Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسلمانان بعد از مسیحیت جمعیت دوم مذهبی در کشور فرانسه محسوب می‌شوند و این موضوع تبدیل به دغدغه مسئولان فرانسوی و دستمایه‌ای برای ابراز نگرانی آن‌ها شده است.

گروه بین الملل خبرگزاری آنا؛ مسلمانان بعد از مسیحیت جمعیت دوم مذهبی در کشور فرانسه محسوب می‌شوند و این موضوع تبدیل به دغدغه مسئولان فرانسوی و دستمایه‌ای برای ابراز نگرانی آن‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این روست که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که از او به‌عنوان فردی به‌شدت سکولار یاد می‌شود، از موضوع ابراز عقاید مذاهب مختلف در کشورش به‌عنوان یک موضوع مهم یاد می‌کند.

برخی تحلیلگران سیاسی در فرانسه بر این باورند که اسلام در فرانسه تحت تاثیر افکار افراطی بعضا سلفی و افراط‌گرایی قرار گرفته است. موضوعی که باعث شده «مقابله با اسلام‌گرایی» تبدیل به یک سوژه مهم سیاسی در نزد افکار عمومی شود.

اکنون و در ایام ماه مبارک رمضان، فرانسه شاهد اعزام مبلغان مسلمان به نقاط مختلف این کشور است. رئیس جمعیت مسلمانان فرانسه در این‌باره می‌گوید: «بیش از 300 مبلغ از کشورهای مراکش و الجزایر و ترکیه وارد این این کشور شده‌اند که همگی با ویزای توریستی و تنها برای مدت یک ماه اجازه ورود و ماندن در شهرهای مختلف فرانسه را دارند.»

از آن رو که قانون اساسی فرانسه طبق اصل «لائیسیته» به معنای جدایی دین از سیاست بنا شده است، دولت در امور دینی و مذهبی دخالت نمی‌کند. از این رو دعوت از مبلغین مذهبی سر و صداهای بسیاری را در میان احزاب سیاسی این کشور به‌ویژه حزب چپ سکولار ایجاد کرده است. همچنین موضوع ورود مبلغین مذهبی از سوی دولت این کشور تبدیل به دغدغه مهمی برای جناح مخالف ماکرون شده است.

در حال حاضر با ورود مبلغین مسلمان، یک سوال افکار عمومی فرانسه را به خود مشغول کرده و آن این است که چطور دولت فرانسه باید 300 مبلغ را برای تبلیغ در مناطق و محله‌های مختلف این کشور اعزام کند؟ پاسخ این سوال را می‌توان در این مورد خلاصه کرد که با اتفاقات سال‌های اخیر و گرایش بسیاری از فرانسوی‌ها به گروه تروریستی داعش و سپس بازگشتشان به فرانسه و وقوع حملات تروریستی در این کشور، نگرانی مسئولان فرانسوی را بیش از پیش برانگیخته و باعث شده است دولت محتاط‌تر از گذشته عمل کند.

ایجاد اسلام فرانسوی؛ دغدغه دولت ماکرون

باوجود این، موضوعی که ماکرون را نگران کرده این است که اسلام از کشورهای عربی همچون عربستان، مراکش، الجزایر و ... وارد فرانسه شده است در حالی که فرانسه به‌دنبال «اسلام فرانسوی» است. اسلام فرانسوی، اسلامی است که به تعبیر پاریس، یک فرانسوی تا جایی اجازه دارد مسلمان باشد و احکامش را رعایت کند که مخالف قوانین و جمهوریت سکولار فرانسه نباشد. با این تعبیر ظاهرا ورود مبلغین دینی به فرانسه چندان هم آسان نباید باشد.

طبق آماری که از سوی مراکز اسلامی پاریس اعلام شده است، حدود 200 مبلغ از مراکش به فرانسه آمده‌اند. دیدلر لسچی (Didier Leschi) درباره اسلام فرانسوی می‌گوید، داشتن اسلام واقعی در فرانسه مشکل و در این رابطه موضوع بهبود آموزش در فرانسه از اهمیت خاصی برخوردار است.

طبعا در چنین وضعیتی است که ماکرون ترجیح می‌دهد مبلغینی را در همان کشور فرانسه آموزش دهند تا با قوانین و خط‌مشی فرانسوی همخوانی بیشتری داشته باشند و متحمل هزینه برای آوردن مبلغ از کشورهایی همچون مراکش و عربستان نشوند. امانوئل ماکرون که رویکردی سکولار دارد، موافق اسلام فرانسوی در این کشور است یعنی اسلامی که با قوانین جمهوری فرانسه مغایرت نداشته باشد.

رئیس جمعیت مسلمانان فرانسه در این‌باره گفت: «در کشوری که گویا آزادی ادیان وجود دارد و رئیسجمهوری آن به‌دنبال برقراری تعادل میان مذاهب است، این افراد (مبلغین) با ویزای توریستی وارد کشور می‌شوند و مدتی را در قرنطینه به سر می‌برند و تیم‌های حفاظتی مسئولیت مراقبت از این افراد را برعهده دارند. ما تنها به خاطر عرضه مفاهیم ماه رمضان آمدیم و تضمین می‌کنیم وظیفه‌ای غیر از روشن کردن مفاهیم قرآنی نداریم. ما تنها به‌دنبال عرضه مفاهیم ماه رمضان در مساجد هستیم.»

نداشتن امنیت جانی، موضوعی است که بسیاری از مبلغین مسلمان را تهدید می‌کند آن هم در کشوری که بسیاری‌شان به جای شناخت اسلام حقیقی، افراط‌گری تروریست‌ها را به نام اسلام دیده‌اند. اسمالن نادور، یکی از معترضان به وضعیت حفظ جان مبلغین مسلمان می‌گوید: «این مبلغین مذهبی، هیچ ماموریت مذهبی دیگری ندارند و تنها برای تبلیغ سنت‌های این ماه و احترام به احکام آن و تنها برای روشن شدن ابهامات و شبهات و سوالات در مساجد حضور می‌یابند. »

مترجم: فاطمه پناهی

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۷۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار اولین گروه از نیروهای رزمی فرانسه در اوکراین

