Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: منظر زیبای شهری و افزایش امکانات رفاهی و تفریحی از حداقل خواسته های شهروندان به ویژه در مراکز استان ها است و عدم امکانات اولیه و ضروری و استاندارد شهری شاید از ذهن کلان شهرها نشین ها به دور باشد و با ورود به شهری که بیش از یک دهه عنوان مرکز استانی را یدک می کشد، خاطره ای تاسف بار باقی بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باوجود اینکه تغییرات اساسی در مبلمان شهری، موزایک کاری، رنگ آمیزی دیوارها، گل کاری، تعویض چراغ ها، نصب المان ها و دیگر اقدامات به منظور داشتن چشم اندازی زیبا در بجنورد انجام گرفته اما آنچه را که روان اصلی و اطمینان خاطر مردم را تسلی بخشد هنوز وجود ندارد.

وعده ساخت پارکینگ طبقاتی در مرکز اصلی تردد، سال هاست صبر شهروندان را به بازی گرفته و به امید آمدن سرمایه گذار ملزم به استفاده از پارکینگ های بی در و پیکر کرده استافزایش حجم وسایل نقلیه و ترافیک شدید در طول روز و پارک های دوبله و سوبله خودروهای شخصی در حاشیه خیابان ها نمونه ای از درد مشترک تمامی شهرها است، اما تغییر نکردن گستره خیابان های اصلی و هسته مرکزی شهر به سبب نبود طرح جامع و آینده نگری گذشتگان و همچنین افزایش ساخت و ساز واحدهای مسکونی و افزایش قیمت زمین و دیگر املاک شهری پس از تقسیم استان، زمینه رشد تراکم را فراهم کرد و امروز سبب گلایه و ناراحتی شهروندان شده است.

از طرفی وعده ساخت پارکینگ طبقاتی در مرکز اصلی تردد، سال هاست صبر شهروندان را به بازی گرفته و به امید آمدن سرمایه گذار ملزم به استفاده از پارکینگ های بی در و پیکر کرده است.

همچنین علاوه براینکه تاکنون پارکینگ عمومی استانداری در سطح شهر بجنورد ساخته نشده، مجتمع های تجاری، درمانی جدید و حتی اکثر ادرات استان نیز از وجود پارکینگ برخوردار نیستند.

طرح پارکبان نقشه راه گمشده ترافیک بجنورد

معضل ترافیک بجنورد طی چند سال اخیر مدیران شهری را ملزم به اجرای طرح پارکبان کرده است، با وجود اینکه طرح پارکبان با هدف اجرای عدالت شهروندی پایه ریزی شده اما در بجنورد به علت برخی مشکلات برای مردم رنجش خاطر ایجاد کرد و در نهایت متوقف و پس از رفع مسائل  مجدد طی چند ماه اخیر عملیاتی شد.

مشکلاتی نظیر لحاظ شدن ۳۰ دقیقه نخست پارک خودرو بر هزینه‌های شهروندان، عدم واریز دریافتی‌ها به خزانه و دریافت وجه نقد از جمله مشکلات طرح پارکبان بود.

اخطار جریمه توسط پارکبانان

یکی از شهروندان با گلایه از اینکه پارکبانان در صورت عدم تهیه کارت پارک اخطار جریمه می دهند به خبرنگار مهر می گوید: پارکبانان برای یک ربع پارک کردن در حاشیه خیابان، راننده را ملزم به خرید کارت پارک ۲۰ هزار تومانی می کنند و حتی اعلام می کنند اگر تهیه نکنید بیشتر از این مبلغ جریمه خواهید شد.

سروش صفری اظهار می کند: بنده تا زمانی که پارکینگ در شهر تامین نشود، کارت پارک را خریداری نخواهم کرد و حتی به دیگر افراد نیز توصیه می کنم از تهیه این کارت خودداری کنند.

