Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@13:23:11 GMT

مقام کرد عراقی: ایران دوست ماست

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۵۰۴۹۶

مقام کرد عراقی: ایران دوست ماست

بغداد- ایرنا - 'فاضل میرانی' دبیر دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق (به رهبری مسعود بارزانی) گفت: ایران دوست کردها و همه گروههای عراقی است.

به گزارش ایرنا، رییس هیات حزب دموکرات اعزامی به بغداد روز پنجشنبه پس از دیدار با 'ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای اثرگذاری در منطقه است و روابط خوبی با اقلیم کردستان و کل عراق دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


میرانی گفت: روابط ما به ایران، تاریخی است و حتی به روزهای قبل از پیروزی انقلاب بر می گردد.
وی افزود: ایران همواره پشتیبان کردها و پذیرای آوارگان عراقی بوده است و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، روابط ما با ایران قوی تر شد.
این مقام کرد عراقی افزود: در دوران مبارزه با رژیم دیکتاتور صدام ما و برادران ایرانی، مبارزات مشترک داشتیم و در کنار هم خون دادیم و همواره با هم همکاری داشته ایم.
میرانی تاکید کرد: ایران همواره پشتیبان ما و دیگر احزاب کرد و همچنین دیگر احزاب عراقی از طیف های مختلف بوده است.
میرانی گفت: آقای مسجدی از دوستان نزدیک حزب دموکرات کردستان عراق است و رابطه وی با حزب دموکرات و دیگر احزاب کرد و همه گروههای کردستان عراق رابطه ای طولانی مدت است.
میرانی درخصوص مذاکرات خود با سفیر ایران گفت: ملاحظات جناب سفیر را راجع به روند سیاسی که در حال حاضر در بغداد (بعد از انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت ماه) دنبال می شود شنیدیم و در عین حال گزارشی از دیدارهای خود با احزاب مختلف در بغداد به سفیر جمهوری اسلامی ارائه کردیم.
وی گفت: در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد به این جمع بندی رسیدیم که روند گفتگو در راستای منافع عراق و منطقه کردستان عراق ادامه پیدا کند.
دیدار امروز هیات های دو حزب دموکرات کردستان عراق (به سرپرستی فاضل میرانی) و اتحادیه میهنی کردستان عراق (به سرپرستی ملا بختیار) با سفیر ایران در ادامه دیدار گروههای کرد عراقی در بغداد با سران احزاب و شخصیت های سیاسی و در چارچوب تلاش های همه جانبه سیاستمداران این کشور برای تشکیل دولت جدید و با هدف رایزنی با ایرج مسجدی صورت گرفت.
این دو هیات روز چهارشنبه وارد بغداد شدند تا درخصوص شکل ائتلاف بزرگ پارلمانی و ترکیب دولت جدید با ائتلاف های انتخاباتی در پایتخت عراق و نیز شخصیت های سیاسی این کشور دیدار و گفتگو کنند.
گفتنی است دیدارهای مختلف سران ائتلاف های پیروز در انتخابات عراق با یکدیگر طی بیش از یک هفته گذشته در راستای درک شرایط ویژه کشور در دوران پساداعش و با هدف تفاهم هر چه بیشتر و تشکیل یک ائتلاف پارلمانی فراگیر و دولتی کارآمد و قوی جهت مقابله با چالش های مختلف داخلی و خارجی صورت می گیرد.
درهمین چارچوب این روزها دیدارها و تماس های تلفنی پر تعداد و فشرده ای با موضوع گفتگو در خصوص تحولات جاری کشور، نحوه برگزاری انتخابات، نتایج انتخابات، تشکیل یک ائتلاف بزرگ پارلمانی جهت تشکیل دولت جدید و نیز ویژگی های دولت آینده در جریان است.
چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که در 22 اریبهشت ماه گذشته برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند.
دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دمکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سید عمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند.
در این دوره از انتخابات 28 فهرست و حزب سیاسی توانستند به پارلمان راه پیدا کنند.
پنچ گروه سیاسی شیعه در این دوره از انتخابات، نیز با پیشتازی در انتخابات مهمترین گروه های مطرح برای تشکیل ائتلاف بزرگ سیاسی و شکل گیری دولت آینده هستند.
انتظار می رود که گروه های دیگری از کردها و اهل سنت، بعد از مشخص شدن چارچوب ائتلاف بزرگ سیاسی جدید، برای مشارکت در تشکیل دولت آینده، به ائتلاف بپیوندند.
طبق قانون اساسی عراق، بزرگترین فراکسیون پارلمان حق دارد دولت آینده را تشکیل دهد.
خاورم*4*380

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاسی کردستان عراق انتخابات2018 ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۵۰۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از آسوشیتدپرس، «غفران مهدی سوادی» معروف به «ام فهد» یکی از چهره‌های اثرگذار شبکه‌های اجتماعی تیک‌تاک و اینستاگرام بود و ده‌ها هزار کاربر او را دنبال می‌کردند.   به گفته یک مقام امنیتی عراق که خواست نامش فاش نشود، یک ضارب ناشناس روز جمعه «ام فهد» را در حالی که سوار بر خودروی شخصی‌اش بود با اسلحه هدف قرار داد و به قتل رساند.    این مقام امنیتی اعلام کرده که قاتل، گوشی «ام فهد» را ربوده و از محل متواری شده است.   این قتل در «زیونه» اتفاق افتاده است؛ همان محله‌ای که «هشام الهاشمی» محقق و کارشناس امنیتی برجسته عراقی در سال ۲۰۲۰ به ضرب گلوله کشته شد.   قبل از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، این محله محل زندگی مسئولان نظامی بود و از مناطق معتبر و شاخص بغداد محسوب می‌شد.    «غفران مهدی سوادی» اولین شخصیت برجسته رسانه‌های اجتماعی نیست که در مرکز بغداد به ضرب گلوله کشته می‌شود. سال گذشته هم «نور السفا» یا «نور بی ام»، یکی از چهره‌های مجازی با طرفداران متعدد در شبکه‌های اجتماعی نیز در این شهر به ضرب گلوله کشته شد.   یکی از همسایگان «سوادی» درباره حادثه قتل این اینفلوئنسر عراقی می‌گوید: پس از شنیدن صدای شلیک دو گلوله به خیابان آمدم و دیدم که درِ ماشین باز است و «ام فهد» روی فرمان افتاده است.   به گفته این فرد که خود را «ابو آدم» معرفی کرده، زنی که در خودرو همراه «ام فهد» بود، بلافاصله پس از حادثه از صحنه فرار کرده است.   سال گذشته یک دادگاه عراقی «ام فهد» را به دلیل انتشار چندین فیلم و ویدئو حاوی اظهارات ناپسند و رفتار‌های ناشایست عمومی در رسانه‌های اجتماعی به ۶ ماه زندان محکوم کرد.   نقش تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی در عراق، مدتی است از ترویج محصولات زیبایی و لباس، به پروژه‌ها و برنامه‌های دولتی گسترش یافته است.    این چهره‌های تأثیرگذار مجازی، در مراسم رسمی دولتی به عنوان چهره‌های تجاری کلیدی در حوزه‌های ورزشی، امنیتی و فرهنگی طبقه‌بندی می‌شوند.   چند روز پیش انتشار ویدئو‌هایی با حضور یک اینفلوئنسر برجسته در نود و سومین سالگرد تاسیس نیروی هوایی عراق با واکنش‌های شدیدی مواجه شد.   پس از انتشار این ویدئو‌ها بسیاری از صاحبنظران، از وزارت دفاع عراق به دلیل اجازه‌دادن به این افراد برای ضبط ویدئو از سایت‌های حساس نظامی و انتشار آنها انتقاد کردند.   این وزارتخانه از اقدام خود دفاع و اعلام کرد که در عصر رسانه‌های اجتماعی، عراق هم مانند دیگر کشور‌های جهان، از اینفلوئنسر‌ها در کنار رسانه‌های سنتی برای برقراری ارتباط با مردم استفاده می‌کند.

دیگر خبرها

  • تبلیغات نامزدهای دور دوم حوزه انتخابیه کرمانشاه از فردا آغاز می‌شود
  • رقابت ۱۲ نفر برای ۶ کرسی دیگر مجلس در آذربایجان شرقی
  • بحران سیاسی در اسکاتلند با کناره گیری وزیر اول
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • بازددید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند
  • جدایی کاپیتان تیم ملی عراق از تیم لیگ برترمس رفسنجان
  • ۲۱ اردیبهشت؛ تعیین تکلیف ۴۵ کرسی مجلس
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود