Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از پایگاه اینترنتی لوبلاگ؛ دولت ترامپ از اعتقادات مذهبی برای پیشبرد سیاست مربوط به مناقشه اسرائیل و فلسطین استفاده می کند.

به طور قطع آزاردهنده ترین جنبه مراسم اعلام تبدیل ساختمان کنسولگری آمریکا در قدس (اشغالی) به سفارت، همزمانی این مراسم با کشتار (مردم غزه) بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها 40 مایل دورتر از محل برگزاری مراسم, نظامیان اسرائیلی 64 فلسطینی را کشتند و دو هزار و 400 تن دیگر را زخمی کردند, چرا که فلسطینی ها در اعتراض به زندانی شدن در زندان سر باز موسوم به نوار غزه تظاهرات کرده بودند.

مسئله آزاردهنده دیگر, شرکت دو کشیش متعصب آمریکایی در این مراسم بود که سخنانی بیان کرده اند که شاید برای رایج ترین دین در اسرائیل توهین آمیز باشد. رابرت جفرس Robert Jeffress کشیش اهل دالاس گفته است یهودیانی که همچنان یهودی باقی مانده اند و به مسحیت نمی گروند, وارد جهنم خواهند شد.

جفرس فردی متعصب است که فقط به یهودیان توهین نکرده است. او گفته است: «مذاهبی چون مورمونیسم، اسلام, یهودیت و هندوئیسم انسان ها را برای همیشه از خدا جدا می کند و به جهنم رهنمون می شود.»

کشیش دیگری که در مراسم گشایش سفارت آمریکا در قدس سخنرانی کرد, جان هاگیJohn Hagee, کشیش اهل تگزاس بود که (قبلاً) گفته است بر اساس انجیل, هیتلر و هولوکاست بخشی از برنامه خدا برای بازگرداندن یهودیان به اسرائیل بودند.این مراسم در یکی از ساختمانهای دیپلماتیک آمریکا برگزار شد, و از قرار معلوم دولت ترامپ آن برنامه را هماهنگ کرده بود. شاید بسیاری از اسرائیلی ها خبر نداشته باشند این دو کشیش به جز دعا در این مراسم, چه موعظه هایی کرده اند. اما به طور قطع شماری از اسرائیلی ها از این سخنان باخبرند. این سؤال به ذهن خطور می کند که زمانی که هاگبی و جفرس در سن حضور یافتند, اسرائیلی هایی که در مراسم حضور داشتند با خود چه فکری می کردند.

قطعاً می دانیم ترامپ و مشاوران سیاسی اش به این فکر می کردند که این دو کشیش را در برنامه بگنجانند. (حضور) آنها برای بخشی از پایگاه مردمی داخلی ترامپ خوشایند بود. (حضور) آنان برای مسیحیان پروتستان انجیلی -که در مقایسه با یهودیان آمریکایی حامی ترامپ, بخش بزرگتری از پایگاه مردمی وی را در آمریکا تشکیل می دهند- خوشایند بود. ارتباط مذهبی آن بخش از پایگاه مردمی ترامپ و اسرائیل شامل مشیت گرایی است؛ دکترینی در مسیحیت -دست کم در برخی نسخه های آن- اسرائیل نقش طلایه دار الهی برای رجعت مسیح را ایفا می کند. (نکته این پیشگویی این است که پیش بینی می شود همه یهودیان در اسرائیل, یا دست کم آنهایی که نمی خواهند به جهنم بروند, به مسیحیت بگروند.»

پیروان مکتب مشیت گرایی همچون جفرس این موضوع را نادیده می گیرند که بنی اسرائیل که در انجیل از آنها نام برده شده است، از نظر تاریخی, جمعیت شناختی و سیاسی هیچ ربطی به کشور مدرنی ندارد که بنیامین نتانیاهو هدایت آن را بر عهده دارد. از نظر آنها, نظام اعتقادی آنها, دلیل کافی برای حمایت مطلق از هر کسی است که اسرائیل امروز را اداره می کند, تا اینکه سناریوی از پیش برنامه ریزی شده خدا در مسیر درست حرکت کند

.ارتباط با چنین کشیش هایی تنها راهی نیست که دولت ترامپ از طریق آن موضوع اعتقادات را وارد سیاست مربوط به مناقشه اسرائیل و فلسطین کرده است. نمونه دیگر, دیوید فریدمن، وکیل سابق ترامپ در زمان ورشکستگی اش, و سفیر فعلی آمریکا در اسرائیل است.

فریدمن که با شهرک سازی های اسرائیل در بخش اشغالی کرانه باختری ارتباطات شخصی دارد, همواره بیشتر به نظر می رسد که سفیر نتانیاهو در آمریکا باشد تا سفیر آمریکا در اسرائیل. وی اندکی پیش از مراسم گشایش سفارت, در گفتگو با رادیو ملی آمریکا (NPR), زمانی که مجری به رویدادهای دهه 1940 ا اشاره کرد, با سخنان وی مخالفت کرد و گفت : «به سه هزار و 500 سال قبل بازگردید. به انجیل مراجعه کنید.»

وی سپس به نقل از یک خاخام فرانسوی گفت: «دلیل اینکه انجیل با خلقت جهان آغاز می شود, اعطای مالکیت مستقیم سرزمین اسرائیل به یهودیان است تا اگر ملت های جهان گفتند که یهودیان مالک سرزمین اسرائیل نیستند, آنها به این حقیقت اشاره کنند که خداوند جهان را خلق کرد و آن را به آنها (یهودیان) عطا کرد.»

عجیب است که یک سفیر آمریکا با این همه تعصب از یک طرف یک مناقشه خارجی حمایت می کند, و تا این حد مجدانه خط مشی دولت میزبان (اسرائیل) را تکرار می کند. عجیب تر این است که او برای این کار به اعتقادات متوسل می شود.

تزریق دین و مذهب به سیاست با توجه به اینکه مناقشه اسرائیل و فلسطین شامل سلطه گروهی بر گروه دیگر است که در قالب مذهب و قومیت تعریف می شود, این مناقشه بسیار مستعد آن است که فرقه گرایی در سیاست مربوط به آن گنجانده شود. اما این تنها مورد تزریق دین به سیاست نیست که دولت ترامپ انجام داده است. ممنوعیت مسافرتی مسلمانان (به آمریکا) یک نمونه دیگر است. با وجود همه تلاش ها برای نوع دیگر جلوه دادن این قانون - همچون گنجاندن یک یا دو کشور غیرمسلمان معین دیگر در نسخه های اخیر قانون ممنوعیت مسافرتی مسلمان به آمریکا، ماهیت واقعی این ممنوعیت همچنان آشکار است و یکی دیگر از بخش های وعده های انتخاباتی را وی که مربوط به بیگانه هراسی محقق می کند. اینکه این ممنوعیت بیشتر مربوط به مذهب و تعصب مذهبی است تا مقابله با تهدیدهای تروریستی, از آنجا معلوم است که ارتباط ضعیفی بین کشورهایی که اسامی شان در این فهرست است, با منشاء واقعی این تهدیدها وجود دارد.موضوعی که در فرمان های اجرایی کمتر مشهود است, اما در لفاظی ها و سیاست های ترامپ محسوس است, تبعیضی است که بین مذاهب مختلف اسلام قائل می شود. دولت ترامپ از سنی ها بیشتر از شیعیان حمایت می کند. به طور قطع این گرایش ناشی از یکی دیگر از جانبداری های شدید دولت ترامپ, و به ویژه ناشی از تعریف وی از سیاستش در خاورمیانه در قالب خصومت شدید با ایران است, که بیشتر جمعیت آن شیعه است.

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: ترامپ اسرائيل اعتقادات مذهبي فلسطين اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۲۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد

به گزارش ان بی سی نیوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، دولت جو بایدن، رئیس کنونی کاخ سفید را با پلیس مخفی آلمان نازی موسوم به گشتاپو مقایسه کرد.

ترامپ در یک مراسم رسمی شام که فایل صوتی آن در اختیار این شبکه تلویزیونی قرار گرفته، گفت: این افراد دولت گشتاپو را اداره می‌کنند. 

وی در عین حال بایدن را فاسدترین رئیس جمهور تاریخ این کشور خواند.

ترامپ در مورد روند جنایی که علیه وی در حال انجام است اظهار نظر کرد: تیم بایدن بر این باور است که این تنها راهی است که به بایدن فرصت انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور را می‌دهد.

ترامپ پیش از این بار‌ها اعلام کرده بود که شکایت علیه وی مداخله در انتخابات آینده است.

دادگاهی در نیویورک در حال بررسی پرونده‌ای است که در آن ترامپ تحت ۳۴ ماده مربوط به جعل اسناد تجاری و پرداخت حق السکوت به دو زن، به دلیل رابطه ادعایی با آنها متهم شده است. ترامپ در چندین پرونده جنایی از جمله حمله به ساختمان کنگره در ژانویه ۲۰۲۱ و نگهداری اسناد طبقه بندی شده نیز متهم است. حداکثر مجازات ممکن برای مجموع اتهامات ترامپ ۱۳۶ سال زندان باشد. خود رئیس جمهور سابق اعلام کرد که بی گناه است و دلیلی برای تشکیل پرونده وجود ندارد.

انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد. رقبای اصلی در رقابت انتخاباتی جو بایدن، رئیس فعلی دولت از حزب دموکرات و همچنین دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از حزب جمهوری خواه هستند. هر دو نامزد قبلاً بر اساس نتایج آخرین رای گیری مقدماتی برای نامزدی از احزاب خود، آرای نمایندگان کافی را به دست آورده اند و تقریباً همه رقبای آنها انصراف خود را از رقابت اعلام کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • پشتیبانی از صهیونیست ها از معیارهای دوگانه سیاست غرب است