی مبنای زندگی او باشد و از تجملات بپرهیزد و دنیا گرا نباشد و خلاصه سطح زندگی اش با مردم معمولی یکسان باشد. اگر مردم را به انجام کارهای خیر و نیک دعوت می کند، خود نیز الگوی عملی برای گفتارش باشد، اگر مردم را به راستی و صداقت و پاکی فرا می خواند خودش نیز عامل همه اینها باشد و خلاصه مردم تمام کمالات را در زندگی و رفتار و کردار او ببینند.
مسلماً چنین روحانی در دل مردم جا باز می کند و مردم مطیع او خواهند بود و می بینند که حرف هایش صرفاً لقلقه زبان نیست بلکه خودش آئینه تمام نمای فضائل و مکارم اخلاق است و خدا وجود چنین روحانیونی را در جامعه ما زیاد کند که الگوی علمی و عملی اخلاق اسلامی باشند.
مرحوم حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی (ره) نمونه بارز و واقعی یک روحانی مردمی و متخلق به اخلاق اسلامی بود و همین خصایص، محبوبیت ایشان را در بین آحاد مردم نسبت به دیگران بسیار بیشتر کرده بود.
شیوه گفتاری ایشان در منابر بسیار دلنشین و قابل استفاده بود، از به کار بردن کلمات صعب و سنگین خودداری می کرد و اگر آیه و حدیثی را قرائت می کرد. معنای آن را به طور واضح برای مردم بیان می کرد و در حقیقت مطلب را برای آنان حلاجی می کرد تا بتوانند درک کنند. آیات و روایات را برنامه ریزی شده و با حساب و کتاب و با موضوع بندی در سخنرانی ها استفاده می کرد به طوری که تمام منبرهایش قابل پیاده شدن و حتی کتاب شدن است و نظم مطالب و طرح موضوعات که غالباً اجتماعی و شیوه سبک زندگی اسلامی هست، بسیار قابل استفاده است.
او مطالعات روانشناسی عمیقی داشت، به طوری که یکی از دوستانم را که استاد روانشناسی دانشگاه اصفهان بود چند جلسه به جلسات ایشان آوردم و او مجذوب مطالب ایشان گشته بود و به من گفت ایشان جدیدترین مطالب علم روانشناسی را در قالبی دینی و مذهبی و عمومی و قابل فهم برای مردم بیان می کند و من هنگامی که این نکته را به حاج آقا طباطبایی عرض کردم، ایشان با تبسمی به من فرمودند راست گفته من در روانشناسی مطالعات زیادی داشتم و حتی مدرکش را هم گرفتم ولی بعداً دیدم داشتن این مدرک برایم یک نوع تعلق و وابستگی می آورد، آن را پاره کردم و دور ریختم!
مسجد و منزل این روحانی خدوم و خدمتگذار همیشه پر از مراجعانی بود که با امید حل مشکلاتشان آمده بودند و اغلب آنها هم نتیجه می گرفتند، شاید هزاران نفر که در زندگی زناشویی و یا خانوادگی دچار اختلافات می شدند به جای اینکه به دنبال دادگاه های حل اختلاف بروند، به منزل ایشان و یا دفترشان که در همانجا در نزدیک مسجدشان در خیابان غیاثی در نزدیکی میدان خراسان تهران بود، رجوع می کردند و این روحانی با اخلاق و اندیشمند با بیان شیرینش زندگی آنها را دوباره می ساخت و در اثر کلام این بزرگوار سال ها با صلح و صفا به زندگی خود ادامه می دادند.
وجوه مردمی بودن ایشان بسیار است، او هیچگاه برای خود تعین خاصی قائل نبود و با همه آن سوابق علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، بسیار متواضع و دوست داشتنی بود و انسان از مصاحبت با ایشان واقعا لذت می برد.
در عرصه سیاسی نیز ایشان بصیرت بسیار خوبی داشت و ارتباط دیرینه او با حضرت امام خمینی (رض)، مقام معظم رهبری و اعلام و بزرگان سبب شده بود تا گنجینه ای از خاطرات با ارزش را در سینه داشته باشد و موضع گیری های او از طرفی با این تجربه دیرینه در سیاست و از طرفی با ارتباط عمیق و مستقیم با مردم کوچه و بازار سبب شده بود تا بسیار پخته و عاقبت نگر باشد.
همیشه در هر موضوعی تالی فاسد آن را در نظر می گرفت و بسیار سنجیده و عاقلانه عمل می کرد و از مسیر اصلی انقلاب اسلامی هیچگاه خارج نشد و در عین حال رضایتمندی توده های مردمی را هم بسیار اهمیت می داد و معتقد بود که پشتوانه اصلی انقلاب، همین مردم هستند و نباید با رفتارهای ناصحیح و یا توجیه سوءعملکرد مسئولان، آنها را نسبت به اصل نظام و انقلاب بدبین کنیم و خدای ناخواسته از اصل جمهوری اسلامی پشیمان شوند!
او به معنای واقعی و تمام، یک انسان دلسوز برای کشور، نظام، انقلاب اسلامی و مردم بود و مواضعش در عرصه سیاسی و اجتماعی با رعایت مصالح چهارگانه فوق بود و اگر بر حفظ سرمایه های انقلاب و نظام تأکید می کرد، با توجه به همین مصلحت بینی ها بود و لذا در مقابل هتاکی برخی به بزرگان می ایستاد و این قبیل کارها را بر خلاف مصالح نظام و انقلاب می دانست.
