Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@22:23:16 GMT

چگونه باید از تولد نوزاد تالاسمی پیشگیری کرد؟

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۳۸۷۶۳

به گزارش ایسنا،  تزریق خون اصلی‌ترین و شایع‌ترین درمان برای اغلب اشکال تلاسمی است. پیوند مغز و استخوان نیز به عنوان قطعی‌ترین و بهترین روش درمانی این بیماران شناخته شده و برای بیمارانی که شرایط لازم برای پیوند را دارند و دهنده مناسب مغز استخوان یا خون بند ناف هم برایشان پیدا می‌شود، قابل انجام است. ژن درمانی هم با انتقال یک نسخه اصلاح شده از ژن به سلول‌های بیمار انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داروهای کاهنده بار آهن داروهایی هستند که بیماران تالاسمی باید مصرف کنند. این داروها  شامل داروهای تزریقی و خوراکی بوده که باعث دفع رسوبی از ارگان‌های مختلف مانند قلب، کبد، غدد وسایر بافت‌های بدن می‌شود و مصرف کافی و مداوم آن بر کیفیت و کمیت زندگی این بیماران تاثیر بسیاری دارد.

 به دنبال تزریق خون‌های مکرر و افزایش نسبی جذب آهن در دستگاه گوارش بیماران تالاسمی، آهن به شکل جدی در بدن آنها تجمع پیدا کرده و می‌تواند آسیب‌های قلبی، کبدی، غددی و ... ایجاد کند. توجه به دفع آهن مازاد در بدن مبتلایان به بیماران تالاسمی‌ شدید،  از ضروریات مهم درمانی است.

البته به جز تاثیر آهن مازاد در افراد تالاسمی شدید، مشکلات انعقادی، ‌اختلات ضربان قلب، فشار خون ریوی و مشکلات عملکرد قلبی از عوارض مهم این بیماری است. باید توجه کرد که احتمال ابتلا به هپاتیت‌های ویروسی در کنار مشکلات ناشی از تجمع آهن در نسج کبد نیز در این بیماران وجود دارد. پوکی استخوان، دیابت، اختلالات رشد و بلوغ و عوارض ناشی از تزریق خون از دیگر عوارض بیماری تالاسمی است.

بنابر اعلام انجمن تالاسمی ایران، باید توجه کرد که انجام آزمایش‌های ژنتیکی برای تشخیص پیش از تولد نوزادان این امکان را برای زوج‌های ناقل فراهم می‌کند تا درباره سلامت یا ا بتلا به بیماری تالاسمی فرزند خود در دوره جنینی مطلع شوند. آزمایش‌های مرحله تکمیلی بعد از بارداری در هفته ۱۰-۱۲ بارداری با نمونه‌برداری از جنین انجام می‌شود. برای هر بار حاملگی انجام آزمایش‌های مرحله تکمیلی ضروری بوده و با این روش این زوجین میتوانند صاحب فرزندی سالم شوند. 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۸۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

سید محمد موسوی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: با انجام اقدام به موقع برای لایروبی و ساماندهی یکی از نقاط حادثه‌خیز رودخانه بابلک در شهرستان سوادکوه شمالی از وقوع خسارت ناشی از طغیان این رودخانه طی روز‌های اخیر و آسیب به زیرساخت‌ها و تاسیسات حاشیه رودخانه جلوگیری شد.

او با بیان این‌که لایروبی رودخانه‌های مازندران بر اساس اولویت و با شناسایی نقاط حادثه‌خیز در حال انجام است، افزود: انباشت رسوبات سیلاب سال‌های اخیر در بستر جاری و آبرو رودخانه بابلک در محدوده بالادست روستای امامکلا از توابع دهستان لفور شهرستان سوادکوه شمالی، این محدوده از رودخانه را به یکی از نقاط حادثه‌ساز در زمان طغیان رودخانه و جاری شدن سیلاب تبدیل کرده بود که با لایروبی و ساماندهی به موقع از بروز خسارت ناشی از سیل در هفته جاری جلوگیری شد.

موسوی گفت: در این نقطه حادثه‌خیز چند بار شاهد طغیان رودخانه و خارج شدن سیلاب از مسیر اصلی بودیم که به جاده دسترسی و تاسیسات مجاور رودخانه خسارت می‌زد و بخشی از روستا نیز دچار آبگرفتگی می‌شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: پیش از بارندگی‌های اخیر اجرای عملیات خروج مصالح رودخانه‌ای مازاد، لایروبی و ساماندهی رودخانه در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفت و با استفاده از ظرفیت تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (تهاتر مصالح) و بخش خصوصی، بخش‌هایی از مسیر رودخانه ساماندهی و امکان عبور جریان سیلاب ایجاد شد.

موسوی گفت:با انجام این اقدامات جریان سیلاب روز‌های ۳ و ۴ اردیبهشت بدون انحراف در بستر رودخانه جاری شد و خسارتی به جاده دسترسی روستایی و اماکن گردشگری حاشیه رودخانه وارد نکرد.

او افزود: در صورت همکاری بیشتر منابع طبیعی برای قطع و جمع‌آوری درختان موجود در بستر جریانی رودخانه، عملیات لایروبی با سرعت بیشتری انجام می‌شود و با افزایش عرض آبگذری رودخانه، بستر بابلک سیلاب‌های بزرگ‌تری را هم عبور خواهد داد که در نهایت باعث کاهش خسارات احتمالی در سیلاب‌های آینده خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است
  • انجام جراحی لوزه با تعرفه دولتی در بیمارستان کامکار عرب نیای قم
  • بهترین زمان برای تولد نوزاد (فیلم)
  • ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد
  • تولد اولین نوزاد طرح نفس در کوهدشت