Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در روزگاری که شهر تهران محدود به بخش مرکزی، معروف به حصار ناصری بود،  عبدالمجید میرزا معروف به عین‌الدوله، صدراعظم دورهٔ مظفرالدین‌شاه، نوهٔ فتح‌علی‌شاه و از مخالفان سرسخت مشروطیت، عمارتی در شمال شرق تهران و خارج از حصار ناصری ساخت، که امروزه بخشی از منطقه 4 شهرداری تهران به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمارت عین الدوله

منطقه 4 شهرداری تهران علاوه بر عمارت تاریخی عین الدوله، عمارت اربای هرمز یا موزه گرافیک را هم در خود جای داده است، که در آن آثار متنوع گرافیکی ایران اعم از پوستر، جلد مجلات و یک انیمیشن قدیمی که بیش از 60سال پیش ساخته شده بود، به نمایش گذاشته شده است.

عمارت ارباب هرمز

در این گزارش نگاهی اجمالی به تاریخچه و وضعیت کنونی این دو عمارت انداخته‌ایم، تا مورد استفاده علاقمندان به تاریخ تهران قرار بگیرد.

عمارت عین الدوله با مساحت ۱۱۹۰۰ متر مربع و زیربنای ۸۰۰ متر مربع، در فاصله سالهای ۱۳۳۰–۱۳۱۰ ساخته شد و بعدها برای سالیان درازی نیمه ویران و متروکه باقی ماند، تا آنکه در سال ۱۳۷۶ شناسایی و به همان شکل در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

سپس در سال 86 شهرداری تهران این بنا را بازسازی کرد، و به عنوان موزه مورد بهره برداری قرار داد.

آنچه که این عمارت را بیش از هر چیز جالب توجه می کند، برگزاری سری کنفرانس تهران در سال 1322 و اقامت سه روزه سران سه جهانخوار وقت، انگلیس، آمریکا و شوروی است.

چرچیل، روزولت و استالین طی گفتگوهایی که طی سه روز، در این عمارت داشتند، بدون اطلاع دولت ایران به صورت سری، بر سر چهره جدید جهان پس از جنگ جهانی دوم توافق کردند.

 

این بنا دارای یک عمارت بزرگ، استخر و باغاتی در اطراف خود است که به آن جلوه و شکوهی خاص بخشیده است.

در و پنجره های چوبی عمارت  که با هنر گره چینی و با استفاده از شیشه های رنگی در میان دیوارهای آن جا گرفته اند ، بر زیبایی این عمارت افزوده و هنگام تابش نور خورشید، هر بازدید کننده ای را که داخل آن باشد شگفت زده می کند.

گچ بری های نمای بیرونی، داخل و سر ستون ها همگی یادگار دستان زحمت کش هنرمندان ایرانی است که در گذشته ای دور بدون برخورداری از امکانات امروزی بر روی این بنا کار کردند، تا مبادا هنر ایرانی در گذر تاریخ دفن شود.

همه قسمتهای این عمارت، اعم از در و پنجره های زیبای آن در دوران جدید ساخته شده و با شکل پنجره های قدیمی متفاوت است، و تنها بخشی که از همان دوران گذشته بدون دست خوردگی باقی مانده ستونهای عمارت است که 80 سال از عمر آن می گذرد.

طبقه دوم عمارت دارای بالکنی بزرگ است که تا اندازه ای از یک زمین والیبال هم بزرگتر است و با ایستادن در آن می توان چشم انداز تازه ای از شهر تهران را تجربه کرد.

 

عمارت ارباب هرمز یا موزه گرافیک

عمارت ارباب هرمز یا موزه گرافیک، دیگر بنای تاریخی منطقه 4 شهرداری تهران است که در تهران پارس واقع شده است.

زمینهای شرقی تهران، از تهران پارس تا جنگل سرخه حصار همگی متعلق به ارباب هرمز بود.

او سازنده محله تهران پارس و یکی از واقفین به نام ایرانی است که چندین مدرسه، مسجد و بیمارستان را وقف کرده و زمینی چندین هکتار را به سازمان هلال احمر هدیه کرده است.

ارباب هرمز که در سال 1351 درگذشت، در اواخر عمر خود برخی از زمینهایش را به رعیتهایش بخشیده و برخی را هم به توسعه شهری اختصاص داد.

این عمارت در اواخر دوره قاجار بنا شده و طبقه اول آن دارای یک حوضخانه است که آب قنات توسط لوله های سفالی از قسمت شمالی ساختمان وارد و پس از سرریز شدن از قسمت جنوبی خارج و به حوضی که در خارج ساختمان بود هدایت می شد.

طراحی این نوع سیستم ورود و خروج آب به منظور خنک سازی عمارت صورت گرفته بود که چرخش آب در آن موجب خنک سازی مجموعه می شد.

در بازسازی این بنا تلاش شده که عمارت به هویت اصلی خود برگردد و تلاش زیادی شده که همه اجزا با همان رنگ اصلی خود بازسازی شوند.

پنجره های این مکان لایه برداری شده اند و به رنگ اصلی رسیده اند.