عشق به اباعبدالله الحسین (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در مرحوم حاج سید مهدی طباطبایی بسیار بروز و ظهور داشت، او بارها می گفت من از کودکی عاشق امام حسین (ع) بودم و بیان ایشان در مجالس روضه وسوگواری اهل بیت (ع) با همین لسان عاشقانه و خالصانه بود و همینطور که با زبانی ساده حرف می زد و مصائب اهل بیت را بازگو می کرد، اشک همه را در می آورد و اوج شور و حال ایشان در همین مجالس فاطمی و حسینی بود و در حقیقت افتخار می کرد که روضه خوان باشد و حتی گاهی در منبر وعظ هم که نبود، اگر سخنی یا اشاره ای به مصائب حضرت زهرا (س) و یا امام حسین (ع) می شد، بسیار رقیق القلب بود و بلافاصله متأثر می شد و اشک می ریخت.
او در عین حال که بر حسب احساس وظیفه دو دوره نماینده مجلس شده بود و در کوران مسائل سیاسی هم بود، ولی به هیچیک از این پست ها و مقامات دلبستگی نداشت و علاقه وافر او به همین کار آخوندی و خدمت خالصانه به مردم و اقامه عزای امام حسین (ع) و حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها بود و چه زیبا در نخستین روز از ماه مبارک رمضان به ضیافت الهی بار یافت و مهمان حضرت رب الارباب شد. عاش سعیداً و مات سعیدا
* فعال قرآنی و مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی
فراهنگ**1003**1055
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي سيدمهدي طباطبايي اخلاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۹۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ایجاد ۲۱ خانه محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری
در راستای ارتقاء فرهنگ محیط زیست در عموم مردم، ۲۱ خانه محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری ایجاد و ثبت شده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، انسان از دیرباز با هوا، آب، خاک، گونههای گیاهی، حیات وحش و هر آنچه که محیط زیست را میسازد در تعامل مسالمت آمیز بوده و در کنار هم روزگار گذراندهاند اما با گذر زمان هر روز خبرهای بد زیست محیطی را میشنویم که نه از خشم طبیعت بلکه از زیادهخواهی انسان مدرن است؛ انسانی که برای رفاه حال خود تیشه بر دست گرفته و آگاه و ناآگاه ریشه به جان طبیعت زده و میزند. باید پیش از آنکه شاهد اتفاقات بدتر باشیم چارهای اندیشید.
حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است و باید به دغدغه مشترکی میان مدیریت شهری و شهروندان تبدیل شود، در همین راستا سازمان حفاظت از محیطزیست فعالیتهای بسیاری برای مردمی سازی فعالیتهای محیط زیست انجام داده که تاسیس خانههای محیط زیست یکی از این کارها است تا با همکاری مردم حفظ محیط زیست آگاهانهتر انجام شود با افزایش حساسیت نگهداشت محیطزیست در میان مردم جامعه شهرها و روستاهای سالمتری داشته و به حیات پایدار و توسعه جوامع با حفظ محیطزیست خواهیم رسید.
خانههای محیط زیست یکی از بسترهای اصلی برای مردمیسازی فعالیت های این حوزه و فضایی برای گفتوگو، بحث، چالش و مطالبه گری است که منجر میشود سواد و دانش محیط زیستی مردم افزایش پیدا کند و در نهایت محیط زیست حفظ شود وامانتی که در دستان انسان امروز است به سلامت به نسلهای بعد داده شود و فرزندان آینده نیز از محیط زیستی سالم بهرهمند شوند.
ثبت و ایجاد 21 خانه محیط زیست در استان
سعید یوسفپور در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه 21 خانه محیط زیست در چهارمحالوبختیاری ثبت شده است، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه آموزش و مشارکتهای مردمی بحث خانههای محیط زیست را مطرح کرد تا فعالیتهای محیط زیست را مردمی سازی کند.
یوسفپور گفت: مخاطب اصلی این خانهها مردم هستند. کار در خانههای محیط زیست از دو جنبه پیش میرود، اول ارتقای فرهنگ حفظ محیط زیست با فعالیتهایی که در این زمینه انجام میدهند و عمده کار آنها آموزش است که مردم را پای کار میآورد و به آنها یاد میدهد چطور از محیط زیست حفاظت کنند.
وی ادامه داد: در بخش دیگر فعالیت خانههای محیطزیست فضایی ایجاد میکند که مردم در ارتباط با مسئولان باشند و مسایل و چالشهای محلی و منطقهای خود را از طریق خانههای محیط زیست حل کنند.
کیفیسازی خانههای محیط زیست در سال جاری
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحالوبختیاری افزود: عمده کارهای خانههای محیط زیست آموزشی است مردم آموزش میبینند که چطور با محیط زیست رفتار کنند. اساس کار خانههای محیط زیست بحث فرهنگسازی است. کارهایی نظیر برپایی نمایشگاه با موضوع محیطزیست، درختکاری، آموزش چگونگی رفتار کشاورزان و باغداران در تعارض با حیاتوحش، بحث محافظت از پلنگ ایرانی و ... از جمله کارهای خانههای محیط زیست استان است.
وی گفت: سیاست سازمان حفاظت محیط زیست در پله اول در سال 1401 افتتاح خانههای محیط زیست بود در سال 1402 این کار ادامه داشت و علاوه بر آن به کیفیسازی کار خانههای محیط زیست پرداخته شد. در سال جاری نیز سیاست بر کیفی سازی کار خانههای محیطزیست است و اگر در منطقهای لازم باشد خانه محیط زیست جدید افتتاح خواهد شد.
یوسفپور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در تبیین بحث حلقههای میانی تصریح کرد: خانههای محیطزیست در این زمینه جایگاه دارند به دنبال این هستیم که از خانههای محیط زیست به عنوان حلقههای میانی برای مردمیسازی فعالیتهای محیطزیست استفاده کنیم.
انتهای پیام/7540/.