Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-29@01:11:49 GMT

آداب و رسوم قدیمی ها برای ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۶۷۴۷۲

به گزارش جهان نيوز، ماه مبارک رمضان با سحری ها و افطاریهای به یادماندنیش بوی صمیمیت می دهد. این ماه از دیرباز، حال و هوای ویژه‌ای برای مردم این مرز و بوم به ارمغان آورده و در شهرهای مختلف آداب و رسوم گوناگونی برگزار شده است. در این گزارش گوشه‌ای از «آداب و سنن قدیمی ماه رمضان» در شهرهای مختلف گردآوری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تا چند دهه قبل، ماه رمضان برای مردم ایران شبیه نوروز بود. با آداب و رسوم خاصی که از آخرین روزهای شعبان شروع می شد و تا وقتی نقاره چی عید فطر را اعلام می کرد، ادامه داشت.

در ماه رمضان بهترین و مرغوب ترین خوار و بار، با نازل ترین قیمت به دکان ها می آمد و در همین ماه هم بود که سنگ های کم وزن و ترازوهای معمولی در دکان ها جای خود را به سنگ های تمام وزن و ترازوهای دقیق می دادند. ماهی که خریدها چندبرابر بود و برکت به خانه مردم راه باز می کرد.

از آخرین روزهای شعبان، پیشواز شروع می شد. زن ها خانه را تمیز می کردند، آذوقه و خوار و بار می خریدند و مردها به غبارروبی مساجد می رفتند و از همان شبی که قرار بود ماه مبارک رمضان در آسمان تهران ظاهر شود خانواده های زیادی با آب و آیینه و سبزه راهی پشت بام می شدند تا هلال آغاز ماه را به چشم خود ببینند.

شب های روشن ماه رمضان در تهران
مشهور است که در تهران قدیم، روشنایی معابر تنها تا 2ساعت پس از غروب آفتاب ادامه داشت و پس از آن، با نواختن گزمه های حکومتی بر طبل هایشان، شهر نیز در کام خاموشی فرومی رفت. به میمنت از راه رسیدن رمضان اما، نه تنها عبورومرور بعد از غروب آفتاب قطع نمی شد و تا طلیعه صبح ادامه می یافت، که شهر نیز تا سپیده دم روشن می ماند و تاریکی را جواب می کرد.

چراغ های نفتی تا سال1297خورشیدی،  روشنایی شب های رمضان را فراهم می کرد، اما از آن تاریخ به بعد -مقارن با دوران شاه ناصری- به مدد کارخانه میرزا حسین خان قزوینی، تهران روشنایی اش را از «گاز» به دست آورد. این رویه ادامه داشت تا زمان مظفرالدین شاه که 400کیلووات برق تولیدی حسین آقا امین الضراب، پای اختراع مرحوم ادیسون را هم به پایتخت قاجار باز کرد! هرچه بود اما، تهران در تک تک شب های رمضان روشن می ماند تا قدم میهمان پرمهرش را گرامی بدارد.

تعزیه؛ از بین مردم تا دیوان حکومت
تعزیه خوانی در زمره قدیمی ترین عادات تهرانیان، بعد از اسلام به شمار می رود. این رسم دیرین در روزهای ماه مبارک هم اجرا می شد و مردم از آن استفاده می کردند. تا پایان سلطنت محمدعلی شاه، مجالس تعزیه در کوچه و بازار به اجرا درمی آمد، اما در دوران احمدشاه، دامنه این مراسمات به ساختمان تکیه آقا در حصار بوعلی شیران (جنوب نیاوران) کشیده شد تا تعزیه خاص رمضان، بعدازظهرها تا قبل از افطار در مقابل احمدشاه و خانواده سلطنتی اجرا شود.

