Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - استفاده از تراشه‌هاي ناخن در تشخيص ابتلا به بيماري پوکي استخوان به عنوان جايگزيني براي تست سنجش تراکم استخوان (BMD) که روش معمول تشخيص اين بيماري محسوب مي‌شود، توسط محققان واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي بررسي شد.
به گزارش ايسنا، طناز تعصب، محقق واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي در اين باره اظهار کرد: بيماري پوکي استخوان معضلي در بهداشت عمومي است که با افزايش سن متوسط جامعه، روز به روز بيشتر مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين بيماري بخصوص در ميان خانم‌ها بيش از آقايان شيوع پيدا مي‌کند.
وي افزود: در تست سنجش تراکم استخوان (BMD) که در حال حاضر قطعي‌‏ترين روش براي تشخيص پوکي استخوان است، علاوه بر هزينه بالا، فرد ملزم به دريافت اشعه ايکس است که خود مي‌‏تواند موجب خطر و عارضه جسمي شود. بر همين اساس تحقيقي از سوي محققان واحد علوم و تحقيقات انجام شد که در آن اصل بر ارائه روشي غيرتهاجمي، کم‌‏هزينه و کم‌‏خطر براي تشخيص زودهنگام بيماري پوکي استخوان قرار داده شد.
تعصب با اشاره به اينکه در اين تحقيق با استفاده از تراشه‌هاي ناخن دست و پا، اقدام به بررسي ابتلا يا عدم ابتلاي فرد مورد آزمايش به بيماري پوکي استخوان شده است، افزود: اين تحقيق بر اساس مقايسه بين نتايج حاصل از بررسي تراشه‌هاي ناخن دو گروه کنترل، شامل خانم‌هاي 20 تا 30 سال و گروه بيمار، خانم‌هاي 40 تا 60 سال که ابتلاي آن‌ها به پوکي استخوان قطعي بود، انجام گرفت.
وي ادامه داد: تفاوت بين نمودار افراد غيرمبتلا و مبتلا به پوکي استخوان حاصل از آزمايش‌ها، نشان داد که اين روش مي‌تواند جايگزين مناسبي براي روش معمول باشد. اما با توجه به اينکه جامعه آماري اين تحقيق تنها شامل افراد معدودي آن هم تنها از ميان خانم‌ها بوده است، در حال حاضر نمي‌توان از اين روش به عنوان روشي قطعي در تشخيص ابتلا به بيماري پوکي استخوان ياد کرد.
اين محقق واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي تصريح کرد: در حال حاضر از اين روش مي‌توان به عنوان يک پيش آزمايش براي تشخيص افراد مشکوک به بيماري پوکي استخوان استفاده کرد و در صورت تشخيص بيماري، آنگاه با روش BMD اقدام به بررسي قطعي شود.
وي خاطرنشان کرد: براي اينکه بتوان از اين روش به عنوان يک روش جايگزين در تشخيص بيماري پوکي استخوان استفاده کرد، لازم است تا نمونه‌هاي بيشتري از ميان خانم‌ها و آقايان مورد ارزيابي قرار گيرند. همچنين ساخت دستگاهي براي پودر کردن ناخن در محيطي کاملاً بهداشتي و طراحي نرم‌افزاري که بتواند به‌صورت خودکار نمودار حاصل از نتايج آزمايش را ارائه دهد، مي‌تواند در افزايش قطعيت نتايج حاصل از اين روش کمک کند.
اين تحقيق توسط طناز تعصب و آيدا حق‌نژاد از محققان واحد علوم و تحقيقات با عنوان «بررسي امکان استفاده از تراشه‌هاي ناخن در تشخيص زودهنگام پوکي استخوان» به راهنمايي دکتر محمد نيکخو در اين واحد دانشگاهي انجام شده است. مقاله برگرفته از اين تحقيق، در سومين کنفرانس بين‌المللي مهندسي مکانيک و هوافضا به عنوان مقاله برتر انتخاب شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۱۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراضات دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی نشان از افول و نابودی زودهنگام این رژیم دارد

مولوی عبدالرحیم ریگیان پور امام جمعه اهل سنت میرجاوه در گفت وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب اظهار داشت: در هر کشور قشر بیدار و آگاه معمولا دانشجویان هستند و جنایات رژیم صهیونیستی آنقدر آشکارا و واضح است که صدای دانشجویان غیر مسلمان را در آورده است.

وی تصریح کرد: امریکا و اسرائیل در منطقه غرب آسیا که قبلا جای امنی بوده است، جنایات و جنگ های زیادی به راه انداخته اند تا بتوانند مسلمانان را تضعیف کنند.

مولوی ریگیان پور بیان کرد: یکی از اهداف رژیم صهیونیستی در منطقه تفرقه مسلمانان است تا بدینوسیله مسلمانان را کوچک و ضعیف کند.

امام جمعه اهل سنت میرجاوه گفت: ایران علاوه بر اینکه باعث بیداری مسلمانان دنیا شده، باعث رسوایی و تضعیف رژیم صهیونیستی در منطقه نیز شده است.

وی ابراز داشت: ایران همچون کوه استواری در مقابل شرارت‌های استکبار و یهود ایستاده است و تبدیل به یکی از قدرت‌های منطقه شده است.

مولوی ریگیان پور اظهار داشت: دانشجویان ایران برای حمایت از دانشجویان اروپایی و آمریکایی در چند روز گذشته راهپیمایی و تجمع برگزار کردند.

وی افزود: حضور پر رنگ دانشجویان در کشور‌های آمریکایی و اروپایی نشان از رسوایی، انزجار و بی ارزشی آمریکا و اسرائیل در بین جوامع غیر مسلمان دارد.

امام جمعه اهل سنت میرجاوه گفت: اعتراضات دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی در سراسر دنیا نشان از افول و نزدیک به نابودی این رژیم است که حاصل خون شهدای ایران و منطقه است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هلال سفید انتهای ناخن را جدی بگیرید + رازهای مهم
  • دستاورد تازه پزشکی؛ تشخیص آرتروز ۸ سال قبل از ابتلا به این بیماری
  • بیماری پارکینسون را سه سوته تشخیص دهید
  • این ویتامین را بخورید و این ورزش را انجام دهید؛ پوکی استخوان نمی‌گیرید
  • آیا وضو یا تیمم با وجود آرایش و لاک ناخن صحیح است؟
  • مدیر عامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران مطرح کرد؛ جلوگیری جدی از بیماری «کوتاه قامتی» در کشور
  • تشخیص زودهنگام سرطان، پنجره‌ای به سوی زندگی
  • اینزاگی ساسولو را به بقا امیدوار کرد
  • ببینید | ناخن طلا برای کاشت برای خانم‌های پولدار!
  • اعتراضات دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی نشان از افول و نابودی زودهنگام این رژیم دارد