در دوره پهلوی به پنهای دیوارهای حمال افزوده شد و ستونهای دور عمارت در میان دیوارها مخفی شد، این دیوارها از دو طرف قرینه یکدیگرند و در داخلشان ستونهایی قرار دارد که پایه آنها از سنگ، داخلشان الوارهای چوبی و نمای بیرونی آن با گچبری زینت داده شده بودند.

این مکان سه سال است که به صورت موزه گرافیک درآمده تا تاریخچه ای از هنر گرافیک ایران را به مردم معرفی کند.

این کارت پستالها به مناسبت عید نوروز سال 1340 چاپ شده اند .

بخشی زیادی از آثار گرافیکی طبقه اول آثار مرتضی ممیز پدر گرافیک ایران است.

در طبق دوم تصاویری از یک انیمیشن کارتونی به نمایش گذاشته شده است که در سال 1336 توسط اسفندیار احمدیه اولین انیمیشن ساز ایران ساخته شده است.

در زمانی که کمپانی های معروف مانند والت دیزنی با دستگاهی پیشرفته آن روز تام و جری می ساختند، احمدیه با یک ابزار ساده که شامل یک چارپایه و دوربین بود، کارتون موش و گربه  ساخت.

 بخش دیگر عمارت ارباب هرمز به آرت ورک، اختصاص دارد، آرت ورک، ساز و کار اولیه ای است که یک طراح با قلم فلزی شروع با طراح می کند، و در نهایت تصویر دارای چند رنگ مختلف را به شکل زیر چاپ می کند.

تصویر رنگی سمت چپ، تصویری است که ابزار چاپ آن در بالای آن قرار گرفته است.

اگر حصار ناصری و بخش مرکزی تهران به دلیل تنوع آثار تاریخی آن، نگین تهران خوانده شود، بی شک این دو عمارت هم می توانند نگین منطقه شهرداری تهران باشند.

انتهای پیام/

گزارش از: علی کاظمی

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرداری تهران عین الدوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۱۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عربی روز دوشنبه در پایتخت عربستان دیدار کردند تا درباره چگونگی تلاش برای پیشبرد راه حل دو دولتی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین گفتگو کنند.

به گزارش یورونیوز، اسپن بارت اید، وزیر امور خارجه نروژ، یکی از برگزارکنندگان این نشست، به خبرنگاران گفت: «اگر ما بخواهیم راه حل دو دولتی را به جلو ببریم، از سوی طرفین درگیر این اتفاق نمی‌افتد. گمان نمی‌کنم که اسرائیل در این مرحله آماده مذاکره باشد و فکر نمی‌کنم که ایالات متحده آماده باشد تا رهبری لازم برای این کار را به عهده بگیرد. بنابراین من فکر می‌کنم رهبری عربی-اروپایی بهترین چیزی است که می‌توانیم به آن امیدوار باشیم.»

این نشست در حاشیه نشست دو روزه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض برگزار شد که موضوع آن عمدتاً به جنگ در نوار غزه اختصاص داشت.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست مجمع گفت که گام‌های ملموس و برگشت‌ناپذیر به سوی تشکیل کشور فلسطین، «جزء ضروری» هر توافقی برای آتش‌بس پایدار خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از مخالفان دیرینه تشکیل کشور فلسطین است.

شاهزاده فیصل در آغاز نشست اروپایی و عربی که وزیر امور خارجه ترکیه نیز در آن حضور داشت، گفت: «ادامه رد راه حل دو کشور به طور اجتناب ناپذیری امنیت و ثبات منطقه را تضعیف خواهد کرد.»

اوایل روز دوشنبه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که او رهبران عرب را تشویق می‌کند تا پیشنهاد خود را برای راه‌حل دو دولتی ارائه کرده و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌خواهد که رهبران عرب را برای ارائه آن به بروکسل دعوت کنند.

او گفت: «تنها امید من، اراده قوی من، این است که باور کنم چنانچه اعراب پیشنهادی را روی میز بگذارند، اروپایی‌ها هم قاعدتا باید به فکر غلبه بر اختلافات بین خودشان بیفتند، زیرا بر کسی پوشیده نیست که اروپایی‌ها به شدت دچار اختلاف شده‌اند. من به کشورهای عضو پیشنهاد خواهم کرد که از اعراب دعوت کنند تا به بروکسل بیایند و طرح خود را با ما در میان بگذارند، زیرا ما باید سعی کنیم رویکردهای خود را کنار هم بگذاریم.»

وی همچنین گفت که انتظار دارد چندین کشور اروپایی از جمله اسپانیا، ایرلند، بلژیک، اسلوونی و مالت، ظرف یک ماه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

یک منبع به خبرگزاری فرانسه گفت استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه که برای آخرین گفتگوها درباره جنگ غزه به ریاض رفته است، به همتایان خود چنین یادآوری کرده: «مسئله به رسمیت شناختن (کشور فلسطینی) برای فرانسه تابو نیست، اما باید در یک راهبرد جهانی برای راه حل سیاسی دو کشور در نظر گرفت که برای هر دو طرف مفید باشد.»

دیگر خبرها

  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • برگزاری نشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • آغاز به کار نشست مقدماتی پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی در گامبیا
  • نشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • بررسی ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم
  • ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم بررسی شد
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور