Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@20:48:52 GMT

«اهدای عضو» در گلستان نیازمند فرهنگ سازی است

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۱۸۴۷۰

«اهدای عضو» در گلستان نیازمند فرهنگ سازی است

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: «اهدای عضو اهدای زندگی است»، این جمله ای است که بارها متن آن به چشممان خورده و شنیدنش برای گوش هایمان آشناست. اما زمانی که گردش روزگار، ما را در شرایطی قرار می دهد که مجبوریم اعضای بدن یکی از عزیزانمان را اهدا کنیم درک این واژه برایمان ملموس تر می شود.

هرساله تعداد زیادی از بیمارانی که به نارسایی پیشرفته قلب و کبد مبتلا هستند و تنها راه نجاتشان پیوند عضو بوده به دلیل نبود عضوی برای پیوند جان خود را از دست می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که اعضای سالم بیشترافراد مرگ مغزی شده که می تواند نجات بخش زندگی یک خانواده باشد زیر خاک دفن می شود.

دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری روز یکشنبه در نشست خبری با عنوان «اهدای عضو اهدای زندگی» اعلام کرد روزانه ۱۰ بیمار منتظر پیوند عضو به دلیل نبود عضوی برای پیوند جان خود را ازدست می دهند و همچنین روزانه ۱۴ نفر به لیست افراد در انتظار پیوند عضو اضافه می شود  .

با مسئول واحد فرآوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفتگو کردیم و شرایط اهدای عضو در استان گلستان را جویا شدیم.

زهرا شرکت در رابطه با آمار افرادی که طی سال های گذشته بر اثر مرگ مغزی جان خود را از دست داده اند و اعضای بدنشان با رضایت خانواده هایشان اهدا شده است، گفت: از سال ۸۷ که فعالیت برای اهدای عضو در استان به شکل رسمی آغاز شده است تاکنون اعضای بیش از ۶۰ فرد مرگ مغزی شده با رضایت خانواده هایشان اهدا شده است.

وی با بیان اینکه در استان گلستان خانواده ۶۰ درصد از افراد مرگ مغزی شده که شرایط اهدای عضو دارند، راضی به اهدای عضو نمی شوند، افزود: درصد بسیار کمی از این خانواده ها هستند که زمانی که حال بیمار خود را رو به وخامت می بینند با مراجعه به ما شرایط اهدای عضو را جویا می شوند.

۷۰ درصد اهدا کنندگان عضو مرد هستند

مسئول واحد فرآوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصادف، ضربه به سر و خون ریزی های مغزی را مهمترین عوامل مرگ مغزی در گلستان نام برد و افزود: اگر بخواهیم از نظر جنسیتی آمار اهدای عضو ها را بررسی کنیم حدود ۳۰ درصد اهدای عضو شدگان را بانوان و ۷۰ درصد را آقایان تشکیل می دهند.

شرکت دررابطه با اقداماتی که در راستای افزایش فرهنگ سازی اهدای عضو انجام داده اند، اظهار کرد: بیشترین فعالیت ما در زمینه صدور کارت اهدای عضو بوده و تلاش کردیم از طریق رسانه های جمعی مانند صدا و سیما و شرکت در همایش ها و گردهمایی های بزرگ این کار خداپسندانه را تبلیغ کنیم.

وی گفت: در زمینه فرهنگ سازی اهدای عضو؛ رسانه ها، سازمان های همسو با دانشگاه علوم پزشکی مانند هلال احمر، سمن ها، مجمع روحانیت و سازمان تبلیغات اسلامی بیشترین کار را می توانند انجام دهند تا بستر این فرنگ سازی فراهم شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان در رابطه با اهمیت ترویج فرهنگ اهداء عضو، اظهار کرد: بر اساس آنچه در قرآن و سوره مائده آمده است اگر کسی به یک نفر جان و حیات ببخشد مثل این است که به همه انسان ها جان بخشیده و آن ها را نجات داده و این یعنی نجات دادن یک نفر به اندازه نجات دادن همه انسان ها اجر و پاداش دارد.

حجت الاسلام نورالله ولی نژاد افزود: در روایات زیادی آمده است که انسان ها باید خیرخواه باشند و خیر دیگران را بخواهند و برای نجات دیگران تلاش کنند، تا جایی که پیامبراکرم (ص) فرمود این انسان ها بهترین انسان ها هستند که به همنوع خود کمک می کنند.

وی ادامه داد: امروزه پیشرفت های علمی به جایی رسیده است که پزشکان توانایی تشخیص مرگ مغزی بیماران را به دست آورده اند و از سوی دیگر می توانند تشخیص دهند بیماری دیگر می تواند با دریافت عضوحیات و سلامتی خود را به دست آورد.

حجت الاسلام ولی نژاد ادامه داد: با نظر مراجع تقلید عمل اهدای عضو شرعا مجاز است و کار خوبی است پس لازم است فرهنگ سازی هایی در این زمینه انجام شود تا خانواده افرادی که مرگ مغزی شده اند و پزشک مرگ بیمارشان را حتمی و بازگشتش را به زندگی محال می داند اجازه اهدای عضو عزیزشان را صادر کنند.

وی تصریح کرد: عمل اهدای عضو کار شایسته ای است که اگر خانواده های افراد مرگ مغزی شده به آن رضایت دهند هم جان انسان دیگری را نجات داده و او را به زندگی برگردانده اند و هم پاداش معنوی و ثوابی ماندگار برای عزیز فوت شده خود در پیشگاه خداوند رقم زده اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: زمانی که دین موضوعی را تایید می کند، علما و مراجع تقلید هم آن را مجاز دانسته اند و عقل حکم می کند انسان از دست رفته باز نمی گردد و کار دیگه ای از انسان ساخته نیست خانواده ها صبوری به خرج دهند و خویشتن داری کنند تا با اهدای عضو بیمارشان جان زندگی افرا دیگری را نجات دهند.

 روحانیون از ظرفیت منبر خود برای فرهنگ سازی اهدای عضو بهره ببرند

وی تاکید کرد: فرهنگ اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی است و در این زمینه علما باید تلاش زیادی داشته باشند و از ظرفیت و تریبون خود برای تحقق روز افزون این امر بهره مند شوند، علاوه بر این اساتید دانشگاه، اصحاب رسانه، صاحبان قلم و ... همه باید در جامعه تلاش کنیم که این کار خداپسندانه در جامعه تبدیل به فرهنگ عمومی شود.

حجت الاسلام ولی نژاد ادامه داد: در طول تاریخ وقتی جامعه سخت ترین کار را پذیرفت، آن کار تبدیل به فرهنگ در جامعه شد همان طور که زمانی خانواده ها عزیزانشان را راهی جبهه می کردند تا در دفاع از انقلاب شرکت داشته باشند.

هیچ کس از فردای خود اطلاعی ندارد، شاید امروز من و شمایی که از نعمت سلامت برخورداریم روزی نیاز به دریافت عضو پیوندی داشته باشیم، از این رو لازم است برای جا انداختن این فرهنگ خداپسندانه در بین مردم از تمام توان خود بهره ببریم.

کد خبر 4302186

منبع: مهر

کلیدواژه: اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی گلستان زهرا شرکت گرگان کارت اهدای عضو ماه مبارك رمضان بوشهر کرمانشاه شیراز گرگان شهرکرد خطبه های نماز جمعه بیرجند مشهد بارش باران خرم آباد اشتغال یاسوج برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۱۸۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در استان اردبیل برگزار می‌شود

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل از برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در هفت بخش در سطوح استانی و ملی خبر داد و گفت: مهلت شرکت در رویداد دهم اردیبهشت ۱۴۰۳ بوده و شرکت هم‌زمان در هر دو سطح آن امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل،، افسانه جهانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در هفت بخش در سطوح استانی و ملی برگزار می‌شود.

وی افزود: خانواده، رسانه، مدیران، دستگاه‌های اجرایی، نخبگان، سازمان و شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد، هفت بخش این رویداد است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل با اشاره به نحوه ارسال آثار، ادامه داد: متقاضیان شرکت در سطح ملی از طریق تارنمای jameyat.ir و متقاضیان شرکت در سطح استانی هم از طریق پیام‌رسان ایتا به شماره ۰۹۳۰۴۷۲۴۶۲۸ می‌توانند اقدام به ارسال آثار خود کنند.

جهانی با اشاره به شماره ۰۴۵۳۱۲۵۱۵۰۱ به‌عنوان شماره تماس دبیرخانه استانی، تصریح کرد: مهلت شرکت در رویداد دهم اردیبهشت ۱۴۰۳ بوده و شرکت هم‌زمان در هر دو سطح رویداد امکان‌پذیر است.

وی اظهار کرد: علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی و شاخص‌های مورد ارزیابی می‌توانند به کانال ایتای دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل مراجعه کنند.

کد خبر 748792

دیگر خبرها

  • انتقال هوایی نوجوان ۱۳ ساله مسجدسلیمانی برای اهدای اعضاء
  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در استان اردبیل برگزار می‌شود
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • برگزاری رویداد استانی اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم
  • آیت‌الله اعرافی: فرهنگ‌سازی در تغییر آمار تصادفات مؤثر است
  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم برگزار می‌شود
  • پویایی در جامعه نیازمند جهادی عمل کردن و تعالی فرهنگ ایثار است
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • ترویج اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است