Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@09:43:24 GMT

امنیت اردن و ایران با هم گره خورده است

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۳۳۹۶۲

امنیت اردن و ایران با هم گره خورده است

بیروت- ایرنا- «مجتبی فردوسی پور» سفیر جمهوری اسلامی در اردن، در گفت و گو با روزنامه «الغد» این کشور گفت: امنیت اردن بخشی از امنیت ملی ایران است و در همه زمینه ها به دنبال تقویت روابط برادرانه هستیم.

به گزارش ایرنا، فردوسی پور این سخنان را در خلال بازدید روز دوشنبه از ساختمان روزنامه اردنی الغد در عمان، پایتخت این کشور عنوان کرده بود که در شماره امروز(چهارشنبه) آن منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سفیر ایران در اردن گفت: دو کشور برادر و مسلمان، مشترکات زیادی از جمله مواضع سیاسی نزدیک به هم در مسائل منطقه ای و بین المللی دارند.
وی یکی از این مشترکات را آرمان فلسطین و دفاع از ملت مظلوم آن دانست و موضع اردن در دفاع از قدس و مقدسات اسلامی و محکومیت انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی را قوی و شرافتمندانه توصیف کرد.

*خروج آمریکا از برجام
بخش دیگری از گفت و گوی الغد با فردوسی پور، موضوع برجام، خروج آمریکا از آن و چشم انداز ادامه راه با اروپا بود.
سفیر کشورمان در اردن، ضمن تکرار موضع دولت در محکومیت اقدام ریاست جمهوری آمریکا در خروج از توافقی که به امضای هفت کشور جهان رسیده و شورای امنیت سازمان ملل نیز آن را تایید کرده است، این اقدام را خلاف قوانین بین المللی خواند که در ادامه خروج ترامپ از توافق آب و هوای پاریس و یونسکو انجام می گیرد.
وی با تاکید بر پایبندی ایران به توافق هسته ای گفت که آمریکا با متهم کردن ایران به دخالت در منطقه از برجام خارج شد و این به معنی آن است که آمریکا موضع ایران در قبال مساله فلسطین و عدم به رسمیت شناختن دولت جعلی اسرائیل را برنمی تابد.
فردوسی پور در ادامه خاطر نشان کرد: ترامپ، سه شرط را برای موافقت با ادامه برجام را مطرح کرد و موضوع پیشرفت های موشکی، ابدی بودن مدت زمان توافق و عدم نقش آفرینی منطقه ای ایران را به توافق هسته ای مرتبط دانست.

*اروپایی ها خواهان ادامه برجام
سفیر ایران در اردن در بخش دیگری از گفت و گوی خود با «جمانه غنیمات» سردبیر روزنامه الغد، یادآور شد که اروپایی ها، موفقیت توافق هسته ای با ایران را موفقیت در ایجاد صلح و ثبات در جهان می دانند و به اعتقاد آنها برجام، اولویتی امنیتی برای ثبات منطقه و جهان است که روی گرداندن از آن باعث شکست قانون بین المللی و صلح جهانی می شود.
فردوسی پور همچنین با بیان اینکه اروپایی ها بر اساس منافع اقتصادی شان به برجام نیاز دارند، اظهار داشت: اگر ایران از اروپایی ها، ضمانت های اجرایی برای پایبندی به مفاد برجام نگیرد، حق خود می داند که دیگر به این توافق پایبند نمانَد و گزینه خروج از آژانس بین المللی انرژی اتمی و ان.پی.تی پیش روی ماست.

*روابط ایران و عربستان سعودی و کشورهای عربی
دیپلمات ارشد ایران در پاسخ به پرسشی درباره روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی، با تاکید بر اینکه ایران به ثبات خلیج فارس و منطقه پایبند است، از کشورهای عربی منطقه دعوت کرد تا با ایران گفت و گو داشته باشند.
وی از کشورهای عربی همجوار خواست تا بر روی نقاط مشترک و منافع کشورها و ملت ها تمرکز کنند و این مشترکات را روابط دینی، تاریخی، جغرافیایی برشمرد.

