Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

 

   

به گزارش خبرگزاری بسیج، به رغم تهدیدهای آمریکا هنوز بانک‌های آلمانی به ادامه همکاری با ایران تأکید می‌کنند. ۶ اتحادیه اعتباری در آلمان هنوز به پرداخت‌ها و مبادلات بانکی با ایران تأکید دارند و آن را ادامه می‌دهند.

به نظر می‌رسد این ۶ اتحادیه اعتباری آلمان موسوم به «وولکس بنکن» نسبت به تهدیدهای آمریکا ترسی ندارند و به دنبال فراهم کردن شرایط امور تجارت با ایران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«پاترزیا ملفی»، رئیس مرکز رقابت بین‌المللی که توسط بانک‌ها برای انجام تجارت‌های خارجی راه‌اندازی شده است، گفت: بخش خارجی  برای تجارت با ایران به ما چراغ سبز نشان داده است.

بر اساس این گزارش به رغم موضع سرسختانه واشنگتن بر تهران، این شرکت مبادلات مالی با شرکت‌هایی که به ایران کالا و خدمات صادر می‌کنند را ادامه خواهد داد. این روند بدون هیچ مانعی و تا اوایل آگوست ادامه خواهد یافت.

این تاریخی است که ایالت متحده آمریکا قوانین و مقررات جدیدی را می‌خواهد اعمال کند، و آمریکا فعلا در حال تصویب تحریم‌های ترکیبی است.

خانم ملفی گفت: اساساً تا زمانی که شرکت‌ها و بانک‌ها به الزامات و مقررات جاری کنترل صادرات آمریکا و اتحادیه اروپا چسبیده‌اند، هیچ کاری از پیش نخواهند برد.

وی اضافه کرد: بسیار ضروری است که جزئیات قرارداد شرکت‌ها به طور کامل اطلاع‌رسانی شودو تعهدات مندرج در قراردادشان مشخص شود.

البته در این میان بانک‌های بزرگتر نظیر «دویچه‌بانک»، «کامرزبانک» و «دیزل بانک» موضع سردی نسبت به ایران نشان می‌دهند. دویچه بانک گفته است این بانک همواره نسبت به مسائل مالی تجارت با ایران خیلی جدی نبوده است. دیزل بانک هم گفته است در حال حاضر این بانک پرداخت‌های خارجی مرتبط با ایران را قطع کرده است.

این گزارش می‌نویسد این موضع بانک‌های آلمان خیلی تعجب‌برانگیز نیست؛ چراکه آنها پیشتر با جریمه‌های سنگینی از سوی آمریکا مواجه شده‌اند. اگر به سال ۲۰۱۵ برگردیم، کامرز بانک آلمان مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ از سوی آمریکا جریمه شد. اتهام آنها انجام تراکنش‌مالی با ایران و دیگر کشورهای تحریم‌شده از سوی آمریکا بود. همچنین بانک پاریباس فرانسه نیز ۱۰.۶ میلیارد دلار جریمه شد که آن زمان به بیشترین تاریخ جریمه بانک‌ها شهرت گرفت.

با وجود اینکه شرکت‌ها در حال حاضر از بازار ایران که به آن تعهد داشتند عقب‌نشینی می‌کنند، ۱۸ ماه پیش این ۶ اتحادیه اعتباری به ۸۰۰ شرکت آلمانی کمک می‌کرد تا با ایران تجارت و فعالیت اقتصادی داشته باشند.

البته خانم ملفی در این صحبت‌ها اینکه این بانک‌های اعتباری چه میزان کارمند دارند اشاره‌ای نکرد، اما تأکید کرد که سوالات زیادی از سوی شرکت‌های بزرگ به ویژه شرکت‌های بسیار مطرح داشته است.

در این میان برخی شرکت‌ها سفارش‌های ایران را قبول نمی‌کنند، اما هنوز شرکت‌هایی وجود دارد که به دنبال این هستند تا از تجارت و مبادلات اقتصادی با ایران را ادامه دهند و شرکت‌هایی که قرارداد اقتصادی با آمریکا ندارند، در این زمینه پیشتازترند.

وی گفت: همه نگران هستند که چه اتفاقی ممکن است بیفتد، اما اتحادیه‌های اعتباری آلمان به این سادگی تسلیم نخواهند شد.

خانم ملفی گفت که شبکه مالی وی مبادلات خود با ایران را ادامه می‌دهد حتی اگر شبکه بانکی سوئیفت که روزانه تریلیون‌ها دلار انتقال پول انجام می‌دهد، انتقال پول برای ایران را متوقف کند.

وی با اشاره به بانک مرکزی این کشور گفت: «ما حتی باید سیستم پرداخت خود را حتی بدون سوئیفت ادامه دهیم.»

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۲۹۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار ایران توسط چین؛ چالش‌هایی برای اهرم فشار آمریکا

واشنگتن خواهان مهار پکن در تهران است، اما کارشناسان می گویند این موضوع به این سادگی ها هم نیست.

به گزارش خبرآنلاین نشریه فارن پالیسی در مقاله ای با عنوان "چین واقعاً چقدر بر ایران اهرم دارد؟" نوشت: حتی قبل از اینکه ایران صدها هواپیما بدون سرنشین و موشک را به سمت اسرائیل پرتاب کند، مقامات آمریکایی از چین خواسته بودند تا از نفوذ خود برای متقاعد کردن تهران برای مهار اقدامات تحریک‌آمیز خود و گروه‌های مقاومت در سراسر خاورمیانه استفاده کند.

