Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-28@15:34:46 GMT

ثبت اختراع ربات هوشمند توانبخشی ورزشی

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۶۷۳۱۴

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از پژوهشگاه علوم ورزشی؛ پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در حمایت از طرح‌های فناورانه در حوزه علوم ورزشی، طرح "ربات هوشمند توانبخشی اندام تحتانی" که از جمله طرح‌های منتخب نخستین فستیوال نوآوری صنعت تجهیزات ورزشی بود، ثبت اختراع کرد.
هدف اصلی از این اختراع، کنترل و مانیتورینگ یک ربات توانبخشی با سه درجه آزادی به منظور توانبخشی اندام تحتانی بیمارانی است که به عللی نظیر آسیب‌های ورزشی، ضایعه نخاعی، سکته مغزی، اختلال عضلانی و یا عمل جراحی توانایی حرکتی خود را از دست داده اند و نیاز به توانبخشی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این طرح، اعمال حرکات فعال و غیرفعال به روش الگو‌های صحیح و تحت مدیریت متخصص توانبخشی و حرکات اصلاحی ورزشی انجام می‌گیرد.
در این دستگاه، عملیات مانیتورینگ و تحلیل دینامیکی حرکات بوسیله یک برنامه هدفمند رایانه‌ای انجام‌گرفته است تا از صحت عملکرد برنامه کنترل‌کننده منطقی، اطمینان حاصل شود. در برنامه تعیین شده برای این کنترل‌کننده، انجام تمرینات غیرفعال، کمکی و مقاومتی با استفاده از تحلیل اطلاعات یک سنسور دقیق مقاومتی در نظر گرفته شده است. در تمرینات کمکی، نیرو‌های مورد نیاز بیمار برای انجام حرکات، متناسب با نیرو‌های وارد شده از طرف وی (بازخورد اطلاعات) به‌صورت خودکار تنظیم می‌شود. امکان انجام تمرینات مقاومتی نهم به گونه‌ای فراهم شده است تا بتوان این تمرینات را بدون استفاده از وزنه و با اعمال بار منفی انجام داد. نتایج حاصل بیانگر دقت قابل توجه در انجام حرکات، ایجاد شرایط بسیار ایمن برای بیمار و انعطاف‌پذیری بالا در کنترل دینامیکی فعالیت‌ها، به‌گونه‌ای که می‌توان طیف وسیعی از تمرینات توانبخشی را انجام داد، است.
این طرح که با حمایت پژوهشگاه علوم ورزشی به اجرا رسیده است، به صورت مشترک بین مجری طرح اکبر محمدعلیزاده دکترای مهندسی برق مخابرات و پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی به ثبت اختراع رسیده است.
هم‌اکنون تیم سازنده و اجرایی این طرح به عنوان یکی از هسته‌های فناور و استارت آپ ورزشی در مرکز ملی نوآوری فناوری‌های ورزشی ایران مستقر هستند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: پژوهشگاه علوم ورزشی توانبخشی ورزشی تربیت بدنی علوم ورزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۷۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه چیز درباره ثبت اختراع در سطح جهانی یا پتنت بین‌المللی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ پتنت بین‌المللی یا اختراع ثبت‌شده بین‌المللی، به مخترعان اجازه می‌دهد تا اختراع خود را در چندین کشور به طور همزمان ثبت کنند. این امر از حقوق مالکیت معنوی اختراع در برابر کپی و سوءاستفاده در سطح جهانی محافظت می‌کند.

شرایط ثبت پتنت بین‌المللی

اختراع باید جدید، غیر بدیهی و دارای کاربرد صنعتی باشد.
اختراع نباید شامل مواردی مانند اکتشافات علمی، روش‌های درمانی، ایده‌های مجرد و نرم‌افزار باشد.
اختراع باید به طور کامل و روشن در اسناد پتنت شرح داده شده باشد.
مخترع باید حق ثبت اختراع را داشته باشد.

روش‌های ثبت پتنت بین‌المللی

سیستم پتنت اروپایی (EPC)

این سیستم به شما امکان می‌دهد تا اختراع خود را در 38 کشور عضو کنوانسیون پتنت اروپا (EPC) به طور همزمان ثبت کنید.

معاهده همکاری در زمینه اختراع (PCT)

این معاهده به شما امکان می‌دهد تا یک درخواست پتنت واحد را برای اختراع خود در چندین کشور عضو PCT ثبت کنید.

ثبت ملی در هر کشور؛ شما می‌توانید اختراع خود را به طور جداگانه در هر کشور به صورت ملی ثبت کنید.

مزایای ثبت پتنت بین‌المللی

محافظت جهانی از اختراع؛ پتنت بین‌المللی از اختراع شما در برابر کپی و سوءاستفاده در سطح جهانی محافظت می‌کند.

انحصار در بازار؛ پتنت به شما انحصار در تولید، استفاده، فروش و عرضه اختراع خود در کشورهای ثبت شده برای مدت زمان محدود می‌دهد.

جذب سرمایه‌گذاری؛ پتنت می‌تواند به شما در جذب سرمایه‌گذاری برای توسعه و تجاری‌سازی اختراع خود کمک کند.

افزایش ارزش اختراع؛ پتنت می‌تواند ارزش اختراع شما را افزایش دهد و به شما در مذاکرات مربوط به مجوز و فروش کمک کند.

هزینه ثبت پتنت بین‌المللی

هزینه ثبت پتنت بین‌المللی به عوامل مختلفی مانند کشورهایی که می‌خواهید اختراع خود را در آنها ثبت کنید، نوع اختراع و پیچیدگی آن بستگی دارد. به طور کلی، ثبت پتنت بین‌المللی می‌تواند پرهزینه باشد.

پتنت بین‌المللی به مخترعان یا صاحبان ایده‌های جدید و خلاقانه که واجد شرایط ثبت اختراع باشند، تعلق می‌گیرد. مخترعان می‌توانند افراد حقیقی یا حقوقی مانند شرکت‌ها و دانشگاه‌ها باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند منصوب شد
  • نسل جدید ربات انسان‌نما، همه‌منظوره است
  • ربات هوشمند خودروسازی چینی چری رونمایی شد
  • همه چیز درباره ثبت اختراع در سطح جهانی یا پتنت بین‌المللی
  • در هوای بهاری چطور ورزش کنیم؟
  • ربات انسان نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
  • حراج تاریخی ایلان ماسک: خدمتکار خانگی انسان‌نما، زیر ۳۰ هزار دلار
  • حراج تاریخی ایلان ماسک : خدمتکار خانگی انسان‌ نما، زیر ۳۰ هزار دلار
  • تمرینات ورزشی برای مچ پا
  • ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار