Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@02:17:56 GMT

نبرد نابرابر تنوع زیستی خراسان جنوبی بر سر حفظ بقاء

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۹۶۵۴۷

نبرد نابرابر تنوع زیستی خراسان جنوبی بر سر حفظ بقاء

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: خشکسالی شکارغیر مجاز رشد جمعیت، بهره برداری ناپایدار از منابع پایه و فعالیت‌های انسانی مخرب به ویژه در نواحی روستایی، تنوع زیستی استان را به شدت تهدید می‌کند.

پرویز آرامنش در گفت و گو با خبرنگار ایسنا،  اظهارکرد: خراسان جنوبی با وسعتی بالغ بر 15میلیون هکتار بیشتر از 9 درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی فزود: اقلیم استان از نوع خشک و بیابانی است، اما با توجه به موقعیت قرارگیری مناطق پست یا مرتفع، به دو دسته خشک و گرم و خشک و ملایم تقسیم می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی ادامه داد: شرایط توپوگرافیک و تشکیلات زمین شناسی منجر به پیدایش تنوع بیولوژیک بی نظیر و متنوعی در استان شده به طوری که در زیست گاه های استان، بیش از 1۰۰۰ گونه گیاهی، بالغ بر80 گونه از رده پستانداران، 197 گونه پرنده،63 گونه از رده خزندگان و 5 گونه از رده دوزیستان شناسایی شده‌اند.

آرامنش تصریح کرد: از جمله گونه‌های شاخص استان می‌توان به یوزپلنگ ایرانی، پلنگ، آهو، قوچ و میش، کل و بز، جبیر، انواع گربه سانان کوچک، روباه شنی، خرگوش، روباه معمولی، گرگ، کفتار، هوبره، زاغ بور، انواع پرندگان شکاری، آگامای سر وزغی ایرانی، انواع مارهای سمی و غیرسمی، لاک پشت آسیایی و لاک پشت مهمیزدار اشاره کرد.

وی ادامه داد: اگر چه اغلب مناطق استان دارای اقلیم بسیار خشک است ولی تالاب‌ها و آبگیرهای استان از جمله پناه گاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان علاوه بر پرندگان ساکن همه ساله میزبان جمعیت های بزرگ از پرندگان مهاجر از قبیل: انواع آبچلیک، انواع حواصیل، آنقوت، خوتکا و انواع اردک، فالاروپ، پاشلک، سنقر، دم جنبانک ابلق و انواع کشیم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان کرد: این پرندگان در میسر خود به طرف مناطق زمستان گذرانیشان در قاره آفریقا و شبه قاره هند، در تالاب های استان مستقر می‌شوند.

آرامنش تاکید کرد: متاسفانه عوامل متعددی مانند رشد جمعیت، بهره برداری ناپایدار از منابع پایه و فعالیت‌های انسانی مخرب به ویژه در نواحی روستایی، تنوع زیستی استان را به شدت تهدید می‌کند.

وی یادآور شد: ورود و استقرار گونه های مهاجم، جمعیت‌های گیاهان را به طور جدی تضعیف و شکننده کرده و چرای مفرط دام‌ها صدمات زیادی را به زیست توده گیاهی وارد کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه انحراف مسیرهای آبی و تداوم خشکسالی، در حال خشک کردن منابع محدود آبی استان است، اضافه کرد: همچنین شکار غیر مجاز و تله گذاری برای پرندگان آبزی در تالاب‌ها و سایر پرندگان در دیگر زیستگاه ها، جمعیت آنها را کاهش داده و تعدادی از این پرندگان در فهرست گونه‌های در معرض خطر قرار داده است.

آرامنش تاکید کرد: زیست بوم های طبیعی استان با بحران ها و تهدیدهای متعددی روبه رو شده به طوری که بر اساس فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) تعداد 6 گونه پستاندار شامل؛ پلنگ، یوزپلنگ، قوچ و میش، کل و بز، آهو، زرده بر، 5 گونه پرنده شامل؛ بالابان، کرکس کوچک، عقاب تالابی، عقاب شاهی، هوبره و 3 گونه خزنده از جمله؛ لاک پشت آسیایی، لاک پشت مهمیز دار و آگامای سروزغی ایرانی در زمره گونه های در معرض تهدید قرار گرفته اند.

