Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@20:39:54 GMT

فريدن، خطه رستني هاي سود آور

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۶۵۹۰۸

فريدن، خطه رستني هاي سود آور

خبرگزاري آريا - فريدن، اصفهان- ايرنا- اقليم و شرايط آب وهوايي شهرستان فريدن پوشش متنوع گياهي را در اين منطقه رقم زده است به گونه اي که مي توان از آن بعنوان سرزمين گياهان دارويي استان اصفهان نام برد.

به گزارش ايرنا، بهاران موسم سخاوت خاک در فريدن است چرا که زمين رويش سبزينه هاي ناب در دل دشت ها و کوهستان هاي اين ديار را به نظاره مي نشيند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هم چنان که در کتب تاريخي؛ فريدن را منطقه اي `علف خيز با آب فراوان و مراتعي بي پايان` ناميده اند، خاک حاصلخيز، اقليم سرد و کوهستاني و آب و هواي معتدل اين شهرستان مراتع سرسبز و پوشش گياهي منحصر به فردي را در اين منطقه به دنبال داشته است.
فريدن رويشگاه گياهان دارويي، خوراکي و صنعتي است. اين مزيت خدادادي موجب شد اين منطقه با عرضه بيش از 200 گونه گياهي در نمايشگاه “روستا کانون توليد و ارزش آفريني” در محل نمايشگاه هاي بين المللي تهران در سال 1395 ،جزء پنج شهرستان برگزيده استان اصفهان جهت تخصيص غرفه قرار گيرد و به “سرزمين گياهان دارويي “شهرت يابد.
کرفس کوهي، گون، گز و درختان پراکنده بلوط در اين منطقه به وفور يافت مي شود. انواع قنقال ها ، قياقها، گون هاي تيغ دار، کرک، کما و گياهان يک ساله، از گونه هاي غالب تيپ پوشش گياهي فريدن است.گياهان ديگري نظير شيرين بيان، آويشن، بومادران، موسير، کده، بروموس، زول، لاله سرنگون، ماشک، اسپرس وحشي، جاشير، يال اسبي، جاز، حلر، حر، قدومه، ارژن، دافنه، درمنه دشتي، چلغک، جووحشي، ، خوشک، نسترن، شن، گلابي، بيد، گز، پونه، تره، شويد، باريجه، کلاه ميرحسن، ريواس، چاي کوهي، دم گاوي، چوبک نيز در فريدن مي رويد.
رستني هاي متنوع فريدن علاوه بر اين که مناظر بکر و بي نظيري را در اين ديار خلق کرده است، امروزه به عنوان تجارتي سودآورنيز شناخته مي شود.
فريدن همچون نگيني در دل زاگرس، بستر رنگارنگي از گل ها و گياهان براي پرورش زنبور عسل است. همچنين وجود 70هزارهکتار مراتع پوشيده شده گون کتيرايي و زرد مفتولي، 20 هزار هکتار مرتع گون خيز گز انگبين و يک هزار هکتار مرتع موسير خيز، زمينه مساعدي براي رونق اقتصادي و اشتغال پايدار فراهم کرده است.
حسين کرکوندي رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان فريدن دراين باره به ايرنا گفت: با اجراي طرح برداشت کتيرا در مراتع فريدن درتابستان سال گذشته براي 400 نفر به مدت 90 روز اشتغالزايي شد.
وي با بيان اين که 15 سامانه عرفي در فريدن جهت طرح بهره برداري از مراتع از جمله برداشت کتيرا از گون وجود دارد، افزود: از اين تعداد تاکنون هشت سامانه مورد بهره ‌برداري قرار گرفته است.
وي افزود: هشت سامانه عرفي و عرصه منابع طبيعي سال گذشته به مساحتي افزون بر 2 هزار و 700 هکتار، جهت برداشت کتيرا در اختيار متقاضيان قرار گرفت.
ايزد ابوالحسني دبير ستاد تسهيل سرمايه گذاري و مشارکت هاي مردمي فرمانداري فريدن نيز به ايرنا گفت: هر يک از گياهان دارويي فريدن خود مي تواند به تنهايي منشاء تجارتي پربازده باشد.
وي با تاکيد بر محبوبيت گياهان دارويي فريدن در شهرها و استان هاي همجوار افزود: ارزش افزوده و قيمت بالاي اين فرآورده ها بيانگر آن است که مي توان از اين فرصت استفاده بهينه داشت.
ابوالحسني با بيان اين که در اين حوزه رويکرد هاي حمايتي مطلوب و تسهيلات ارزان قيمت وجود دارد، افزود: در 2 سال اخير نيز بيش از يک ميليارد ريال تسهيلات اشتغالزا به متقاضيان اين بخش پرداخت شده است.
وي همچنين از ثبت نام چند طرح توليد و بسته بندي گياهان دارويي و تاييد آن ها در کميته منتخب اشتغال شهرستان خبر داد و اضافه کرد: اين طرح ها براي دريافت مبلغ پنج ميليارد ريال وام ارزان قيمت در نوبت دريافت از بانک هستند.
دبير ستاد تسهيل سرمايه گذاري و مشارکت هاي مردمي فرمانداري فريدن با تاکيد بر ضرورت تاليف اطلس پوشش گياهي براي شهرستان فريدن گفت: آگاهي و شناخت مردم از اين ظرفيت، نخستين گام براي بهره مندي از برکات فراوان آن است.
پوشش گياهي غني و متنوع شهرستان فريدن گنج ارزشمندي براي خروج اين خطه از رکود، محروميت و بيکاري است.
در کنار اين مساله بايد به موضوع کم آبي و ضرورت تغيير الگوي کشت نيز اشاره داشت؛ گياهان دارويي و توسعه کشت، برداشت و صادرات آن مي تواند مسير گريز قابل اطميناني از آينده مبهم کشاورزي در اين شهرستان باشد.
فريدن؛ اين عطارخانه خوش رايحه اصفهان؛ که از ديرباز تا کنون عطر خوش دمنوش هاي شفابخشش زبانزد عام و خاص بوده؛ از موهبتي الهي برخوردار است که مي تواند در صورت برنامه ريزي هدفمند، حمايت مسئولان و ورود جدي مردم به صنعتي نوپا و پر بازده تبديل شود.
مراتع يکي از مهم ترين منابع طبيعي و اقتصادي است که علاوه بر تامين بخش مهمي از خوراک دام ها و توليد محصولات گياهان دارويي مزاياي مهمي از قبيل تعديل آب و هوا ، ممانعت از بروز سيل و حمايت از حيات وحش دارد؛ همچنين مرتع علاوه بر فراهم کردن امکان تفريح و سياحت؛ از قابليت مهمي در ايجاد اشتغال و درآمد زايي برخوردار است.
خواص بي شمار گياهان دارويي در بحث پيشگيري و درمان بسياري از بيماري ها بر کسي پوشيده نيست و اين گياهان در قديم نيز مورد استفاده اطبا قرار مي گرفت.
طبق تحقيقات انجام شده از حدود 800 گونه ي گياهان دارويي شناخته شده در ايران بيش از 400 نوع از اين گونه ها درمنطقه فريدن مي رويد.
وسعت مراتع اين شهرستان بيش از 70 هزار هکتار است .
فريدن با دارا بودن جمعيت بيش از 49 هزار نفر در 140 کيلومتري غرب مرکز استان اصفهان واقع است.
گزارش از فاطمه زماني
9861/ 6022
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۵۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۱۱ دستگاه ادوات کشاورزی به بهره برداران شهرستان آوج

۱۱ دستگاه ادوات کشاورزی تحویل بهره برداران شهرستان آوج تحویل داده شد.

ادوات تحویلی شامل دستگاه‌های کشت مستقیم، سمپاش، کیزل پکل است که حدود ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات برای خرید این ادوات پرداخت شده است.

طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان قزوین در ۱۰ محصول زراعی شامل گندم، جو، نخود، عدس، گیاهان علوفه ای، گیاهان روغنی و گیاهان دارویی به زیرکشت رفته و در۶ شهرستان و ۴۲۰ روستای استان در حال اجراست که سه هزارو ۷۵۰ نفر از کشاورزان طرف قرارداد تولید در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • ورود دام به ییلاقات شمال دامغان «ممنوع» شد
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • ممنوعیت ورود دام به مراتع شمال دامغان
  • آغاز نخستین دوره برداشت جلبک‌های دارویی در چابهار
  • نقشه راه بهره‌گیری از دانش هسته‏‌ای در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی تدوین می‌شود
  • تحویل ۱۱ دستگاه ادوات کشاورزی به بهره برداران شهرستان آوج
  • هفت گوهر نایاب زاگرس در خطر انقراض
  • کرفس کوهی، دارویی نهفته در دل طبیعت؛ گنجی که به تاراج می‌رود