Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-03-19@02:35:08 GMT

اردوغان سازمان گولن را متهم کرد

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۸۲۵۰۱

اردوغان سازمان گولن را متهم کرد

به گزارش پارس نیوز، 

رئیس‌جمهور ترکیه با تایید وجود طرح عملیات تروریستی برای سوء قصد به جانش، سازمان گولن را به طراحی نقشه ترور خود متهم کرد.

«رجب طیب اردوغان»‌ رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه یکشنبه، گزارش‌های مبنی بر طراحی نقشه سوء قصد به جان خود توسط گروه‌های خارجی را تایید کرد.

اردوغان که طی سفری به بوسنی و هرزگوین در شهر «سارایوو» به سر می‌برد، گفت دلیل اینکه اکنون اینجا توانسته‌ام حضور داشته باشم، هوشیاری امنیتی سازمان اطلاعات ترکیه (MiT) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته روزنامه «حریّت» وی در نشست خبری مشترک با همتای بوسنیایی خود تاکید کرد: «چنین تهدیدات و عملیات‌هایی نمی‌تواند ما را از پیشرفت بازدارد و به مسیر خود ادامه می‌دهیم».

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه از چنین نقشه‌هایی، هراسی ندارد، سازمان «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزسیون آمریکانشین را به طراحی ترور خود متهم کرده و گفت آنها مانند اختاپوس خود را به دور تمام بخش‌های دولت پیچیده‌اند تا بتوانند دوام بیاورند.

اردوغان همچنین خطاب به هیأت سه‌گانه ریاست جمهوری بوسنی، بر لزوم پایان دادن به فعالیت‌ها و حضور سازمان گولن در این کشور تاکید کرد.


اردوغان و عزت‌بگوویچ

پیشتر سازمان اطلاعات ترکیه گزارش داده بود برخی گروه‌های خارجی قصد داشتند عملیاتی را برای سوء قصد به جان اردوغان حین سفر به منطقه بالکان اجرا کنند.

«بکر بوزداغ» روز گذشته در یک پیام توئیتری ضمن تایید برنامه‌ریزی‌ها برای ترور اردوغان، نوشت: «می‌دانیم برخی حلقه‌های (قدرت) از اینکه ما چنین رهبر قدرتمندی داریم نگران هستند و قصد قتل او را دارند. گزارش‌های متقنی  درباره حملات برنامه‌ریزی شده علیه او داریم».

آنکارا سازمان گولن (واعظ و اپوزسیون آمریکانشین) را تروریستی و عامل کودتای نافرجام 15 جولای 2016 می‌داند.

در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود 250 نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

دولت ترکیه به دستور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور، ضمن اعمال حالت فوق‌العاده در ترکیه، بیش از50 هزار نفر را بازداشت و حدود 150 هزار نفر را از مشاغل دولتی اخراج کرده است. این بازداشت‌ها و اخراج‌ها هنوز هم ادامه دارد. 

درپی این اقدامات آنکارا بود که چندین کشور اروپایی با انتقاد شدید از نقض حقوق بشر و آزادی بیان در ترکیه، توقف روند مذاکرات را برای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، خواستار شدند. این تصمیم کشورهای اروپایی باعث بروز تنش‌های دیپلماتیک جدید با ترکیه و آغاز جدال لفظی بین سران این کشورها شد.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: ترکیه بوسنی دولت ریاست جمهوری بالکان قتل رئیس جمهور نقض حقوق کشورهای اروپایی پارس اردوغان ترور گولن پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۲۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرق شدن قایق مهاجران در سواحل ترکیه؛ حداقل ۲۲ نفر جان باختند

مقامات ترکیه اعلام کردند دست‌کم ۲۲ مهاجر از جمله چهار کودک در پی غرق شدن قایق‌شان در آب‌های سواحل ترکیه جان باختند.

به گزارش بی‌بی‌سی، مقامات در شمال غرب ترکیه می‌گویند قایق این مهاجران در سواحل «چناق‌قلعه» (چاناکاله) واژگون شده بود.به گفته مقامات ترکیه، دو نفر از مهاجران نجات یافتند و دو نفر دیگر توانستند به سمت ساحل شنا کنند.

هنوز مشخص نیست هنگام غرق شدن این قایق بادی چند نفر در آن بودند. گارد ساحلی همچنان به جستجو در این منطقه ادامه می‌دهد.

ملیت مهاجرانی که در این قایق بودند هم هنوز مشخص نشده است.

همچنین در حادثه‌ای جداگانه که در سواحل ایتالیا رخ داد، امدادگران در حال ارائه مراقبت‌های پزشکی به بیش از ۲۰ نفر از بازماندگان یک قایق هستند که چند روز در دریا سرگردان بود.

مهاجران نجات‌یافته گفتند حداقل ۶۰ نفر دیگر که در کشتی بودند جان باختند. این پناهجویان قصد داشتند از لیبی خود را به اروپا برسانند.

بازماندگان می‌گویند سه روز پس از حرکت آنها، موتور کشتی در میان آب‌های مدیترانه از کار افتاد و آن‌ها بدون آب و غذا روی دریا سرگردان شدند.

یک کشتی متعلق به سازمان خیریه اس‌اواس مدیترانه (SOS Méditerranée) در حال انتقال مهاجران بازمانده به بندری در شمال ایتالیا است.

این گزارش حاکیست سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مهاجر در دریای مدیترانه غرق شدند. آن‌ها در تلاش برای رسیدن به اروپا بودند.

سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) که یکی از نهاد‌های سازمان ملل متحد است سال ۲۰۲۳ را مرگبارترین سال برای مهاجران از زمان گردآوری داده‌ها، اعلام کرده است.

این سازمان گزارش داده که سال گذشته ۸۵۶۵ مهاجر در طول مسیر‌های مهاجرت‌شان جان باختند.گزارش این سازمان نشان می‌دهد که مسیر دریای مدیترانه همچنان خطرناک‌ترین مسیر برای مهاجران است.

عبور از دریای مدیترانه با وسایل ناامن مانند قایق‌های بادی و با تعداد مسافران بیش از حد ظرفیت انجام می‌شود که این سفر را پرمخاطره و مرگبار می‌کند. این قایق‌ها را عمدتا باند‌های خلافکار و قاچاقچیان انسان هدایت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • اردوغان: تابستان آینده امنیت کامل مرزهایمان با عراق را فراهم می‌کنیم
  • اردوغان: به غزه پشت نکردیم
  • اردوغان غرب را به ریاکاری متهم کرد
  • اعتراض نشریه ترکیه‌ای به تداوم تجارت با رژیم صهیونیستی: کشتی‌های شرم را متوقف کنید
  • عراق باید از اهرم‌های فشار خود علیه ترکیه استفاده کند
  • اردوغان بازنشسته می‌شود؟! / حکمرانی او چگونه ترکیه را شکل داد؟
  • ۲۲ مهاجر در دریای اژه غرق شدند
  • غرق شدن قایق مهاجران در سواحل ترکیه؛ حداقل ۲۲ نفر جان باختند
  • غرق شدن قایق مهاجران در سواحل ترکیه؛ ۲۲ نفر جان باختند
  • غرق شدن قایق مهاجران در سواحل ترکیه؛ دست‌کم ۲۲ نفر جان باختند