شهروند دیگری با گلایه از اینکه در طرح قبلی اقدام به تهیه کارت پارک کرده بود اما قبل از اینکه کارت به طور کامل مورد استفاده قرار گیرد، طرح متوقف شد، می گوید: افراد بسیاری همانند بنده چنین اعتراضی را دارند، چه کسی پاسخگوی کارت های سوخت شده شهروندان است و این پول ها برای کجا هزینه شده است؟

اجرای طرح پارکبان پس از دریافت عوارض خودرو و پارکینگ از مردم 

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اجرای طرح پارکبان پس از دریافت عوارض خودرو و عوارض پارکینگ از مردم اجرایی شد، می گوید: شهرداری برای اجرای فاز دوم طرح پارکبان از شورای دوره پنجم مصوبه ای دریافت نکرده است.

علیرضا باغچقی اظهار می کند: شهرداری بدون در نظر گرفتن ضرورت هماهنگی با اعضای شورا اجرای مجدد طرح پارکبان را عملیاتی کرده به طوری که اعضا همانند دیگر شهروندان با اجرای طرح جدید روبرو شدند، البته شاید در کمیسیون بحثی شده باشد که بنده بی اطلاع باشم اما احتمال بحث در کمیسیون نیز به هیچ وجه به منزله مصوبه قانونی و هماهنگی با شورا نخواهد بود .

باغچقی می افزاید: شهرداری به عنوان متولی مدیریت شهری وظیفه تامین پارکینگ را دارد در حالی که به منظور استفاده از فضای شهری طرح پارکبان را اجرا کرده و در ازای آن مجددا مبلغ پارک اخذ می کند.

شهرداری به عنوان متولی مدیریت شهری وظیفه تامین پارکینگ را دارد در حالی که به منظور استفاده از  فضای شهری طرح پارکبان را اجرا و در ازای آن مجددا مبلغ پارک اخذ می کندوی تصریح می کند: به هنگام صدور پروانه واحدهای تجاری مبلغی به عنوان هزینه احداث پارکینگ از مالکان دریافت و به حساب مشخصی واریز می شود تا عرصه هایی برای پارکینگ تملک و یا عرصه های گذشته پارکینگ ها با احداث پارکینگ طبقاتی، پارک خودرو افزایش یابد، این همان امر مهمی است که از دید مدیریت شهری مغفول مانده است.

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد اضافه می کند: متاسفانه در مواردی مبالغ دریافتی جهت احداث پارکینگ بجنورد در این سنوات در سایر ردیف های اعتباری بودجه هزینه می شود که در این رابطه باید مدیرت شهری پاسخگو باشد.

باغچقی می گوید: ترافیک شهری بجنورد ناشی از عدم تامین پارکینگ است در حالی که هزینه احداث از مالکان دریافت می شد و همچنین از خودروها عوارض گرفته می شود پس چرا باید مجددا این سختی را تحمل کنند در حالی که عوارض آن را می پردازند.

اجرای طرح پارکبان بدون ارزیابی حقوقی

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر بجنورد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تکرار مشکلات گذشته طرح پارکبان در مرکز استان خراسان شمالی می گوید: علرغم اینکه پارکینگ طبقاتی در بجنورد وجود ندارد، طرح پارکبان بدون ارزیابی حقوقی و با اشکالات متعدد در حال اجرا است.

سید محسن موسوی با بیان اینکه محل هزینه درآمد حاصل از طرح پارکبان شفاف نیست، اظهار می کند: براساس قانون درآمد حاصل از  طرح پارکبان صرفا برای توسعه پارکینگ‌های عمومی هزینه می‌شود در حالی که پارکینگی در بجنورد وجود ندارد.

 براساس قانون درآمد حاصل از  طرح پارکبان صرفا برای توسعه پارکینگ‌های عمومی هزینه می‌شود در حالی که پارکینگی در بجنورد وجود نداردموسوی می افزاید: فلسفه تصویب طرح پارکبان به سبب پرداخت هزینه استفاده از فضای شهری در صورت وجود پارکینگ است تا درآمد آن مجددا صرفا توسعه پارکینگ شود، اما این موضوع در بجنورد با آیین نامه تعارض دارد.

