Web Analytics Made Easy - Statcounter


به گزارش خبرگزاری بسیج، امیر عابدی در مورد توافقنامه تعرفه ترجیحی ایران با کشورهای اوراسیا، گفت: هدف از این توافقنامه گمرکی بهبود وضعیت مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری بین اعضا است. 

رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان با بیان اینکه اتحادیه اقتصادی اوراسیا فعلا از کشور روسیه  قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان تشکیل شده است، افزود: کشورهای دیگر مثل چین و مصر برای عضویت در این اتحادیه اعلام آمادگی کرده‌اند و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی هم در صف مذاکره برای پیوستن به این اتحادیه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به چند سال مذاکره جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اوراسیا گفت: این موافقت‌نامه گمرکی در سفر اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به شهر آستانه پایتخت قزاقستان امضا شد. 

عابدی اظهار داشت: این توافق‌نامه فرصتی را برای تجارت با کشورهای عضو این اتحادیه را با جمعیت 180 میلیون نفر فراهم می‌کند و متقابلا فرصت‌های تجاری را برای طرف‌های مقابل فراهم می‌کند. 

رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان بیان داشت: ما باید از این فرصت که در اصل تثبیت تعرفه‌های تجاری بین اعضا اتحادیه اوراسیا است، به خوبی حفاظت و استفاده کنیم و گام‌های موثری را برای توسعه تجارت برداریم.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان باید توجه ویژه‌ای به این موقعیت داشته باشند، گفت: صادر‌کنندگان باید قیمت کالاهای صادراتی خود را به درستی و واقع‌بینانه اظهار کنند، تا اظهار ارزش کالای صادراتی بیش از قیمت واقعی،‌منجر به این نشود که نرخ کالاهای ما بیشتر از قیمت تمام شده شود. 

عابدی بیان داشت: برای حضور پایدار در منطقه دولت هم باید کمک کند، تا سیاست‌‌های اقتصادی و تجاری ما ثابت باشد. 

وی افزود: با توجه به اتفاقات و تصمیماتی که طی سال جاری در مورد مدیریت ارز توسط دولت گرفته شد، بخش خصوصی اعتقاد دارد که نفع این تصمیمات ارزی برای واردات کالا است و این سیاست‌ها موانع جدی در جهت صادرات شرکت‌ها و به خصوص بنگاه‌های کوچک  ایجاد می‌کند. 

رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان با بیان اینکه سیاست‌های ارزی اخیر نگرانی‌هایی را در حوزه تجارت به وجود آورده است، بیان داشت: سیاست‌گذاران باید با تثبیت سیاست‌های تجاری اطمینان را به جبهه صادرات و بخش خصوصی بازگردانند. 

عابدی گفت: تشویق صادرکنندگان کوچک و متوسط در جهت حضور در بازارهای منطقه‌ای توسط دولت، مخصوصا در بلوک اقتصادی اوراسیا حتما به نفع اقتصاد ملی ما خواهد بود. 

وی با تاکید بر اینکه این موافقت‌نامه دو سویه است و امتیازاتی برای طرفین خواهد داشت، اظهار داشت: توافقنامه تجارت ترجیخی ایران با اوراسیا، اطمینانی را در ثبات تعرفه گمرکی برای طرفین ایجاد کرده که در امر تجارت بسیار حائز اهمیت است. 

عابدی افزود: برای رفع مشکلات احتمالی این توافق‌نامه هم پیگیری‌های دوره‌ای در مورد اجرا بین گمرکات دو کشور هر چند ماه یکبار برگزار می‌شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اوراسیا یکی از بندهای این موافقت‌نامه است.

وی اظهار داشت: در توافقنامه تجارت ترجیحی فهرست کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل گوشت و محصولات چربی، انواع خاصی از شیرینی و شکلات،نهاده‌های دامی، روغن محصولات آرایشی، انواع تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی است و ایران مزایای تعرفه‌ای را برای لیست گسترده‌ای از محصولات غذایی- سبزیجات، میوه‌ها، میوه‌های خشک و مواد ساختمانی، پسته، خرما، انجیر، کشمش، میگو، آب معدنی، رنگ، فرش، مواد شوینده، مواد پلاستیکی دریافت می‌کند.

