Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@04:43:34 GMT

غلبه موسیقی بزمی بر موسیقی رزمی در ماه رمضان در میان عشایر

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۴۴۳۳۹

غلبه موسیقی بزمی بر موسیقی رزمی در ماه رمضان در میان عشایر

 

ستار یارمحمدی، سرپرست گروه موسیق سراب استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: ایلات و عشایر مناطق غربی کشور افرادی سلحشوری هستند که طی سالیان سال زندگی کوچ‌نشینی در مواجهه با دشمن و عوارض طبیعی که ممکن است امنیت و آرامش آنها را مورد تهدید قرار دهند، روحیه رشادت و مبارزی خود را حفظ کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: تجلی چنین روحیه‌ای را در مظاهر فرهنگی و هنری می‌توان مشاهده کرد و از جمله هنر موسیقی که برمبنای همین فرهنگ حاکم بر زندگی عشایری، حال و هوای رزمی و مجاهدتی دارد و با استفاده از ابزار و ادوات موسیقی که می‌تواند چنین فضایی را به وجود آورد، موسیقی عشایر نواخته می‌شود.

یارمحمدی تصریح کرد: از جمله ابزار و ادواتی که در جریان موسیقی رزمی عشایر از آن استفاده می‌کنند، از دُهل و کَرنا می‌توان یاد کرد که از قدیم این آلات موسیقی اساساً در زمان کارزار و جنگ مورد استفاده قرار می‌گرفت.

سرپرست گروه موسیقی سراب در ادامه گفت: در خطه چهارمحال و بختیاری و میان اهالی ایلاتی و عشایری، ماه رمضان وقت شادی، جشن و طرب است که به واسطه فرا رسیدن ماه میهمانی خدا روی می‌دهد و لذا باید علاوه بر تغییر در تم موسیقی به کار رفته، در نوع ساز مورد استفاده نیز تغییراتی صورت گیرد.

وی افزود: صرفنظر از دُهل به عنوان ساز کوبه‌ای ثابت در اجرای موسیقی عشایر، در موسیقی بزمی مورد استفاده در جشن رمضان به جای کَرنا از سُرنا؛ استفاده می‌شود که با دمیدن باد در آن صدایی دلنشین برای همراهی با دُهل در اجرای جشن ها و مراسم اعیاد به وجود می‌آید.

یارمحمدی در پایان گفت: در نتیجه در ماه رمضان که ماه عبادت و راز و نیاز است و جشن بندگی در حال واقع می‌شود، به جای دُهل و کَرنا درموسیقی رزمی از دُهل و سُرنا  با ماهیت موسیقی بزمی استفاده می‌شود.

انتهای پیام    

 

    

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۴۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: گردشگری در کشور افزایش یافته است

وزیر گردشگری در واکنش به برخی آمارها از میزان سفرها در نوروز گفت: برخی از دستگاه آمارهایی ارائه می‌دهند که بسیار غلط است، همه آمارها نشان دهنده افزایش گردشگری است. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: کاهش 12 درصدی آمار مسافرت‌ها در شروع تعطیلات و ماه رمضان نشان می‌داد بخش زیادی از مردم ترجیح می‌دهند که سفر نروند و روزه بگیرند البته این به معنای این نیست که آنهایی که به سفر رفتند چیزی کم داشته باشند منتها بخشی از جامعه تشخیص می‌دهد که الان وقت روزه گرفتن است. 

وی افزود: وقتی به انتهای ماه رمضان رسیدیم، مردم حال خوب خود را در افزایش گردشگری نشان دادند و ما نسبت به سال گذشته شاهد افزایش گردشگری در کشور بودیم. 

ضرغامی گفت: آخرین آمارهای ما حاکی از یک رشد قابل توجه در حوزه گردشگری است.  63 میلیون نفر اقامت در هتل‌های رسمی یک رقم بالایی است و این نشان می‌دهد دولت در انجام وظایف خود اجمالاً موفق بوده است.  

خبر در حال تکمیل است...

دیگر خبرها

  • صعود بایرن مونیخ به فینال لیگ قهرمانان اروپا با غلبه بر رئال مادرید در ضربات پنالتی (2012/4/25) / فیلم
  • تایید صلاحیت ۶ کاندیدای ریاست فدراسیون ورزش‌های رزمی
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • ضرغامی: گردشگری در کشور افزایش یافته است
  • تائید ۶ کاندیدا برای حضور در انتخابات فدراسیون ورزش‌های رزمی
  • تلاش ۸ تیم برای صعود به جام‌جهانی فوتسال / ایران مهیای غلبه‌ بر قرقیزستان
  • (ویدئو) جنجال تمرین مختلط ورزش رزمی در لواسان
  • دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای هنر با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود
  • حضور اساتید برجسته در دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر
  • رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