Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با تاکید بر توجه دانشگاه آزاد اسلامی به مدیریت دانش گفت: استفاده از پتانسل و انگیزه جوانی در کنار شناخت دغدغه‌ها و مشکلات جامعه می‌تواند ضامن چشم‌انداز روشن این دانشگاه باشد.

سیف‌الله فضل‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با توجه به سی و شش سال فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی نقش این دانشگاه در توسعه آموزش عالی را بی‌بدیل خواند و اظهار کرد: «به طور کلی راه‌اندازی و شکل‌گیری دانشگاه آزاد به لحاظ مدیریتی واقعاً بی‌نظیر بود که با تلاش مسئولان در اوایل انقلاب شکل گرفت و توسعه عظیمی در آموزش عالی کشور به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

فضل‌اللهی افزود: «در عرصه دستاوردهای پژوهشی و فناوری نیز دانشگاه آزاد به لحاظ تولید مقالات علمی جایگاه مناسبی در عرصه ملی و بین‌المللی دارد؛ در میان واحدها نیز شرایط به همین ترتیب است. برای مثال واحد قم اکنون در جایگاه دومین مؤسسه علمی دانشگاهی استان قرار دارد و به سمت مرجعیت علمی می‌رود.»

وی خاطرنشان کرد: «به لحاظ تجهیزات فنی و تکنولوژی نیز دانشگاه آزاد جزء دانشگاه‌های برتر کشور محسوب می‌شود؛ در حوزه فرهنگی نیز دانشگاه آزاد دستاوردهای مهمی داشته است. ایجاد و گسترش دانشگاه آزاد باعث شد تا متقاضیان از ورود به دانشگاه‌ها حتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی بازنمانند و این علاوه بر دستاورد آموزشی، نوعی دستاورد فرهنگی نیز محسوب می‌شود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم بیان کرد: «از لحاظ اشتغال‌زایی و تربیت نیروی انسانی نیز نقش دانشگاه آزاد بی‌بدیل است. تعداد بیشماری از مدیران کشور از فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد هستند. بیشتر خانواده‌های ایرانی به نوعی با دانشگاه آزاد ارتباط و پیوند دارند و این ظرفیت‌ها غیرقابل انکار است.»

این مسئول گفت: «نقاط ضعف و قوت همواره در ساختارها وجود دارد و هر ساختاری تا رسیدن به نقطه ایده‌آل باید زمان زیادی را تلاش کند؛ دانشگاه آزاد نیز از این قاعده مستثنی نیست. به هرحال اولویت گسترش کمی گاهی با کم‌توجهی به کیفیت آموزش مواجه شد. زیرا تلاش برای جذب دانشجو، هیأت علمی، گسترش فضا و امکانات و تعداد واحدهای دانشگاهی بود.»

تعداد بیشماری از مدیران کشور از فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد هستند. بیشتر خانواده‌های ایرانی به نوعی با دانشگاه آزاد ارتباط و پیوند دارند و این ظرفیت‌ها غیرقابل انکار است

دبیر هیأت امنای استان قم افزود: «اما امروز و در دهه چهارم فعالیت دانشگاه آزاد و با رویکردهای مدیریت جدید این دانشگاه کیفی‌سازی در اولویت قرار گرفته است؛ رویکرد قبلی دانشگاه ضعف دیگری که داشت این بود که بیشتر آموزشی بود تا پژوهشی. این رویکرد نیز در دوران جدید تغییر کرده است؛ البته همانطور که مطرح شد نقاط ضعف در هر مجموعه‌ای وجود دارد؛ برای مثال شاید پژوهش‌های دانشگاهی ما آنچنان کاربردی نباشد، اما مسیر حرکت به سمت اصلاح این نقاط ضعف است.»

فضل‌اللهی اظهار کرد: «دانشگاه آزاد حتما به دنبال کاربردی‌سازی پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها است. البته جامعه نیز باید تقاضا و نیازهای خود را باید از طریق دانشگاه تأمین کند. این چالش را باید با تعامل حل کرد؛ چالش دیگر را می‌توان در مدیریت دانش، اشتراک‌گذاری و تقسیم دانش و کار گروهی دید؛ دانشگاه آزاد با بیش از 300 واحد و مرکز دانشگاهی و حدود 30 هزار عضو هیأت علمی هنوز نتوانسته است ارتباط و کار گروهی واحدها را برقرار کند.»

پایش رشته‌ها و تبدیل آنها به رشته‌های مولد و کارآمد

وی در پاسخ به پرسشی درباره بایدها و نبایدهای فعلی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: «پایش رشته‌ها و تبدیل رشته‌ها به رشته‌های مولد و کارآمد از مهم ترین ضروریات دانشگاه آزاد است. رشته‌هایی که جامعه به آنها نیاز ندارد باید تعدیل شوند و رشته‌هایی که نیاز جامعه به آنها بالا است باید با آموزش مهارت همراه شود. باید توجه کرد دانشگاه زیرساخت توسعه همه‌جانبه کشور است.»

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم را قطب علوم انسانی دانست و به آنــا گفت: «حدود شش هزار نفر دانشجوی علوم انسانی در واحد قم مشغول به تحصیل هستند و بسیاری از فارغ‌التحصیلان این واحد دانشگاهی مشغول به تحصیل‌اند؛ علاوه بر این در رشته های پژشکی نیز بهترین پزشکان قم، فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد هستند؛ در حوزه علوم پایه نیز بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه‌های استان در واحد قم قرار دارد.»

فضل‌اللهی ادامه داد: «یکی از مأموریت‌های دانشگاه آزاد کارآفرینی است و تحقق این جنبه نیاز به شناخت مسائل جامعه دارد و این امر نیز نیاز به خلاقیت دارد؛ بخش دوم این رویکرد نیز جوانگرایی است که مسئولان فعلی دانشگاه آزاد به شدت به دنبال آن هستند؛ استفاده از پتانسل و انگیزه جوانی در کنار شناخت دغدغه‌ها و مشکلات جامعه می‌تواند ضامن چشم‌انداز روشن دانشگاه آزاد باشد.»

گفت‌وگو از مریم حضرتی

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۱۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج سومین المپیاد تخصصی برق دانشگاه آزاد اشکذر اعلام شد

مهدی دهقانی اشکذری عضو هیئت علمی گروه برق و دبیر برگزاری سومین المپیاد تخصصی برق در دانشگاه آزاد اسلامی اشکذر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اعلام کرد که سومین المپیاد تخصصی برق ویژه هنرجویان رشته برق استان یزد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر برگزار شد.

وی اضافه کرد: هدف از برگزاری این المپیاد انجام آزمون‌های تئوری و عملی و معرفی نفرات برتر هنرستان‌های استان یزد در برای جذب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر و معرفی این افراد به صنعت و آموزشگاه‌ها بود.


 
عضو هیئت علمی گروه برق و دبیر برگزاری سومین المپیاد تخصصی برق در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر افزود: این المپیاد به صورت استانی و با مشارکت اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد و با حمایت شرکت شیوا امواج و شرکت آریان نیرو در دو محور طراحی مدار‌های فرمان و قدرت و طراحی و اجرای مدار‌ها توسط کنترل کننده‌های منطقی برگزار شد و در مجموع ۶۰ شرکت‌کننده از هنرستان‌های شهید رجایی، شهید چمران و شهید منتظر قائم و ذکایی یزد، شهید چمران میبد، شهید باهنر بافق، عباس ابن علی تفت، شهید مدنی زارچ، شهید بهشتی مهریز و هنرستان نمونه دولتی خادمی شهرستان اشکذر در این المپیاد شرکت کردند که پس از برگزاری آزمون‌های تئوری و عملی، ۶ نفر برگزیده آزمون تئوری و تیم هنرستان عباس ابن علی شهرستان تفت برگزیده آزمون عملی شدند.

دهقانی اشکذری متذکر شد: در حاشیه برگزاری این المپیاد، دانش‌آموزان از امکانات و تجهیزات رشته مهندسی برق دانشگاه از جمله آزمایشگاه‌های PLC و کارگاه مدار فرمان، کارگاه اتوماسیون، کارگاه PLD کنترل بازدید کردند.
 
وی تشریح کرد: در پایان این المپیاد ایمان باقریان تفتی و امیر محمد دره شیری به ترتیب به عنوان نفرات اول و دوم از هنرستان عباس ابن علی تفت و محمدمهدی یاوری فرد، سید سجاد امامی و امیر حسین خانی از هنرستان شهید چمران یزد و محمد اسلامی مهدی‌آبادی از هنرستان شهید منتظر قائم یزد به عنوان نفرات برتر المپیاد معرفی شدند و در مراسمی که در سالن اجتماعات دانشکده تحصیلات تکمیلی واحد اشکذر با حضور مسئولان دانشگاه برگزار شد از آنان تجلیل شد.

عضو هیئت علمی گروه برق و دبیر برگزاری سومین المپیاد تخصصی برق در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر عنوان کرد: : هنرجویان برگزیده به شرط انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر برای ادامه تحصیل از تخفیف شهریه در دوران تحصیلی برخوردار خواهند شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۲ هزار پزشک امروز با هم رقابت کردند/ ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری ۱۲ درصد افزایش می یابد
  • نتایج سومین المپیاد تخصصی برق دانشگاه آزاد اشکذر اعلام شد
  • سرپرست حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد رشت معرفی شد
  • انتخاب رشته بیش از ۸۹ هزار داوطلب آزمون دکتری
  • ۳۰۰ رشته در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان تدریس می شود
  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است
  • کیفیت رشته‌های پیراپزشکی ضامن سلامتی جامعه است
  • رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب در آزمون دستیاری پزشکی
  • افتتاح مرکز آموزش وتوسعه ی فناوری های دانشگاه آزاد اسلامی سنندج
  • افزایش رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد شهرکرد