Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ سردار سرلشکر پاسدار «سیدیحیی صفوی» درباره عملیات بیت المقدس در سال 1361 که منجر به آزادسازی شهر خرمشهر شد، اظهار داشت: این عملیات 36 سال قبل انجام شد. عملیات بیت المقدس در ماه مبارک رجب و با اعلام رمز یا علی بن ابی‌طالب (ع) با حضور آیت الله مشکینی و آیت الله صدوقی در قرارگاه مشترک، آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد: در عملیات بیت المقدس حدود یکصد هزار نفر از نیروهای مردمی، ارتشی، سپاهی و جهادسازندگی مشارکت داشتند. این عملیات 25 شبانه‌روز (از 10 اردیبهشت تا سوم خرداد) به طول انجامید. عراقی‌ها نمی‌خواستند خرمشهر را تحویل بدهند و در روز آخری که به خرمشهر رسیدیم، تنها از آن شهر 10 هزار عراقی به اسارت درآمدند.
سرلشکر صفوی در ادامه به نقش جامعه پزشکی در عملیات بیت المقدس اشاره کرد و گفت : چندین بیمارستان صحرایی برای اجرای عملیات بیت المقدس ساخته شد و عزیزان جامعه پزشکی یعنی پزشکان و پیراپزشکان در این بیمارستان‌ها حضور پیدا کردند. این بیمارستان‌ها در نزدیکی مناطق عملیاتی و خطوط مقدم ساخته شده بود به طوری که یک مجروح در فاصله زمانی یک تا یک ساعت و نیم به بیمارستان می رسید.
این فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس جامعه پزشکی ما 100 هزار عمل جراحی در بیمارستان‌های صحرایی انجام دادند. حدود 56 بیمارستان صحرایی در دفاع مقدس ساخته شد که حدود 2 هزار و 500 تخت بیمارستانی و نقاهتگاهی تنها در شهر اهواز بود. مجروحان جنگ تحمیلی پس از مداوای اولیه و در صورت نیاز با هواپیماها به بیمارستان‌ های دیگر شهرها انتقال می‌یافتند و پزشکان در شهرها و بیمارستان‌های مقصد به مداوای نهایی مجروحان می‌پرداختند.
سرلشکر صفوی بیان کرد : حماسه بزرگی که پزشکان در دفاع مقدس آفریدند این بود که به جای اینکه بیمار به نزد دکتر برده شود، پزشکان از تهران و دیگر شهرها به مناطق جنگی آمدند و خود را به رزمندگان به قدری نزدیک کردند تا کمترین تلفات را بدهیم. همچنین در بسیاری از بیمارستان‌ها ، عمل‌های جراحی پیچیده‌ای انجام شد و بسیاری از مجروحان شیمیایی در آن بیمارستان‌ها مورد مداوای اولیه قرار گرفتند.
وی گفت : سه هزار و 700 نفر از جامعه علوم پزشکی و بهداری رزمی در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند که شامل پزشک، پیراپزشک، پرستار، راننده آمبولانس، داروساز و... می‌شود. جامعه علوم پزشکی در دفاع مقدس حماسه آفرید و امیدواریم این حماسه به دانشجویان امروز در دانشگاه‌های علوم پزشکی انتقال یابد و دانشجویان تجارب و اخلاق و رفتار پزشکان در آن دوران را بیاموزند. لازم است 2 واحد درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس با تاکید بر مسائل پزشکی برای دانشجویان علوم پزشکی تدریس شود.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: تغییر راهبرد پزشکان دفاع مقدس مجروحان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۶۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع بیش از ۶۰۰ مورد تجهیزات بیمارستان در خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در این مدت ۷۰ تخت ویژه آی سی یو با تجهیزات کامل، ۲۲ دستگاه آزمایشگاهی پیشرفته، ۳۱ دستگاه شاخص تشخیصی از جمله سه دستگاه ام ار آی برای قاین، فردوس و طبس، ۵۶۴ تخت بیمارستانی، دستگاه سی تی اسکن آنژیو (برای مرکز فوق تخصص قلب بیرجند) و یک دستگاه سی تی اسکن دیگر برای بیماران سرطانی و قلب و عروق با کمک دولت تأمین شده است.

موسوی میرزایی افزود: در دولت سیزدهم همچنین ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی تکمیل شده و علاوه بر طرح‌های توسعه بیمارستان‌های بشرویه، درمیان و سرایان، برای قاین، نهبندان، زیرکوه و طبس هم پروژه فعال است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۲۱ نفر دستیار تخصصی پزشک در هشت رشته دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مشغول به تحصیلند گفت: هم اکنون ۶۵ کد رشته در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند فعال است و علاوه بر آن ۲۱۱ دانشجوی تحصیلات تکمیلی هم در رشته‌های مختلف از جمله مغز و اعصاب، جراحی اعصاب، بیماری‌های داخلی، قلب، رادیولوژی، جراحی عمومی و ... در حال تحصیلند تا به جمع جامعه‌ی پزشکی بپیوندند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: ۴۳ مرکز سلامت شهری، ۶۱ مرکز سلامت روستایی، ۷۱ پایگاه بهداشتی، ۳۲۶ خانه بهداشت، ۸۵ پایگاه اورژانس جاده‌ای و ۲ پایگاه امداد هوایی در خراسان جنوبی خدمات بهداشتی ارائه می‌کنند.

وی گفت: افزایش کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در بخش خصوصی و دولتی مهمترین هدفگذاری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است که هم اکنون حدود ۹ هزار پرسنل دانشگاه، برای تحقق این هدف تلاش می‌کنند.

دیگر خبرها

  • هشدار پزشکان بدون مرز درباره «پیامدهای فاجعه‌بار» حمله به رفح
  • لزوم توجه سیاست‌گذاران به انگیزه ماندگاری پزشکان
  • کمبود نیروی انسانی ماندگار چالش اصلی بهداشت ودرمان هرمزگان
  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور
  • ۲ فوتی و ۴ مصدوم بر اثر واژگونی خودرو در کمربندی ماکو -بازرگان
  • تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی
  • صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد
  • توزیع بیش از ۶۰۰ مورد تجهیزات بیمارستان در خراسان جنوبی
  • امیر آراسته: جوانان درس مقاومت را از شهدا فرابگیرند
  • رایگان شدن هزینه‌های درمانی کودکان زیر ۷ سال