Web Analytics Made Easy - Statcounter

سوم خرداد حماسه بی‌بدیلی از ایثار، مقاومت و شهامت است که داستان اسطوره‌های آن باید برای همه نسل‌ها تکرار شود، اسطوره‌های بزرگی که "محمود شهبازی" یکی از آن‌ها بود و به گفته حاج "احمد متوسلیان" برخلاف بعضی‌ها هرگز پشت میزهای آن‌چنانی خودش را گم نکرد. ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳ استانها همدان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، تقویم بار دیگر ورق خورد، حالا 36 سال می‌گذرد از زمانی که شهر غرق در آتش و خون و بود و غرق در آتش و خون شد تا "خرمشهر" شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا سی و شش سال گذشته است، سی و شش بهار بدون حضور چکاوک‌های سرخی که بال‌هایشان را بر شهر گستراندند تا محفوظ بماند.

خرمشهر تنها یک شهر نیست، اسطوره‌ای است با روایت‌های جاودانه اساطیری که "جهان‌آرا" تنها یکی از آن‌ها بود، "محمد جهان‌آرا"، "محمود شهبازی"، "حبیب‌الله مظاهری" و"حسین همدانی" هریک یلی بودند در حماسه فتح خرمشهر.

بر و بچه‌های استان همدان که در طول هشت سال دفاع مقدس حضور مؤثری در جنگ داشتند در عملیات بیت‌المقدس هم نقش‌آفرینی کرده به طوری که نیمی از نیروهای تیپ محمد رسول ا... از همدان بوده و فرمانده تیپ، حاج "احمد متوسلیان"، معاون آن، شهید "محمود شهبازی" فرمانده سپاه همدان و فرمانده پشتیبانی هم شهید "محمود نیکو منظر" بود.

در پشتیبانی از جبهه‌های جنگ با توجه به اینکه همدان، نزدیک‌ترین فاصله با جبهه‌های جنوب را داشت، نقش مهمی ایفا کرد به طوری که کمیته امداد همدان در منطقه دزفول، روزانه از 35 تا 40 هزار رزمنده پذیرایی می‌کرد.

نخستین اقدامات شناسایی در عملیات بیت‌المقدس هم به وسیله رزمندگان همدانی انجام‌شد و در این کار، نقش شهیدان فریدون عیوضی، حسین کشوری دلاور، حاج اسماعیل شکری موحد و رضا ترکمان بسیار پررنگ است.

شهادت، درست اندکی پیش از پیروزی

در این عملیات فرمانده سپاه استان، شهید حاج محمود شهبازی پس از مقاومت و تلاش برای آزادسازی شهر و درست اندکی پیش از پیروزی به شهادت رسید.

وی سال 1337 در یکی از خانواده‌ای مذهبی اصفهان متولد شد و از بدو کودکی، طعم محرومیت و فقر را چشید زیرا پدرش کشاورزی بود که به سختی چرخ زندگی را می‌چرخاند.

محمود شهبازی به دلیل فعالیت‌های مستمر به عنوان چهره‌ای پرتلاش و انقلابی در شهر اصفهان معروف شده و در روشنگری دوستان نسبت به ماهیت رژیم شاه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کرد.

وی پس از ورود به دانشگاه هم به ابعاد تازه‌ای از فعالیت‌های انقلابی دست زده و در اوج خفقان رژیم شاه، همراه دوستان انقلابی خود در قالب تشکل‌های دانشجویی به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی گسترده‌ای پرداخت.

شهید محمود شهبازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به اعضای کمیته پیوسته و در اسفند 1357، به نهاد نوپای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ملحق شد و به عضویت رسمی سپاه پاسداران درآمد.

وی، تلاش زیادی برای تقویت تشکیلات سپاه انجام داد به طوری که کمتر به دانشگاه می‌رفت و بیشتر وقت خود را در سپاه به فعالیت‌های انقلابی مشغول بود، اما پس از نفوذ گروهک‌های ضدانقلاب در محیط دانشگاه به‌طور جدی، عمده فعالیتش را معطوف به دانشگاه کرد و در مقابله و مبارزه با عناصر منحرف و ضدانقلاب، جبهه جدیدی را ایجاد کرد.

