Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@21:51:40 GMT

پرتاب اشعه لیزر قبل از مرگ ستارگان!

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۵۳۸۲۶

پرتاب اشعه لیزر قبل از مرگ ستارگان!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  به نقل از ایندیپندنت، دانشمندان آژانس فضایی اروپا (ESA) در رصدخانه «هرشل» دو اشعه لیزر را رصد کرده اند که از منظومه ای با دو ستاره منتشر شده است.

این پدیده بسیار نادر مربوط به مرگ ستاره است. جالب آنکه دانشمندان برای نخستین بار متوجه شده اند ستارگان قبل از مرگ اشعه های قدرتمند لیزر منتشر می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اشعه های لیزر از سحابی Ant(مورچه) منتشر شده است. این سحابی نام خود را به دلیل ظاهر دو قسمتی خود دریافت کرده که شبیه سر و بدن یک مورچه است. به هرحال این منظومه که در جنوب صورت فلکی Norm قرار گرفته، از زمین حدود ۳تا ۶ هزار سال نوری فاصله دارد. منظومه مذکور Menzel۳ نام دارد.

بیشتربخوانید : حیات سیارات منجمد با مرگ ستارگان

ستاره هایی با حجم متوسط مانند خورشید هنگام نزدیک شدن مرگشان، به ستاره هایی متراکم، سفید و کوتوله تبدیل می شوند. در این وضعیت لایه بیرونی گاز و غبار آنها در فضا پراکنده می شود. این پدیده در سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود.

اکنون دانشمندان متوجه شده اند فرایند مذکور بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. زیرا همزمان با مرگ ستاره، اشعه های لیزر قدرتمندی پراکنده می شود.

ایزابل آلمن مولف این تحقیق می گوید:هنگامیکه ما Menzel۳ را رصد کردیم، شاهد ساختاری بسیار ظریف بودیم که از گاز یونیزه تشکیل شده است. اما نمی توانیم شی که در مرکز آن وجود دارد واین الگو را به وجود می آورد، رصد کنیم. با توجه به حساسیت و طول موج رصد خانه هرشل ما توانستیم نوعی نادری از انتشار لیزر به نام «انتشار لیزر خطی هیدروژن» را رصد کنیم. این پدیده راهی برای آشکار کردن ساختار سحابی و شرایط فیزیکی آن را فراهم کرد.

به طور معمول محدوده اطراف ستاره خالی و مرده است زیرا مواد پرتاب شده به فضا و گاز باقیمانده به سمت ستاره برمی گردد. اما در خصوص ستاره موجود در سحابی Ant، ستاره ای دیگر این حجم گاز را دریافت کرده و پرتاب می کند.

منبع:مهر

انتهای پیام/

ستارگان قبل از مرگ اشعه لیزر پرتاب می کنند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۳۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزباوی دوباره برای قهرمانی برگشت! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، محمدامین حزباوی پس از اینکه در سه مسابقه پیاپی مقابل الدحیل، الاهلی و الشمال در ترکیب السد قرار گرفته و نمایش مطمئنی در خط دفاعی السد ارائه کرده بود، سه روز قبل در هفته بیست و دوم و پایانی لیگ ستارگان قطر به دلیل قطعی شدن قهرمانی تیمش استراحت کرد و به‌طور کامل نیمکت‌نشین بود، اما امروز در یک جام جدید احتمالا به جمع نفرات اصلی برگردد.

تیم فوتبال السد از ساعت 17:45 امروز (به وقت ایران) در ورزشگاه احمد بن علی نخستین مسابقه مرحله نیمه نهایی جام حذفی قطر را مقابل الوکره برگزار می‌کند که محمدامین حزباوی را دوباره در لیست نفراتش دارد.

حزباوی در فصل اخیر لیگ ستارگان قطر که موفق شد نخستین قهرمانی خود را در نخستین سال لژیونر شدن به دست بیاورد، در 19 مسابقه از 22 بازی به میدان رفت و توانست نمایش درخشانی داشته باشد ولی حالا امیدوار است در یک جام جدید هم به قهرمانی برسد.

این مدافع 20 ساله پس از تجربه قهرمانی در لیگ ستارگان قطر همراه با السد، امروز هم احتمالا دوباره به ترکیب برگردد و در دیدار مقابل الوکره بازی کند که امید زیادی دارد به فینال برسند و صاحب قهرمانی شوند.

دیگر خبرها

  • چگونه می توان از شر موهای ناخواسته گوش خلاص شد؟
  • تولید میکروقطره‌هایی که برای تشخیص دقیق بیماری استفاده خواهند شد
  • کشف جدیدی در مورد صاعقه برای اولین‌بار در جهان
  • کشف جدیدی در مورد صاعقه برای اولین در جهان
  • تیم خور لارستان قهرمان لیگ دسته دو هندبال کشور شد
  • 10 موقعیت گل از دست رفته گل باورنکردنی ستارگان فوتبال در لیگ برتر انگلیس / فیلم
  • ستارگان خور لارستان، قهرمان لیگ دسته دو هندبال بانوان کشور شد
  • محتویات کیف مرتضی مطهری هنگام شهادت؛ از چک برگشتی تا پوند انگلیس +تصویر
  • محتویات جیب استاد مطهری هنگام شهادت چه بود؟
  • حزباوی دوباره برای قهرمانی برگشت! (عکس)