وی تصریح می کند: همچنین مجتمع های تجاری، پزشکی و حتی بانک ها در نقاط مرکزی شهر به سبب نداشتن پارکینگ بر ازدهام  ترافیک و تقاضای مکان پارک خودرو افزوده اند.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر بجنورد بر سیاست گذاری ترکیبی حوزه حمل و نقل بجنورد تاکید و می گوید: بر اساس علم شهرسازی، میزان استفاده فضای شهری به نسبت حجم معابر و خودرو ها بیشتر است از این رو توجه به مسیر پیاده راه ها و دوچرخه روها ضرورت دارد.

موسوی با بیان اینکه اختلاف فنی و کارشناسی به منظور اجرای پروژه پارکینگ در محل زمین چهار راه مخابرات وجود دارد، مطرح می کند: چنانچه پروژه پارکینگ در این زمین اجرا نشود، طرح مناسب دیگری به نسبت فضای موجود در دست اجرا نداریم.

وی اظهار می کند: همچنین زمین چهار راه امیریه به منظور ساخت پارکینگ طبقاتی و کاهش حجم ترافیک از هسته مرکزی شهر مناسب است.

این عضو شورای شهر اضافه می کند: همچنین به منظور کاهش حجم ترافیک مرکز شهر، پیش بینی فضای پارکینگ در محدوده بیرونی مرکز شهر ضرورت دارد.

قبض جریمه پارکبانان مورد تائید پلیس نیست

رئیس پلیس راهور خراسان شمالی درباره برگه اخطاریه پارکبانان به خبرنگار مهر می گوید: قبض جریمه پارکبانان مورد تائید پلیس نیست و جریمه ای برای مالکان خودرو لحاظ نمی شود.

سرهنگ رحمان اسپیدکار اظهار می کند: هیچ وسیله نقلیه ای به علت پارک در محل پارکبان ها توسط پلیس اعمال قانون و جریمه نمی شود.

اسپیدکار می افزاید: براساس قانون شهروندان می توانند به مدت ۳۰ دقیقه وسیله نقلیه خود را پارک کنند و دستگاه های پارکبانان باید این مدت را ملاحضه کرده و از شارژ کارت پارک این افراد هزینه ای کسر نکنند.

وی می گوید: قبض‌های صادر شده توسط پارکبان ها به هیچ وجه حکم جریمه برای مالک خودرو را ندارد و تنها قبوض جریمه‌ای که توسط پلیس صادر شود مورد تائید است.

تهیه کارت پارک برای تمامی مالکان خودرو الزامی است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری بجنورد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پارکبانان وظیفه آگاه کردن رانندگان نسبت به تهیه کارت پارک را دارند، می گوید: با اجرای طرح پارکبان در بجنورد تمامی مالکان خودرو باید کارت پارک تهیه کنند.

مهدی حمیدی اظهار می کند: باوجود اینکه پارک خودرو به مدت ۳۰ دقیقه رایگان است اما پارکبان وظیفه اطلاع رسانی نسبت به تهیه کارت پارک را دارند.

تهیه کارت پارک رایگان و پرداخت هزینه  در ۳۰ دقیقه نخست پارک ضرورتی نداردحمیدی می افزاید: تهیه کارت پارک رایگان و پرداخت هزینه  در ۳۰ دقیقه نخست پارک ضرورتی ندارد.

وی تصریح می کند: اجرای طرح پارکبان به منظورعدالت اجتماعی و برخورداری یکسان از فضای حاشیه معابر هسته مرکزی شهر برای عموم شهروندان است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری بجنورد بیان می کند: قبل از اجرای طرح پارکبان تنها عده ای محدود همچون کسبه و کارمندان بانک برای پارک خودرو از حاشیه خیابان ها استفاده می کردند.

حمیدی می گوید: از این رو شهرداری با هزینه ور کردن پارک، ترافیک شهر را مدیریت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه طرح پارکبان درآمدی برای شهرداری ندارد، اظهار می کند: تمامی درآمد طرح برای نصب تابلو، رنگ آمیزی و حقوق در طی سال هزینه می شود.

بنا براین گزارش، باتوجه به وضعیت کنونی اقتصاد، ورود سرمایه گذار یکی از ابزارهای توسعه ای خراسان شمالی محسوب می شود به طوری که مسئولان برای جذب آن تلاش زیادی دارند، با این وجود اگر مدیران شهری چاره ای اندیشه نکنند شهروندان بجنوردی تا زمان یافتن سرمایه گذار ملزم به استفاده از پارکینگ های خاکی و غیر استاندار خواهند بود و همچنین باید تاوان مدیریت ترافیک را با خرید کارت پاک پرداخت کنند.

کد خبر 4301004 الهام یزدان پناه

منبع: مهر

کلیدواژه: پارکبان سید محسن موسوی شهرداری بجنورد شورای اسلامی شهر بجنورد ماه مبارك رمضان بوشهر کرمانشاه شیراز گرگان شهرکرد خطبه های نماز جمعه برجام بارش باران خرم آباد اشتغال بیرجند مشهد تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۲۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

امام جمعه بجنورد گفت: مشارکت مردم در تولید با هدایت تسهیلات بانکی به سمت بنگاه‌های تولیدی و رونق تولید انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام رضا نوری ظهر امروز _ جمعه هفتم اردیبهشت_ در خطبه‌های نماز جمعه بجنورد اظهار کرد: مسئولان برای مشارکت بیشتر مردم در عرصه تولید می‌توانند اعتبارات و تسهیلات بانکی را به سوی کارهای تولیدی هدایت کنند و یا حمایت‌های لازم از صنایع تبدیلی داشته باشند.

وی افزود: دشمنان نظام اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب تحریم‌های گسترده‌ای علیه کشور انجام داده‌اند به خیال اینکه مردم از ارزش‌های دینی دلسرد شوند، در واقع آن‌ها سعی دارند با ایجاد تحریم‌ها و بی رونقی تولید معیشت مردم را دچار مشکل کنند تا در جامعه نارضایتی گسترش پیدا کند.

امام جمعه بجنورد با بیان اینکه کار کردن و کسب روزی حلال عبادت است، گفت: امروزه انجام کار تولیدی و بی نیاز کردن کشور از بیگانگان نه تنها عبادت است بلکه به گونه‌ای جنگ با دشمنان نظام اسلامی است.

حجت‌الاسلام نوری خاطرنشان کرد: کارگر و کارفرما نیز سربازان نظام مقدس جمهوری اسلامی در جنگ با تحریم‌های اقتصادی دشمن است که باید ارزش جایگاه خود را بدانند.

وی ضمن گرامیداشت یاد آیت‌الله مهمان‌نواز، تصریح کرد: وی بیش از ۳۰ سال امامت جمعه شهرستان بجنورد را بر عهده داشت و تلاش‌های زیادی برای پیشرفت این شهرستان انجام داد؛ وی عالمی مجاهد بود که همواره خدمت به مردم در اولویت‌های کاری‌اش بود.

کد خبر 748115

دیگر خبرها

  • تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود
  • فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند
  • پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد
  • عملیات اجرایی طرح رود دره خرداد ماه آغاز شود
  • تعامل مدیریت شهری ساوه برای دفع بهداشتی زباله‌ها ضروری است
  • کف‌سازی و دفع آب‌های سطح ۹۰ درصد بافت تاریخی بوشهر پایان یافت
  • چریش‌های معطر، محبوب سفره‌های مردم بجنورد
  • بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی کلنگ‌زنی می‌شود
  • چریش های معطر، محبوب سفره های مردم بجنورد