Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛اردوغان با اتکا به قدرت سیاسی و اطلاعاتی دولت که تمام و کمال در اختیار وی است، سعی در ملتهب کردن اوضاع سیاسی و انتخاباتی کشور دارد و می‌کوشد به هر طریقی که شده چهرهای مستقلِ قدرتمند و صاحب نفوذ وتاثیر گذار و حتی منتقدان خود را با بهانه‌های مختلف از میدان انتخاباتی بیرون کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آخرین اقدام، نیروهای امنیتی ترکیه ۴۴ نفر را به اتهام ارتباط با عاملان کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ بازداشت کردند. این افراد که در میان آن‌ها نظامیان، نیروهای مسلح ترکیه، روزنامه نگارو برخی چهره‌های منتقد نیز دیده می‌شود طبق روال گذشته به عضویت در سازمان فتح‌الله گولن متهم شده‌اند. آن‌ها به استفاده از نرم‌افزار بای لاک، برنامه‌ مورداستفاده عوامل گولن در شب کودتا متهم شده‌اند. طبق اظهارات مقامات دولتی آن‌ها از نرم‌افزار بای لاک برای هماهنگی نقشه‌ها و اجرای عملیات استفاده کرده‌اند. اتهامی که اگر واقعیت هم نداشته باشد ولی آسان‌ترین راه برای از دور خارج کردن منتقدان و مخالفان اردوغان است.

در چند سال گذشته با استفاده ابزاری از این اتهام، اردوغان بسیاری از مخالفان قدرتمند و پرنفوذ خود را از میدان خارج کرده است. به‌هرحال می‌توان از کودتای نافرجام ترکیه به‌عنوان معجزه‌ای برای اردوغان یادکرد که شاید عامل اصلی نجات او در انتخابات پیش رو باشد.

اردوغان که در آستانه انتخابات تمام توان ونیروی خود را به کار بسته تا پیروزی او و حزبش در این انتخابات کاملاً تضمین شود، برای موفقیت ازهر ابزاری چه سیاسی و چه مذهبی استفاده می‌کند. او به‌روشنی می‌داند که مذهب در ترکیه به خاطر فرهنگ و بافت اجتماعی این کشور بر سیاست تأثیر زیاد و چشم‌گیری دارد.

او به‌شدت روی سخنرانی‌های مذهبی برای حفظ پایگاه رأی خود در میان مردم عادی تکیه کرده است. اردوغان همواره حزب جمهوری‌خواه خلق که تنها رقیب قدرتمند وی به شمار می‌آید را به ضد مذهب بودن و تک حزب گرایی محکوم کرده است. اردوغان در تمامی سخنرانی‌های تبلیغاتی خود با توجه به سابقه بد سکولارها و لائیک‌ها در برخورد و مبارزه با مذهب در سال‌هایی که آن‌ها بر سر قدرت بودند مردم را از برگشتن سکولارها و قدرت گرفتن آن‌ها می‌ترساند تا بلکه با این روش بتواند از میزان رأی حزب جمهوری‌خواه خلق بکاهد و پایگاه مردمی خود را به‌واسطه علاقه آن‌ها به مذهب محکم‌تر کند.

البته مخالفان اردوغان هم بی‌کار ننشسته‌اند، آن‌ها هم تمام توان خود را برای پیروزی در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری به کار بسته‌اند. نکته جالب درمیان کمپین داغ انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ائتلاف احزاب اپوزیسیونِ اسلام‌گرا و لائیک به‌عنوان دو جریان کاملاً متفاوت و متضاد است! کمال کلچدار اوغلو و تمل کارامولا اوغلو که رهبری جریان لائیک و اسلام‌گرای سنتی را بر عهده‌دارند برای تشکیل اتحادی قوی در جبهه مخالفان اردوغان تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند.

چالش اصلی احزاب مخالف دولت اردوغان برای پیروزی در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، متحدشدن همه‌ احزاب مخالف تحت لوای یک کاندیدای واحد و محبوب است که با استقبال عمومی همراه شود. ولی در فضا و شرایط کنونی ترکیه که احزاب مخالف دولت برای پیروزی در انتخابات نیاز شدید به اتحاد دارند مشکلاتی همچون احتمال تک‌روی حزب خوب‌ها وبی میلی حزب دموکراتیک خلق‌ها برای ایجاد ائتلاف با ملی‌گرایان خودنمایی می‌کند. اردوغان برای پیروزی در انتخابات پیش رو حداقل به ۵۱ درصد آرای مردم نیاز دارد که به‌احتمال فراوان به آن‌هم دست خواهد یافت. اگر هیچ کاندیدایی اکثریت را کسب نکند دو هفته بعد دو کاندیدایی که بیشترین رأی را به دست آورده‌اند باهم به رقابت خواهند پرداخت.

تا به این لحظه احزاب اپوزیسیون نتوانسته‌اند کاندیدای واحدی را برای انتخابات معرفی کنند. البته تمدید وضعیت فوق‌العاده دست احزاب مخالف را برای مانور انتخاباتی، سازمان‌دهی و ائتلاف‌سازی با دیگر گروه‌های اپوزیسیون به‌شدت بسته است. از طرفی در رویدادی کم‌سابقه حزب حاکم، عدالت و توسعه با حزب حرکت ملی وارد ائتلاف شده است. این مسئله نمایانگر این واقعیت است که حزب حاکم در شرایط ملتهب اقتصادی و سیاسی حال حاضر ترکیه نسبت به کسب اکثریت آرا شک و تردید دارد، ازاین‌رو به‌وسیله ائتلاف با حزب راست وملی گرای حرکت ملی می‌کوشد تا آراء مردمی بیشتری را به‌سوی خود جذب کند. اردوغان و ائتلاف حزب عدالت و توسعه هرچه به زمان انتخابات نزدیک می‌شود اقدامات و فعالیت بیشتری برای تضمین پیروزی در انتخابات انجام می‌دهد.

 مخالفان دولت در انتخابات پیش رو باید با تلاش فراوان تمامی مشکلات موجود بر سر راه تشکیل یک ائتلاف گسترده را از پیش روی بردارند و با حمایت از یک کاندیدای قدرتمند و کاریزماتیک به پیروزی در رقابتی دشوار مقابل اردوغان امیدوار باشند. چهار حزب مخالف اردوغان تمام توان و انرژی خود را برای تشکیل ائتلافی واحد به کار بسته‌اند تا شاید با بخت و اقبال بلند در انتخابات زودهنگام ۲۴ ژوئن قدرت را پس از ۱۶ سال از اردوغان پس بگیرند. البته احزاب اپوزسیون قصد دارند در صورت عدم موفقیت دررسیدن به کرسی ریاست جمهوری و پیروزی اردوغان حتی‌الامکان تعداد کرسی‌های بیشتری را در پارلمان ترکیه به دست آورند تا به این طریق بتوانند دولت را در تنگنا قرار دهند.

 

مذاکرات میان رهبران چهار حزب اپوزسیون (حزب جمهوری‌خواه خلق، حزب دموکراتیک، حزب محافظه‌کار سعادت و حزب خوب ها به رهبری خانم مرال آکشنر) همچنان در جریان است و امکان تشکیل یک ائتلاف قوی بعید به نظر می‌رسد. البته حزب دموکراتیک خلق‌ها که مدافع حقوق کردها در ترکیه است اعلام کرده به‌طور مستقل در این انتخابات شرکت می‌کند و در هیچ ائتلافی حاضر نخواهد شد. آن‌ها در انتخابات ترکیه با ائتلاف حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و حزب ملی‌گرای حرکت ملی به رهبری دولت باغچلی رقابت خواهند کرد.

 به نظر با نزدیک شدن زمان انتخابات زودهنگام ترکیه اردوغان از هیچ تلاشی برای پیروزی برمنتقدان و رقیبان فروگذار نمی‌کند. جمهوری ترکیه تحت رهبری اردوغان در حال نزدیک شدن به یکی از سرنوشت‌سازترین مراحل سیاسی و تاریخی خود است. این روزها بحث و گفتگو درباره آینده ترکیه و حزب حاکم عدالت و توسعه بسیار زیاد است. فضا و شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر ترکیه به فاصله دو ماه مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری بسیار ملتهب، نگران و پراسترس به نظر می‌رسد. تمامی احزاب و نامزدهای انتخاباتی وعده‌های بسیاری در بخش‌های اقتصادی، سلامت و سیاست داخلی، بهبود اوضاع بد اقتصادی، کنترل تورم و گرانی و بهبود اوضاع معیشتی مردم به آن‌ها می‌دهند. البته نرخ بالای تورم و گرانی و مشکلات اقتصادی تنها دغدغه مردم ترکیه در شرایط کنونی نیست؛مشکلاتی همچون چالش‌های امنیتی، عدالت اجتماعی و مسئله مناطق کردنشین ترکیه از دیگر مشکلات مردم و دولت آینده این کشور است.

منبع:مشرق

انتهای پیام/

تلاش اردوغان برای بقا در قدرت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ترکیه انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۵۱۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروجی مجلس دوازدهم پس از چهار سال به نفع مردم و کشور باشد

به گزارش «نماینده»، امیر ابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلابی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت : بسم الله النور صبر کردم اندکی از انتخابات مجلس بگذرد و بعد نکاتی را برای دوستانم بگویم . نخست از رفقایی که در صحنه انتخابات فعال بودند ممنونم به خصوص دوستان عزیزم در ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی که چیزی جز نظام و کشور برایشان اهمیت ندارد. همچنین از کسانی که به حقیر رای دادند،اما قسمت نبود تا نماینده شان باشند سپاسگزارم. من با شناخت از مجلس و حدود ۱۸ سال سابقه فعالیت پارلمانی و دکتری علوم سیاسی و با تصور اینکه میتوانم مفید باشم وارد صحنه شدم و به تقدیر الهی راضیم و دعاگوی همه برادران و خواهران عزیزی که به مجلس راه یافتند خواهم بود تا برای مردم و کشور کارکرده و همگی تمنایی جز عاقبت بخیری نداشته و امیدوار به آن هستیم.

انتخابات ۱۴۰۲ مانند دیگر صحنه های سیاسی کشور آزمونی بود که هر کس در آن سرنوشتی داشت از فداکارانی چون دهنوی و جلیل محبی و عمویی و.... که برای وحدت در آن نمره قبولی گرفتند و شایستگانی که راه نیافتند تا طلحه و زبیرها که خوارج شدند و برای نفع شخصی کارها کردند که به وقتش در عملکردشان سخنها گفته خواهد شد. انتخابات صحنه برد و باخت است مجلس یازدهم ، ائتلاف ۳۰ برهیچ در حالی پیروز شد که نفر آخر لیست ۶۲۰ هزار رای داشت و نفراول یک میلیون و ۲۰۰ هزار رای همچنین در شورای شهر تهران نیز پیروزی ۲۱ بر هیچ ائتلاف نشان از عملکرد این تشکیلات بود طبیعی ست که ائتلاف یا هر مجموعه دیگری تا آخر عمر پیروز کامل میدان نیست و امروز اگر لیست ائتلاف مانند گذشته آنهم صرفا در تهران پیروز کامل نبوده نشان از صحنه پر هیجان رقابت است و البته همگی باید نقاط ضعف راهم بپذیریم و برای رفع آن تلاش کنیم طبعا کسانی که تصور میکنند پیروزی کامل مادام العمر ست اشتباه کرده و سیاست را نمیشناسند.

آنچه به نظر حقیر مهم است نگاه منطقی و دقیق به صحنه مجلس در دوره دوازدهم است و اینکه خروجی آن پس از ۴ سال به نفع مردم و کشور باشد. پرهیز از تخریب سرمایه های کشور رعایت اخلاق سیاسی و حرمت افراد باید در جریان نیروهای انقلاب به عنوان اصول رقابت قبل وبعد انتخابات رعایت شود مسئله امروز کشور ابتدا معیشت مردم و کمک به دولت برای حل مشکلات است پرهیز از سلایق شخصی و عبور از افکار پوسیده وسطحی و جوگیری سیاسی میتواند در این مهم موثر باشد.

به شخصه تلاش کردم هم به عنوان کاندیدا وهم عضو و سخنگوی شورا ی ائتلاف موارد فوق را رعایت کنم گرچه نقد به خویش راهم لازم می دانم...

در پایان از رفقای رسانه ای خودم که در طول مدت انتخابات اینجانب را به عنوان سخنگو یاری کردند ممنونم و از همه کسانی که از حقیر به واسطه فعالیت سیاسی ناراحتی دارند حلالیت میطلبم.

دیگر خبرها

  • حمایت اولمرت از پیشنهاد آمریکا برای خلاصی از دست نتانیاهو
  • اردوغان: تابستان آینده امنیت کامل مرزهایمان با عراق را فراهم می‌کنیم
  • رونمایی از پروژه حذف رضا پهلوی / از ائتلاف ضدایرانی جدید اپوزیسیون چه می‌دانید؟ +عکس و فیلم
  • اردوغان: به غزه پشت نکردیم
  • اردوغان غرب را به ریاکاری متهم کرد
  • اعتراض نشریه ترکیه‌ای به تداوم تجارت با رژیم صهیونیستی: کشتی‌های شرم را متوقف کنید
  • مادورو نامزد ریاست جمهوری ونزوئلا شد
  • عراق باید از اهرم‌های فشار خود علیه ترکیه استفاده کند
  • اردوغان بازنشسته می‌شود؟! / حکمرانی او چگونه ترکیه را شکل داد؟
  • خروجی مجلس دوازدهم پس از چهار سال به نفع مردم و کشور باشد