Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماه پربرکت رمضان برای همه آحاد مردم به ویژه مسلمان شیعه و اهل سنت هرمزگان جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد و مردم با توجه به اعتقادات و آداب و رسوم برنامه های متعددی در راستای ارج نهادن به این ماه مبارک انجام می دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ رمضان، نام نهمین ماه سال قمری بوده که در این ماه روزه بر همگان واجب است ؛ رمضان، ماه شکوه، عظمت و برکات مادی و معنوی برای اهل ایمان و بندگان خوب خدا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماه پربرکت رمضان برای همه آحاد مردم به ویژه مسلمان شیعه و اهل سنت هرمزگان جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد و مردم با توجه به اعتقادات و آداب و رسوم برنامه های متعددی در راستای ارج نهادن به این ماه انجام می دهند.

مردم ولایتمدار و متدین هرمزگان قبل از فرا رسیدن این ماه پربرکت درشهرها، بنادر و جزایر با روزه گرفتن در روزهای پایانی ماه شعبان به استقبال ماه رمضان می روند.

آشتی کنان رسم دیرینه مردم قبل از شروع ماه رمضان

چند روز قبل از آغاز ماه رمضان، مردم به غبار روبی، نظافت و پاکسازی خانه‌ ها، محله ‌ها، بازارها، تکایا، مساجد و حسینیه ‌ها می ‌پردازند و بر این باورند که علاوه بر خانه تکانی، باید دل را را از غم و کینه پاک کرد و عقیده دارند که همه باید با شادمانی به استقبال این ماه بروند تا اعمالشان در این ماه پر فیض قبول درگاه حق قرار گیرد.

دریادلان خلیج فارس در روزهای پایانی ماه شعبان کینه و کدورت ها را کنار می گذارند و اشخاصی که در طول یک سال گذشته به هر نحوی قهر کرده و یا دل شکسته شده اند به واسطه بزرگترهای فامیل و ریش سفیدهای محل آشتی کرده و نهال دوستی را در دل همه مردم میکارند.

 

خواندن روزانه یک جزء قرآن

مردم هرمزگان در این ماه علاوه بر گرفتن روزه اعمال مستحبی بسیاری از جمله تلاوت قرآن، خواندن ادعیه، دادن نذری و ایتام نوازی را نیز انجام می دهند.

از اولین شب ماه رمضان تا آخرین شب آن در نقاط مختلف استان در بین مسلمانان شیعه و سنی موسوم است که هر شب یک جز قرآن جزء خوانده شود و اهل سنت علاوه بر یک جزء قرآن هرشب نماز «تراویح»  نیز می خوانند.

طبل زنی سنت دیرینه هرمزگانی ها در سحرگاه ماه رمضان

یکی از آداب و سنت های قدیمی هرمزگانی که بیشتر در روستاهای این استان برگزار می شود، بیدار کردن اهالی برای خوردن سحری و مناجات سحرگاهی به وسیله طبل زنی توسط افراد خاصی ازمحله است.

در روزگاران گذشته که خبری از ساعت زنگ دار، رادیو و تلویزیون نبود مردم به واسطه صدای این طبل زنان از خواب بیدار می شدند و مردم  برای این افراد که آنها را بیدار و آگاه کرده بودند دعای خیر می کردند.

هرچند که در این زمانه با پیشرفت  تکنولوژی و عصر ماشینی شدن این رسم دیرینه کمرنگ شده؛ اما در حال حاضر در بعضی از روستاهای هرمزگان همچنان این سنت پا برجاست و افراد با در دست داشتن فانوس و زدن طبل و همخوانی اشعار مخصوصی شیفتگان حق را برای سحر بیدار می کنند.

برگزاری مراسم اموات در روزهای پایانی ماه رمضان

یکی دیگر از رسومات و اعتقادات مردم هرمزگان فاتحه خوانی برای آمرزش اموات در ماه رمضان است که هر ساله از هیجدهم رمضان تا شب عید فطر، یک شب همسایه ها و اقوام را را برای افطاری دعوت می کنند.

دعوت شدگان قبل  از صرف افطاری برای آمرزش روح اموات صاحبخانه قرآن تلاوت می کنند و بعد از صرف افطاری و شام برای شادی روح اموات صاحبخانه فاتحه می خوانند.

از افطاری هایی که در این مراسم و در ماه رمضان هرمزگانی ها مصرف می کنند، می توان به آرد برنج، لگما، حلوای انگشت پیچ، خرما بریز، ساکو، پیشو، حلوا مکرازی، زولبیا، شوربا، خرمای روغنی، حلوای نشاسته، حلوا برز، حلوای خرمایی اشاره کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۶۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سحرگاه متفاوت یک زن و ۴ مرد پای چوبه دار

 به گزاش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، نخستین فردی که پای چوبه دار رفت و قصاص شد، زن قاتلی بود که به خاطر سرقت النگو و طلاهای زن رمال، جان وی را گرفته بود. شروع این پرونده به شامگاه هفتم اسفند سال ۱۴۰۰ برمی گردد. آن روز به تیم جنایی پایتخت خبر رسید که زنی ۷۰ ساله با ضربات چاقو در خانه اش به قتل رسیده است.

در ادامه تحقیقات مشخص شد مقتول رمال بوده و بواسطه کارش افراد زیادی به خانه اش رفت و آمد داشته اند. بدین ترتیب این فرضیه مطرح شد که یکی از مشتریان پیرزن دست به جنایت زده اند. در صحنه قتل اثر انگشتی بدست آمد که احتمال می رفت متعلق به قاتل باشد.

بررسی ها برای رازگشایی از این جنایت ادامه داشت تا اینکه زن همسایه سرنخ اصلی را در اختیار تیم تحقیق قرار داد: چهلم مقتول به صورت تصادفی صحبت های زن همسایه مان را شنیدم. زن همسایه که فریبا نام دارد به شخصی که آن طرف خط بود می‌گفت که از وقتی همسایه‌مان به قتل رسیده پریشان است و مقتول هرشب به خوابش می‌رود. برای همین احتمال می‌دهم که فریبا در ماجرای قتل زن دعانویس نقش داشته باشد.

زن همسایه به عنوان یکی از مظنونان پرونده بازداشت شد و در تحقیقات گفت: از وقتی مقتول کشته شده خواب‌های پریشان و عجیبی می‌بینم. مدام خواب مقتول را می‌بینم که نام فردی را در خواب برده و می‌گوید قاتلش اوست. او به عروسمان اشاره می‌کند و من با دیدن این خواب خیلی پریشان شده‌ام. همین کافی بود که انگشت اتهام به سمت عروسشان که مشتریان مقتول بود نشانه برود. از سوی دیگر اثر انگشت به دست آمده از محل جنایت با عروس جوان مطابقت داشت.

وی بازداشت شد و در بازجویی ها به قتل اعتراف کرد: شب حادثه گل کشیده بودم و حال خوبی نداشتم. قرار بود مقتول برایم دعای شکست طلسم و سحر و جادو بنویسد. به اتاق رفت که آن را بیاورد و من هم به‌دنبالش راه افتادم. ناگهان کنترلم را از دست دادم و پیرزن را هل دادم و او روی تخت افتاد. بعد با دستانم خفه‌اش کردم و چند ضربه چاقو هم به او زدم و طلاهایش را سرقت کردم

این زن سحرگاه دیروز پای چوبه دار رفت و قصاص شد.

دومین فردی که به دار مجازات آویخته شد، مرد میانسالی بود که ۲۸ فروردین سال ۹۹ همسر دومش را به قتل رسانده بود.

او در بازجویی ها به قتل اعتراف کرد و انگیزه اش را اختلافات خانوادگی دانست. این مرد پس از محاکمه در دادگاه کیفری به قصاص محکوم شد و با قطعی شدن حکمش در یک قدمی مجازات قرار گرفت. این مرد پیش از طلوع خورشید روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه در زندان قزل حصار پای چوبه دار رفت و قصاص شد تا پرونده زندگیش برای همیشه بسته شود.

محکوم به قصاص دیگری که دفتر زندگی اش بسته شد، مردی بود که هفتم مهر سال ۱۴۰۰ در درگیری پسر جوانی را به قتل رسانده بود. وی در بازجویی ها به قتل اعتراف کرد و انگیزه اش را اختلاف با مقتول دانست. این قاتل صبح دیروز به دار مجازات آویخته شد.

چهارمین قاتل اما سرنوشتش با ۴ قاتل دیگر متفاوت بود. وی پنجم شهریور سال ۹۶ در درگیری جان جوانی را گرفته بود و نام وی در لیست اعدامی های دیروز قرار گرفته بود. اما بخت با او یار بود چرا که اولیای دم در زندان حاضر نشدند و به دلیل عدم حضور آنها، حکم قصاصش اجرا نشد و به زندان برگشت. پنجمین فردی که دیروز از پای چوبه دار به زندان برگشت، مردی افغان بود که پسر نوجوانی را مورد آزار و اذیت قرار داده بود. او زمانی که پای چوبه دار، توبه نامه اش را ارائه کرد و همین موجب شد تا حکم اعدامش اجرا نشود و به زندان برگردد.

دیگر خبرها

  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • آشتی‌کنان در کرمان ناقص ماند!
  • اعلام همبستگی دانشجویان هرمزگانی با دانشگاهیان سراسر جهان در دفاع از مردم غزه
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه صنعت شیشه در چین
  • همبستگی دانشگاهیان هرمزگانی با دانشگاهیان سراسر جهان در دفاع از مردم غزه
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک کشور چین
  • آشتی‌کنان، چند ساعت قبل از عجیب‌ترین فوتبال!
  • سحرگاه متفاوت یک زن و ۴ مرد پای چوبه دار