حمله انتقام جویانه ایران که اولین حمله مستقیم این کشور به خاک اسرائیل بود، ایالات متحده را به استفاده بیشتر از اهرم بالقوه پکن در خاورمیانه ترغیب کرده است. چین مدت‌هاست که بزرگترین شریک تجاری ایران است و مقامات ارشد ایالات متحده از جمله رئیس جمهور جو بایدن، به طور علنی از پکن خواسته‌اند تا به کنترل تهران کمک کند، به ویژه در حالی که ماه‌ها حملات گروه انصارالله در دریای سرخ که توسط ایران تشویق می‌شوند، حمل و نقل جهانی را مختل کرده است. جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: « حدود یک سوم از کل تجارت ایران با چین شکل می‌گیرد و این کشور به یک محافظ مهم برای منافع ایران در شورای امنیت تبدیل شده است. به نظر من چین تنها کشوری است که بیشترین توانایی را برای نفوذ بر ایران دارد، اگر بخواهد.»

با افزایش تنش بین اسرائیل و ایران، قانونگذاران آمریکا فشار را بیشتر می‌کنند. در تازه‌ترین اقدام، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قریب به اتفاق قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین را تصویب کرد. این قانون برای هدف قرار دادن شرکت‌های چینی که نفت خام ایران را خریداری می‌کنند و در نتیجه پول را به اقتصاد ایران پمپاژ می‌کنند، طراحی شده است. این لایحه برای تصویب نهایی به سنا منتقل شده است.

جاش گوتهایمر، نماینده دموکرات کنگره گفت: «در حالی که ما اینجا هستیم، ایران از تجارت نفتی خود با چین برای آوردن درآمد ۱۵۰ میلیون دلاری در روز استفاده می‌کند. چین با واردات میلیون‌ها بشکه نفت در روز، ایران را در تجارت نگه می‌دارد و بودجه‌های مهمی را برای برنامه هایی چون توسعه موشکی و تسلیحات هسته‌ای فراهم می‌کند.

اگرچه ایالات متحده به طور فزاینده ای به دنبال چین برای تحت تأثیر قرار دادن ایران است، برخی کارشناسان هشدار می دهند که این موضوع به این سادگی ها نیست.

کمتر کشوری به اندازه چین با ایران روابط اقتصادی قابل توجهی دارد. چین برای بیش از یک دهه بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است، یک رابطه طولانی مدت که عمدتا حول محور تجارت نفت بوده است. بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، شرکت‌های چینی واردات نفت ایران را بیش از سه برابر کردند و فروش را به بالاترین حد در ۱۰ سال اخیر رساندند.

اما روابط اقتصادی آنها به لحاظ نفوذ نابرابر است. به عنوان مثال، سال گذشته بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت خام ایران به چین بوده است. با این حال، چین تامین‌کنندگان بسیار دیگری فراتر از ایران دارد و عرضه تهران تنها ۱۰ درصد از کل واردات چین را تشکیل می‌دهد.

پاتریشیا کیم، یکی از همکاران موسسه بروکینگز، به فارین پالیسی گفت: پکن به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری و حامی قدرت بزرگ ایران، از کانال‌های ارتباطی ممتاز با تهران برخوردار است و بدون شک نفوذ بیشتری بر این کشور نسبت به ایالات متحده یا متحدانش دارد.

او افزود: «اگر رهبران چین تصمیم بگیرند رویکرد مداخله جویانه تری اتخاذ کنند، سخت است بگوییم که پکن چقدر می تواند تهران را مهار کند.»

ویلیام فیگوروآ، کارشناس روابط چین و ایران در دانشگاه گرونینگن هلند، گفت: در حالی که چین از نظر فروش و تجارت نفت دارای اهرمی است، استفاده از این اهرم هم از نظر سیاسی و هم از نظر لجستیکی چالش برانگیز است.

به عنوان مثال، پالایشگاه های خصوصی چین که در بازار سیاه فعالیت می کنند، به طور غیرقانونی بیشتر نفت ایران را خریداری می کنند، نه پالایشگاه های دولتی. او گفت که این پالایشگاه‌های خصوصی «به‌شدت دشوار است که کنترل شوند» و کنترل مستقیم واردات نفت ایران از چین را برای پکن چالش‌برانگیز می‌کند.

مقیاس سرمایه گذاری چینی ها در ایران که عمدتاً توسط شرکت های خصوصی هدایت می شود، همچنان یک موضوع آزاردهنده در روابط بین دو کشور است. فیگوئروا گفت که چین به طور مزمن در ایران سرمایه گذاری ناکافی کرده است، که شکایت هایی را از سوی تهران برانگیخته و بر تمایل آنها برای تن دادن به فشار چین تأثیر می گذارد.

*ترجمه: ابوالفضل خدائی

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حضور ۱۱۰ شرکت در نمایشگاه بین‌المللی صنعت پخش ایران
  • آمریکا هشدار سفر به آلمان را تشدید کرد
  • بهانه‌ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات به پایان رسید | مبادلات طلا ساماندهی خواهد شد؟ | پاسخ سازمان مالیاتی به ابهامات صنف طلافروشان
  • مهار ایران توسط چین؛ چالش‌هایی برای اهرم فشار آمریکا
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران
  • واکنش رژیم صهیونیستی به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری
  • تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با رژیم صهیونیستی
  • تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود/ نتانیاهو بی‌رحم است
  • اردوغان: تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود
  • مدیر نفتی آمریکایی برای تبانی با اوپک تنبیه شد