Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-27@00:32:06 GMT

رونمایی از دستگاه پیشرفته تشخیص سرطان

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۰۸۱۶۸

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز فارس، رئیس بیمارستان قلب کوثر گفت: دستگاه پیشرفته PET- CT که برای نخستین بار در جنوب کشور ، در شیراز رونمایی شد قادر به تشخیص انواع توده های سرطانی، بیماریهای عفونی پیشرفته، غددی که فعالیت بیش از حد دارند ، بیماریهای قلبی، وجود سکته های قلبی وتومورهای داخل قلب است.
دکتر تابنده گفت: قسمت PET دستگاه محل تجمع سلولهای سرطانی را تشخیص می و قسمت CT دستگاه هم بر اساس،اشعه X و عکسبرداری از کل بدن بیمار، نقاط سرطانی دارای سلولهای بیش فعال را تشخیص می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اساس کار این دستگاه بر پایه اشعه x و تشخیص میزان ماده رادیوایزوتوپ است که از قبل به بیمار تزریق شده است.
به گفته تابنده علاوه برتشخیص ، این دستگاه با نام علمی پوزیترون انیشن فوموگرافی ، می تواند روند درمانی بیمار را هم مورد تشخیص قرار دهد و به پزشک معالج درتشخیص روند پیشرفت درمان کمک کند.
دکتر تابنده افزود: شخیص بیماری در مراحل اولیه، تمایز ضایعات خوش خیم از بدخیم، ارزیابی اثر درمان بر ضایعه بدخیم شناخته شده، راهنمایی طراحی روش درمانی با تابش و کاهش نیاز به انجام اقدامات تهاجمی برای تعیین وسعت بیماری از مهترین علل کاربردی این دستگاه در پزشکی است. رییس بیمارستان کوثر افزود: با این دستگاه هر هفته ۴۰ بیمار از جنوب کشور در بیمارستان قلب کوثر معاینه می شوند. وی با بیان اینکه دستگاه تولید کننده ماده تزریقی دستگاه PET-CT در گمرک است، افزود: در حال حاضر ماده مورد نیاز از کرج به صورت روزانه خریداری و با هزینه بیش از ۲ میلیون برای هر بیمار مورد مصرف قرار می گیرد.
تابنده میزان مصرفی ماده رادیو اکتیو را برای هر بیمار ۱۰ میلی کوری عنوان کرد که طول عمر کوتاهی دارد و روزانه باید تولید و خریداری شد.
به گفته وی دستگاه پت با هزینه ۱۴ میلیارد تومان خریداری شده و در بیمارستان کوثر راه اندازی شد.
وی هزینه خرید دستگاه سیلکوترون که تولید کننده ماده رادیو ایزوتپ پزیترون است را ۱۵ میلیارد تومان اعلام کرد.
رییس بیمارستان کوثر افزود: بعد از تهران و مشهد ، شیراز سومین شهر کشور است که مجهز به این دستگاه پیشرفته پزشکی می شود .



منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: رونمایی مدرن ترین شیراز فارس خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۰۸۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که یک آزمایش انجام شده توسط ابزار هوش مصنوعی روی یک قطره خون خشک شده می‌تواند سه نوع سرطان مرگبار را تشخیص دهد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: محققان چینی دریافتند این ابزار می‌تواند سرطان روده، معده و پانکراس را در عرض چند دقیقه شناسایی کند.

به نوشته روزنامه سان، این مطالعه که در نشریه «نیچر ساستینبیلیتی» (Nature Sustainability) منتشر شده ، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه یک آزمایش جدید می‌تواند با استفاده از عملکردهای خون خشک شده سه بیماری مرگبار را غربالگری کند. در این آزمایش از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل نشانگرهای زیستی در خون استفاده می‌شود.

محققان شرکت کننده در این مطالعه تخمین می زنند که اگر این آزمایش‌ها در کشورهای کمتر توسعه یافته انجام شود، نسبت موارد سرطان روده تشخیص داده نشده می تواند از ۸۴ به ۲۹ درصد کاهش یابد.

این محققان اعلام کردند این آزمایش با استفاده از توانایی هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به کاهش موارد تشخیص داده نشده سرطان در کشورهای کمتر توسعه یافته در سراسر جهان تا ۵۵ درصد کمک کند. رومین وانگ، نویسنده اصلی این تحقیق، از دانشگاه شانگهای جیائو تونگ، گفت: بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان نرخ بالایی از عدم تشخیص بیماری سرطان را تجربه می‌کنند. این نیاز به ابزارهای تشخیصی را نشان می‌دهد که دقت و مقرون به صرفه بودن را افزایش دهد. رویکرد ما امکان تشخیص سرطان های متعدد را در عرض چند دقیقه با هزینه مقرون به صرفه می‌دهد.

اگر سرطان زودتر تشخیص داده شود، نرخ بقای بیماران بسیار بیشتر خواهد بود، به همین دلیل محققان دائما به دنبال بهبود روش‌های آزمایش این بیماری هستند. اکثر آزمایش‌های خون فعلی برای این بیماری‌ها از خون مایع برای شناسایی نشانگرهای سرطان استفاده می‌کنند که به اندازه کافی برای تشخیص هر یک از سرطان‌های روده، معده و پانکراس به صورت جداگانه قدرتمند نیستند. دکتر چائویوان کوانگ، از کالج پزشکی آلبرت انیشتین، که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: استفاده از خون خشک شده می‌تواند بازی را تغییردهد.

او گفت که خون خشک شده را می توان با هزینه بسیار کمتر و با تجهیزات بسیار ساده‌تر جمع‌آوری، ذخیره و حمل کرد. دکتر کوانگ به لایو ساینس گفت: این می‌تواند به در دسترس بودن آزمایش‌های تشخیص زودهنگام سرطان در سراسر جهان کمک کند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899356

دیگر خبرها

  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • (ویدئو) این ربات سرطان ریه را تشخیص می‌دهد
  • شناسایی ۳ نوع سرطان با یک قطره خون
  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت
  • بخش MRI بیمارستان شهدای یافت آباد افتتاح شد
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • تجهیز بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی
  • بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی پیشرفته تجهیز شد
  • تجهیز بیمارستان رازی قائم شهربه دستگاه ام. آر. آی پیشرفته