Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@07:58:50 GMT

رمضان با بوی قُوَتو در کرمان

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۷۹۳۲۸

رمضان با بوی قُوَتو در کرمان

به گزارش ایرنا، تهیه قاووت یا به لهجه شیرین کرمانی 'قُوَتو' یکی از رسوم تقریبا به دست فراموشی سپرده شده ماه رمضان در کرمان است.
زنان کرمانی به عنوان یک رسم دیرینه قاووت را که قدمت آن به قرن هفتم هجری بر می‌ گردد قبل از زمان هایی مانند عید نوروز، زایمان زنان و ماه رمضان تهیه می کردند و معتقد بودند خوردن قاووت مقاومت بدنشان را در برابر گرسنگی بیشتر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیر مرکز کرمانشناسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه قوتو یکی از شیرینی های قدیمی کرمان است گفت: قدمت این شیرینی به قرن هفتم هجری بر می گردد و زنان کرمانی از قدیم، قبل از ماه رمضان و سایر مناسبت ها این پودر را تهیه و مصرف می کردند.
محمدعلی گلاب زاده افزود: حتی خانم ها معتقد بودند اگر قوتو را خیس کنند و بر پیشانی خود بمالند سرشان تقویت می شود و گاهی نیز با زرده تخم مرغ و شیر این کار را انجام می دادند تا در ماه رمضان توانشان برای روزه داری بالا برود.
وی افزود: کرمانی ها در شب های قدر نیز همراه خود قوتو می بردند و حتی گاهی آن را به صورت نذر در مساجد توزیع می کردند و معتقد بودند این پودر توان شب زنده داری آنها را افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه تمام مواد قوتو گیاهی است و به طور طبیعی در کوهها و طبیعت کرمان وجود دارد تصریح کرد: کرمانی ها چندین نوع قوتو تهیه می کنند که شامل مخلوط، پسته ای، نارگیلی، نخودی، چهل گیاه و غیره است اما در ماه رمضان بیشتر قوتوی چهل گیاه مورد استفاده قرار می گیرد.
وی گفت: گیاهان دارویی متعددی در تهیه قوتو بکار می‌ رود که می ‌توان به هل باد و هل رسمی، بذر کتان، سیاه دانه، تخم گشنیز، کنجد، خشخاش، آفتابگردان، روپاس، شاهدانه، فلفل سیاه، دارچین، روناس، تخم کاهو، جو، رازیانه، موردانه، قهوه تاج، زیره سیاه کوه، بادیان، بادام، پسته و مرزنجوش اشاره کرد.
هر چند حالا زنان کرمانی بیشتر رسوم پسندیده و مفید گذشته را فراموش کرده اند اما قوتو هنوز هم بر سر برخی سفره های افطاری و سحری و حتی در شب های احیا همراه زنان و مردان کرمانی است.
قوتو به دلیل مواد گیاهی به کار رفته در آن از نظر طب سنتی طبع گرم و خواص درمانی بسیار دارد.
کرمانی ها معتقدند مصرف قوتو به درمان سر درد، سرگیجه، دردهای مفاصل، کاهش نفخ معده، تقویت زنان باردار و جنین کمک می کند.
اکنون قاووت کرمان به عنوان یک معجون خوراکی و درمانی به کشورهای اروپایی نیز صادر می‌ شود.
حالا از پودر قاووت در بسته بندی هایی جدید به شکل های مختلف از میهمانان کرمانی پذیرایی می شود.
مردم استان کرمان همچنین آدابی چون اصلاح، حمام و حنا بستن قبل از ماه رمضان را در برنامه خود داشتند که اکنون کمتر به آن توجه می شود.
گلاب زاده می گوید: یکی دیگر از سنت های فراموش شده در کرمان این بود خانواده ها به کلوخ یا سنگ اندازی می رفتند یعنی اگر مراسمی داشتند قبل از فرا رسیدن ماه رمضان آن را برگزار می کردند که مانعی برای روزه داری آنها نباشد.
وی با بیان اینکه در گذشته امکانات محدود بود و در همه ساعات روز نان وجود نداشت گفت: بنابراین خانواده ها سعی می کردند قبل از ماه رمضان نان خشکه یا نان قندی پخت کنند و آنها را در قابلمه ها و ظروف مسی می گذاشتند تا در ماه رمضان استفاده کنند.
وی اظهار داشت: مردم سعی می کردند در ماه رمضان از غذاهای سرخ کردنی کمتراستفاده کنند و بیشتر آبگوشت و غذاهای اینچنینی را در قابلمه های مسی و زیر مقداری از آتش مدفون می کردند تا بپزد.
وی گفت: قاتوق های مختلفی مانند بابونه یا چنگ مال آش شولی (اوماچو)، روغن جوشی، چغوک بریزو، حلیم بادمجان، آش آماج، آش شلغم، آش جو (کرمانی)، آش مخلوط، آش کدو، آبگوشت کرمانی، توکی، گندم شیری، کاکل کنف شادانه، قاتق تخمه، قاتق، قاتق بنه، زیر جوش، کشک گردو، کشک یونجه، سردوش، اشکنه، کشک کدو، کشک سیب و گورماست از جمله غذاهای محلی کرمان است.
وی ادامه داد: سیراب بنه، کله جوش، بز قرمه، کشک و بادمجان، نان پز، کاچی، قاتق شیر، برشتو، نان پر، نان چرب و شیرین، خرماست، خرما تخم مرغ، کپو، روغن جوشی و چنگ مال نیز در ماه رمضان استفاده می شد.
وی گفت: اطلاع رسانی زمان سحر و افطار در گذشته توسط توپ سحری انجام می شد که معمولا پادگان های نظامی این کار را انجام می دادند.
گلاب زاده گفت: یکی دیگر از شیوه های اطلاع رسانی در کرمان پیش خوانی بود که بیشتر در این آیین مناجات های خواجه عبدالله انصاری خوانده می شد و گاهی نیز همسایگان یکدیگر را خبر می کردند.
وی گفت: در برخی جاها روی طبل می زدند و در کوچه ها آواز سر می دادند تا مردم را از زمان سحر و افطار مطلع کنند.
وی گفت: معمولا برای افطار دم نوش بابونه، خاکشیر، مخلوط عرق نسترن بید، شله زد و شیر برنج استفاده می شد که معده را برای خوردن غذا آماده کنند و قند خون خود را بالا ببرند.
وی گفت: کرمانی ها به افرادی که دیر افطار می کردند می گفتند روزه این افراد جهودی شده است و سعی می کردند به موقع افطار کنند.
اهالی شهر و استان تاریخی کرمان آیین و رسوم فراوانی را در مراسم، اعیاد و آیین های ملی و مذهبی دارند که خاص مردم این خطه و برگرفته از فرهنگ غنی آنها است.
5054/3029
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 زایمان زرده تخم مرغ طب سنتی عید نوروز فلفل موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۷۹۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: گردشگری در کشور افزایش یافته است

وزیر گردشگری در واکنش به برخی آمارها از میزان سفرها در نوروز گفت: برخی از دستگاه آمارهایی ارائه می‌دهند که بسیار غلط است، همه آمارها نشان دهنده افزایش گردشگری است. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: کاهش 12 درصدی آمار مسافرت‌ها در شروع تعطیلات و ماه رمضان نشان می‌داد بخش زیادی از مردم ترجیح می‌دهند که سفر نروند و روزه بگیرند البته این به معنای این نیست که آنهایی که به سفر رفتند چیزی کم داشته باشند منتها بخشی از جامعه تشخیص می‌دهد که الان وقت روزه گرفتن است. 

وی افزود: وقتی به انتهای ماه رمضان رسیدیم، مردم حال خوب خود را در افزایش گردشگری نشان دادند و ما نسبت به سال گذشته شاهد افزایش گردشگری در کشور بودیم. 

ضرغامی گفت: آخرین آمارهای ما حاکی از یک رشد قابل توجه در حوزه گردشگری است.  63 میلیون نفر اقامت در هتل‌های رسمی یک رقم بالایی است و این نشان می‌دهد دولت در انجام وظایف خود اجمالاً موفق بوده است.  

خبر در حال تکمیل است...

دیگر خبرها

  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • رقابت بیش از ۴۵ هزار داوطلب کرمانی در کنکور
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • رقابت ۱۲ هزار و ۷۷۸ دانش‌آموز کرمانی در ماراتُن کنکور
  • رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور
  • دستگیری سارق، نوجوانان کرمانی را خوشحال کرد
  • ضرغامی: گردشگری در کشور افزایش یافته است
  • درخشش کاراته‌کاهای کرمانی با پنج مدال
  • فعالیت بزرگترین واحدِ تولید شویندهِ جنوبشرق با همت کارآفرینِ کرمانی
  • باران تا پایان هفته مهمان کرمانی‌هاست