Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@06:18:26 GMT

6128 کردستانی داوطلب اهدای عضو هستند

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۸۲۵۱۶

6128 کردستانی داوطلب اهدای عضو هستند

شیدا خیرالهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: صدور کارت اهدای عضو از 2 سال قبل به استان ها واگذار شده و که 2 هزار و 114 نفر در سال 95، 3 هزار و 443 نفر در سال 96 و 572 نفر امسال با مراجعه به این واحد داوطلب اهدای عضو شده اند.
وی افزود: این داوطلبان با مراجعه به واحد اهدای عضو، داوطلبانه درخواست کردند در صورتی بخاطر بیماری یا حوادث دچار مرگ مغزی شدند، اعضای بدن آنها به بیماران نیازمند پیوند اهدا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خیرالهی با بیان اینکه داوطلبان اهدای عضو علاوه بر مراجعه به این واحد می توانند با ثبت نام در سایت اینترنتی اهدای عضو ایرانیان ehda.center در این عمل خیر داوطلب شوند، تاکید کرد: برخی داوطلبان که در این مرکز موفق به دریافت کارت اهدای عضو شدند، اعضای خانواده خود را نیز به صورت اینترنتی ثبت نام کرده اند.
وی یادآور شد: در این سامانه کد ملی هر فرد به صورت آنلاین کنترل شده و در صورتی که اطلاعات مطابق کارت ملی وارد شده باشد، کارت اهدای عضو صادر و متقاضی می تواند همان لحظه کارت خود را ذخیره و سپس چاپ کند.
کارشناس مسئول اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: اطلاعات داوطلبان دریافت کارت بلافاصله وارد سامانه کشوری اهدای عضو شده و در آن ذخیره می شود.
وی اضافه کرد: برای نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو در جامعه جمعی از دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی کردستان به عنوان سفیران سلامت برای ترویج این فرهنگ فعالیت می کنند.
خیرالهی با اشاره به اینکه صدور کارت اهدای عضو فقط جنبه فرهنگی دارد و نمی تواند مجوزی برای برداشت عضو در زمان مرگ مغزی باشد، افزود: پس از اعلام مرگ مغزی یک بیمار توسط پزشک معالج، یک تیم متخصص پنج نفره هر کدام جداگانه بیمار را معاینه کرده و پس از اطمینان از نظرات پنج متخصص، بیمار برای اهدای عضو اعزام خواهد شد.
وی یادآور شد: بدلیل فعال نبودن واحد پیوند اعضا در بیمارستان کوثر سنندج، بیمار مرگ مغزی در استان باید برای برداشت عضو به مراکز و بیمارستان های تهران اعزام شود.
** 25 بیمار مرگ مغزی در کردستان اهدای عضو کردند
کارشناس مسئول اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از سال 1390 تاکنون اعضاب بدن 25 بیمار مغزی در استان با همکاری و عمل انساندوستانه خانواده هایشان به بیماران نیازمند اهدا شده است.
خیرالهی با اشاره به اینکه سال گذشته خانواده های 12 بیمار مرگ مغزی در استان قصد اهدای عضو داشتند، افزود: انتقال بیمار به تهران و برداشت اعضا برای خانواده ها کمی سخت بود که در این شرایط فقط یک بیمار برای اهدای عضو اعزام شد.
وی اظهار داشت: از بین بیماران مرگ مغزی سال گذشته کردستان پنج نفر دارای کارت اهدای عضو بودند اما بخاطر اینکه خانواده های آنها رضایت نداشتند، عمل برداشت عضو انجام نشد.
خیرالهی با اشاره به اینکه در سال جاری 2 بیماری مرگ مغزی اهدای عضو کردند، یادآور شد: در صورت فعال شدن واحد پیوند اعضا در بیمارستان کوثر و با توجه به فرهنگ غنی مردم استان، استقبال بسیار خوبی از اهدای عضو می شود.
وی تاکید کرد: در استان های همدان، کرمانشاه و آذربایجان غربی مرکز پیوند کلیه و در آذربایجان شرقی پیوند کبد وجود دارد و بیماران مرگ مغزی در این استان ها می توانند، اعضای خود را اهدا کنند.
مرگ مغزی به معنی عدم بازگشت به زندگی است و زندگی بیمار وابسته به دستگاه است در صورت جدا شدن از دستگاه بعد از چند ثانیه فوت می کند.
سطح هوشیاری این بیماران عدد سه است در حالیکه سطح هوشیاری انسان سالم عدد 15 است، بیمار مرگ مغزی در صورتی که اهدای عضو هم نشود بیشتر از هفت تا 10 روز زنده نخواهند ماند.
اعضای قابل اهدای از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کلیه ها است ضمن اینکه برخی از بافت های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.
31 اردیبهشت به نام روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است.
3020/9102
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 آذربایجان شرقی اهدای عضو پوست خانواده دانشگاه علوم پزشکی موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۲۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز دوم نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ با رقابت گروه‌ تجربی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی صبح امروز روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی برگزار خواهد شد.

در مرحله اول آزمون سراسری، در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آنها زن و ۳۷ درصد مرد هستند.

گروه علوم تجربی با بیش از ۵۰۱ هزار داوطلب و گروه علوم ریاضی با بیش از ۱۲۸ هزار داوطلب بیشترین و کمترین تعداد داوطلبان در میان گروه‌های آزمایشی اصلی را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس تغییرات آزمون سراسری از سال گذشته، دروس عمومی از آزمون حذف شده اند و به این ترتیب داوطلبان باید به سوالات دروس تخصصی پاسخ دهند.

برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و هم‌چنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکس‌دار و ارائه آن الزامی است.

فرآیند برگزاری آزمون گروه علوم تجربی، صبح‌ رأس ساعت ۸:۰۰ (هشت) آغاز می‌شود و دربِ حوزه‌های امتحانی رأس ساعت ۷:۳۰ صبح بسته خواهد شد.

گروه علوم تجربی با بیش از ۵۰۱ هزار داوطلب و گروه علوم ریاضی با بیش از ۱۲۸ هزار داوطلب بیشترین و کمترین تعدادداوطلبان در میان گروه‌های آزمایشی اصلی را به خود اختصاص داده‌اند.

داوطلبان به منظور کسب اطلاعات بیشتر اطلاعیه اعلام زمان برگزاری، نحوه دریافت کارت و محل رفع‌نقص کارت شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت اول) که در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است به دقت مطالعه کنند.

دیگر خبرها

  • روز دوم نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ با رقابت گروه‌ تجربی
  • شرکت بیش از ۲۶ هزار کردستانی در کنکور سراسری
  • شرکت بیش از ۲۶ هزار داوطلب کردستانی در کنکور سراسری
  • شرکت ۲۶ هزار و ۳۸۰ داوطلب کردستانی در نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
  • اهدای اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای اعضای بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای عضو بیمار پس از ایست کامل قلبی
  • سه بیمار شیرازی با اهدای عضو دختر ۱۸ ساله تربت جامی جان دوباره گرفتند
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ را نفر را نجات داد
  • زندگی دوباره ۴ بیمار با اهدای عضو در مشهد