Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-04@09:06:18 GMT

ایجاد بارش با تغییرسرعت باد، پایه علمی ندارد

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۴۱۳۰۸

ایجاد بارش با تغییرسرعت باد، پایه علمی ندارد

دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات که رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز است یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این ادعاهای فرازمینی را هیچ مرجع علمی و دانشگاهی تایید نمی کند.
در روزهای گذشته، فیلمی در فضای مجازی پخش شد و فردی در آن مدعی شده که بارش های اوایل سال 1397 در جنوب ایران ناشی از کارهای علمی او بوده و با تغییر در سرعت باد توانسته است این بارش ها را پدید آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این فرد مدعی است که در مراکز پژوهشی آلمان اشتغال دارد و تغییر در بارش ها با کار عملیاتی که او بر روی باد و ابرها انجام داده پدید آمده است.
استاد دانشگاه شیراز اظهار داشت: این فرد مدعی نگفته است که دقیقا درکدام موسسه علمی آلمان کار می کند و ادعای وی از سوی کدام موسسه علمی در آلمان تایید می شود.
این استاد و پژوهشگر دانشگاه شیراز اضافه کرد : آلمان افزون بر دانشگاه های با درجه علمی بالا، دارای کانون های بزرگ علمی هواشناسی، اقلیم شناسی و اقیانوس شناسی مانند موسسه ماکس پلانگ است، همه این کانون های علمی به دنبال درک پدیده های اتمسفری - اقیانوسی هستند ، قطعا اگر ادعاهای این فرد درست بود، نیازی به ساخت این فیلم ها نبود و دانشگاه های آلمان در ابتدا از وی استقبال می کردند تا آب و هوای این کشور را درست کند و بیلان انرژی در زمین را دگرگون سازد.
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز ادامه داد: همه کانون های پژوهشی هواشناسی و اقلیم شناسی و اقیانوس شناسی در پی درک حرکت اتمسفر زمین و پیامدهای آن هستند و می دانند که حرکت جو و اقیانوس در پیوند تنگاتنگی با یکدیگرند، هر دگرگونی در حرکت جو در پیوند با دگرگونی در پدیده های اقیانوسی است، آن پدیده اقیانوسی- جوی که بارش قزاقستان را پدید می آورد با سامانه جوی و اقیانوسی که بارش در جنوب ایران را رقم می زند ناهمسازی های فراوان دارند.
این پژوهشگر دانشگاه شیراز اضافه کرد: این فرد مدعی چگونه جو و اقیانوس را در هم می آمیزد و دگرگون می کند؟ در حالی که همه کوشش دانشمندان آن بوده که مدلهایی را درست کنند که تا اندازه ای با الگوی غالب جو و اقیانوس در پیوند باشد و بتوانند با ریزبینی بیشتری آب و هوا را پیش بینی کنند.
ناظم السادات گفت: با همه کوشش ها، خطا در درک پدیده ها بسیار گسترده است ، همه دانشمندان گفته اند که تنها بخش کوچکی از نادانسته ها را یافته اند، کسی که می تواند جهت باد را تغییر دهد و ابرهای بارش زا را جابه جا کند باید بتواند بیش از چند بمب اتمی انرژی را جابه جا کند.
وی اضافه کرد:خوب است از این فرد مدعی خواسته شود که مقالات و انتشارات علمی خود را در دسترس دانشگاه ها قرار دهد، نمی شود کسی بدون دانستن مبانی حرکت اتمسفرو چگونگی رخداد بارش و برهم کنش نم هوا وریزگردها و آگاهی ازرفتار انرژی خورشیدی در زمین، ادعاهای این چنینی داشته باشد.
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز اضافه کرد: آنهایی که مقاله های سطح بالای علمی ارائه می دهند معمولا در گام نخست بر روی یک کار علمی متمرکز می شوند ، مثلا فیزیک حرکت ریزگردها ، دیگر ادعای توانایی برای آرام کردن باد یا چرخش مسیر باد را ندارند، ندیدم دانشمندی بگوید که می توانم بیلان انرژی در گستره شهر و یا استان اصفهان را دگرگون کنم و یا باد را بحرکت درآورم یا از حرکت بیندازم ، این فرد اگر در آلمان چنین کاری را انجام داده بهتراست دستاوردهای خود را در مجلات علمی آنجا چاپ کند.
6113 /1876
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 استاد دانشگاه استان اصفهان انرژی فضای مجازی فیزیک موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۱۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین ماموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» نیروی دریایی سپاه با عبور از مدار صفردرجه (خط استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد.

بیشتر بخوانید؛ برگزاری رژه اقتدار شناورهای نیروی دریایی سپاه و بسیج مردمی در مرز دریایی آستارا

این اولین ماموریت دوربرد دریایی سپاه از لحاظ طی مسافت و نوع ماموریت است که به نام ناو شهید «نادر مهدوی» ثبت می‌شود.

ناو شهید مهدوی که در اسفند ۱۴۰۱ به نیروی دریایی سپاه الحاق شده، بیش از ۲۱۰۰ تُن وزن دارد، طول آن ۲۴۰ متر و عرض آن ۲۷ متر است.

این ناو انواع رادارهای پیشرفته نظیر رادار سه‌بعدی، سامانه‌های موشکی، سطح به سطح، سطح به هوا و سامانه‌ سوم خرداد و سایر سامانه‌های مخابراتی پیشرفته را داراست و در نوع خود از جمله ناوهای خاص کشور محسوب می‌شود.

علاوه بر این، ناو شهید مهدوی اولین شناور ایرانی مجهز به موشک های بالستیک دوربرد است.

در بهمن ماه سال گذشته، خبر رسمی شلیک موشک بالستیک از روی این شناور منتشر شد و طبق تصاویری که نیروی دریایی سپاه منتشر کرد، ۲ موشک بالستیک با برد تقریبی ۱۷۰۰ کیلومتر از داخل ۲ کانتینر به سمت اهداف خود شلیک شدند.

به گفته سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، بر روی این ناو، علاوه بر موشک‌های بالستیک برد بلند، موشک‌های کروز ۲هزار کیلومتری با نام «قدر۴۷۴» نیز نصب شده است.

سپاه پاسداران از اواخر دهه ۸۰ شمسی و در پی تفکیک ماموریت نیروهای دریایی ارتش و سپاه، مسئول اصلی حراست از خلیج فارس و تنگه هرمز است اما در سالهای اخیر، مامور به حضور در آبهای اقیانوسی نیز شده است و برای این ماموریت، شناورهای مختلفی ازجمله همین ناو شهید مهدوی، رودکی و باقری در اختیار دارد.

به گفته سردار تنگسیری، مهمترین ماموریت نیروی دریایی سپاه در آبهای دوردست، ایجاد و حفظ سیادت دریایی و تأمین امنیت خطوط کشتیرانی است.

در ماه‌های اخیر شناور شهید مهدوی در خلیج عدن نیز به انجام ماموریت پرداخته بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1229389 برچسب‌ها سپاه پاسداران

دیگر خبرها

  • نخستین ماموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی
  • اولین ماموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی
  • چهل و ششمین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی کشور در دانشگاه تبریز به کار خود پایان داد
  • ایجاد تحول در آموزش و پرورش، پایه ایجاد تحول در کشور است/ نظرات مختلف کارشناسی باید منجر به گشایش شود
  • قالیباف: ایجاد تحول در آموزش و پرورش، موجب تحول در کشور است
  • دشمنان در صدد نابودی مغزهای متفکر جهان اسلام هستند
  • دشمنان درصدد نابودی مغزهای متفکر جهان اسلام هستند
  • حرکت‌های جهادی کارخانه انسان‌سازی است
  • کنعانی: آهِ کودکان و زنان غزه وجدان‌های بیدار را به حرکت درآورده است
  • ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران