Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-26@03:43:41 GMT

پروژه نفوذ از هلند چگونه سناریو سازی می شود؟

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۲۶۶۷۱

پروژه نفوذ از هلند چگونه سناریو سازی می شود؟

پس از انتشار اخبار سرقت از دفتر حقوقی ریاست جمهوری اسلامی ایران در لاهه هلند که اعلام شد مقادیر زیادی پول نقد و جواهرات و اسناد به سرقت رفته، سید حبیب الله بهشتی ؛کارشناس مسایل دیپلماتیک درباره ابعاد این پروژه یادداشتی با مضمون میزبان رادیو زمانه در مقابل سرقت اسناد سکوت کرده است، در اختیار ایسکانیوز قرار داد؛ او در این مطلب تصریح کرده است:

اخباری که طی هفته گذشته در خصوص حمله به دفتر حقوقی ریاست جمهوری در لاهه هلند منتشر شد، ابهامات و واکنش های ناشیانه ای به دنبال داشت به طوری که مرکز حقوقی ریاست جمهوری در بیانیه ای که یک مرتبه هم آن را اصلاح کرد، ضمن تایید با تاخیر سرقت، اعلام کرد مقادیری پول به سرقت رفته اما مدارک موجود در دفتر فوق، دست نخوره باقی مانده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیانه نه تنها نگرانی افکار عمومی را مرتفع نکرد، بلکه این سوال اساسی را ایجاد می کند که چگونه روابط عمومی مرکز حقوقی نهاد ریاست جمهوری تضمین می کند سارق یا سارقین در شهر حقوقی لاهه از لوازم الکترونیکی فوق پیشرفته برای تخلیه اطلاعاتی رایانه های مرکز، استفاده نکرده اند و سرقت مقادیری پول نقد در حوالی پنج صبح تنها یک پوشش نبوده است؟

در صورتی که دوربین های مدار بسته ساختمان هویت سارقان را مشخص کرده باشد دولت هلند موظف است چنین اماکنی را از تعرض سارقان احتمالی که می توان دولت های متضرر از پرونده های این چنین را در میان آنها متصور بود، مصون بدارد و ضمن دستگیری سارقان آنها را مورد بازجویی و محاکمه قرار دهد. البته سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند نیز وظیفه دارد تا از کیان ملت ایران در مقابل چنین اقداماتی دفاع کرده و اجازه ندهد حقوق ملت ایران پایمال شود .

اما سکوت وزارت امور خارجه، که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۶۴ مسئولیت تمام فعالیت های نهاد های وابسته به جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را بر عهده دارد، قابل تامل است. البته از سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند که نسبت به تعرض به ساختمان دیپلماتیک کشورمان در دی ماه ۱۳۹۶ سکوت اختیار کرد و تنها به طرح شکایت سطحی به متجاوزان و اهانت کنندگان به پرچم مقدس جمهوری اسلامی بسنده کرد نمی توان انتظار زیادی داشت .

با وجود این سوال از دستگاه دیپلماسی این است که چرا سفیر هلند در تهران به محل وزارت امور خارجه فرا خوانده نشد؟ مگر حمله و سرقت از دفتر حقوقی ریاست جمهوری رخ نداده است ؟ آیا تعاملات با هلند تا این اندازه حساس است که سفیر این کشور نباید به وزارت امور خارجه فرا خوانده شود، حتی برای مساله تعرض به خاک جمهوری اسلامی در لاهه و پایین کشیده شدن پرچم جمهوری اسلامی ایران؟

این مساله را می توان به روشی ساده با مدل حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران مقایسه کرد؛ چرا ریاض برای آن اقدام گروهی که موازین را رعایت نکردند نه تنها روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را به پایین ترین سطح تنزل داد بلکه به طرح دعوی بین المللی مبادرت نمود اما سفارت ایران در هلند که باید محافظ حقوق ملت ایران باشد نتوانست جلوی آزادی هشت معارض در لاهه را بگیرد.

بیشتر بخوانید...

1. از ادعای جدید سخنگوی دیپلماسی تا افشای لایه های پنهان سرقت در لاهه

2. "سرقت سازمان یافته" از دفتر لاهه یا "دله دزدی"ساده!

3. احتمال سرقت سازمان یافته وجود دارد

در حال حاضر انتظاری که از وزارت محترم امور خارجه می رود آن است که بر اساس کنوانسیون های بین المللی ۱۹۶۱ ضمن حفاظت از کیان و عزت ایرانیان، سفیر هلند را برای ادای توضیحات فرا بخواند تا ابعاد این سرقت خاص که پیش از استعماع دعوی جمهوری اسلامی ایران علیه آمریکا رخ داده است، مشخص و سارقین دستگیر و مورد محاکمه قرار گیرند.

همانطور که اشاره شد سرنوشت متعرضین به سفارت ایران- که در تباین شدید و مبرهن با مسئولیت دولت میزبان( هلند) بعنوان یکی از مدعیان حقوق بین الملل و پایتخت حقوقی دنیا و تعهدات مصرح در کنوانسیون۱۹۶۱ حقوق دیپلماتیک است- اکنون با گذشت بیش از سه ماه نامعلوم است.

به منطقه نارنجی نرو!

همانطور که در بخش های آغازین این گفتار ذکر شد سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند به عنوان نماینده کشورمان موظف است ضمن بررسی این سرقت، در بالاترین سطح اعتراض خود را نسبت به تعرض به یکی از ساختمان های مهمی که نمایندگی خاصی در جمهوری اسلامی را بر عهده دارد، ابراز و تحقیقات برای یافتن مجرمین و نیات آنها را جویا و گزارش های تکمیلی را ضمن ارایه به مراجع قانونی به اطلاع افکار عمومی جمهوری اسلامی ایران بگذارد .

اما با بررسی اجمالی کارنامه سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاهه و نگاهی تخصصی تر نسبت به اقدامات انجام شده در میابیم که این نمایندگی طی چهار سال گذشته روندی افولی داشته و عملا در مقابل تحولات مهم بین المللی از جمله حملات شیمایی در سوریه توسط گروه های تروریستی و اتهام های که به دولت قانونی بشار اسد زده شد، سکوت اختیار کرده و دریغ از حتی یک اقدام تاثیر گذار به عنوان نماینده کشوری که خود قربانی سلاح های شیمایی بوده است .

در همین رابطه سوال دیگری که باید به آن پاسخ داد آن است که در مسائل و دعاوی حقوقی در هلند چه توفیقاتی داشته ایم؟

آیا نقش مخرب رادیو زمانه در هلند برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی ملت ایران، کاهشی داشته است؟ از سوی دیگر با توجه به برجام و امنیت بالای جمهوری اسلامی ایران بر اساس نقشه ای که از سوی وزارت خارجه هلند به شهروندان این کشور ابلاغ شده است جمهوری اسلامی ایران جز مناطق زرد رنگ و نارنجی است که به طور کلی به معنی خطرناک بودن برای اتباع هلندی برای سفر به کشورمان است که این مساله نیز از سوی سفارت ایران نه تنها پیگیری نشد بلکه مباحثی در خصوص جذب سرمایه گذاری هلندی نیز مطرح می شود.

وزارت خارجه هلند همانطور که اعلام شد از سرمایه های هلندی در ایران حفاظت نخواهد کرد و بخش خصوصی واقعی هلند با وجود چنین هشدارهای حاضر به حضور در اقتصاد ایران نیست.

در پایان توجه به چند نکته بار دیگر ضروری است

1- وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران متولی تمامی اماکنی است که به نهاد ها و سازمان های ملی مرتبط هستند پس باید در خصوص سرقت به دفتر حقوقی ریاست جمهوری در لاهه به افکار عمومی پاسخ گو بوده و سفیر هلند در تهران را برای ارایه توضیحات فرا بخواند.

2- پیگیری حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران و اهانت مشخص گروهی از تندروهای چپ گرا که متعلق به فرقه خاصی هستند- همانند آنچه موارد مشابه آن در کشورهای دیگر شاهد بودیم - وظیفه سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند است و این سفارت خانه باید در خصوص آزادی هشت اهانت کننده به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران پاسخ گو باشد.

3- نهاد های نظارتی چون مجمع تشخیص مصلحت نظام که نهاد های حاکمیتی هستند، ضمن توجه به آنچه در فضای پسا برجام در مراکز دیپلماتیک کشورمان به خصوص در اروپا رخ می دهد، با حساسیت بیشتری ورود کرده و به عنوان مثال در خصوص وجود بخش جنوب و جنوب غرب کشورمان در محور نارنجی ( پر خطرناک )‌ در نقشه دیپلماتیک هلند از مسولین ذی ربط در خصوص این شکل از اهانت ها پاسخ بخواهند.

4- در همین حال نهاد های مرتبط باید، در خصوص سرنوشت دفتر امور حقوقی که قادر نیست از کیان و حریم خود پاسداری کند، میخواهد حقوق ملت عظیم الشان ایران را استیفا نماید؛ زیرا انتظار می رود وضعیت این دفتر و عملکرد آن در برابر هزینه های هنگفت تحمیلی به بیت المال مورد واکاوی و تحقیق یک کمیته مستقل بازرسی قرار گیرد.

5- جا دارد کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در خصوص نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و ماموریت های آنها از وزیر محترم خارجه سوال نماید تا ضمن یافتن علت ها از بروز چنین سرقت هایی و سکوت خبری ها جلوگیری شود .

6- کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی همچنین جا دارد تا از سرنوشت متعرضین به سفارت ایران که در تباین شدید و مبرهن با مسئولیت دولت میزبان( هلند) بعنوان یکی از مدعیان حقوق بین الملل و پایتخت حقوقی دنیا و تعهدات مصرح در کنوانسیون ۱۹۶۱ حقوق دیپلماتیک است، جویا شود که وزیر محترم خارجه باید به این سوالات پاسخگو باشد.

7- از دیگر مسایل مهم کشور موضوع افراد دو تابعیتی است؛ گزارش ها و تحقیقات نشان می دهد وجود افرادی از این دست در برخی از نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور که توسط برخی نهاد های اداره می شود، می تواند خطر آفرین باشد و پازلی از پروژه نفوذ به شمار آید.

سید حبیب الله بهشتی دیپلماتیک سرقت نفوذ وزارت امور خارجه نهاد ریاست جمهوری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دیپلماتیک سرقت نفوذ وزارت امور خارجه نهاد ریاست جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۲۶۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم‌پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی تبعه ایرانی حمله کننده به بخش کنسولی

به گزارش قدس آنلاین، بخش مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در رابطه با پیگیری پرونده قضایی مفتوح مراجع فرانسوی علیه هموطن ایرانی که در روز جمعه ۳۱ قروردین با پوشیدن جلیقه انفجاری تقلبی و ورود به ساختمان بخش کنسولی فضای رعب و وحشت را برای مراجعان ایرانی و همکاران سفارت ایجاد کرد، سفارت بر این باور است این هموطن ایرانی تحت القائات فضای ایران هراسی که توسط افراد، گروه‌ها و لابی‌های ضد ایرانی ایجاد و دامن زده می‌شود، اقدام مخاطره آمیز و تهدید برانگیز مزبور را انجام داده است.

در این بیانیه آمده است: با وجود آنکه وی قبلاً در شهریور ۱۴۰۲ اقدام به آتش زدن لاستیک در مقابل بخش کنسولی کرده و توسط دادگاه فرانسه محکوم شده بود، سفارت با در نظر گرفتن شرایط سنی و شکنندگی وضعیت روحی و جسمی این هموطن ایرانی و بر اساس سنت ایرانی و اسلامی رأفت و بخشش، تصمیم گرفت ضمن عدم پیگیری شکایت قضایی اخیر، حتی شکایت پیشین خود مرتبط با پرونده آتش‌سوزی شهریور ۱۴۰۲ را نیز پس بگیرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس با تاکید بر اینکه تمامی نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران در سراسر جهان «خانه» واقعی همه ایرانیان است، ابراز امیدواری کرده است که تصمیم مزبور زمینه بازسازی روحی این هموطن برای بازگشت به زندگی عادی خود را فراهم کند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • محکومیت حمله اسرائیل به سفارت ایران در نشست بریکس
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • چشم‌پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی تبعه ایرانی حمله کننده به بخش کنسولی
  • چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی عامل حمله کننده به سفارت
  • سفارت ایران در پاریس فرد مهاجم را بخشید | این هموطن ایرانی تحت القائات فضای ایران هراسی بود
  • چشم‌پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله‌کننده به بخش کنسولی
  • چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
  • بررسی پرونده «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران» با ۷ هزار شاکی
  • جمهوری اسلامی آمادگی دارد در پیشرفت سریلانکا شریک شود