Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «نماینده»
2024-04-28@07:32:24 GMT

طرح «دوتابعیتی‌ها» در کمیسیون قضایی

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۴۱۵۷۳

«نماینده» - تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را آماده کرده‌اند که خلأهای قانونی برای تحقیق و تفحص درباره موضوع مدیران دارای تابعیت مضاعف و دارای گرین‌کارت را برطرف می‌کند. نمایندگان طرحی آماده کرده‌اند که قرار است در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی مورد رسیدگی قرار بگیرد.

موضوع مدیران دارای تابعیت مضاعف پس از آن به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت که تابعیت مضاعف این افراد، حریم امنی برای برخی اقدامات نظیر اختلاس یا جاسوسی این مدیران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ماجرای محمودرضا خاوری تا جاسوسی دری‌اصفهانی و همچنین ماجرای فرار کاوه مدنی و یکی از مسؤولان مالی در مجموعه وزارت نفت، باعث شده نمایندگان مجلس تلاش کنند با تصویب قانون، مانع به کارگیری این افراد در جایگاه‌های مهم و تصمیم‌ساز شوند.

جواد کریمی‌قدوسی، رئیس هیات‌ تحقیق‌ و تفحص از مسؤولان «دوتابعیتی» و دارای «گرین‌کارت» در این باره گفت: در مسیر این تحقیق و تفحص به خلأهای قانونی برخوردیم که در راستای رفع این خلأها طرحی را تدوین کرده و در اختیار هیات‌رئیسه پارلمان قرار دادیم.

وی با بیان اینکه این طرح چاپ  شده و در اختیار نمایندگان قرار گرفته است، افزود: کمیسیون قضایی به عنوان کمیسیون اصلی در حال رسیدگی به این طرح است و چند کمیسیون فرعی نیز آن را بررسی می‌کنند.

گزارش هیات تحقیق و تفحص از مسؤولان دوتابعیتی و دارای گرین‌کارت حاصل یک سال تلاش این هیات، بویژه کارشناسان زبده حقوقی و امنیتی است که در قالب ۳۳ صفحه متن گزارش، ۴۰ صفحه پیوست به همراه ضمائم (همه مکاتبات تیم تحقیق و تفحص با دستگاه‌ها و سازمان‌ها) تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شده و قرار است این گزارش هفته جاری در صحن علنی پارلمان قرائت شود.

بر اساس این گزارش در ماده یک این طرح آمده است: «کلیه افرادی که بدون ترک تابعیت ایرانی تابعیت سایر کشورها را کسب نموده‌اند، به‌کارگیری یا استخدام آنها به هر نحوی از قبیل رسمی، پیمانی، قراردادی یا مشاوره در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران ممنوع بوده و مرتکب، علاوه بر اجرای مقررات ماده ۹۸۹ قانون مدنی به جزای نقدی درجه ۴ یا حبس درجه ۶ و استرداد تمام حقوق و مزایایی که دریافت کرده است محکوم می‌شود.

تبصره: حکم این ماده درباره افرادی که در حین به‌کارگیری یا اشتغال، تابعیت سایر کشورها را کسب می‌نمایند نیز مجراست.

تبصره: افرادی که پیش از لازم‌الاجرا شدن این قانون در دستگاه‌های مذکور اشتغال یافته‌اند، ضمن اجرای مقررات ماده ۹۸۹ قانون مدنی درباره آنان، مکلفند ظرف مدت ۳ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، خدمت خود را ترک نمایند، در غیر این صورت به مجازات‌های مقرر در ماده یک این قانون و استرداد تمامی حقوق و مزایایی که پس از پایان مهلت ۳ ماهه مذکور دریافت کرده‌اند محکوم می‌شوند».

ماده ۲ این طرح نیز می‌گوید: «کلیه افراد مشمول بند ۴ و ۵ ماده ۹۷۶ قانون مدنی و افرادی که به هر دلیلی نظیر قوانین محل تولد یا ازدواج با اتباع خارجی و مانند آن، بدون کسب تابعیت، تابعیت سایر کشورها به آنان تحمیل شده است یا خواهد شد و همچنین افرادی که تابعیت ایرانی را کسب نموده‌اند یا می‌نمایند، از اشتغال به مقامات ذیل ممنوع بوده و مرتکب به جزای نقدی درجه ۴ یا حبس درجه ۶ و استرداد تمام حقوق و مزایایی که دریافت کرده است محکوم می‌شود.


الف- ریاست‌جمهوری، معاونان و مشاوران او
ب- عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه و دادستانی کل
ج- وزارت و معاونت وزارت و کفالت وزارت و استانداری و فرمانداری
د- نمایندگی مجلس شورای اسلامی
هـ - عضویت شوراهای استان و شهرستان و شهر
و - استخدام در وزارت امور خارجه و نیز احراز هرگونه پست و مأموریت سیاسی
ز- قضاوت
ح – عالی‌ترین رده فرماندهی در ارتش، سپاه و نیروی انتظامی تا تصدی کلیه پست‌های حساس یا اطلاعاتی یا امنیتی
تبصره: تعیین مصادیق پست‌های حساس یا اطلاعاتی یا امنیتی به‌موجب‌ آیین‌نامه‌ای است که با همکاری وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهیه شده و ظرف ۶ ماه به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

تبصره: افرادی که پیش از لازم‌الاجرا شدن این قانون به مقامات مذکور اشتغال یافته‌اند، مکلفند ظرف مدت ۳ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون خدمت خود را ترک نمایند، در غیر این صورت به مجازات‌های مقرر در این ماده و استرداد تمامی حقوق و مزایایی که پس از پایان مهلت ۳ ماهه مذکور دریافت کرده‌اند محکوم می‌شوند.

در ماده ۳ این طرح نیز درباره مجازات متخلفان تصریح شده که این متخلفان به مجازات حبس درجه ۶ یا جزای نقدی درجه ۴ محکوم می‌شوند».

ماده ۴ نیز تصریح می‌کند: «کلیه افرادی که دارای مجوز اقامت سایر کشورها می‌باشند و در دستگاه‌های موضوع ماده یک این قانون به هر نحوی به‌کارگیری یا استخدام شوند از قبیل رسمی، پیمانی، قراردادی یا مشاوره، مکلفند موضوع را به آن دستگاه اطلاع دهند. مستنکف از اجرای حکم این ماده به مجازات حبس درجه ۷ یا جزای نقدی درجه ۵ محکوم می‌شود.

تبصره: حکم این ماده درباره افرادی که پیش از لازم‌الاجرا شدن این قانون به هر نحو دارای مجوز اقامت سایر کشورها هستند و در دستگاه‌های مذکور اشتغال دارند مجراست.

تبصره: حکم این ماده درباره افرادی که در حین به‌کارگیری یا اشتغال به هر نحو دارای مجوز اقامت سایر کشورها شوند نیز مجراست».
ماده ۵ هم می‌گوید: «افرادی که با علم و اطلاع، افراد موضوع ماده یک و ۲ این قانون را در دستگاه‌های موضوع ماده یک و مقامات موضوع ماده ۲ آن به هر نحوی به‌کارگیری یا استخدام نمایند، از قبیل رسمی، پیمانی، ‌ قراردادی یا مشاوره، به جزای نقدی درجه ۵ یا حبس درجه ۶ و انفصال دائم از خدمات مذکور در ماده یک این قانون محکوم می‌شوند».

در مواد ۶ و ۷ این طرح نیز وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه مکلف می‌شوند افراد متخلف موضوع این قانون را شناسایی و به مراجع ذی‌صلاح معرفی کنند. همین‌طور وزارت امور خارجه مکلف شده با همکاری نیروی انتظامی، بانک اطلاعاتی مربوط به افراد دارای تابعیت مضاعف و دارای مجوز را تهیه کند.

منبع: نماینده

کلیدواژه: اخبار سیاسی خانه ملت نماینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۱۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

آفتاب‌‌نیوز :

کاهش فشار خون با سیر ما در این مقاله به موضوع کاهش فشار خون با سیر و نحوه مصرف سیر با این هدف می‌پردازیم.

فشار خون بالا از اصلی‌ترین عوامل بیماری‌های قلبی و عروقی است. یکی از روش‌های اولیه کنترل فشار خون بالا شامل تغییر در رژیم غذایی است. طبق گفته محققان بهداشت اضافه کردن سیر به رژیم غذایی می‌تواند فشار خون را به میزان متوسطی کاهش دهد.

سیر نقش مهمی در رژیم غذایی و همچنین دارویی تاریخ بشر داشته است و در فهرست فروش برتر ده گیاهان دارویی در بین مردم قرار گرفته است. این گیاه دارویی بیش از ۵۰۰۰ سال است که برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود و گزارشات کمی در مورد عوارض جانبی وجود دارد.

سیر (Allium sativum) سبزی‌ای است که از زمان‌های قدیم به‌عنوان یک داروی طبیعی برای کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می‌گرفته است. طرفداران این روش درمانی بر این باورند که مصرف سیر به عنوان غذا یا مصرف عصاره سیر به شکل مکمل‌های غذایی می‌تواند به درمان فشار خون بالا یا جلوگیری از ایجاد فشار خون بالا کمک کند. در واقع، برخی از مطالعات گزارش می‌دهند که این دارو به اندازه دارو‌های استاندارد کاهش فشار خون موثر است، حتی با عوارض جانبی بسیار کمتر.

تصور می‌شود که سیر ممکن است تا حدی با تحریک تولید اکسید نیتریک (ترکیبی که نقش کلیدی در گشاد شدن رگ‌های خونی شما دارد) به کاهش فشار خون کمک کند. مروری بر چندین کارآزمایی بالینی نشان داده است که سیر باعث کاهش فشار خون سیستولیک و یا دیاستولیک می‌شود و اثر مفیدی در کنترل فشار خون بالا بالا دارد.

خواص کاهش فشار خون سیر با تولید سولفید هیدروژن و محتوای آلیسین آزاد شده از آلیین و آنزیم آلیناز مرتبط است. طبق یک تحقیق جدید، مکمل‌های سیر ممکن است فشار خون را به همان اندازه موثر کاهش دهند که برخی از دارو‌های مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا می‌توانند.

مکمل با فرآورده‌های سیر ممکن است گزینه درمانی جایگزین یا مکمل قابل قبولی برای فشار خون بالا باشد. علاوه بر این، کارشناسان معتقدند که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی سیر نیز ممکن است به توانایی آن در کاهش یا جلوگیری از افزایش فشار خون کمک کند.

سیر دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی طبیعی است. به کاهش کلسترول کمک می‌کند، از سرطان و چندین بیماری قلبی عروقی پیشگیری می‌کند و به طور همزمان به عنوان رقیق کننده خون عمل می‌کند. حتی می‌تواند ورم معده را درمان کند.

سیر حاوی ترکیبات حاوی گوگرد مانند آلیسین است که یکی از مفیدترین دارو‌های طبیعی فشار خون بالا است. آلیناز آنزیمی است که هنگام خرد کردن یا جویدن سیر خام آزاد می‌شود. سپس تحت یک سری واکنش‌ها قرار می‌گیرد و در نتیجه آلیسین تشکیل می‌شود. نحوه مصرف سیر برای کاهش فشار خون عبارتست از:

سیر خام: خوردن سیر تازه و خام یکی از دارو‌های گیاهی برای کنترل فشار خون بالا است. جویدن سیر خام آلیناز را برای آزادسازی حداکثر آلیسین فعال می‌کند. برای افزایش بهره‌مندی از خواص آن باید سیر طی یک تا دو ساعت پس از فعال شدن آلیسین مصرف شود. برای کنترل فشار خون می‌توانید این غذا را به طور منظم بخورید.

پودر سیر: گنجاندن سیر در رژیم غذایی روزانه می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد. حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلی گرم پودر سیر می‌تواند فشار خون را در حدود ۹ تا ۱۲ درصد کاهش دهد. دوز ۶۰۰ میلی گرم پودر سیر حاوی ۳.۶ میلی گرم آلیسین و ۹۰۰ میلی گرم حاوی ۵.۴ میلی گرم آلیسین است.

سالاد: همچنین می‌توانید ورقه‌های نازک سیر را مستقیماً به سالاد‌های مورد علاقه خود اضافه کنید. سیر خام خرد شده نیز گزینه خوبی برای تهیه سالاد‌های خوشمزه و در عین حال سالم است. این سالاد سیر رنده شده را بخشی از رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید و دیگر گیاهان گران قیمت برای فشار خون بالا را فراموش کنید.

ترکیب شیر و سیر: این نوشیدنی به عنوان دارو عمل می‌کند و برای سلامت کلی بدن شما نیز مفید است. برای تهیه این نوشیدنی به ده تا دوازده حبه سیر پوست کنده و خرد شده نیاز دارید. حبه‌های سیر را به شیر گرم اضافه کنید. حتی می‌توانید برای نتیجه بهتر یک قاشق غذا خوری عسل به نوشیدنی اضافه کنید.

یکی از درمان‌های خانگی توصیه شده برای کنترل فشار خون ترکیب ماست و سیر است. ماست و سیر باعث کاهش میزان چربی تجمع یافته در عروق و مسدود شدن آن‌ها می‌شود، در نتیجه مانع از افزایش فشار خون و همچنین گرفتگی رگ‌ها و حملات قلبی خواهد شد. بالا بودن سطح کلسترول مضر نیز یکی از علل گرفتگی شریان‌ها و افزایش فشار خون است، در این مورد نیز ماست و سیر با تاثیر مثبت در کاهش میزان کلسترل، به کنترل فشار خون کمک می‌کند.

برای تهیه مخلوط ماست و سیر باید سیر له یا رنده شده را با ماست اضافه کرد و برای داشتن طعم بهتر مقداری نعناع به آن افزود. این پیش غذا باید برای مدتی با معده خالی میل شود تا خواص تغذیه‌ای آن به طور کامل دریافت شود.

فشار خون بالا کنترل نشده علاوه بر افزایش خطر بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی، می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند آسیب کلیه، از دست دادن بینایی و حتی اختلال حافظه مرتبط شود. مسئله عوارض جانبی بر محبوبیت دار‌های طبیعی برای کاهش فشار خون نسبت به دارو‌های شیمیایی می‌افزاید.

از طرف دیگر با اینکه افزایش مصرف سیر ممکن است به بهبود سلامت و محافظت بدن در برابر فشار خون بالا کمک کند، مکمل‌های سیر نباید جایگزین مراقبت استاندارد فشار خون بالا استفاده شوند. هرچند سیر در مقادیر معمولی موجود در غذا احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر است، اما مصرف بیش از حد آن عوارض جانبی متعددی (از جمله سوزش سر دل، حالت تهوع و اسهال) ایجاد می‌کند. همچنین افراد مبتلا به اختلالات خونریزی و زنان باردار یا شیرده نباید سیر مصرف کنند.

از آنجایی که سیر ممکن است لخته شدن خون را کندتر کند، مصرف آن همراه با دارو‌های رقیق کننده خون نیز می‌تواند خطر عوارض جانبی مانند خونریزی و کبودی را افزایش دهد. اگر قصد کاهش فشار خون با سیر را دارید، حتما قبل از شروع رژیم درمانی خود با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: عصرایران

دیگر خبرها

  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات می‌شود؟
  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت
  • تخریب جایگاه‌های غیرمجاز و غیر بهداشتی عرضه و کشتار دام در گلسار
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • معرفی بیش از یکصد واحد متخلف به مراجع قضایی استان یزد
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس