Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- «کيم تورا» رئيس جديد کاتالونيا با معرفي اعضاي کابينه اين منطقه خودمختار، دولت اسپانيا را به چالش کشيده است.
در ميان اعضاي معرفي شده دولت منطقه‌اي کاتالونيا نام سياستمداراني به چشم مي‌خورد که يا در زندان‌ هستند و يا در انتظار فرارسيدن تاريخ محاکمه خود به سر مي‌برند.
چالش کيم تورا براي دولت اسپانياکيم تورا با انتخاب دو سياسمت‌دار به نام‌هاي «جوردي تورول» و«جوزف رول» که هر دو در زندان به سر مي‌برند و همين‌طور «آنتوني کمين» و «لويي پوئيجي» که در بروکسل هستند و تحت تعقيب پليس اسپانيا قرار دارند، راه آشتي و مسامحه با مادريد را سخت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سخنگوي دولت مرکزي در بيانيه‌اي اعلام کرد: دادگاه انتخاب سياستمداران زنداني را به عنوان اعضاي کابينه رد خواهد کرد. همان‌طور که انتخاب رهبر کاتالونيا به همين خاطر ماه‌‌ها به طول انجاميد.
«خاويار گارسيا آلبيول» از چهره‌هاي سياسي نزديک به حزب حاکم محافظه‌کار مردمي در کاتالونيا در حساب توئيتري خود نوشت: ترکيب جديد کابينه کاتالونيا حاوي پيامي مستقيم در جهت ادامه مشکلات و اختلافات است.
پس از پيروزي جدايي‌طلبان کاتالونيا در انتخابات منطقه‌اي دسامبر 2017 چالش اصلي يافتن رهبري بود که نه در زندان و نه در خارج از کشور باشد. جدايي طلبان کاتالونيا بعد از برگزاري همه‌پرسي استقلال در اول اکتبر سال گذشته بحران سياسي عميقي را در اسپانيا ايجاد کرده اند.
دولت اسپانيا برگزاري اين همه‌پرسي را برخلاف قانون اساسي اسپانيا دانست و نتايج آن را نيز بي‌اعتبار اعلام کرد. در همين راستا «ماريانا راخوي» نخست وزير اسپانيا براي مقابله با گرايش‌هاي جدايي‌طلبانه در کاتالونيا به استناد ماده 151 قانون اساسي خودمختاري کاتالونيا را به حال تعليق در آورد.
کارلس پوجدمونت رئيس سابق دولت منطقه‌اي کاتالونيا«کارلس پوجدمونت» رئيس سابق دولت منطقه اي کاتالونيا نيز به همراه چهار نفر ديگر از اعضاي دولت کاتالونيا به بلژيک فرار کرد. همچنين تعدادي از چهره هاي شاخص سياسي کاتالونيا بازداشت شدند.
دولت اسپانيا 21 دسامبر را موعد برگزاري انتخابات منطقه‌اي زودهنگام تعيين کرد اما احزاب جدايي طلب بار ديگر موفق به کسب اکثريت کرسي‌هاي پارلمان محلي کاتالونيا شدند.
جدايي طلبان پس از پيروزي در انتخابات همچنان مسير تنش با مادريد را براي رسيدن به خواسته‌هاي خود دنبال کردند. در همين چارچوب پوجدمونت را به عنوان رئيس دولت محلي کاتالونيا معرفي کردند. اين انتخاب در حالي صورت گرفت که جايي طلبان مي دانستند دولت مرکزي اسپانيا به شدت به آن واکنش نشان داده و آن را رد خواهد کرد.
جدايي طلبان کاتالونيا پس از کناره گيري پوجدمونت از نامزدي مقام رياست دولت محلي به سراغ «کيم تورا» چهره ديگري با همان اهداف و آرمانهاي پوجدمونت براي استقلال کاتالونيا رفتند.
کيم تورا حقوق دادن و نويسنده است که عضو هيچ حزبي نيست در عين حال بسيار نزديک به وجدمونت است. رئيس جديد دولت محلي کاتالونيا با معرفي اعضاي جديد دولت کاتالونيا نشان داده است که به راحتي قصد عقب‌نشيني از مواضع استقلال طلبانه خود درقبال فشارهاي سياسي مادريد را ندارد.
تا زماني که جدايي طلبان راه مصالحه را در پيش نگيرند بعيد به نظر مي‌رسد دولت ماريانا راخوي نخست وزير اسپانيا به تعليق خودمختاري کاتالونيا پايان دهد و دولت جديد کاتالونيا را تائيد کند. 134/120
نويسنده: مرتضي‌مکي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۳۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ در مراسمی رسول عطایی به عنوان سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی معرفی و از خدمات سیدمحسن حمزه لو مدیر کل سابق قدردانی شد.

