Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه فنآوری نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی(ابن سینا) گفت: کارآزمایی بالینی طرح تحقیقاتی ترمیم ضایعات غضروف زانو با استفاده از بافت های مهندسی شده تلفیقی از سلول و داربست در این پژوهشگاه در حال انجام است.

دکتر محمدرضا صادقی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: در این طرح، سلول های غضروفی بیمار پس از بیوپسی کشت داده می شود و روی داربست های ساخته شده در این پژوهشگاه با فناوری کاملا بومی قرار می گیرد و سپس به ناحیه آسیب دیده بیمار پیوند زده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه این داربست های سه بعدی در پژوهشگاه ساخته شده است، گفت: یکی از نتایج این طرح، بومی شدن فنآوری بافت مهندسی شده غضروف می باشد. با توجه به این که مواد اولیه آن قابل تولید در کشور است، سیکل درمانی با بهای تمام شده بسیار اندکی ارائه خواهد شد.
به گزارش ایرنا، غالب فعالیت های نوینی که در حوزه درمان بیماری های غضروفی در دنیا صورت گرفته بر پایه سلول درمانی است، حال آن که در سال های اخیر با اثبات اهمیت نقش داربست ها در تسریع روند بهبود و ماندگاری ترمیم بافتی، گرایش ها به سمت استفاده از فنآوری مهندسی بافت در درمان کلینیکی سوق داده شده است.
تاکنون داربست ها و ساختارهای متنوعی در دنیا برای رفع مشکلات غضروفی پیشنهاد و ساخته شده است که تعدادی از انها به مرحله تجاری هم رسیده و به قیمت گزاف به کشورهای دیگر فروخته می شود.
در ایران، با وجود تلاش های شایان ذکر در زمینه درمان کلینیکی ضایعات غضروفی با استفاده از سلول درمانی، به نظر می رسد فعالیت جدی در حوزه درمان آسیب های غضروفی با استفاده از بافت های مهندسی شده صورت نگرفته است، حال آن که توسعه این فنآوری و انتقال آن به حوزه درمان سبب افزایش نتایج رضایت بخش و تخفیف آلام بیماران خواهد شد .
صادقی همچنین بیان داشت: این طرح مطالعاتی به تصویب کمیته اخلاق در پژوهش پزشکی وزارت بهداشت رسیده و مراحل اولیه آن با موفقیت انجام شده که امیدواریم با به نتیجه رسیدن آن خدمات بهتری به این دسته از بیماران ارائه شود.
رئیس پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: در این روش درمانی، سلول بنیادی با داربست هایی در بدن فرد بیمار تعبیه می شود و به همین دلیل نیاز به اخذ مجوز از سازمان دارو و غذا دارد که ما به دنبال اخذ این مجوز هستیم.
صادقی تاکید کرد: به نتیجه رسیدن این طرح تحقیقاتی، می تواند مسیر جدیدی برای بهبودی این دسته از بیماران محسوب شود و شرایط بهتری را برای ادامه زندگی آنان فراهم کند.
وی به شیوع بیماری های اختلالات و آسیب به غضروف اشاره کرد و گفت: سبک غلط زندگی سبب شده تا بخشی عمده ای از زنان و مردان ما در سنین کهنسالی مبتلا به آرتروز مفاصل و دردهای مفصلی شوند که برخی از این افراد مجبور به جایگزینی پروتز می شوند.
رئیس پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: محققان دنیا از جمله ایران، با استفاده از طب بازساختی و مهندسی بافت به دنبال ارائه راهکارهای مناسب برای بهبودی غضروف مفاصل و جلوگیری از نصب پروتز هستند.
علمی ** 1201 **2017

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي ترميم غضروف زانو مهندسي بافت پژوهشگاه ابن سينا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۹۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل مهم خشکی زانو پس از مدتی نشستن

عوامل مختلفی هستند که باعث خشکی زانو می شوند که معمولاً بعد از دوره کوتاهی از نشستن و بی فعالیتی ایجاد می گردند. آسیب دیدگی ها و وضعیت های مختلف می تواند روی مفصل زانو اثرگذار باشد، مانند آرتروز یا رماتیسم مفصلی که باعث می شود شما احساس خشکی در زانو داشته باشید.

به گزارش نمناک، خشکی زانو یک حس سفتی در اطراف مفصل زانو ایجاد می کند و ممکن است همراه با درد و مشکلات حرکتی در مفصل یا ورم باشد.

علت خشکی زانو بعد از نشستن چیست؟

افراد بعد از این که مدت زمان طولانی می نشینند، ممکن است که به خاطر تجمع مایعات داخل مفصل زانو و التهاباتش که ورم را ایجاد می کند، خشکی زانو را احساس کنند که باعث می شود به راحتی نتوانید زانو را تکان دهید و احساس خشکی داشته باشید که در این قسمت علت های آن را به شما توضیح خواهیم داد. 

بورسیت

بورسیت وضعیتی کوتاه مدت است و زمانی اتفاق می افتد که بورس که نام یک کیسه ظریف بافتی است، ملتهب شود. در نتیجه از مایع پر شده و حرکت مفصل را سخت می کند. استفاده بیش از حد از آن هم می تواند عاملی برای بورسیت باشد. اگر به این وضعیت دچار شدید، زانو های شما بعد از این که مدت زمان طولانی می نشینید، احساس خشکی خواهد داشت. 

آرتروز

آرتروز زانو می تواند عاملی برای خشکی زانو بعد از نشستن باشد و رایج ترین دلیل محسوب می شود و تقریباً 10 درصد مردان و 13 درصد زنان را در سن 60 سالگی به بالا درگیر می کند. البته اگر زانو بیش از حد استفاده شود یا آسیب دیدگی مکرر داشته باشد، آرتروز زانو هم ممکن است اتفاق بیفتد.

RA هم یک نوع بیماری خود ایمنی است که معمولاً باعث خشکی زانو می شود. خشکی صبحگاهی به این وضعیت مربوط می گردد و ممکن است همراه با آن مشکلاتی مثل تب و خستگی احساس شود. 

جراحت و آسیب دیدگی 

آسیب دیدگی مفصل زانو ممکن است برای افراد حین انجام فعالیت روزانه یا اقدامات ورزشی به وجود بیاید و احتمالاً فرد ورم و درد را بعد از آسیب دیدگی احساس می کند که عاملی برای خشکی زانو نیز هست. 

سندروم درد پاتلوفمورال 

این سندروم باعث ایجاد درد در قسمت جلوی زانو و اطراف کاسه زانو می شود. معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از کاسه زانو است که اغلب در دوندگان یا کسانی که هنگام ورزش خیلی پرش دارند؛ اتفاق می افتد و خانم ها بیشتر از آقایان درگیر این مشکل می شوند. 

این وضعیت باعث می شود که بعد از مدت زمان طولانی از نشستن، فرد احساس خشکی زانو در زیر کاسه زانو داشته باشد. 

جراحی

جراحی می تواند عاملی برای احساس خشکی زانو باشد که حتی ممکن است سندروم خشکی زانو را هم ایجاد کند که بعد از جراحی زانو هم اتفاق می افتد. 

قدرت یا انعطاف پذیری کم 

شما باید سعی کنید تا انعطاف پذیری بدن خود را حفظ کنید تا از مشکلاتی مثل خشکی زانو جلوگیری شود. همچنین حرکات کششی به شدت کمک کننده هستند اما اولویت با حرکات قدرتی است. 

درمان خشکی زانو

وضعیت هایی مثل آرتروز زانو یا بیماری خود ایمنی به نام RA نیاز به درمان طولانی مدت و پیروی از دستورات پزشک دارد اما به طور کل استفاده از کمپرس یخ، استراحت و حرکات کششی قبل از ورزش، مصرف بعضی از دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی مثل آسپرین یا ایبوپروفن که توسط پزشک تجویز شده باشد، استفاده از زانوبند، حرکات قدرتی، پیاده روی و یوگا می تواند کمک کننده باشد. البته تزریق بعضی از دارو ها توسط پزشک همراه با فیزیکال تراپی هم موثر است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ایرانداک نیروی امریه جذب می‌کند
  • «ایرانداک» نیروی امریه جذب می‌کند
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • فراخوان جذب دانشجوی دکتری در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی
  • دلیل مهم خشکی زانو پس از مدتی نشستن
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • نخستین فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری ایران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • چگونه پاکستانی‌ها از ضایعات الکترونیکی طلا استخراج می‌کنند؟ (فیلم)