عابدی افزود: از طرف ایران 246 قلم کالا شامل 74 قلم کالا در حوزه کشاورزی و 172 قلم کالا در حوزه صنعت برای قرار گرفتن در لیست تعرفه ترجیحی اوراسیا معرفی شده و طرف مقابل بلوک اقتصادی اوراسیا هم 175 قلم کالا شامل 53 قلم کالای کشاورزی و 122 کالای صنعتی را معرفی کرده است. 

رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان با بیان اینکه موافقنامه تجارت ترجیحی اوراسیا گام موثری برای ورود به دروازه‌های تجارت جهانی خواهد بود، اظهار داشت: بخش خصوصی باید از این فرصت تاریخی بی‌نهایت استفاده کند و بیش از آن سیاست‌گذاران باید سعی در تثبیت سیاست‌ها داشته باشند.

وی افزود: در این دور مذاکرات برای ما فرصت بسیار خوبی ایجاد شده و امیدوارم بتوانیم در آینده سهم بیشتری در بازارهای منطقه‌ای به نفع خودمان برای صادرات کالا و خدمات داشته باشیم. 

عابدی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از موارد مهم در رابطه با تجارت با اعضای اتحادیه اوراسیا مسائل بانکی است، گفت: مشکلات مبادلات پولی به جز روسیه با کشورهای عضو اتحادیه اروسیا قبل از تحریم‌ها وجود داشته و اکنون نیز این مشکلات پابرجاست. 

وی افزود: به نظر می‌رسد بعد از امضا موافقنامه مسئولان باید برای رفع مشکلات بانکی با کشورهای عضو وارد مذاکره شوند.

رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان اظهار داشت: میربیزنس بانک روسیه یکی از بانک‌های روسیه است که تجار برای مبادلات مالی از آن استفاده می‌کنند که البته واردکنندگان از این کشور نسبت به صادرکنندگان به این کشور بیشتر از خدمات این بانک منتفع هستند.

وی با اشاره به اینکه مبادلات تجاری ایران و روسیه با روبل و ریال انجام می‌شود، گفت: اما برای برقراری مبادلات تجاری با  پول ملی با کشورهایی مثل بلاروس، قرقیزستان، ارمنستان بسیار کار آسانی نیست، زیرا باید حجم مبادلات بین طرفین زیاد باشد. 

عابدی گفت: حجم تجارت ما با کشورهای منطقه اوراسیا حدود 2 میلیارد دلار است که به دنبال این توافقنامه برای تجارت 8 میلیارد دلاری هدف‌گذاری شده است. 

وی افزود: در حال حاضر حجم تجارت ایران و قزاقستان 550 میلیون دلار و حجم تجارت ایران و روسیه 800 میلیون دلار است.

به گزارش فارس، محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت کشورمان برای حضور در نشست چشم‌انداز ایران و اوراسیا و امضای موافقت‌نامه ترجیحات تجاری جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا پنج‌شنبه هفته گذشته عازم قزاقستان شد و در این سفر موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران با کشورهای اوراسیا در آستانه قزاقستان امضا شد. 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۲۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف کالای قاچاق میلیاردی در گیلان

رئیس پلیس امنیت اقتصادی گیلان از کشف هزار و ۲۳۹ میلیارد و ۴۰۴ میلیون ریال کالای قاچاق در اجرای طرح سه روزه در گیلان خبر داد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری پلیس گیلان، سرهنگ محمد خوش‌خلقت روز یکشنبه اظهار کرد: فعالیت اقتصادی غیرقانونی باعث اخلال در عرضه تولیدات داخلی، تعطیلی کارخانه‌ها و افزایش بیکاری می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح سـراسـری مبارزه با قاچاق کالا و ارز و شناسایی و دستگیری قاچاقچیان به مدت سه روز توسط پلیس امنیت اقتصادی در سطح گیلان اجرا شد، افزود: در این راستا، ۶ دستگاه ماشین آلات صنعتی و راه‌سازی، یک دستگاه موتورسیکلت ۴۰۰ سی سی، هزار و ۲۴۰ قلم لوازم آرایشی و بهداشتی، ۱۰ تن آرد، ۲ تن و ۵۰۰ کیلوگرم شن و هزار و ۳۵۸ عدد ساعت کشف شد.