استاندار آذربایجان‌غربی، در این مراسم با اشاره به تلاش دولت سیزدهم برای توسعه همه جانبه راههای استان گفت: امروز شاهد پیشرفت و آبادانی ملموس راهها در استان هستیم که به موازات آن، نهضت ملی مسکن نیز رشد قابل توجهی داشته است.

محمدصادق معتمدیان افزود: با تلاش شبانه روزی و تصمیم گیری درست مجموعه راه و شهرسازی استان و استفاده از ظرفیتها درحال حاضر ۴۶۲ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در آذربایجان‌غربی در قالب ۴۰ کارگاه راهسازی در دست اجراست.

معتمدیان اظهارکرد: بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی اختصاص داده شده که نشان از توجه ویژه دولت سیزدهم برای توسعه این بخش در استان است.

وی، با بیان اینکه امروز شاهد ارتقای شاخص های راه و مسکن در استان هستیم، گفت: بخش قابل توجهی از احداث ‌راهها از مسیر قانونی بود که درگذشته مورد توجه قرارنگرفته است.

معتمدیان، با تأکید بر اینکه هیچ قطعه راهی در آذربایجانغربی وجود ندارد که بلاتکلیف باشد، افزود: تمامی مسیرهای این استان دارای برنامه کاری و عمرانی جهت توسعه، پیشرفت و آبادانی هستند که در این بین، مسیر رازی - خوی از جمله محورهایی است که درحال تبدیل به مسیر اقتصادی بین‌المللی است.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: با پایان یافتن اجرای طرح توسعه این مسیر، مرز رازی به مسیری بین المللی برای دستیابی به بازار هدف جهانی تبدیل خواهد شد.

مدیرکل سابق راه و شهرسازی آذربایجانغربی هم در این مراسم با قدردانی ازحمایتهای استاندارآذربایجان‌غربی و مدیران ارشد استانی گفت: در دولت سیزدهم با حمایت همه جانبه توانستیم بیش از چهار برابر میانگین کشور در ۵۴ ماه گذشته بزرگراه و راه اصلی احداث کنیم.

سیدمحسن حمزه‌لو افزود: اخذ ۹ هزار فقره سند مالکیت تک برگی در استان و کسب رتبه نخست کشوری در برنامه اجرایی نهضت ملی مسکن از جمله دستاوردهای اداره کل راه و شهرسازی بود.

رسول عطایی، مدیرکل حدید راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی هم در این مراسم گفت: نهضت ملی مسکن یک تکلیف شرعی درکنار کار حرفه‌ای است که با تمام توان به همراهی بخش خصوصی و با مشارکت مردم در خانه‌دار کردن بخش مستضعفین تلاش خواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • کاشی، استاد دانشگاه: این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ این وضعیت همه را می ترساند/ جامعه دارد خودش را به نحو تازه ای، تعریف می کند/ ما در یک نقطه آغاز قرار داریم؛ این نقطه آغاز به مراتب رادیکال تر و مهم تر از عصر مشروطه است
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • احتمال محرومیت نمایندگان لالیگا از حضور در رقابت‌های اروپایی
  • عملیات «وعده صادق» موجب شادی تمام حق طلبان شد
  • جدایی منتفی شد؛ ژاوی در بارسا می‌ماند!
  • یوفا تهدید کرد: احتمال محرومیت اسپانیا از یورو
  • معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • آرائوخو دلگیر است: به خاطر یک اشتباه نفروشیدم!‏
  • کمک دولت اسپانیا به رئال مادرید برای خرید امباپه