Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@13:07:33 GMT

دام هاي زنجان 2 برابر ظرفيت مراتع آن است

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۱۵۶۴

دام هاي زنجان 2 برابر ظرفيت مراتع آن است

خبرگزاري آريا - زنجان – ايرنا – معاون فني اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان زنجان گفت: دام هاي موجود در اين استان 2 برابر ظرفيت مراتع آن است که اين مساله يکي از چالش هاي مديريت مراتع به شمار مي رود.

جليل سلطان نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: استان زنجان يک ميليون و 234 هزار و 613 هکتار منابع طبيعي دارد که 56 درصد از آن معادل يک ميليون و 137 هزار و 60 هکتار مرتع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وي، مراتع استان زنجان داراي پراکنش خوب، متوسط و فقير است.
معاون فني اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان زنجان، تعداد دام هاي موجود در اين استان را يک ميليون و 367 هزار و 900 راس برشمرد و گفت: اين تعداد وابسته به مرتع هستند اما در مقابل اين دام ها هر سه پراکنش مرتعي ظرفيت 642 هزار و 190 واحد دامي را دارد.
سلطان نژاد ادامه داد: وجود دام بيش از ظرفيت مراتع يکي از چالش هاي بحث مديريت مراتع در استان به شمار مي رود و با توجه به اولويت 21 درصد از مراتع استان فقط مراتع درجه خوب است و منابع طبيعي اقدام به کنترل چرا در آن مي کند.
معاون فني اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان زنجان گفت: 28 هزار خانوار با 642 هزار و 190 راس دام متکي به مراتع استان است.
سلطان نژاد، متوسط سطح مرتع براي هر خانوار را 37 هکتار و ميانگين دام براي هر خانوار را 22 واحد دامي بيان کرد و افزود: اين ميزان با ميانگين يک مرتع اقتصادي فاصله زيادي دارد، در حاليکه مرتع از نظر واحد اقتصادي سطحي است که نياز معيشتي يک خانوار را فراهم کند.
وي ادامه داد: با توجه به اين رويکرد مديريت مراتع به جد چالش برانگيز است و فقط توانستيم در مراتع خوب اين مديريت را اعمال کنيم و اين عمليات از طريق بکارگيري بخش خصوصي به منظور مديريت چرا از محل طرح هاي ملي استفاده مي شود.
معاون فني اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان زنجان اظهارکرد: رويکرد اين اداره کل بيشتر تهيه طرح هاي تلفيقي با هدف مديريت مراتع توسط خود دامداران است.
به گفته سلطان نژاد، براي جلب مشارکت بيشتر دامداران حدود 378 فقره طرح مرتعداري در سال هاي گذشته تهيه شد که از اين ميزان 178 فقره براي 6 هزار و 260 خانوار واگذار شده است.
وي افزود: طي سال هاي آينده طرح هاي تهيه شده با رويکرد تلفيقي جلب مشارکت بيشتر دامداران و بهره برداران به منظور مديريت مطلوب مراتع تصحيح مي شود.
به گزارش ايرنا، مساحت مراتع ييلاقي شهرستان زنجان حدود 45 هزار هکتار، شهرستان طارم حدود 47 هزار و 758 هکتار و ماهنشان نيز حدود 16 هزار هکتار است.
در شهرستان زنجان بيش از 974 دامدار، ماهنشان 661 دامدار و در طارم نيز بيش از 924 دامدار با پروانه وابسته به مراتع هستند.
7325/6085
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۱۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد رشت معرفی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری عل و فناوری آنا، با حضور رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی، سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت معرفی شد.

در حاشیه برگزاری نشست هم‌اندیشی رؤسا واحد‌ها و مراکز آموزشی و مسئولان حراست دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان گیلان که با حضور محمدجواد فرهنگ، رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی در سالن سردار دل‌ها شهید سلیمانی برگزار شد، با حکمی از سوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، اسماعیل اقدامی با حفظ سمت به عنوان سرپرست حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت منصوب شد.

اقدامی تجربیات زیادی از جمله رئیس خزانه‌داری دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، معاون توسعه و مدیریت منابع واحد لاهیجان و معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان را در کارنامه کاری خود دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • صدور پروانه چرا برای ۶۰۰ هزار واحد دامی در همدان
  • عقب نشینی ذخیره سد زاینده‌رود؛ ۳۹۶ میلیون مترمکعب آب آخرین موجودی
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۹۶ میلیون مترمکعب رسید
  • افزایش ظرفیت منابع تامین آب شرب در شهرستان علی آباد کتول
  • کار نکونام سخت‌تر از قبل شد/ شرط موفقیت استقلال در ۵ هفته آخر لیگ
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در زنجان و طارم
  • توسعه 6G در ژاپن با سرعتی ۵۰۰ برابر نسل پنجم!
  • سرپرست حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد رشت معرفی شد