براساس گزارش‌ها، فرانسه اولین گروه از نیروهای خود را به طور رسمی به اوکراین اعزام کرد. آنها در حمایت از تیپ مکانیزه ۵۴ مستقل اوکراین در «اسلاویانسک» مستقر شده‌اند.   به گزارش ایسنا، وب‌سایت «ای‌پی‌ای» به نقل از «ایژیا تایمز» گزارش داد سربازان فرانسوی از هنگ ۳ پیاده‌نظام فرانسه که یکی از عناصر اصلی لژیون خارجی فرانسه (Légion étrangère) است، گرفته شده‌اند.   تعداد نیروهای اولین گروه از سربازان فرانسوی حدود ۱۰۰ نفر است. این تنها اولین مرحله از حدود ۱۵۰۰ سرباز لژیون خارجی فرانسوی است که قرار است به اوکراین برسند.   این نیروها مستقیما در یک منطقه جنگی فعال مستقر شده‌اند و قصد دارند به اوکراینی‌ها در حوزه مقاومت در برابر پیشروی‌های روسیه در دونباس کمک کنند. ۱۰۰ نفر اول متخصص توپخانه و مراقبت هستند.   پیشتر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای بار دیگر از احتمال اعزام نیروهای غربی، به‌ویژه نیروهای فرانسوی به اوکراین سخن گفته و ۲ شرط برای آن تعیین کرده بود.   او در گفت‌وگو با «اکونومیست» عنوان کرد: در صورتی که مسکو از خطوط مقدم عبور کند و کی‌یف آن را درخواست کند، می‌توانیم این مساله (اعزام نیرو به اوکراین) را مطرح کنیم، اما امروز اینطور نیست.   او یادآور شد که پاریس قبلا پرسنل نظامی را برای «مبارزه با تروریسم» به کشورهای دیگر، به‌ویژه به منطقه ساحل آفریقا فرستاده بود.   در همین حال روزنامه سوئیسی «بلیک» پیشتر به نقل از نظامیان ارتش اوکراین گزارش داد، دونباس تا ماه اکتبر به طور کامل سقوط خواهد کرد. چندین فرمانده که در جبهه شرقی می‌جنگند به این نشریه گفتند که «اوکراین در جنگ شکست خواهد خورد.»   پس از تصرف پایگاه مستحکم اوکراینی‌ها در آودیوکا در ماه فوریه، یگان‌های روسی دستاوردهای ثابتی در میدان نبرد داشته‌اند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به‌تازگی گفت آنها اکنون کاملا کنترل وضعیت میدان نبرد را در دست دارند و به طور پیوسته نیروهای اوکراینی را عقب می‌رانند.   طی روزهای گذشته نیروهای روسی شهر «بوگدانوفکا» واقع در نزدیکی شهر استراتژیک «چاسوف یار» در شمال دونتسک را هم تحت کنترل خود درآوردند. چاسوف یار در زمینی مرتفع قرار دارد و گرفتن آن به واحدهای روسی نقطه برتری قدرتمندی برای حمله به دیگر شهرهای کلیدی تحت کنترل اوکراینی‌ها می‌دهد.   مقامات و تحلیلگران اوکراینی می‌گویند، ارتش روسیه در نهایت بهره‌مندی از ضعف تسلیحاتی اوکراین است و «عجله دارد» که پیش از رسیدن تسلیحات بیشتر غرب به دست کی‌یف، مناطق راهبردی مهمی از خاک اوکراین را تصرف کنند که می‌تواند راه‌گشای آنان برای تصرف منطقه گسترده‌تر دونباس باشد.   «مایکل کلارک» یک استاد مهمان در دانشکده مطالعات جنگ دانشگاه «کینگز کالج» لندن در این باره گفت: «باخموت اهمیت استراتژیکی واقعی نداشت اما چاسیو یار از چنین اهمیتی برخوردار است.»   این دهکده که در منطقه مرتفعی قرار دارد، «مسیری طبیعی رو به شمال» دارد که نیروهای روس را قادر می‌سازد به شهر کراماتورسک حمله کنند یا با پیشروی بیشتری به سمت غرب، عملیات خود را تا دنیپرو حملات گسترش بدهند.   کلارک می‌گوید، «این منطقه همچنین خط دفاعی طبیعی در قبال کوستیانتینیوکا در جنوب غربی آن و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای دونباس است.»   او افزود: «اگر واقعا کار روس‌ها شتاب بگیرد، آن‌ها به دنبال گسترش فتوحات خود به مناطقی خواهند بود که شامل چاسیو یار، کوستیانتینیوکا، پوکروفسک و بعد کراکاتورسک و اسلاویانسک خواهد بود. این باعث می‌شود دونباس به دست آن‌ها بیافتد.» کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عکس| ستاره محروم فرانسه بازیگر شد!
  • استقرار اولین گروه از نیروهای رزمی فرانسه در اوکراین
  • اولین گروه از نیروهای رزمی فرانسه در اوکراین مستقر شدند
  • مقام فرانسوی انفعال دولت را در برابر نسل کشی در غزه محکوم کرد
  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • فرانسه پیشتر سربازان خود را به اوکراین فرستاده است
  • حکومت نظامی شهر فرانسوی برای جوانان
  • ایتالیا: نیرو‌های ما هرگز در اوکراین مستقر نخواهند شد
  • حمایت متفاوت دانشجویان فرانسوی از غزه | ببینید
  • امام جعفر صادق(ع) ترویج‌دهنده فرهنگ اصیل شیعه بودند