وی اظهارکرد: اگرچه فعالیت‌هایی برای جلوگیری از تخریب تنوع زیستی و احیای منابع طبیعی آسیب دیده صورت گرفته است ولی عوامل مختلفی مانند وقوع دوره های خشکسالی‌ طولانی و مکرر و بهره برداری بی رویه از منابع آبی، خاک و پوشش گیاهی، زوال تنوع زیستی را شدت بخشیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به اقدامات لازم در راستای حفاظت مؤثر از تنوع زیستی و بهره برداری پایدار از آن تصریح کرد: لحاظ کردن شاخص های تنوع زیستی، اهداف و استراتژی های ویژه برای عملی کردن اولویت های کنوانسیون تنوع زیستی و ارتقای سطح آگاهی اجتماعی و فرهنگ سازی در مورد حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع و اجزای تنوع زیستی با همکاری فعال رسانه ها از جمله اقدامت ضروری  در این خصوص است.

  آرامنش تاکید کرد: همچنین در این رستا باید طرح آمایش سرزمین و بهره برداری از نتایج حاصل از مطالعات آمایش سرزمین و توان اکولوژیک و پایداری منابع طبیعی و انجام مطالعات میدانی بر روی گونه‌ها و اکوسیستم‌های منتخب برای درک بهتر از وضعیت تنوع زیستی و به کارگیری روش‌های صحیح حفاظت و احیای گونه های اندمیک در معرض خطر انجام شود.

وی با اشاره به حمایت از پروژه های حفاظتی با مشارکت جوامع و آحاد مردم در خصوص مدیریت منابع طبیعی، بهره برداری پایدار و حفاظت از تنوع زیستی، تصریح کرد: در این راستا، همکاری تمامی دستگاه های اجرایی و آحاد جامعه می تواند در حفاظت از تنوع زیستی و رعایت ملاحظات زیست محیطی، نقشی مهم را بر عهده گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: اجرای طرح های مدیریت توجیهی و تفصیلی مناطق و تخصیص اعتبارات لازم برای حفاظت مؤثر از مناطق ،   مدیریت و کنترل چرای دام های اهلی از مراتع و توجه به قانون ایمنی زیستی و اجرایی کردن آن در حفاظت از محیط زیست ضروری است.

آرامنش ادامه داد: همچنین تصویب و اجرای قوانین و مقررات لازم در خصوص بهره برداری غیر قانونی از منابع پایه و کنترل دقیق ورود و خروج نمونه های بیولوژیک و اجزای تنوع زیستی نیز در این زمینه لازم است.

وی یادآور شد: به منظور حفاظت از تنوع زیستی موجود، زیستگاه‌های استان در قالب؛ 4 منطقه حفاظت شده، 3پناه گاه حیات وحش و نیز مناطق شکار ممنوع، حفاظت می‌شوند.

 


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام تنوع زيستي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۹۶۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، حسین معصوم‌زاده افزود: برابر پیگیری‌های مکرر قضایی که از سوی این اداره اراضی ملی مورد نظر که در بخش شاهرود از توابع شهرستان خلخال قرار دارد، رفع تصرف شد.
وی بیان کرد: اراضی تصرف شده درون محدوده منطقه حفاظت شده آق داغ قرار داشت و با ایجاد فنس مورد تصرف قرار گرفته بود، اما با پیگیری‌های صورت گرفته، با حکم مقام قضایی آزادسازی شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلخال در ادامه از حامیان محیط زیست خواست تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی، موضوع را از طریق شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ گزارش دهند.
منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال که ۹۳ هزار هکتار مساحت دارد، به دلیل برخورداری از تنوع زیستی و گونه‌های نادر گیاهی و جانوری از جمله انواع پرندگان شکاری، کبک، تیهو، کل و بز، پلنگ، سیاه گوش و سایر گونه‌ها تحت مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل قرار دارد.

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • مشاهده پلنگ درسبزکوه چهارمحال و بختیاری
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/یک تجربه موفق
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • نظارت مأموران محیط زیست آذربایجان‌غربی بر بیش از۷۶۰ هزارهکتار ازمناطق تحت مدیریت