وی ادامه داد: همچنین ۶۷ تن و ۳۰۰ کیلوگرم چوب، چهار هزار و ۸۰۰ نخ سیگار، ۹۵۰ بسته توتون، ۸۰۰ کیلوگرم شکر، ۲۰۰ کیلوگرم فرآورده‌های گوشتی، ۷۵ کیلوگرم غذای حیوانات، ۱۲۲ قلم ابزارآلات، ۷۳ ثوب لباس، ۱۷۰ کیلوگرم روغن، ۸۴ حلقه لاستیک، هشت قبضه اسلحه شکاری، ۴۲ قلم لوازم یدکی خودرو، ۲۰ رأس دام و ۶ دستگاه استخراج ارز دیجیتال قاچاق نیز طی این سه روز کشف شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گیلان با اشاره به اینکه کارشناسان ارزش تقریبی این کشفیات را هزار و ۲۳۹ میلیارد و ۴۰۴ میلیون ریال برآورد کردند، از توقیف ۴۸ دستگاه خودرو حامل کالای قاچاق خبر داد و بیان‌ کرد: در این رابطه ۸۹ نفر دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفتند.

این مقام انتظامی در پایان خاطرنشان کرد: برای مانع‌زدایی از مسیر تولید و پشتیبانی از آن، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و برخورد با جرایم اقتصادی با قدرت و به صورت مستمر در دستور کار پلیس قرار دارد.

کشف ۲۲ دستگاه وسیله نقلیه سرقتی در گیلان

بنا به گزارش دیگری از این پایگاه، جانشین فرمانده انتظامی گیلان از کشف ۲۲ دستگاه خودرو و موتورسیکلت سرقتی در طرح عملیاتی مبارزه با سارقان وسایل نقلیه و کنترل پارکینگ‌ها در این استان خبر داد.

سردار حسین حسن‌پور اظهار کرد: برخورد قاطع پلیس با سارقان و ایجاد فضای ناامن برای آن‌ها و از طرفی ارتقاء سطح آگاهی عمومی با تشدید اقدامات پیشگیرانه، موجب کاهش وقوع سرقت می‌شود.

وی در ادامه به اجرای طرح عملیاتی سه روزه مبارزه با سارقان وسایل نقلیه و کنترل پارکینگ‌ها در گیلان توسط پلیس آگاهی استان و شهرستان‌های تابعه اشاره کرد و با بیان اینکه در این خصوص با انجام تحقیقات و اقدامات فنی صورت گرفته، ۱۶ سارق شناسایی و دستگیر شدند، افزود: از این افراد ۱۶ دستگاه موتورسیکلت و سه دستگاه خودرو پراید، یک دستگاه خودرو پیکان وانت، یک دستگاه خودرو پیکان و یک دستگاه خودرو پژو پارس سرقتی کشف شد.

جانشین فرمانده انتظامی استان گیلان در پایان به معرفی سارقان برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی اشاره کرد و از مردم خواست برای پیشگیری از وقوع سرقت‌ ضمن توجه به هشدارها و توصیه‌های انتظامی در صورت مشاهده موارد مشکوک، مراتب را برای پیگیری از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کشف دخانیات قاچاق در جنوب تهران کشف انبار لوازم‌خانگی و آشپزخانه قاچاق در خرم‌آباد

دیگر خبرها

  • روابط اقتصادی با پاکستان افزایش خواهد یافت
  • کمک ۸ میلیارد دلاری اروپا به مصر
  • کشف کالای قاچاق میلیاردی در گیلان
  • کشف بیش از یک هزار میلیارد کالای قاچاق در گیلان
  • هدف گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در تجارت ایران با عراق
  • چشم‌انداز صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری به سوریه در سال آینده
  • برنامه ریزی برای صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری به سوریه در سال ۱۴۰۳
  • چشم‌انداز صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری به سوریه در ۱۴۰۳
  • رئیس مجلس پاکستان: خط لوله گاز ایران برای ما اهمیت حیاتی دارد
  • از امضا تا اجرای توافق تجارت آزاد با ونزوئلا