Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@03:23:45 GMT

موانع توسعه صادرات از بزرگترين پايانه باري کشور

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۰۱۴۵

موانع توسعه صادرات از بزرگترين پايانه باري کشور

خبرگزاري آريا - کرج-ايرنا- صادرات يکي از مولفه هاي رشد اقتصادي است و با تکيه بر صادرات غيرنفتي و رفع موانع آن مي توان دريچه اي تازه براي توسعه و پيشرفت کشور باز کرد و توجه به اين موضوع درباره فرودگاه بين المللي پيام به عنوان بزرگترين پايانه باري کشور ضرورت دارد.

به گزارش ايرنا، شرکت خدمات هوايي پيام در سال 1369 با عنوان مرکز خدمات هوايي براي ارائه خدمات حمل و نقل و توزيع بار کالاهاي پستي و ارائه خدمات بالگردي به نقاط سخت گذر در شرايط جوي متفاوت و پشتيباني از عمليات توسعه و تاييد و تجهيز و نگهداري مراکز، دستگاه ها و امکانات مخابراتي و پستي کشور فعاليت خود را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به موقعيت و جايگاه اين شرکت و همجواري آن با استان تهران، بر اساس مصوبه تيرماه 1382 هيات دولت، 3 هزار و 600 هکتار از اراضي فرودگاه پيام به عنوان منطقه ويژه اقتصادي تعيين شد.
**مزيت هاي منطقه ويژه اقتصادي پيام
نزديک ترين منطقه ويژه اقتصادي کشور به تهران، قرار داشتن فرودگاه در داخل اراضي منطقه ويژه و امکان بهره گيري از کليه تاسيسات، تجهيزات و تسهيلات آن، قرارگرفتن در مجاورت مرکز اقتصادي، صنعتي و کشاورزي کشور، قرارگرفتن در مجاورت راه آهن سراسري، متروي تهران - کرج و شاهراه هاي ارتباطي کشور و دارا بودن شرايط اقليمي مناسب، از جمله مزيت هاي اين منطقه است.
برخورداري از امکانات زيربنايي، برخورداري از گمرک، گذرنامه اختصاصي و بانک، وجود نيروي کار ارزان در منطقه، قرار گرفتن در مسير تلاقي استان اقتصادي کشور، نزديک بودن به مراکز تحقيقاتي و نيروهاي تحصيل کرده و متخصص منطقه از مزيت هاي قابل توجه منطقه ويژه اقتصادي پيام محسوب مي شود.
نزديک بودن به مراکز توليد ميوه، سبزي و گل و گياه بدون محدوديت سقف زماني و نزديکي به مراکز عمده توليد و مصرف کالاها و خدمات، وجود هاب پستي و گمرک در فرودگاه بين المللي پيام، داشتن انبارهاي متعدد روباز، وجود ترمينال هاي کانتينري و امکانات تخليه و بارگيري با دستگاه هاي پيشرفته از ديگر ظرفيت هاي منطقه ويژه اقتصادي پيام است.
**ظرفيت فرودگاه بين المللي پيام
يکي ديگر از مهم ترين قابليت هاي منطقه ويژه اقتصادي پيام، دارا بودن فرودگاه بين المللي پيام به عنوان بزرگترين و تنها فرودگاه کارگو (پايانه بار هوايي) کشور است.
يکي ديگر از مزيت هايي که در ماه هاي آينده منطقه ويژه اقتصادي پيام از آن برخوردار مي شود، مسافري شدن فرودگاه پيام البرز است.
**منطقه اي بي نظير براي توسعه فناوري اطلاعات
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در سفر سال گذشته به استان البرز و بازديد از اين منطقه، اظهار داشت: منطقه ويژه اقتصادي پيام، بنا بر برنامه اي که در ستاد اقتصاد مقاومتي وزارت ارتباطات ارايه شده، قرار است يکي از کريدورهاي اصلي توسعه فناوري اطلاعات در کشور باشد که در اين زمينه سرمايه گذاري بزرگي در اين بخش صورت مي گيرد.
محمد جواد آذري جهرمي افزود: در صورت تحقق اين برنامه 100 هزار شغل در کشور ايجاد مي شود.
وي گفت: بناي ما در منطقه ويژه اقتصادي پيام با توجه به ظرفيت هايي که در آن وجود دارد، از جمله نزديکي به پايتخت و مقررات ويژه اي که در مناطق ويژه حاکم است، نيروي انساني و زيرساخت هاي منظم، اين است که عرضه توليدات در حوزه فناوري اطلاعات در اين منطقه باشد.
وي بيان داشت: يکي از پروژه هاي مهم اقتصاد ملي در اين منطقه در حال اجرا است که فاز اول کار مطالعاتي آن به پايان رسيده و فاز دوم در حال اجراست که پس از اجراي فاز سوم به مرحله اجرا وارد خواهيم شد.
استان البرز با داشتن ظرفيتي مانند منطقه ويژه اقتصادي پيام، مي تواند تبديل به قطب صادرات و واردات محصولات در کشورشود. سال گذشته 49پرواز کارگو در فرودگاه پيام که هم اکنون روند مسافربري شدن آن نيز طي مي شود، بر زمين نشسته است.
در سال جاري نيز ، هواپيماي آنتونوف 124 که جزء هواپيماهاي پهن پيکر باري به حساب مي آيد با محموله 2 فروند بالگرد جهت ارايه خدمات اورژانس وارد فرودگاه پيام شد که نشان هنده اين مهم است که اين فرودگاه آماده استقبال از هر نوع هواپيما است.
تنها فرودگاه باربري کشور در مجموعه پيام قرار دارد، باند و سطوح پروازي فرودگاه بين المللي پيام اين ظرفيت را دارد که پروازهاي باري يا همان کارگو با تعداد بيشتري بتوانند از اين ظرفيت استفاده کنند.
در اين ميان افزايش چند برابري سوخت کارگو طي سال هاي گذشته سبب شده تا اين فرآيند آنچنان که بايد نتواند مسير خود را طي و امروز شاهديم که کمتر ازظرفيت منطقه اي چون فرودگاه بين المللي پيام به دليل بالا بودن قيمت سوخت به کار گرفته مي شود.
گراني سوخت هواپيماهاي کارگو سبب شده تا صادر کنندگان ديگر رغبتي براي صادرات از طريق هوايي نداشته باشند چرا که با اين نرخ ديگر صادرات کالا توجيه اي ندارد.
منطقه ويژه اقتصادي پيام پيام اين روزها برنامه هاي زيادي در دست دارد، جدا از مسافربري شدن آن، ايجاد هاب صادرات و واردات محصولات فناوري اطلاعات از جمله رويکردهايي است که در اين منطقه در حال انجام است، در اين طرح پيش بيني شده تا طي 3 سال آينده بتوان 50 درصد واردات و صادرات و چرخش مالي و اقتصادي حوزه فناوري اطلاعات از طريق منطقه ويژه اقتصادي پيام انجام شود.
پيام به عنوان نزديک ترين منطقه به پايتخت و شرکت هاي دانش بنيان است، بازار مصرف مناسبي در کنار خود دارد به طوري که جمعيت استان البرز به همراه استان هاي مجاور يک چهارم کل جمعيت کشور را در خود جاي داده، اين در حالي است که با وجود چنين ظرفيت هايي در منطقه ويژه اقتصادي پيام، بالا بودن نرخ سوخت هواپيماهاي کارگو مي تواند به عنوان مانعي جدي براي توسعه صادرات از اين منطقه باشد.
مديرعامل و رئيس هيات مديره منطقه ويژه اقتصادي و فرودگاه بين المللي پيام در گفت وگو با ايرنا، گفت: در زمينه حمل و نقل هوايي امکانات فراواني فراهم است، اما گراني سوخت پروازهاي کارگو سبب شده که صادرات از مبدا ايران تقريبا به حالت تعليق در بيايد و مانع از درآمد زايي در اين حوزه شود.
سعيد زرندي با تاکيد بر تصويب کاهش قيمت سوخت هواپيماهاي باربري در شوراي عالي صادرات، اظهار داشت: هنوز اتفاقي در خصوص کاهش هزينه سوخت هواپيماهاي باربري صورت نگرفته است.
وي گفت: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته در حال حاضر پروازهاي واردات بار به صورت هفتگي در فرودگاه پيام صورت مي گيرد.
زرندي ادامه داد: در سال هاي گذشته رويکرد وزارت ارتباطات اين بود که از پيام تنها به عنوان فرودگاه کارگو استفاده شود که با اجراي طرح هدفمندي سوخت و افزايش 5 برابري قيمت سوخت هواپيماهاي باري نسبت به هواپيماهاي مسافربري، براي چند سال اين فرودگاه تعطيل شد.
وي افزود: با افزايش قيمت سوخت پروازهاي کارگو، صادرکنندگان بيشترين آسيب را ديده اند، اين در حالي است که اگر به دنبال توسعه صادرات هستيم بايد در اين بخش اقداماتي صورت گيرد تا بار ديگر شاهد رونق پروازهاي کارگو از منطقه ويژه اقتصادي پيام باشيم.
مديرکل عمليات فرودگاهي و خدمات زميني فرودگاه پيام نيز در گفت وگو با ايرنا، گفت: قبل از اجراي طرح هدفمند سازي يارانه ها، بيش از 13 هزار و 500 تن بار از طريق فرودگاه پيام جا به جا مي شده که با سهميه بندي سوخت اين رقم در سال هاي 94 و 95 به صفر رسيده است.
علي کاملي افزود: قيمت سوخت هواپيماهاي باري ليتري 2 هزار و 600 تومان است اين در حالي است که اين نرخ براي هواپيماهاي مسافربري 650 تومان است.
وي ادامه داد: زماني که بحث سهميه بندي سوخت مطرح شد، به کارگو بيشتر به ديد واردات نگاه شده و جنبه صادراتي آن ناديده گرفته شده است.
وي اضافه کرد: با توجه به اينکه فرودگاه پيام تنها فرودگاه کارگو در منطقه است، افزايش قيمت سوخت کارگو تنها شامل حال اين فرودگاه شده است.
کاملي گفت: با اقدامات صورت گرفته، توانسته ايم در سال 96 بار ديگر پروازهاي کارگو را از فرودگاه پيام از سر بگيريم، سال گذشته 49 سورتي پرواز کارگو از پيام داشته ايم که واردات گوشت گرم از کشورهاي قزاقستان و قرقيزستان با هدف تنظيم بازار بوده و واردات دام زنده از کشور فرانسه نيز از جمله اين پروازها بوده است.
وي ادامه داد: امسال نيز از ابتداي سال تاکنون 2 سورتي پرواز از طريق فرودگاه پيام صورت گرفته و بنا داريم که اين پروازها را در سال جاري افزايش دهيم.
7414/1535
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۰۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهبرد وزارت صمت توسعه صنعت با رویکرد صادرات محور است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه توسعه صنعت با رویکرد صادرات محور است، گفت: در این مسیر، اقدامات خوبی در دست اجراست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، عباس علی آبادی عصر امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در نشست با فعالان اقتصادی و تشکل‌های صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار کرد: دولت سیزدهم حمایت ویژه از صنعت استان مرکزی برای جهش تولید با مشارکت مردمی را دنبال می‌کند.

وی افزود: استان مرکزی یکی از استان‌های صنعتی و مهم کشور با تولید خوب در زمینه‌های مختلف است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه توسعه صنعت با رویکرد صادرات محور است، گفت: در این مسیر، اقدامات خوبی در دست اجراست.

علی آبادی تصریح کرد: مشکل اصلی صنعتگران تحریم نیست بلکه تنوع نرخ است، زمانبندی تخصیص ارز موضوع درستی است اما یک مسئله ملی و وابسته به بسیاری از مؤلفه‌ها است و به وزارت متبوع مرتبط نیست.

وی اظهار کرد: تولیدکنندگان باید کالایی تولید کنند که ارزش افزوده داشته و قابلیت صادرات داشته باشد در این صورت مزیت رقابتی خواهد داشت در غیر این صورت کالا کیفیت لازم را ندارد.

وزیر صمت با بیان اینکه رویکرد محوری دولت سیزدهم، توسعه صادرات است خاطر نشان کرد: در این زمینه هرسال در آغاز و پایان سال، نمایشگاه تخصصی توانمندی‌های صادراتی برگزار می‌شود تا اهداف مورد نظر تولید کنندگان تحقق یابد.

علی آبادی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری اضافه کرد: بر اساس منویات مقام معظم رهبری باید در کیفیت و کمیت تولید جهش داشته باشیم البته این ظرفیت وجود دارد و فعالان اقتصادی باید توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.

وی افزود: محور تمرکز این وزارتخانه در سال جهش تولید با مشارکت مردم، تولید صادرات محور و دانش بنیان است.

وزیر صمت خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری بارها فرمودند که مساله تولید و اقتصاد در عرصه نوظهور حکمرانی کشور و تقابل بین‌المللی، پاشنه آشیل کشور است و ما در این خصوص ضعف داریم که باید آن را برطرف کنیم.

علی آبادی ادامه داد: کالاهای ایرانی از لحاظ کمی و کیفی قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارد که با رفع موانع و تسهیل صادراتی از صنعتگران حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: تأسیسات و تشکیلات وزارتخانه و رایزنان اقتصادی در خدمت فعالان اقتصادی است و همکاری لازم را بدون هیچ چشمداشتی انجام خواهند داد.

وزیر صمت اظهار کرد: موضوع اکتشاف در معادن مورد غفلت واقع شده است، دولت از هر تشکیلاتی که آمادگی در اختیار گرفتن پهنه اکتشاف معادن را داشته باشد، حمایت می‌کند.

علی آبادی با اشاره به ضرورت خریداری ماشین آلات معدنی که در کشور تولید می‌شود گفت: ناترازی در کیفیت مورد پذیرش نیست، چنانچه ماشین آلاتی در کشور قابلیت تولید نداشته باشند و یا کیفیت لازم را نداشته باشد از سوی وزارت صمت، مجوز واردات صادر می‌شود.

وی ادامه داد: تمام اختیارات وزیر در چهارچوب قانون به استان‌ها واگذار می‌شود، بنابراین لازم نیست مدیران به تهران مراجعه کنند اما رعایت قانون الزامی است.

وزیر صمت با بیان اینکه مسائل و مشکلات در سطح ملی منتقل و پیگیری خواهد شد تصریح کرد: چنانچه مسائل به صورت مکتوب ارائه شود همان مسئله به مدیران مربوطه منتقل خواهد شد.

علی آبادی اضافه کرد: در کشور برخی صنایع به امید برق ارزان و انرژی ارزان تأسیس شده‌اند و در صورتی که انرژی و برق ارزان نباشد تعطیل می‌شود اما دیگر انرژی ارزان وجود ندارد.

وی اظهار کرد: چالش اساسی اراک آلودگی هوا است، نیروگاه نیازمند فیلتراسیون است و صنایع در راستای مسئولیت اجتماعی خود می‌توانند برای تأمین این مهم تعامل و همکاری لازم را با دولت داشته باشند.

وزیر صمت ادامه داد: کشاورزی باید به سمت کشاورزی کم آب بر، سوق داده شود و کالای اساسی باید در زمینه‌ی تولید استراتژیک و تولید صنعتی استفاده شود.

علی آبادی تاکید کرد: کیفیت در صنعت مهم است و صنایع باید به سمت دانش بنیانی و ارتقای کیفی حرکت کنند چراکه رویکرد دولت صادرات بر محور دانش بنیان‌هاست و بر این مبنا درخواست می‌شود فعالان و تولیدکنندگان در این حوزه حرکت‌های جدی‌تری انجام دهند.

وی اضافه کرد: امسال تأمین ارز تا ۵۰ میلیارد دلار انجام خواهد شد و این میزان نسبت به سال گذشته رشد داشته است و و چنانچه کسی ثبت سفارش انجام دهد تأمین ارز انجام می‌شود.

وزیر صمت اظهار کرد: امتیاز صادراتی با بانک مرکزی توافق شده به این صورت که در صورتی که کالایی صادر شود، ارز از تولید کننده مطالبه نخواهد شد.

علی آبادی افزود: در وزارتخانه نیز خط ویژه حمایتی برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است و شرکت‌ها بدون نوبت، ارز مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

کد خبر 751584

دیگر خبرها

  • راهبرد وزارت صمت توسعه صنعت با رویکرد صادرات محور است
  • بزرگترین هنرستان جوار صنعت کشور در استان مرکزی ایجاد شده است
  • افزایش ۸۱ درصدی صادرات از پایانه مرزی بیله سوار
  • فرودگاه گناباد، پیشران توسعه و رونق در جنوب خراسان رضوی
  • آیا ساخت شهر فرودگاهی در ایران توجیه پذیر است؟
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • سهم ناچیز خراسان جنوبی در حوزه صادرات سنگ قیمتی
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • اجرای نوبت‌دهی الکترونیکی در پایانه‌های بار سراسر کشور در راستای توزیع عادلانه
  • ضرورت توسعه صاردات سیمان