این شهید بزرگوار در سال 1359 برای ساماندهی و سازمان‌دهی سپاه پاسداران شهر همدان به این شهر اعزام شد و با عزمی استوار و فعالیتی گسترده، این امر مهم را تحقق بخشید و پس از چندی هم به فرماندهی سپاه استان منصوب شد.

شهید شهبازی در عملیات بیت‌المقدس، رشادت‌های فراوانی از خود بر جای گذاشت و سرانجام 2 خرداد 1361 در آستانه فتح خرمشهر بر اثر اصابت ترکش خمپاره به جمع یاران شهیدش پیوست.

در بزرگی روح و اخلاص و ایثار سردار شهید "محمود شهبازی" همین بس که سردار حاج "احمد متوسلیان" در وصفش گفته است: "... می‌توانم به جرئت بگویم که ایشان از اول جنگ در همه نبردهایی که برضد ارتش عراق در جبهه غرب انجام می‌گرفت، شرکت داشت. به جای اینکه توی سپاه استان بنشیند و پشت میزهای آن‌چنانی خودش را گم کند، چنان‌که متأسفانه بعضی‌ها خودشان را گم کردند، همیشه در جبهه بود و در حال جنگ".

انتهای پیام/ش

R41405/P1377/S6,75/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۴۷۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوران تهدید ملت ها به پایان رسیده است/روح تازه در رزمندگان مقاومت

به گزارش خبرنگار مهر، صدیقه مدرسی صبح چهارشنبه در مراسم سالگرد شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس بیان کرد: شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس در اردیبهشت سال ۵۹ نشان الطاف و امدادهای غیبی نسبت به انقلاب اسلامی بود.

همسر شهید مهدی منتظر قائم (تنها شهید حادثه طبس) بیان کرد: از طرف دیگر این اتفاق افشاگر راهبردها و سناریوهای دشمن و استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی و ملت ایران تلقی می‌شود.

مدرسی با تبیین جنایت‌های متعدد استکبار گفت: دوران تهدید و تجاوز نظامی علیه ملت‌ها به پایان رسیده است و ملت ایران بینی هر متجاوزی را به خاک خواهد مالید.

وی با اشاره به عملیات «وعده صادق» ادامه داد: این عملیات نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آرامش را نصیب ملت ایران کرد و از طرف دیگر وحشت و خفت را سهم رژیم صهیونیستی کرد.

همسر شهید مهدی منتظر قائم (تنها شهید حادثه طبس) با بیان اینکه خداوند را برای نعمت عملیات وعده صادق شکر گفته و خرسندیم که خون شهیدان ما به ثمر رسید.

وی با تأکید بر اینکه عملیات‌هایی چون عملیات «طوفان الاقصی» و عملیات «وعده صادق» روحی تازه در جان رزمندگان جبهه اسلام و مقاومت دمیده است، ادامه داد: همچنین عملیات وعده صادق باور شکست ناپذیر بودن اسرائیل را از بین برد.

کد خبر 6087424

دیگر خبرها

  • سرلشکر موسوی: ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • دست مریزاد فرمانده ارتش به سپاه
  • جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • جمهوری اسلامی پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر خواهد داد
  • فرمانده کل ارتش: عملیات وعده صادق جلوه زیبایی از وحدت ارتش، سپاه و وزارت دفاع بود
  • وعده صادق جلوه زیبایی از وحدت ارتش، سپاه و وزارت دفاع بود
  • فرمانده کل ارتش: وعده صادق جلوه زیبایی از وحدت ارتش، سپاه و وزارت دفاع بود
  • «وعده‌ صادق» روح تازه‌ای به رزمندگان مقاومت دمید
  • دوران تهدید ملت ها به پایان رسیده است/روح تازه در رزمندگان مقاومت
  • عملیات وعده صادق تداعی کننده والفجر هشت بود