*حضور ایران در سوریه
سفیر کشورمان در امان، در بخش دیگری از گفت و گو با این روزنامه اردنی، شبهات و اتهام زنی به ایران در مورد تلاش برای مداخله و حمله به مناطق کاهش تنش در جنوب سوریه از طریق نیروهای شبه نظامی وابسته به خود را نادرست خواند و رد کرد.
وی خاطر نشان کرد که ایران از روز نخست، از توافق اردنی-آمریکایی-روسی مبنی بر برپایی منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه (نزدیک مرز اردن) حمایت کرد؛ همانطور که حامی ثبات دیگر مناطق سوریه بود.
فردوسی پور، از آمادگی ایران برای برگزاری دیدارهای رسانه ای و رسمی برای بررسی این اتهامات خبر داد.
وی افزود: ایران همواره از اولین روز، موافق این بود که ارتش سوریه در مرز با اردن و دیگر مرزها مسلط شود و هیچ نیروی دیگری در مرزهایش نباشد.
سفیر کشورمان باری دیگر تاکید کرد که حضور ایران در سوریه بر اساس درخواست رسمی حکومت قانونی این کشور برای پشتیبانی و یاری ارتش سوریه جهت مبارزه با پدیده تروریسم و بازگشت ثبات به آن بوده است.
فردوسی پور افزود: پس از پایان این ماموریت و زمانی که دولت سوریه از ما بخواهد، خاک سوریه را ترک خواهیم کرد.

*پاکسازی مرزهای جنوبی سوریه
سفیر جمهوری اسلامی در اردن، با یادآوری حمایت ایران از همکاری و تماس میان اردن و سوریه، برای ضمانت بخشی به ثبات دو کشور، مرزهای آنان و بازگشت امن پناهجویان و آوارگان سوری موجود در اردن به کشورشان، حضور و تسلط ارتش های آنان از دو سو بر مرزهای خود بدون وجود هیچ نیروی دیگری را ضروری دانست.
وی خبر داد: تلاش های سوریه و روسیه برای اجرای توافق در جنوب و درعا در جریان است تا حاکمیت نظام سوریه بر همه سرزمین های این کشور کامل شود و اگر این تلاش ها به ثمر ننشیند، ارتش سوریه با حمایت روسیه اقدام به عملیات نظامی برای بازپس گیری این مناطق و آزادی آنان می کند.
فردوسی پور با بیان اینکه ایران در پاکسازی غوطه و دوما حضور نداشته است، گفت که ایران می داند اردن از هرگونه عملیات نظامی در مرزهای جنوبی سوریه نگران است، چرا که ممکن است منجر به راه افتادن موج دیگری از حرکت آوارگان و پناهجویان به سوی اردن شود یا هسته های تروریستی را به سمت مرزهای آن کشور فراری دهد.
خاورم**2054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ايران اردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۳۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام رهبری به خانواده سردار ترور شده در سوریه

سلام آیت الله خامنه ای به خانواده شهید زاهدی ابلاغ شد.   به گزارش تسنیم، رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا برای ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب در منزل شهید زاهدی حضور یافت.   سردار محمد شیرازی رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا با حضور در منزل شهید زاهدی گفت: حضرت آقا امر فرمودند که «از طرف من بروید خدمت خانواده عزیز شهید و سلام من را به ایشان برسانید و ان‌شاالله فرصتی بشود که این عزیزان را ببینم.»   گفتنی است سردار زاهدی در حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق به شهادت رسید.   تصویر پیکر سردار زاهدی پس از شهادت

  کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: عکسی دیده نشده از سردار زاهدی در کنار رهبر انقلاب در روزگار جوانی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت 7 عضو ارشد سپاه (+فیلم و عکس)

دیگر خبرها

  • اردن: نتانیاهو توافق آتش بس را به خطر می اندازد
  • پیام رهبری به خانواده سردار ترور شده در سوریه
  • دیدار دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر با سفیر ایران در سوریه
  • تیم بی‌دفاع؛ شفیلدیونایتد از مرز ۱۰۰ گل خورده در لیگ برتر عبور کرد
  • تیم هندبال ایران با کویت و چین هم گروه شد
  • تیم هندبال جوانان ایران با کویت و چین هم گروه شد
  • هندبال قهرمانی جوانان آسیا/ حریفان ایران مشخص شدند
  • هندبال قهرمانی جوانان آسیا؛ پسران ایران با کویت و چین هم گروه شدند
  • هم‌گروهی تیم ملی هندبال پسران ایران با کویت و چین
  • هم‌گروهی تیم ملی هندبال پسران ایران با کویت و چین