Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین جلسه پارلمان لبنان در دوره نوزدهم آغاز شد. در این جلسه طبق قانون پارلمان لبنان، «میشل مر» 85 ساله، مسن ترین نماینده پارلمان این کشور، ریاست مجلس را عهده‌دار خواهد بود. وی هفتمین بار است که به مجلس لبنان راه می یابد.

از جمع 128 نماینده، 63 نماینده اولین بار است که به ساختمان پارلمان لبنان در میدان نجمه بیروت پا می گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

49 نماینده نیز از دوره قبل در مجلس باقی مانده و 16 نماینده نیز سابقه حداقل یک بار حضور در مجلس این کشور را دارند. بر اساس ماده 44 قانون اساسی لبنان، نمایندگان باید رییس مجلس و نایب رئیس مجلس را با رای غیرعلنی انتخاب کنند و گزینه ای که اکثریت مطلق نمایندگان را بدست آورد، می تواند بر صندلی ریاست مجلس تکیه بزند.

اگر در رای گیری اول، این امر حاصل نشد، برای بار دوم رای گیری می شود. ولی در صورت عدم نتیجه، رای گیری در سومین بار، بر پایه اکثریت نسبی و فقط از میان حاضران جلسه محاسبه می شود. از نظر ناظران سیاسی اما این مراحل در مجلس جدید طی نخواهد شد، چرا که نه گزینه مهمی در رقابت با «نبیه بری» وجود دارد و نه اینکه تعداد مخالفان او اکثریت دارند و بری، از همین حالا دارای اکثریت مطلق است.

از 128 نماینده مجلس، بری حداقل به 65 رای نیاز دارد (یعنی اکثریت مطلق) تا جایگاه 26 ساله‌اش را دوباره برای 4 سال بدست آورد. مجموع نمایندگان جنبش امل و حزب‌الله (26 شیعی، 2 سنی و 1 دروزی)، به همراه «مصطفی الحسینی» بیست و هفتمین نماینده شیعی که خارج از ائتلاف آنها به مجلس رسید، همگی خواهان ادامه ریاست بری بر مجلس هستند.

3 نماینده از حزب «سوری قومی اجتماعی»، 3 نماینده از حزب «جریان المَرَده» بعلاوه 9 نماینده مستقل (فیصل کرامی، جهاد الصمد، عبدالرحیم مراد، جمیل السید، ادی دمرجیان، اسامه سعد، ابراهیم عازار، فرید هیکل الخازن، عدنان طرابلسی) نیز با ریاست بری موافقند.

پس از انتخاب ریاست مجلس، نمایندگان باید نایب رئیس را انتخاب کنند. روزنامه الاخبار، گزینه های جریان ملی آزاد برای جایگاه نایب رئیسی مجلس را «ایلی الفرزلی» و «الیاس بوصعب» عنوان می کند. از طرفی گمانه زنی های رسانه ای حاکی از این است که حزب قوات لبنانی به رهبری سمیر جعجع ( انیس نصار ) را برای این پست کاندید خواهد کرد.

رییس و نایب رئیس مجلس، طبق قانون تا پایان دوره پارلمان می توانند در جایگاه خود بمانند، اما در اکتبر هر سال باید انتخاب دو دبیر با همین سازوکار انجام شود با این تفاوت که اسامی سه گزینه در یک برگه نوشته می شود و اینگونه رای گیری می شود. پس از انتخاب هیات رئیسه مجلس، تشکیل کمیسیون ها، انتخاب روسای آنها در دستور کار قرار دارد، اما مهلت 15 روزه مانند انتخاب هیات رییسه برای آن مشخص نشده است.

انتهای پیام/

آغاز نخستین جلسه پارلمان جدید لبنان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: لبنان حزب الله لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۲۶۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید امیرعبداللهیان بر تسریع فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، مجتبی امانی در این دیدار گزارشی از آخرین تحولات محل ماموریت و وضعیت روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و لبنان، همچنین تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و مقاومت و مردم این کشور ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: امیرعبداللهیان: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ماست

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش های سفیر کشورمان، بر لزوم تداوم تلاش برای پیگیری توسعه روابط دو کشور بخصوص در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی، همچنین اهمیت جایگاه لبنان و نقش آن در محور مقاومت‌ علیه رژیم متجاوز صهیونیستی تأکید کرد.

امیرعبداللهیان بار دیگر بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس جمهور لبنان تأکید و آنان را به تسریع در این کار دعوت کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد:به نظر می رسد کشورهای منطقه نیز به این مهم توجه داشته و در صدد کمک به حل این موضوع هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229235 برچسب‌ها لبنان

دیگر خبرها

  • نطق تماشایی نماینده بلژیک در پارلمان اروپا درباره حمله ایران
  • افزایش مشارکت مردم در حکمرانی و مردمی‌سازی جهش تولید اولویت است
  • تاکید امیرعبداللهیان بر تفاهم در انتخاب رئیس جمهور لبنان
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تسریع فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان
  • آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم /رقابت ۹۰ کاندیدا برای فتح ۴۵ کرسی پارلمان
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • نطق‌ شنیدنی در پارلمان اروپا درباره حمله ایران به اسرائیل
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • نقش ۴۵ نماینده باقیمانده بر عملکرد مجلس
  • مجلس مقتدر با پشتوانه مردمی شکل می‌گیرد