Web Analytics Made Easy - Statcounter

زیباترین هنرهای جهان به شکلی ساده و از مواد شاید هم دور ریختنی خلق شده‌اند؛ موادی که شاید عمری به بلندای ۱۵۰ سال گل خاتم داشته باشند. ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۷ استانها چهارمحال و بختیاری نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، خاتم‌کاری از هنرهای ایرانی است که سابقه و پیشینه‌ای کهن دارد. برخی آن را به ابراهیم نبی منسوب دانسته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گویا هنر خاتم‌کاری به شیوه امروزی قبل از صفویه و در زمان ایلخانان مغول و ایجاد رابطه مستقیم بین ایران و چین از کشور چین به ایران آمده است ولی در خود ایران هم پیش از ظهور اسلام، خاتم به گونه‌ای رواج داشته است. مواد اصلی گل خاتم از استخوان، چوب و مفتول‌های فلزی است. البته در ایتالیا نوع خاصی از این هنر به صورت قطعات استخوان، عاج و چوب‌هایی که گاه رنگ می‌شده و گاه بی رنگ به کار می‌رفته و بر روی هم طرحی تشکیل می‌داده است، که قدمت آن به سده هشتم هجری قمری می‌رسد. 

معجزه هنر، نشستن آن بر دستان همه آدمیان است. حالا بعد از گذشت آن سال‌ها اکنون گل خاتم‌ روستای شیخ شبان شهرتی ملی و جهانی یافته و بیش از 400 نفر در روستای شیخ‌شبان استان چهارمحال و بختیاری در رشته خاتم‌کاری فعال هستند که سالانه بیش از 300 هزار گل یا قامه خاتم در استان تولید و روانه بازار می‌شود. گفته می‌شود ارزش افزوده محصول خاتم 300 درصد است و مواد اولیه این محصول شامل چوب، استخوان، سیم مسی و مفتول است.

روستای سادات‌نشین شیخ شبان که به روستای ایثار هم مشهور است. در جنگ تحمیلی بیش از 90 شهید تقدیم کرده است. امروز از آن دسته روستاهایی است که در هنر خاتم‌کاری شهرت ملی و جهانی دارد.

وارد روستا که می‌شویم معابر روستا خلوت است گویی همه در پشت دیوار خانه‌ها گل خاتم به ناز می‌بافند. میدان روستا را دور می‌زنیم. به تنها کارگاه تولید مواد اولیه گل خاتم در روستا رسیدیم. بوی استخوان پخته می‌آید. سید جواد احمدی، صاحب تنها مجتمع تولید مواد اولیه خاتم در روستای شیخ شبان می‌گوید: استخوان‌ها به صورت عمده خریداری می‌شود و در یک محفظه جوشانده می‌شوند که چربی و خون‌شان جدا شود. بعد از اینکه سفید شدند در یک دستگاه دیگر ریش ریش می‌شوند. چوب‌ها با دستگاه‌های دیگر ریش ریش و با جوهر رنگ می‌شوند.

دستان سید جواد پینه‌بسته است اما هنوز هم سر پا ایستاده و گل خاتم می‌بافد. در کارگاه خاتم‌کاری پای خاطرات و صحبت‌هایش نشستیم.

سید جواد احمدی در معرفی خود می‌گوید: 61 سال دارم و ساکن روستای شیخ شبان هستم. در ابتدا کشاورز بودم که سال 56 از روستا به اصفهان مهاجرت کردم. دنبال کار بودم گفتم سراغ کاری بروم که حرفه‌ای یاد بگیرم و برای خودم مستقل کار کنم در بازار اصفهان به خاتم‌کاری علاقه‌مند شدم. با استاد قربان حسن حیدری که از روستای خودمان بود آشنا شدم. ایشان در اصفهان کارگاه داشتند و آموزش هم می‌دادند، پس از یادگیری تا چهار سال هم در اصفهان زندگی و کار می‌کردم که بعد از انقلاب پس از بیانات امام خمینی(ره) که فرمودند «هر کس هر حرفه‌ای دارد به زادگاه خودش بازگردد و در آنجا آموزش دهد» به روستا آمدم که تاکنون بیش از 300 نفر برای یادگیری آمدند که الان نزدیک به 60 نفر به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند که نتیجه آن راه‌اندازی 20 کارگاه در روستا است و بقیه نیز در خانه کار می‌کنند.

خاتم مثل بافتن قالی است چوب و استخوان و مفتول را کنار هم می‌گذاری و چسب می‌زنی و می‌بافی یکی 3 ماه یکی هم 3 سال می‌بافد بعد هم پرس می‌کنیم و برش می‌زنیم.

دلیل معروفیت خاتم شیخ شبان ضمانت 150 سال آن است. گل خاتم در اینجا با چسب چوب ساخته می‌شود در صورتیکه امروز با چسب فوری انجام می‌دهند که همین مسئله از عمر گل خاتم کم می‌کند. همچنین روکش زدن با پلی استر که سیلر دارد باعث می‌شود بعد از مدتی خاتم کدر شود و به مرور زمان کم رنگ هم بشود ولی ما بدون سیلر کار می‌کنیم. قیمت خاتم بالاتر می‌شود ولی شفاف‌تر می‌ماند.

وی با اشاره به وضعیت بازار افزود: کسانی که در گذشته آموزش دیده‌اند، وضعیت بازار کار برایشان بهتر بود اما امروزه وضعیت بازار چندان تعریفی ندارد به همین علت جوانان چندان تمایلی ندارند.

در گذشته بازار کار خیلی خوب بود. خریداران با هم رقابت می‌کردند زودتر می‌آمدند تا خوشان بتوانند همه کارها را بخرند. نزدیک عید شبانه می‌آمدند تا همه اجناس تولید شده را بخرند. سفارش کار جدید هم می‌دادند. در گذشته چک یک ماهه می‌دادند اما امروزه چک یک ساله می‌دهند به همین علت جوانان تمایل کمتری دارند.

احمدی با اشاره به نبود مرجع برای تعیین قیمت گل خاتم گفت: تعاونی تشکیل داده شد که من وسایل کارگاه را رایگان از بنیاد علوی گرفتم که نزدیک به 350 میلیون بود که از سود کارگاه 15 درصد هزینه برای خود کارگاه می‌شود. اما برای قیمت خاتم نتوانستیم کاری انجام دهیم. به عنوان مثال یک قاب را از ما 15 هزار تومان می‌خرند ولی در بازار اصفهان 60 هزار تومان می‌فروشند. البته من همه کارهایم را در استان خودمان می‌فروشم که در اینجا هم معمولا بیشتر از قیمت واقعی می‌فروشند ولی از اصفهان هم سفارش می‌گیرم که بیشتر برای صادرات است.

وی با اشاره به مشارکت در ساخت بناهای مشهور و ضریح امامزادگان بیان کرد: خاتم‌کاری تعداد زیادی از ضریح امامزادگان از جمله امامزاده جعفر دامغان و امامزاده کاشان را انجام داده‌ام.

تاکنون 60 لوح تقدیر گرفته‌ام که از جمله مدال برنز کارآفرین برتر از رئیس جمهور است.درهم تنیده شدن تارهایی از جنس چوب و استخوان ورقه‌های مسی، طلایی و رنگی هنری را خلق کرده که هویت سرزمینمان را در هر جای دنیا نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ش

R41350/P1361/S6,54/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۴۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود

 

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مریم طهماسبی در حاشیه بازدید از طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» که در روستای ایزی سبزوار اجرا می شود،‌ گفت: هدف وزارت جهاد کشاورزی، تبدیل هر خانه‌ روستایی به یک کارگاه تولیدی به منظور کمک به اقتصاد و معیشت خانوارهای روستایی است.

وی افزود:‌ وزارت جهاد کشاورزی با این طرح تلاش می‌کند با درگیر کردن زنان روستایی در اجرای طرح های اشتغالزا، رونق اقتصادی و توسعه زنجیره ارزش یک محصول خاص را متناسب با ظرفیت هر منطقه، امکان‌پذیر کند.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت:‌ طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد»، برای نتخستین بار در استان خراسان رضوی،‌ با هدف بهبود معیشت خانوار روستایی در روستای ایزی از توابع بخش مرکزی شهرستان سبزوار، به اجرا درآمده است.

علی اصغر امانیان افزود:‌ زنان عضو صندوق اعتباری خرد زنان روستایی، به عنوان زنان کارآمد در این طرح حضور دارند و توسعه نقش آفرینی زنان در عرصه اقتصادی و اجتماعی به عنوان بخش مهمی از جمعیت فعال جامعه یکی از ارکان مهم توسعه همه جانبه کشور و اهتمام بخشی به توسعه پایدار است.

وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی سبزوار این طرح را به منظور توسعه کشاورزی خانوادگی، توسعه مشاغل مکمل کشاورزی و بهبود معیشت خانوار روستایی به صورت نمونه در روستای ایزی به اجرا درآورده است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار اظهار کرد: با درگیر کردن زنان روستایی در اجرای طرح های اشتغال‌زا و تشکیل زنجیره تولید پرورش مرغ بومی و تولید تخم مرغ، رونق اقتصادی و توسعه زنجیره ارزش یک محصول خاص حاصل خواهد شد.

بازدید از چند طرح تولیدی زنان روستایی در روستاهای ایزی و دولت آباد از جمله برنامه های سفر مشاور وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان سبزوار است.

روستای ایزی، با جمعیتی حدود سه هزار نفر در پنج کیلومتری شمال شرق سبزوار قرار دارد.

 
 

دیگر خبرها

  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • افتتاح ۲۰ کیلومتر از جاده شهرکرد به ناغان
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود
  • بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد
  • شناسایی و پلمپ کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • رشد تولید گندم در استان یزد
  • کاکائو معضل جهانی شد!
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • تولید سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال در استان