Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-05@02:14:50 GMT

سرکوب وحشيانه مدافعان حقوق زنان در عربستان

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۴۱۵۹۲

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما ، واشنگتن پست نوشت: باوجود آنکه ولیعهد عربستان تلاش می کند خود را یک اصلاح طلب نشان دهد، اما در چند روز اخیر فعالانی که خواستار همان اصلاحات بودند، دستگیر شدند.
این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در تفسیری به قلم کریم فهیم و لاودی موریس افزود:
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تلاش می کند خود را یک اصلاح طلب نشان دهد که مدافع برابری زنان با مردان است و به آنها اجازه رانندگی داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما در چند روز اخیر فعالان سعودی که دقیقا همین خواسته ها را مطرح می کردند، به تضعیف امنیت ملی متهم و دستگیر شدند و روزنامه های حامی دولت آنها را خائن خواندند.
این سرکوب دولتی به شدت وحشیانه سرشناس ترین مدافعان حقوق زنان در عربستان سعودی را هدف گرفته است از جمله فعالانی که نخستین اعتراض ها ضد ممنوعیت رانندگی زنان را چند دهه پیش رهبری می کردند و برای این اعتراض ها زندانی نیز شده بودند.
زمانی که این دستگیری ها روی داده یعنی تنها چند هفته پیش از آنکه قانون منع رانندگی زنان در عربستان لغو شود، کمی سوال برانگیز است. از طرف دیگر شدت اتهامات مطرح شده ضد این افراد و حملات شدیدی که به فعالان شده نیز سعودی ها را متعجب کرده است.
به نظر می رسید ولیعهد عربستان دست کم در ظاهر با این فعالان همراه است. وی امسال در مصاحبه ای با برنامه "60 دقیقه" شبکه سی بی اس گفت به اعتقاد وی زنان و مردان با هم برابرند. وی تصریح کرد: ما همه انسانیم و هیچ تفاوتی بین ما وجود ندارد.
اما دستگیری مدافعان حقوق زنان همچنان ادامه دارد. در یک سال گذشته که ولیعهد عربستان پایه های قدرت خود را تحکیم کرده است، مقامات سعودی دهها مخالف و دشمنان شناخته شده حکومت از جمله مدافعان حقوق بشر، روحانیان، تجار و شاهزاده ها را بازداشت کرده اند.
در جریان بازداشت های قبلی با این بهانه که حریم شخصی متهمان باید حفظ شود، جزئیات دستگیری ها و نام افراد بازداشت شده درابهام باقی می ماند. اما به نظر می رسد قوانین درباره فعالان مدافع حقوق زنان متفاوت بوده است.
حلا الدوساری، فعال مدافع حقوق زنان در عربستان که با بسیاری از فعالان بازداشت شده ارتباط نزدیک دارد، گفت: پس از آنکه روز جمعه خبر دستگیری 5 زن و 2 مرد منتشر شد، کم کم مطالبی هم درباره خائن بودن آنها و اینکه مستحق مجازات هستند، انتشار یافت. یک روزنامه سعودی عکس های لجین الهذلول و عزیزه الیوسف، دو فعال را در صفحه نخست خود منتشر کرد.
الدوساری با بیان اینکه اوضاع کاملا تغییر کرده است به شدت ابراز نگرانی کرد. وی گفت این نخستین باری نیست که فعالان سیاسی دستگیر می شوند اما به بیشتر بازداشت شده های چند روز اخیر به کرات هشدار داده شده بود نباید درباره ممنوعیت رانندگی زنان مطلبی بیان کنند یا در دیگر فعالیت های عمومی مشارکت داشته باشند.
کریستین اسمیت دیوان، کارشناس موسسه کشورهای خلیج [فارس] در واشنگتن گفت در ابتدا به نظر می رسد این دستگیری ها همانند موارد قبل است یعنی اعمال فشار بر فعالان سیاسی تا از خط قرمزها عبور نکنند اما اکنون با افزایش حملات به فعالان سیاسی به نظر می رسد این روند در واقع تلاشی است برای بسیج کردن جامعه در حمایت از آن .
به اعتقاد وی سران عربستان احتمالا در تلاشند پس از یک دوره تغییرات سریع خود را در زمینه موضوعات ملی میانه رو نشان دهند شاید هم هدف از این دستگیری ها حراست از سران حکومتی دربرابر انتقاد تندروهای مذهبی است که از لغو قانون منع رانندگی زنان خشمگین اند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: سرکوب وحشيانه سعودي زنان رانندگی گزارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۱۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس نقاب دروغین حقوق بشر را از چهره ایالات متحده انداخت

مسعود پیرنداخ در گفت وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب در سخنانی اظهار داشت: با مطالعه دقیق تاریخ متوجه دشمنی کشورهای اروپایی و غربی با مسلمانان خواهیم شد تا جایی که در برهه‌هایی از تاریخ شاهد درگیری نظامی بین مسلمین و کشورهای مسیحی و اروپایی بوده‌ایم که بارزترین نمونه برای این تقابل بین مسلمین و کفار جنگ‌های صلیبی می‌باشد که نهایتاً با پیروزی مسلمین به رهبری سردار صلاح الدین ایوبی به پیروزی رسیدند.
 
این کارشناس رسانه ادامه داد: ولی بعد از چندین قرن دوباره شاهد تهاجم کشورهای اروپایی و مسیحیان و یهودیان به سمت بیت المقدس و فلسطین کنونی بودیم و نهایتا رژیم جنایتکاری به نام اسرائیل غاصب که هیچ بویی از انسانیت و تمدن نبرده است سرزمین فلسطین را با زور و قتل و کشتار تصاحب شد.
 
پیرنداخ عنوان داشت: امروز می بینیم که رژیم صهیونیستی بدون توجه به مجامع بین المللی و حقوق بشر سخت‌ترین و شدیدترین جنایات را علیه مردم غزه و فلسطین اعمال می کند که این خود «نسل کشی» مسلمین تعبیر می شود.
 
این کارشناس و فعال رسانه با تاکید بر اینکه سکوت مجامع جهانی بعد از ۲۰۰ روز ظلم و جنایت و تجاوز صهیونیست‌ها باعث برانگیخته شدن بسیاری از روشنفکران و آزادی‌خواهان و دانشجویان جهان شد، یادآور شد: امروز به عینه می‌بینیم در یک حرکت استثنایی و بزرگ دانشجویان کشورهای اروپایی و آمریکایی با تجمع و تظاهرات در سطح شهرها علیه رژیم غاصب اسرائیل موضع خود را صراحتا اعلام کرده‌اند و در مقابل حمایت خود را از غزه نشان داده‌اند.
 
پیرنداخ افزود: شدیدترین و گسترده ترین این تجمعات و اعتراضات دانشجویی را در کشور آمریکا می‌بینیم و جالب اینجاست که بسیاری از معترضان به جنایات صهیونیست‌ها توسط پلیس آمریکا به بدترین نحو ممکن دستگیر می‌شوند و این خود نشان می‌دهد که ظاهر آزادی خواهانه آمریکا تنها یک شعار برای فریب افکار عمومی در سطح جهان می‌باشد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت: بی‌گمان فلسطین از آن فلسطینیان خواهد بود و اسرائیل و دیگر هم پیمانانش دست به هر کاری بزنند هرگز به این خواسته های شیطانی خود که همانا از بین بردن فلسطین و غزه است نخواهند رسید زیرا وعده الهی در این است که مستضعفان بر مستکبران پیروز شوند.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجامع بین‌المللی برای توقف سرکوب دانشجویان آمریکایی ورود کنند
  • بایدن در دو نسخه؛ سرکوب زنان آمریکایی و حمایت از زنان ایرانی
  • تجلی حقوق بشر آمریکایی در برخورد وحشیانه با دانشجویان معترض
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین نشان از عدم پایبندی مدعیان حقوق بشر به آزادی است
  • هیچ واحد تولیدی به‌خاطر آرا قضایی در گرمسار تعطیل نشد
  • سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس نقاب دروغین حقوق بشر را از چهره ایالات متحده انداخت
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • دستگیری سارق طلا از بانوان کهنسال در فلاورجان