بساط مارگیری به راه بود!
مردم تهران در ماه مبارک رمضان برای خودشان تفریحاتی هم داشتند. درواقع از آن جا که برخی از مشاغل در این ماه تعطیل می شدند و مردم تا پاسی از شب بیدار می نشستند، صبح ها نیز به ندرت اثری از کسب و کار در شهر بود. در همین راستا، تفریحات دسته جمعی ارزشی مضاعف پیدا می کرد.
 در روزهای ماه مبارک رمضان، حلقه های دور مارگیرها و درویش ها(تماشاچیان) گسترش می یافت و مردم با دیدن کارهای آنها یا شنیدن حرف هایشان سرگرم می شدند. هم چنین پس از افطار نیز -تا فاصله موعد شام- جوانان دسته دسته از محله ای به محله ای دیگر می رفتند تا سرگرمی های خاص خود را بیابند. در این ایام، زورخانه ها و قهوه خانه ها و البته مساجد، جزء پاتوق های مردم بود.آبتنی کردن در حوضچه حیاط پس از افطار  هنگامی که ماه رمضان مصادف با تابستان بود، رسم دیگری به حساب می آمد.

آیین دوختن کیسه مراد در مساجد قدیمی شاهرود
آیین دوختن کیسه مراد در مساجد قدیمی شاهرود یکی از آیین های قدیمی این منطقه است که بانوان متدین و روزه دار این شهرستان با سوزن زدن به کیسه مراد، حاجت یکسال خود را را از خالق یکتا طلب می کردند.

سحرخوانی در کوچه‌های شهر قم
سحرخوانی یکی از سنت‌های رایج بود که به دلیل نبود وسایل ارتباطی در گذشته رواج داشت و برخی از مردم وظیفه اجرای آن را برعهده داشتند.

در این مراسم برخی از افراد قبل از سحر با طبل و آواز در کوچه پس کوچه‌های شهر حرکت می‌کردند تا مردم از خواب بیدار شوند.برخی سحرخوان‌ها به بالای گلدسته‌های حرم می‌رفتند و سحرخوانی می‌کردند و صدای آنها در نقاط مختلف شهر قم می‌پیچید.

سنت «کاسمسا» در لرستان
ماه رمضان در گوشه گوشه لرستان مملو از آداب‌ و رسومی است که البته امروزه تنها در برخی از روستاهای استان برگزار می‌شوند و تنها یادگاری  شیرین به‌جامانده از روزهایی است که گویا فاصله زمینیان باخدا تنها چند قدم بوده است.

یکی از آداب کهن لرستان که هنوز نیز در برخی نقاط استان اجرا می‌شود سنت «کاسمسا» است، مطابق این سنت هر خانواده‌ای مقداری از غذای افطار خود را برای همسایگان می‌برد و همسایه نیز مقداری از غذای افطار خود را در ظرف غذایی که با آن برایش غذا آورده‌اند می‌ریزد و پس می‌فرستد.
اجرای این رسم ضمن تقویت روابط بین همسایگان و فامیل باعث خبر گرفتن از احوال و وضعیت معیشتی خانواده‌ها از یکدیگر می‌شود و به‌خصوص باعث شناسایی خانواده‌های کم‌بضاعت خواهد شد.

آش لخشک، چنگالی و شربت خاکشیر در گناباد
آش لخشک و سوپ های محلی در سفره افطاری گنابادی ها  از دیرباز جایگاه ویژه ای دارد و در بیشتر سفره ها شاهد غذاهای محلی دست پخت زنان این دیار هستیم.
نوشیدنی مورد علاقه مردم گناباد در سفره های افطار شربت خاکشیری است که خاکشیر آن نیز کاشت و داشت خودشان بوده و اگر سری به بازار بزنید در مغازه ها  «تابلوی خاکشیر گنابادی موجود است» را  می بینید.
این غذا های سنتی را می توان حتی در وعده سحری نیز دید و از هر گنابادی که سئوال کنید سحر چه چیزی بخوریم که در طول روز دچار مشکل نشوید بلافاصله خواهند گفت «چنگالی»،غذایی که پایه درست کردن آن شیره انگور است و در طول روز از تشنگی و گرسنگی شما جلوگیری می کند.
همانطور که در اسلام توصیه شده افطاری دادن به روزه دار ثواب زیادی دارد، مردم گناباد نیز با پهن کردن سفره های افطار ساده این توصیه را انجام می دهند. این مهم به شکلی در گناباد جای خود را باز کرده که در امامزدگان و مرقد بهلول گنابادی هر شب شاهد پهن کردن سفره افطاری ساده در حد نان وپنیر و سبزی هستیم که با استقبال روزه داران نیز همراه بوده است.

