Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@12:45:08 GMT

ايران برنده عهد شکني آمريکا است

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۴۷۶۳

ايران برنده عهد شکني آمريکا است

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- خروج آمريکا از توافق هسته اي، شکست هاي واشنگتن در کارزار ضد ايراني و منزوي شدن جهاني آن و مديريت هوشمندانه موضوع خروج آمريکا از برجام توسط ايران، مقاومت و برتري ايران موضوعي بود که مورد توجه رسانه هاي عربي قرار گرفت.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، آمريکا با قلدرمابي هاي خود از توافق هسته اي خارج شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ با خروج از برجام به دنبال وارد کردن ضربه اي سخت به ايران و منزوي کردن اين کشور بود. اما خروج از برجام به معني پايان اعتبار سياسي آمريکا و پيروزي براي ايران است.
رسانه هاي عربي نيز از اين موضوع غافل نماندند و گزارش و تحليل هايي درباره ناکامي هاي آمريکا در برابر ايران منتشر کردند.
اين گزارش دربردارنده مهمترين محور تحليل هايي است که در رسانه هاي عربي درباره سرخوردگي آمريکا در برابر ايران منتشر شده است.
** بي نتيجه بودن تقلاهاي ترامپ عليه ايران
روزنامه «عربي 21» مصر و نشريه «المنار» فلسطين و تارنماي «العهد» لبنان با اشاره به عقب نشيني آمريکا از توافق هسته اي و افزايش فرصت هاي ايران در منطقه و جهان، پيش بيني کردند اين تصميم ترامپ زيان هايي را براي واشنگتن به دنبال داشته باشد.
به نوشته روزنامه عربي 21، ايران بر روي شرکا و همپيمانان منطقه و بين المللي خود مانند اتحاديه اروپا، روسيه و چين شرط بندي کرده است. افزون بر اين، گزينه هاي ايران در منطقه هم در مقايسه با چهار سال گذشته بيشتر است و اين کشور با ترکيه، پاکستان، هند، عمان، قطر و غيره روابط خوبي دارد. اين موضوع سبب مي شود که در برابر فشارهاي آمريکا از فرصت مقاومت بسيار بالايي برخوردار باشد.
در ادامه آمده است : فضاي بين المللي و منطقه در مقايسه با چهار سال گذشته براي ايران بسيار بهتر است. در سوريه به شريک قابل اعتماد روسيه تبديل شده است که مي تواند به اين کشور تکيه کرد. تهران ديگر تنها نيست. توافق هسته اي شبکه اي از امنيت را براي اين کشور فراهم کرده است که با وجود فشارهاي آمريکا مي تواند آسوده خاطر مسير خود را ادامه دهد. اين در شرايطي است که فرصت هاي آمريکا، رژيم صهيونيستي و برخي کشورها همواره در حال کاسته شدن است و اين کشورها به دليل گستاخي ها و اشتباهات خود هر روز در حال فرسوده شدن هستند.
ايران با مهارت از توافق هسته اي استفاده مي کند. هنر باقي ماندن و همزيستي با چالش ها را فراگرفته است. بسياري از برگه ها را در عرصه هاي مختلف در اختيار دارد و از طريق شبکه گسترده اي از روابط منطقه اي مي تواند با تغييراتي که از فشارهاي آمريکا ناشي مي شود خود را سازگار سازد.
آمريکا تاکنون در کارزار و نبرد عليه توافق هسته اي ناموفق بوده است و نتوانسته ايران را منزوي سازد و بار ديگر با اين کشور وارد مذاکره شود. ايران زمان و برگ برنده هاي بسياري براي مانور سياسي و اقتصادي در اختيار دارد. اين کشور از حجم بالاي فشارهايي که ترامپ و اطرافيان او در آمريکا از آن رنج مي برند، آگاه است. تهران همچين از حجم تغييراتي که سطح منطقه اي و بين المللي در حال رخ دادن است آگاهي دارد. اين تحولات بر خلاف منافع آمريکا و نقش آن در منطقه غرب آسيا است. ايران طرح هايي در اختيار دارد که زمينه را براي پشت سرگذاشتن مراحل سخت فراهم مي کنند. رهبران ايران اراده به چالش کشاندن آمريکا براي دوران طولاني را دارند و با اين روش دشمنان منطقه اي خود را از که بحران بسيار رنج مي برند فرسوده مي سازند.
ايراني ها از عنصر زمان استفاده مي کنند و اين موضوع با نزديک شدن به زمان انتخابات کنگره ترامپ را بيشتر زير فشار قرار مي دهد و فرصت تصميم گيري سياسي را از او در آمريکا مي گيرد.
به نوشته نشريه المنار، تحريم هايي که عليه ايران اعمال شد به طور عملي نتيجه اي به دنبال نداشت. همه اقدامات و تحريم هاي ضد ايران سبب پافشاري و پيشرفت ايران در زمينه هسته اي شد و اين کشور در همه زمينه ها قدرتمند شد. اين موضوع سبب شد که مقامات سابق آمريکا به واقعيت اعتراف کنند و به مذاکراتي روي آورند که نتيجه آن توافق هسته اي بود. اما اکنون دولت آمريکا با عقب نشيني از اين توافق به نقطه اول برگشته است.
بسياري از تحليلگران رسانه هاي آمريکا گفته اند عقب نشيني آمريکا از توافق هسته اي سبب مي شود واشنگتن نخستين بازنده باشد. آنها اين اقدام را احمقانه ترين رفتارهاي ترامپ به شمار آورده اند که در بلند مدت خدمات بسياري براي ايران به دنبال خواهد داشت.
رسانه هاي آمريکا معتقدند که شکوه و عظمت آمريکا با راهيابي ترامپ به کاخ سفيد در سطح جهاني لکه دار شده است و اين کشور به دليل گستاخي هاي ترامپ ضربه هاي سختي متحمل خواهد شد و اين تصميم ها پيامدهاي ناگواري براي آمريکا در ديگر مسائل به ويژه درباره پرونده کره شمالي به دنبال خواهد داشت.
ترامپ موفق شده است رويکرد فريب کاري و نيرنگ بازبودن آمريکا را به اثبات رساند. همه فريادهاي ترامپ با ديوار مقاومت جمهوري اسلامي روبرو خواهد شد. جمهوري اسلامي ايران طي 40 سال گذشته در برخورد با تحريم هاي آمريکا مهارت هاي بسياري به دست آورده است و هرگز از توسعه سلاح و حضور قدرتمند خود در سطح جهاني چشم پوشي نکرده است.
تصميم ترامپ براي عقب نشيني از توافق هسته اي با مخالفت و محکوميت جهاني روبرو شد. اين تصميم پس از شکست قدرت هاي جهاني در سوريه و پيروزي سوريه بر گروه هاي تروريستي و اربابان آن محور مقاومت را هدف قرار داده است.
کشورهاي بزرگي مانند چين در اين زمينه با باج خواهي هاي آمريکا موافقت نکردند و پايبندي خود را به توافق هسته اي اعلام کردند. روسيه هم از ايران حمايت کرده است و در کنار جمهوري اسلامي در کنار مقاومت خواهد ماند.
عقب نشيني آمريکا از توافق هسته اي از نظر عملي چيزي را تغيير نخواهد داد. زيرا پايداري ايران طي 40 سال گذشته سبب شده است که از برنامه هسته اي خود چشم پوشي نکند.
تارنماي العهد نوشت: بر خلاف آنچه شايع شده است و برخلاف خوشحالي و جشن صهيونيست ها و اعضاي شوراي همکاري خليج فارس به دليل عقب نشيني آمريکا از توافق هسته اي اين کاخ سفيد و همپيمانان آن هستند که از اين تصميم زيان خواهند ديد.
همانطوري که رييس جمهوري ايران گفته توافق هسته اي طرف مزاحم را از دست داده و دستاورد بزرگ اين تصميم ترامپ افزايش انزواي آمريکا در سطح بين المللي است.
توافق هسته اي به طور واقعي بيانگر پيروزي ديپلماسي بود که اراده مقاومت آن را تحميل کرده بود و اکنون نيز خروج آمريکا از آن بيانگر ورشکستي مي باشد که پيروزي ديگري را براي مقاومت رقم خواهد زد. در نتيجه با خروج آمريکا از توافق هسته اي مردم ايران متحد خواهند شد و اين رويکرد تقويت خواهد شد که اعتماد به آمريکا توهم و خيالي بيش نيست و تنها راه برخورد با آن مقاومت، بازدارندگي و به کار بستن اقتصاد مقاومتي است.
به نوشته تارنماي العهد، «کامل وزنه» کارشناس مسائل اقتصادي گفت: کشورهاي اروپايي هنوز هم در ايران سرمايه گذاري مي کنند و با اين کشور روابط اقتصادي دارند. اين کشورها مخالف عقب نشيني از توافق و تحريم هاي جديد عليه ايران هستند.
همکاري کشورهاي اروپايي با ايران هنوز هم ادامه دارد و اين کشورها ميلياردها دلار در ايران سرمايه گذاري کرده اند که آمريکا نمي تواند آنها را به خطر اندازد. اين سرمايه گذاري ها هرگز در گرو باج خواهي هاي آمريکا نيست. در بدترين حالت تنش در گذشته نيز طرح هاي سرمايه گذاري ايران با چين و روسيه باقي ماند.
تهران با پکن روابط اقتصادي دارد. از اين رو چين مي تواند خلاءهاي اقتصادي را که ايران از آن رنج مي برد پر کند. تهران از زمان انقلاب اسلامي با فشارها و تحريم هاي پي در پي روبرو شده است اما اين کشور فرهنگ اقتصاد مقاومتي و توليد ملي را دارد که مي تواند بحران ها را کنترل کند.
نکته مهمي که در نتيجه عقب نشيني آمريکا از توافق هسته اي رخ داد افزايش بهاي نفت است که تهديد بزرگي براي اقتصاد جهاني به شمار مي رود. اين در شرايطي است که ايران از اين موضوع سود خواهد بود و آمريکا اصلي ترين زيان ديده در اين زمينه خواهد بود زيرا با افزايش بهاي نفت ماليات بر آمريکا که بزرگترين مصرف کننده نفت است افزايش خواهد يافت.
** ديپلماسي شيوه اي مناسب
صفحه عربي شبکه خبري «اسپوتنيک» روسيه و روزنامه «عمان» چاپ مسقط هم عقب نشيني آمريکا از توافق هسته اي را اشتباه به شمار آورند و به کار بستن ديپلماسي را بهترين شيوه براي حل مسائل جهاني معرفي کردند.
به نوشته تارنماي شبکه اسپوتنيک، «والنتينا ماتوينکو» رئيس شوراي اتحاديه روسيه گفت: عقب نشيني آمريکا از توافق هسته اي اعتبار نهادهاي بين المللي به ويژه آژانس بين المللي انرژي اتمي را از بين خواهد برد. اکنون اين سوال مطرح است که آيا مي توان به آژانس بين المللي انرژي اتمي اعتماد داشت. اين تصميم اشتباه است.
واقعيت عقب نشيني يکجانبه آمريکا از توافق هسته اي از نظر روسيه و بيشتر کشورهاي جهان اشتباه بزرگي است که عواقب وخامت باري براي اوضاع بين المللي به دنبال خواهد داشت. اين موضوع بر روي رژيم منع گسترش سلاح در خاورميانه تاثير ناگواري به دنبال خواهد داشت.
«محمد نورالدين» کارشناس مسائل ايران به اسپوتنيک گفت: ايران حق دارد که تصميمي جديد در باره توافق هسته اي بگيرد زيرا تنها ايران به توافق هسته اي پايبند بوده است و آمريکا و ديگر کشورهاي غربي به اين توافق پايبند نبوده اند. هرگونه اجبار ايران براي امضاي توافق هسته اي جديد با شکست روبرو خواهد شد. زيرا توافق کنوني حق همگان براي زندگي امن و بدون جنگ تضمين کرده است.
به نوشته روزنامه عمان، دولت آمريکا با عقب نشيني از توافق هسته اي، انتقال سفارت آمريکا از تل آويو به قدس به هرج و مرج سياسي دامن زد. هدف اين کشور مشروعيت بخشيدن به اشغالگري رژيم صهيونيستي و ايجاد تنش و جنگ افروزي در منطقه است. شيوه مناسب در برابر اين جنگ طلبي هايي که جهان به دليل رفتارهاي آمريکا با آن دست و پنجه نرم مي کند به کار بستن ديپلماسي امنيت زا است و اين گزينه براي کنترل رفتارهاي تنش آفرين مهم است.
شوراي امنيت بين الملل براي حفظ امنيت و صلح بين المللي مسووليت بزرگي بر عهده است. اين نهاد در سايه منشور سازمان ملل نبايد به دولت ترامپ اجازه دهد به اين شيوه در مسائل جهاني تاثير گذار باشد. کشورهاي جهان هم بايد با موضع گيري ها خود جهان را از مصيبت جنگ احتمالي دور سازند و تحرک براي کنترل جنگ طلبي هاي آمريکا اهميت بالايي دارد.عقب نشيني آمريکا از توافق هسته اي ترديدهايي را درباره هرگونه مذاکره و توافق با آمريکا به وجود خواهد آورد.
پژوهشم **9278**1601**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۴۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!

ترامپ به اعتراضات حمایت از فلسطین در تجمعات دانشجویی اخیر در آمریکا واکنش نشان داد و خواستار توقف آن شد.   به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق و کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در رسانه اجتماعی خود با نام «تروث سوشال» به تجمعات اخیر حمایتی از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا پرداخت.   به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، وی در یک مطلب که در این رسانه اجتماعی منتشر کرد، نوشت: «همین الان اعتراضات را متوقف کنید!»   این مطلب در حالی منتشر شده که تعدادی از دانشجویان در جریان اعتراضات سراسری به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه دستگیر شده‌اند.   همچنین این گفته‌ها در حالی مطرح شده که ترامپ در مطلبی دیگر به «جو بایدن حقه باز» پرداخته و او را بدترین رئیس‌جمهور در تاریخ ایالات متحده توصیف کرده است. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: گسترش اعتراضات دانشجویی حامی فلسطین از آمریکا به فرانسه واکنش عباس عبدی به اعتراضات دانشجویان در آمریکا: از این تنور نانی برای اصولگرایان پخته نمی‌شود نقشه جهانی اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی (+عکس)

دیگر خبرها

  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