Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-19@03:16:52 GMT

وزیر خارجه آمریکا و سخنانی از جنس «براندازی»

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۸۳۰۲۸

وزیر خارجه آمریکا و سخنانی از جنس «براندازی»

وزیر خارجه آمریکا در اولین سخنرانی مهم سیاست خارجی خود به تبیین سیاست واشنگتن در قبال تهران پرداخت؛ اظهاراتی که بیش از همه چیز رنگ و بوی «فشار حداکثری» برای «براندازی» در ایران دارد.

خبرگزاری تسنیم: مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا امروز عصر اولین سخنرانی مهم خود درباره موضوعات سیاست خارجی را در اندیشکده دست راستی هریتج و درباره ایران ایراد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زمانی که وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع سنا و برای تایید خود به عنوان وزیر جدید صحبت می‌کرد، به بحث اصلاح برجام اشاره کرد. این اظهارات او باعث شد که عده‌ای این گمانه را مطرح کنند که وی با پامپئوی زمان مذاکرات هسته‌ای تفاوت دارد و مواضع خود را تعدیل کرده است؛ چرا که او در زمان مذاکرات، گفتگو‌ها را بی‌فایده دانسته و خواستار بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران شده بود.

اما اظهارات امروز آقای پامپئو نشان داد که مواضع او نه تنها چندان تفاوتی با دیدگاه‌های قبلی او نکرده، بلکه وزیر خارجه جدید آمریکا به اندازه «جان بولتون» طرفدار براندازی در ایران است.

وزیر خارجه آمریکا این بار دیگر بحث مذاکره مجدد درباره برجام را مطرح نکرده بلکه ۱۲ شرط غیرممکن و سخت را برای توافقی جدید با ایران شمرد. ۱۲ شرطی که بیشتر شبیه شرایط تسلیم ایران است تا انعقاد توافقی جدید با تهران.

اظهارات پامپئو درباره «فشار مالی بی‌سابقه» و «قوی‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ» در کنار اظهارات و خط و نشان او برای ایران، حاکی از سیاست جدی دولت آمریکا برای براندازی در ایران است؛ هر چند که او به طور مستقیم از واژه «تغییر رژیم» در سخنرانی خود استفاده نکرد، اما مجموع اظهارات او جمع‌بندی و نتیجه‌ای جز این را پیش رو نمی‌گذارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا که در لابلای سخنرانی خود به حمایت اروپایی‌ها برای فشار به ایران به منظور رسیدن به توافق جدید اشاره کرد. حال اینکه شرایط دوزاده گانه‌ای که او مطرح کرد، نظیر غنی‌سازی صفر درصدی، از جمله مواردی هستند که بیشتر شبیه رویاپردازی و موارد غیرقابل‌تحقق هستند. حتی متحدان اروپایی آمریکا نیز به این نکته واقف هستند که توافقی با چنین شرایطی ممکن نیست. از طرفی دیگر، آمریکا با نادیده گرفتن نقطه‌نظرات متحدان اروپایی خود از توافقی که مورد حمایت اروپا و عمده کشور‌های جهان بود، خارج شد. مشخص نیست که آمریکا به جای حمایت با ممانعت متحدان اروپایی خود مواجه شود.

از طرفی دیگر، شرط و شروط تند و خشن از جسن سخنان پامپئو نه تنها ممکن است اروپایی‌ها را با دولت آمریکا برای فشار بیشتر نزدیک و متحد نکند، بلکه این قابلیت را دارد که از میزان اجماع ضد ایرانی در مجامع بین‌المللی بکاهد. به عبارتی سخنرانی پامپئو محدودیت‌ها و معذوریت‌های قدرت آمریکا در عرصه جهانی و اینکه نظام بین‌المللی چگونه کار می‌کند، را نادیده می‌گیرد.

شاید عصاره سخنان وزیر خارجه آمریکا این باشد که آمریکا به دنبال این است که با فشار حداکثری، امتیازات حداکثری از تهران دریافت کند، و چه بسا گام را فراتر نهاده و به دنبال تغییر سیستم و براندازی در ایران باشد.

وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود گفت که دولت آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده است. هر چند که کارنامه پمپئو و سابقه عملکرد دولت آمریکا خود گواه روشنی برای صحت یا عدم صحت اظهارات اوست. ضمنا مواردی مانند عدم صدور روادید آمریکا برای ایرانی‌ها، خروج از برجام، و موضع عجیب ترامپ در قبال حملات تروریستی داعش در تهران برای قضاوت درباره میزان محبت دولت آمریکا به مردم ایران کافی است. ترامپ به هنگام حمله تروریستی داعش به مجلس در تهران، ایران را مقصر خواند.

در مجموع، اظهارات وزیر خارجه آمریکا که مطابق با واقعیت‌های میدانی و محاسبات امنیتی و سیاسی نیست، نشان می‌دهد که سیاست دولت آمریکا در قبال ایران از جمله خروج از برجام، دیگر صرفا محدود و مربوط به عمل کردن به وعده انتخاباتی آقای ترامپ نیست. بلکه ادامه مسیر، حکایت از رویکردی رویاپردازانه و بچه‌گانه برای حل چالش‌های سخت بین‌المللی با استفاده از فشار حداکثری دارد. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003QfU

منبع: فردا

کلیدواژه: وزیر خارجه آمریکا مایک پامپئو سخنرانی درباره ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۳۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسقط: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند

وزیر خارجه عمان با اشاره به این‌که ایران بخشی مهمی از منطقه است تاکید کرد که این کشور می‌تواند نقشی موثر در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند.

به گزارش ایسنا، بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان در اظهاراتی با تاکید بر این‌که جنبش حماس باید بخشی از هرگونه راه‌حل در فلسطین باشد، گفت: معتقدیم که رابطه قوی میان تنش‌ها در دریای سرخ و تجاوزهای اسرائیل به نوار غزه وجود دارد و توقف جنگ منجر به بازگشت امنیت کشتیرانی در دریای سرخ خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان تاکید کرد: برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح در خاورمیانه که منجر به آتش‌بس و سپس رسیدن به راه‌حل دو دولتی در فلسطین شود، امری مهم و ضروری است.

البوسعیدی خاطرنشان کرد که آمریکا می‌تواند در راستای آتش‌بس و برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح نقش ایفا کند.

وزیر خارجه عمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایران بخشی مهم از منطقه است و می‌تواند نقش موثری در راستای آتش‌بس در غزه و ایجاد صلح در منطقه ایفا کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایران متعلق به همه ایرانیان است
  • مسقط: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند
  • آمریکا عواقب حمله به رفح را برای اسرائیل روشن کند
  • مصر: آمریکا عواقب حمله به رفح را برای اسرائیل روشن کند
  • خوشامدگویی کره شمالی به وزیر خارجه آمریکا با شلیک چندین موشک بالستیک!
  • حمایت پلوسی از شهرک‌نشینان خواهان برکناری نتانیاهو
  • گفت‌وگوی اردن و آمریکا برای آتش‌بس فوری در غزه
  • امروز آمریکا از پس یمنی‌ها برنمی‌آید
  • ۹۵ درصد شرکت‌های غربی همچنان در روسیه فعال هستند
  • اوضاع غزه محور گفت‌وگوی سفیر ایران با معاون وزیر خارجه روسیه