نوای شوخوانی در شب های کویر
یکی از این مراسمات که هنوز نیز در برخی از روستاهای استان خراسان جنوبی انجام می شود مراسم شب خوانی یا به اصطلاح مردم استان« شوخوانی» است.

این مراسم از سنت‌های قدیمی مردم خراسان جنوبی در لیالی ماه مبارک رمضان است که هنگام سحر اجرا می شد.در این مراسم، اشعار و دعاهایی در پشت بام مساجد یا منازل یکی از افراد محله توسط فردی خوش صدا خوانده می‌شد تا مردم را به سحرخیزی و سحری خوری دعوت کند.

در این مراسم برخی از مردان مومن و خوش صدا پس از نیمه شب به بالای بام خانه خود می رفتند و با صدای بلند به خواندن ادعیه و اشعار مذهبی می پرداختند. شب خوانی معمولا در سه نوبت انجام می گرفت که هر کدام نمودار وقتی از سحرگاهان بود.

اصفهان و آئین «کلوخ‌اندازان»
این روزها شاید دیگر تعداد کمی از رسوم گذشته در ارتباط با ماه مبارک رمضان اجرا شود به‌نوعی که بسیاری از رسوم جدید جای آن‌ها را گرفته و یا برخی رسوم قدیمی شکل و شیوه‌ای نوین‌تر به خود گرفته است.

هنوز که هنوز است رسم «کلوخ‌اندازان» در پیش از ماه مبارک رمضان در برخی شهرستان‌های استان اصفهان جلوه خاص رمضانی دارد و خانواده‌های ایرانی روز پیش از آغاز این ماه را با دور یکدیگر جمع شدن و جشن گرفتن با خوراکی‌های متنوع سپری می‌کنند.

گرچه امروزه شیوه‌های مختلف و سنتی بیدار کردن مردم برای سحری خوردن همچون استفاده از نقاره، طبل و شیپور، صدای توپ و سحری خوانی بر بام منازل رواج ندارد اما هنوز در محله‌های قدیمی اصفهان دق‌الباب درب منزل همسایه‌ها برای بیدار کردن سحر همانند گذشته یکی از آداب زیبای سحر است.

«گل پالوده»؛ پیش غذای افطارهای رمضان در گیلان
«گُل پالوده» یا «فرنی گُل» یکی از خوش طعم ترین خوراک هایی است که در ماه مبارک رمضان زینت بخش سفره های افطار مردم گیلان است. این خوراک که به عنوان پیش غذا مصرف می شود، ترکیبی از گل محمدی، کره، آرد برنج، شکر، زعفران و شیر است که برای نخستین لحظات افطار، بسیار مناسب است.

زنان گیلانی «گُل پالوده» را به این روش درست می کنند که ابتدا گل محمدی و کره را با هم تفت داده سپس شیر، آرد برنج، شکر و زعفران آب کرده را به آن اضافه کرده و اینقدر بهم می زنند تا مخلوط مورد نظر به شکل فرنی در آید.

برگزاری مراسم علم شمشیری در هرمزگان
در ۱۹ ماه مبارک رمضان مراسم «علم شمشیری» که از قدمت نهصد ساله برخوردار است برگزار می‌شود این مراسم نشان از آن دارد که شیعه از دیرباز در جزیره قشم سکونت داشته و شیعیان قشمی جزء اولین کسانی هستند که ساختار شهری قشم را به وجود آورده‌اند.

در این مراسم کهن شیعیان قشمی علم شمشیری را با پای پیاده از شهر قشم به روستای حمیری در ۱۲ کیلومتری قشم می‌برند و غروب همان روز قبل از اذان مغرب بازمی‌گردانند.

بازی های رمضانی در خوزستان
استان خوزستان یکی از استانهایی است که با برخورداری از گونه های مختلف فرهنگی، در طول سال آئین و رسوم مختلفی در آن اجرا می شود. بازی «محیبس» یا همان پر یا پوچ و آئین طبل زدن در سحر در ماه مبارک رمضان از نمونه های این مراسم در خوزستان هستند.

بازی محلی محیبس (انگشتر) از اصلی ترین سرگرمی ها و تفریح های پرطرفدار بخشی از مردم خوزستان در شب های رمضان است. گفته می شود در گذشته گروه های مختلف بازی محیبس از سراسر شهرهای استان با یکدیگر به رقابت می پرداختند .هم اکنون نیز در بسیاری از محلات، این بازی به صورت جمعی انجام می شود.

جوانان در برخی مناطق اهواز مثل منطقه «زویه» از شب اول ماه رمضان از نیمه های شب در پارک های محلات جمع می شوند و تا سحرگاه مشغول بازی محیبس می شوند. در بسیاری از خانواده های اهوازی نیز، این بازی در میان اعضای فامیل انجام می شود و شب های سرگرم کننده ای را با انجام این بازی سپری می کنند.

در این بازی، یک انگشتر در میان دستان یک گروه دست به دست می چرخد. آنقدر دست به دست می شود تا حریف گمراه شود. این چرخش انگشتر در زیر پارچه ای انجام می شود. یک گروه که در کنار یکدیگر نشسته اند بر روی دستانشان رواندازی پهن می کنند تا مبادا حریف بداند که انگشتر در کدام دست نهفته شده است.

از طرفی یکی از اعضای گروه مقابل که تیزبین و زرنگ است به نمایندگی از گروهش وارد میدان بازی می شود. او باید انگشتر را از میان ده ها دست پیدا کند.

پخت «کولیره» برای شب ۲۷ رمضان در کردستان
زنان کرد طبق آیین دیرینه شان نوعی نان ویژه و محلی برای شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان می پزند که به آن کولیره می گویند و بعد از پخت، آن را بین همسایگان و اهالی محل تقسیم می کنند که البته هنوز این آئین در بخشی از مناطق استان وجود دارد.

زنان کردستان، برای پخت کولیره آرد، مغز گردو و مقداری روغن را با هم مخلوط کرده و در تنور می گذاشتند در حقیقت کولیره پزی از روز ۲۶ ماه مبارک رمضان و بعد از نماز ظهر شروع می شود و خمیرهای آماده شده، در روز ۲۷ رمضان در تنور قرار می گرفتند.

بیشتر خانواده های طبقه متوسط و بالای کردستان این نان را در تعداد زیاد پخت می کردند و میان مردم محل یا افراد نیازمند توزیع می کردند به طوری که در روز ۲۶ و ۲۷ ماه رمضان، تقریبا تمام خانواده های استان کردستان افطاریشان کولیره و ماست بود.

تعیین زمان افطار با استفاده از رشته‌های نخ سیاه و سفید سنتی به جا مانده از گذشته های زنجان
مومنان این خطه با غبارروبی از مساجد، امامزاده‌ها، تکایا و منازل و خرید اقلام و مایحتاج ضروری خود، از روزهای پایانی ماه شعبان رسما به پیشواز رمضان، ماه نزول قرآن می‌روند. روزه‌داری مومنان زنجان معمولا همزمان با آخرین روز ماه شعبان‌المکرم و برخی مواقع نیز یک هفته قبل از آغاز ماه رمضان، تحت عنوان «روزه پیشباز»آغاز می‌شود و عیدسعید فطر خاتمه می‌یابد.

زنجانی‌ها در سال‌های دور که وسایل ارتباطی چون رادیو و تلویزیون به‌ندرت و تنها در منازل تعدادی از متمولین شهر یافت می‌شد، زمان افطار را بااستفاده از رشته‌های نخ سیاه و سفید تعیین می‌کردند. به‌همین منظور دو رشته نخ سیاه و سفید را در مقابل چشم قرار داده و زمانی که چشم قادر به تشخیص این دو رنگ از هم نمی‌شد، افطار می‌کردند.

آئین «هَمچه کاسه» در البرز
«هَمچه کاسه» در البرز تجلی فرهنگ همسایه داری است تا مردم البرز در ۳۰ روز ماه مبارک رمضان شیر برنج، فرنی، حلوا و آش سفره افطاری خود را به یکدیگر تقدیم کنند و اجرای این آیین سبب نزدیکی دل‌های همسایگان شود.

این مراسم از گذشته در ماه رمضان رسم بوده و ممکن است در ۳۰ روز ماه مبارک برگزار شود.در این مراسم، همسایگان معمولاً شیر برنج، فرنی، حلوا و آش را به یکدیگر تقدیم می‌کنند که این امر سبب نزدیکی دل‌ها می‌شود.

در برخی مناطق کوهستانی البرز در ابتدای هرماه جشنی برپا و در این جشن‌ها عیدی و طعام میان همسایگان توزیع می‌شود که بهانه‌ای برای توجه به همدیگر است.

پخت نان‌های محلی نظیر «اگردک» و «تفتان» میان آذری زبانان مقیم البرز رواج دارد.

افطار به‌شرط سادگی در مازندران
در مازندران شیر آش، راغون دشو، شکر پلا، اوحلوا، آش ساک، کوکو، شامی سبزی، تخم‌مرغ و برنج و در قدیم نیز قیقناق از غذاهای محلی است که اعتقاد داشتند خوردن این غذاها در طول روز مانع گرسنگی و ضعف می‌شود.

مازندرانی‌ها ترجیح می‌دهند افطارشان را هرقدر هم که ساده باشد، با خانواده و فامیل شریک شوند و بنابراین در خانواده‌های گسترده مازندرانی، تقریباً هر شب مهمانی افطار برپاست.

سفره‌های مازندرانی‌ها ساده و بی‌آلایش است، چند خرما، یک قرص نان و پنیر. از تکلف و چشم‌وهم‌چشمی‌های ریاکارانه خبری نیست.

«اوحلوا» غذایی بسیار کامل است که مخلوطی از آب، شکر قرمز و کمی شیره خرمالوی وحشی به دست می‌آید. این غذا به خاطر داشتن مواد قندی طبیعی می‌تواند برای افطار بسیار مناسب باشد، بومیان ساکن مازندران مخلوطی از برنج را خیس کرده و آرد کمی درشت‌تر، تخم‌مرغ، ادویه، کنجد و شکر را به آن افزوده و مانند کتلت سرخ می‌کنند. قماق غذایی بسیار مقوی است که مناسب سفره افطار است.

انگشت پیچ همدان سفره های افطار را برکت می بخشد
انگشت‌پیچ از گذشته سوغاتی شیرین همدان است که طرفداران بسیاری دارد و بیشتر در ماه مبارک رمضان مورد استفاده قرار می گیرد.

این شیرینی مخصوص همدان و از جمله شیرینی های خوش طعم است که بر خلاف شیرینی های دیگر حالت روان دارد و انرژی بسیاری به روزه دار می‌بخشد و بسیار مقوی است.

حالت روان این شیرینی مانند عسل است و رنگی سفید دارد.

قنادهای همدانی مواد اولیه انگشت پیچ را سفیده تخم مرغ، شکر، گلاب، جوهر لیمو و آب معرفی می کنند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۶۷۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبریک روز جهانی طراح و گرافیک + متن و پوستر World Graphics Day

پیام تبریک روز جهانی گرافیست و طراح با عکس نوشته، اس ام اس، شعر، مسیج، پوستر، متن های زیبا و تبریک رسمی در ۸ اردیبهشت به گرافیست ها و طراحان ارسال می‌شود.

به گزارش ایمنا، گرافیک یا ارتباطات بصری بخشی از هنرهای تجسمی است که کاربردهای متفاوتی دارد. گرافیک یا به عبارت دقیق‌تر طراحی گرافیک به معنای استفاده از تکنیک‌های مختلف برای خلق آثار دو بعدی بر روی سطوح مختلف مانند کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، سنگ، مانیتور کامپیوتر و غیره است.

تاریخ روز جهانی طراح و گرافیک روز جهانی گرافیک یا روز گرافیست در تقویم جهانی برابر با ۲۷ آپریل ۲۰۲۴ و در تقویم شمسی برابر با ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ است. گرافیک چیست؟

گرافیک در واقع نوعی هنر تجسمی است که تاریخچه پیدایش آن به زمان‌های قدیم و دوره غار نشینی بازمی‌گردد. انسان‌های نخستین در آن زمان برای برقراری ارتباط با یکدیگر از روش ترسیم اشکال مختلف بر روی دیوارها استفاده می‌کردند تا بدین طریق بتوانند منظور خود را به یکدیگر منتقل کنند. اما با گذشت زمان، این ترسیم شکل‌های ساده و ابتدایی جای خود را به اثرات هنری فاخر دادند و به تدریج استفاده از ابزارآلات مختلف، رنگ‌ها و اشکال گوناگون موجب پیدایش هنری جدید به نام گرافیک شد که امروزه برخی افراد آن را با نقاشی اشتباه می‌گیرند در حالی که این دو تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. گرافیک برگرفته از واژه یونانی «graphikos» و به معنای طرح زدن و یا طراحی است که به دو شکل گرافیک سنتی و مدرن وجود دارد. گرافیک سنتی شامل خطاطی، کنده کاری و نقاشی، شیشه‌گری و سایر صنایع دستی است اما گرافیک مدرن به مفاهیم نوین برقراری ارتباط و انتقال پیام تصویری به مخاطب اشاره دارد که شامل طراحی لوگو، پوستر، صفحات وب، نشریه‌ها، مجلات، تیزرهای تبلیغاتی و غیره است. گرافیک مدرن در واقع به معنای خلق یک اثر هنری است که بتواند از طریق تصویر، مفهومی را به مخاطب منتقل کند.

گرافیست یک رشته نیست

یک سبک زندگیست

گرافیک

یعنی احساس

یعنی زندگی

یعنی عشق

روز گرافیست مبارک باد

اسم‌مان گرافیست است…

ما قرار است

برای جهان، ترکیب بندی جدیدی بزنیم…

که از میان اِتودهایمان یکی تأیید شود

و ما جهان را

جور تازه‌ای اجرا کنیم

روز گرافیست مبارک باد

گرافیک یعنی ساختن یک رنگ تازه برای اتمسفری که توش نفس می‌کشی

روز جهانی گرافیک را به همه هنرمندانی که با هنر و تخصص خود دنیا را زیباتر می‌کنند تبریک می‌گوئیم

دنیا آن قدر وسیع است که برای همه مخلوقات جایی باشد، پس به جای آن‌که جای کسی را بگیریم، تلاش کنیم جای واقعی خود را بیابیم.

روز گرافیست بر همه طراحان جهان تبریک و تهنیت باد

گرافیست‌های عزیز؛ زیبا آفرینان خوش ذوق خوش دست و خوش نگار...

روزتون مبارک

هنر نه زبان می‌شناسد نه مکان هنر مادر تمام زبان‌هاست.

روز جهانی گرافیک مبارک باد

گرافیست یعنی کار مجانی به خاطر دل یعنی تعریف … توضیح … توصیف، نقد، حرف…

گرافیک یعنی کاغذ شطرنجی و پوستی، یعنی اتود زدن … براده‌های پاک کن

روز گرافیک بر شما گرافیست کار عزیز مبارک باد

گرافیست یعنی انگیزه مخلوط کردن رنگ‌های روشن با تیره … روپوش بلند رنگی … لباس‌های دوست داشتنی لک دار...

روز جهانی گرافیک مبارک باد

گرافیست محدودیت نمی‌شناسد

جهانی خلق می‌کند به وسعت رؤیای انسان

نادیدنی‌ها را دیدنی و ناممکن را ممکن می‌کند

روز گرافیست مبارک

تو انگار خوب می‌دانستی که وقتش است

وقتِ آنکه بیایی و به دنیای اینجانب رنگِ معاش بپاشی

می‌دانستی که دیگر وقت آن است که ناراحتی‌هایم به سفری به دور و دراز بروند و معنا خوشحالی را بیش‌تر از هرکس دیگری بفهمم

روز جهانی گرافیست خوش یمن

گرافیست یعنی شب زنده داری، گرسنگی، کار و موسیقی تا سپیده صبح...

گرافیست یعنی مغازه‌های لوازم تحریر و لیست وسایل مورد نیاز کارگاه تصویرسازی...

گرافیست یعنی تخته شاسی، مداد، تیغ، کاغذ آچار، گرمای میز نور، خورده‌های نوک تیز کاغذ...

گرافیست یعنی راپید، کاغذ گلاسه، مقوا، گواش و مداد رنگی...

گرافیست یعنی کشیدن و هاشور زدن کوزه‌های قد و نیم قد...

گرافیست یعنی کار گروهی و خش خش مداد…

روز گرافیک بر شما گرافیست کار عزیز مبارک

گرافیست یعنی ده بارم کارِت خراب بشه، باید دوباره انجامش بدی.

روز جهانی گرافیک مبارک باد

گرافیست یعنی کشیدن و هاشور زدن کوزه‌های قد و نیم قد… د. گرافیست یعنی کارگروهی و خش خش مداد.

روز جهانی گرافیک مبارک باد

کمتر از بقیه بخواب، بیشتر از بقیه تلاش کن

کمتر از بقیه تفریح کن، بیشتر از بقیه سختی بکش

حرفاتو تو طرح هات بزن

صدای کسایی شو که صدایی ندارند

رویاهاتو توطرح هات بکش

به محیط اطرافت طوری نگاه کن که بقیه نگاه نمی‌کنند

روز جهانی گرافیست مبارکِ همه رفقای هنرمندم

خوب در نقشت فرو برو و به عنوان یک طراح و هنرمند ماهر زندگی‌ات را طوری بساز که وقتی دیگران به اثرت می‌نگرند به تو غبطه خورند و از تو به عنوان الگوی خود در هنر زندگی یاد نمایند.

روز جهانی گرافیست به همه گرافیست‌های هنرمند تهنیت باد

گرافیست یعنی تخته شاسی، مداد، تیغ، کاغذ آچار، گرمای میز نور، خورده‌های نوک تیز کاغذ

گرافیست یعنی شب تا صبح بیداری، گرسنگی و کار و موسیقی تا سپیده صبح

گرافیست یعنی بوی حلال رنگ‌ها و آب و قلم و تنالیته‌های رنگی و کاغذ و پالت کثیف

روز جهانی گرافیک مبارک باد

کد خبر 746831

دیگر خبرها

  • مروری بر جنایات گروهک منافقین؛ترور یک نوجوان پیش چشمان مادر
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم + فیلم
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • «نون خ» پایبند به آداب ایرانی
  • تبریک روز جهانی طراح و گرافیک + متن و پوستر World Graphics Day