Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «مجید تخت روانچی»، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد احتمالی اروپا برای فرسایشی کردن مذاکرات تاکید کرد: پس از اعلام خروج امریکا از برجام،​ مهلتی که آقای رئیس جمهور برای مذاکرات تعیین کرد چند هفته بود، روشن است که چند هفته، چند ماه نیست و اگر کسی فکر کند که مثلا می تواند از طریق فرسایشی کردن مذاکرات، موضوع را لوس کند اشتباه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: البته نمی خواهم بگویم که این قصد را دارند اما هم در زبان فارسی و هم در زبان های مختلف اروپایی مشخص است که چند هفته چه معنی دارد. بنابراین موضوع برای ما و اروپایی ها روشن است که مذاکرات نمی تواند طولانی باشد.

تخت روانچی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در مذاکره با طرف های اروپایی در پی چه تضمین هایی هستیم تاکید کرد: در قبال پایبندی کامل ایران به تعهدات برجام، تحریم ها باید لغو شود و کشورمان بتواند به فعالیت های اقتصادی که قبلاً در چارچوب محدودیت های تحریمی امریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت با آن مواجه بود کارهایش را انجام دهد.

وی گفت: برای نمونه در فروش نفت؛ قبل از برجام با محدودیت ها و تحریم هایی مواجه بودیم که پس از برجام این تحریم ها رفع شد. اگر تحریم های امریکا برگردد و ما نتوانیم صدور نفتمان را مانند الان ادامه دهیم این نقض آشکار برجام و نوعی محدودیت است که نمی توانیم قبول کنیم .

تخت روانچی تاکید کرد : اگر بر اثر تحریم های امریکا در صدور نفت ما خدشه وارد شود این را باید کسی جبران کند. چه کسی می خواهد جبران کند؟ اگر اروپایی ها ادعا دارند که می توانند از طریق روش هایی که دارند این را تضمین کنند باید به ما بگویند که تضمین های عینی چیست.

وی افزود : نمونه دیگر این که در زمینه تبادلات بانکی، ما در معاملاتمان طبعا نیاز داریم که با بانک های دنیا ارتباط داشته باشیم اکنون به علت اقدامات امریکایی ها برخی محدودیت ها وجود دارد و بانک های بزرگ به میدان نمی آیند و می ترسند که با تحریم امریکا مواجه شوند

عضو تیم مذاکره کننده برجام تاکید کرد: با این حال اکنون نوعی ارتباط بانکی با بانک های دنیا برقرار است ، اگر تحریم ها برگردد و روابط کنونی میان بانک های ایران و بانک های دنیا دچار اختلال شود چه کسی باید آن را جبران کند و چطور جبران می شود؟ اینها پرسش هایی است که ما داریم و تضمین هایی می خواهیم که اینها کاملا روشن و شفاف شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گرفتن امضا از سران اروپا به عنوان تضمین در دستور کار است، گفت: روش های مختلفی هست که درباره آن فکر می کنیم که تضمین هایی که صحبتش هست به چه نحو باشد .

تخت روانچی افزود: در این موضوع هم بحث محتوایی مطرح است و هم بحث شکلی . محتوایی از این منظر که به عنوان نمونه در صدور نفت و دیگر محصولات نفتی یا ارتباطات بانکی ما باید مشخص شود که به چه نحو باشد و مطمئن شویم که اینها انجام شود. از نظر شکلی نیز به روش های مختلف فکر می کنیم و با دیگر اعضای گروه پنج در تماسیم تا به نتیجه ای برسیم که تضمین ها حتما محکم و عینی باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر در مذاکره با اروپایی ها به نتیجه نرسیم اقدام بعدی ما چه خواهد بود و آیا حاضریم به هر قیمتی در برجام بمانیم تاکید کرد: در هر شرایطی در برجام نخواهیم ماند، این را هم مقام معظم رهبری فرمودند و هم رئیس جمهور و سیاست نظام این است که شأن و عزت ملت ایران بالاتر از این چیزهاست.

تخت روانچی افزود: نمی توانیم قبول کنیم که چیزی بر ما تحمیل شود؛ برجام را پذیرفتیم، حسن نیتمان را نشان دادیم و به آن متعهد بودیم اما طرف مقابل نقض عهد و بدعهدی کرد و در نهایت از آن خارج شد. موضع ما روشن است به طرف های مذاکراتی به ویژه اروپایی ها اعلام کرده ایم که چند هفته به آنان فرصت می دهیم؛ چون چین و روسیه که موضعشان مشخص است و دیدگاهشان را در حمایت از برجام به صراحت اعلام کرده اند.

این دیپلمات ارشد در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا اقدامات بعدی ما در چارچوب سناریوهای سه گانه اعلامی آقای ظریف در مواجهه با خروج امریکا از برجام خواهد بود اظهار داشت : سناریوهای اعلامی آقای ظریف مربوط به زمان پیش از خروج امریکا از برجام بود الان با وضع جدیدی مواجهیم اما انتخاب های مختلفی داریم که آن را بررسی کرده ایم این که در نهایت چه گزینه ای را بخواهیم انتخاب کنیم منوط به تصمیم مسئولان عالی نظام است. اکنون تمرکز ما بر این است که این چند هفته، مذاکرات طبق اصولی که تعیین کردیم به کجا می رسد.

تخت روانچی در پایان تاکید کرد: موضع ما بسیار روشن است و چیز عجیبی مطرح نمی کنیم. ما به تعهداتمان عمل کردیم اما طرف مقابل عمل نکرد؛ باید براساس آنچه برجام پیش بینی کرده است متناسب با تعهداتمان منافعی داشته باشیم که باید به آن برسیم اگر کسی هست تضمین کند بسم الله وگرنه، روش دیگری را اعمال می کنیم.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: موضع ما درباره برنامه موشکی کاملاً روشن است، این برنامه خط قرمز ماست و با امنیت ملی ارتباط مستقیم دارد؛ اجازه نمی دهیم که دیگران بخواهند در این باره تعیین تکلیف کنند که چه نوع سیستم دفاعی داشته باشیم یا سیاست های دفاعی خودمان را به چه نحو تنظیم کنیم.

تخت روانچی با تبیین مذاکرات برجامی با اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسشی درباره احتمال معامله پشت صحنه اروپایی ها و امریکایی ها گفت : اروپایی ها از دی 96 که ترامپ اعلام کرد دور آخری است که لغو تحریم های ایران را تمدید می کند با اتلاف فرصت چهار ماهه تلاش کردند که ترامپ را به ماندن در برجام راضی کنند.

وی افزود : اروپایی ها در این چارچوب برخی مطالب را مطرح کردند که نظر ما را درباره آن می دانستند مانند مسائل موشکی که کاملاً با دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران آشنا هستند و یا درباره اینکه موضوعات دیگری را وارد برجام کنند که کاملاً با دیدگاه های ما آشنا هستند.

تخت روانچی تصریح کرد : اروپایی ها با موضع گیری در این حوزه ها تلاش کردند که امریکا را تشویق کنند تا در برجام بماند که البته موفق نشدند. پروژه بزرگ کردن موضوعات برجام و اینکه بخواهند موضوعاتی را خارج از برجام داخل آن بگنجانند، شکست خورده است.

وی گفت : پومپئو هم در سخنان اخیرش گفت که برجام قابل مذاکره نیست و یک بار دیگر امریکایی ها دست ردی به سینه برخی زدند که فکر می کردند می توانند از طریق این موضع گیری ها، کاخ سفید را راضی کنند.

این دیپلمات ارشد افزود: موضع ما هم که از ابتدا روشن بود و همواره اعلام کردیم که مفاد برجام کاملا مشخص است و ابهامی در آن نیست بنابراین از نظر ما مباحث موشکی، منطقه ای و مباحث دیگر قابل طرح در برجام نیست.

تخت روانچی، حضور کشورمان را در مسائل منطقه ای فعال و در جهت مثبت دانست و افزود: این درحالی است که بعضی مانند امریکایی ها و اذنابشان در منطقه در جهت منفی، تخریب و کشتار مردم بی گناه فعالند اما ایران در جهتی حرکت می کند که به صلح و ثبات برسیم چنانکه در سوریه در این چارچوب با ترکیه و روسیه همکاری می کنیم.

وی اضافه کرد: در یمن گفتگوهایی با اروپایی ها داشتیم تا بتوانیم به صلح و ثبات برسیم. مشخص است طرفی که در پی جنگ است چه اهدافی دارد. در مجموع ما در مسائل منطقه ای هم اهل گفتگو هستیم.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که مذاکره با اروپایی ها به سرنوشت مذاکرات سال های 82 تا 84 منجر نشود، تصریح کرد: اگر بخواهم خیلی روشن پاسخ بدهم، تضمینی نمی بینیم که بخواهم بگویم این مذاکرات در چند هفته آینده به تضمین روشنی می رسد؛ اتفاقا ما در پی گرفتن تضمین روشن از آنان هستیم.

تخت روانچی افزود: اگر پرسشتان این است که پیش بینی ما دریافت قطعی تضمین است، خیر؛ نمی توانیم الان پیش بینی کنیم که مذاکرات ما و اروپایی ها قطعاً به نتیجه می رسد اما آنچه بر آن تاکید داریم و آن را خیلی روشن و صریح در موضع گیری ها و مذاکرات با اروپایی ها مطرح کردیم این است که ما تضمین قطعی و روشن می خواهیم تا کارهایی که در برجام می تواند انجام شود پس از خروج امریکا به راحتی ادامه یابد اما اینکه به نتیجه می رسیم یا نه در چند هفته آینده روشن می شود.

 

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اعلام صریح سران سه کشور اروپایی مبنی بر اینکه نمی توانند از شرکت های بزرگ بخواهند در مقابل تحریم های امریکا به همکاری با ایران ادامه بدهند و یا نمی توانند تضمین بدهند پس هدفگذاری ما از مذاکرات با اروپا چیست اظهار کرد: شما چند موضع گیری دارای جنبه منفی را بیان کردید و موضع گیری مثبت آنان را اعلام نکردید، آنان موضع گیری های صریحی هم درباره اجرای کامل برجام داشتند و به صراحت گفتند که از شرکت ها، موسسات و بنگاه هایشان در همکاری با ایران حمایت می کنند چنانکه آخرین موردش سخنان وزیر خارجه انگلیس بود که اتفاقاً پس از اظهارات پمپئو بیان کرد.

تخت روانچی گفت: گرچه گاهی سخنانی از اروپایی ها می شنویم که حرف های خوبی نیست مانند اینکه بگویند که نمی توانند تضمین بدهند اما در عین حال مواضع مختلفی را نیز از آنان شاهد بودیم مانند بیانیه ای که خانم موگرینی قرائت و بسیار صریح اعلام کرد که می خواهند از موسسات و بنگاه هایشان حمایت کنند.

وی افزود: آنان همچنین در تلاشند که "قانون مسدود کننده" را احیا کنند قانونی که مصوبه بیست و چند سال قبل اتحادیه اروپاست که این نشان می دهد که مصممند از شرکت هایشان حمایت کنند. البته واقعیت این است که طبعا دولت ها نمی توانند بخش خصوصی شان را وادار به تعامل تجاری با کشورها کنند با این حال در پی دریافت تضمین های روشن، صریح و عینی هستیم و اگر اینها وجود نداشته باشد وضع جدیدی ایجاد می شود. چند هفته آینده را برای مذاکره مقرر کرده ایم تا ببینیم کار به کجا می رسد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: به اروپایی ها گفتیم که فقط اظهار حمایت زبانی فایده ندارد، یعنی تاکید بر اجرای برجام از طریق بیانیه کافی نیست؛ آنان باید به طور ملموس، روشن و شفاف مشخص کنند که با بازگشت تحریم های امریکا، تعاملات ایران با دیگر کشورها به چه نحو تحت تاثیر قرار نمی گیرد و به طور عادی ادامه خواهد یافت.

تخت روانچی با تبیین نتایج مذاکرات برجامی با اتحادیه اروپا گفت : امریکایی ها در دو سال و اندی که از اجرای برجام می گذرد بدعهدی های زیادی داشتند به ویژه در دولت جدید این کشور که آقای ترامپ تلاش زیادی کرد که ایران از منافع برجام منتفع نشود که ما این نقض متعدد برجام و نقض عهد امریکا را به کمیسیون مشترک برجام گزارش دادیم.

وی افزود: البته همواره این موضوع مطرح بود که امریکا ممکن است از برجام خارج شود چنانکه خودش در مبارزات انتخاباتی این موضوع را مطرح کرده بود و ما هم از قبل آمادگی داشتیم که در صورت خروج امریکا چه کارهایی باید انجام بدهیم.

تخت روانچی گفت : ترامپ از برجام خارج شد و تصریح کرد که امریکا دیگر عضو برجام نیست و تحریم های ثانویه این کشور را برگرداند البته مدت 85 و 90 روزه برای بازگشت آن تعیین شد. در پی این اقدام ، بلافاصله خانم موگرینی در مصاحبه ای ، نظر اتحادیه اروپا را اینطور بیان کرد که برجام پابرجاست و باید ادامه یابد و اشاره کرد که ایران به تعهداتش عمل کرده چنانکه این در گزارش های مختلف آژانس هم روشن است .

وی افزود: در پی اقدام ترامپ در خروج از برجام، غیر از رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور دیگر، تقریبا همه کشورهای دنیا موضعی در تایید برجام و خلاف موضع امریکا گرفتند که این نشان دهنده انزوای واشنگتن در سطح بین المللی حتی نزد شرکای باسابقه ای است که با آنان روابط نزدیکی دارد .

این دیپلمات ارشد گفت: در پی این اقدام امریکا، دیپلماسی خیلی فشرده ای را آغاز کردیم و تماس هایی را در سطوح مختلف با اعضای گروه 5 داشتیم که هنوز به برجام متعهدند و تاکید داشتیم که با همه اعضای این گروه ارتباط برقرار کنیم و گفتگوهای تلفنی و سفرهایی داشتیم.

تخت روانچی با اشاره به سفرهای ظریف به پکن، روسیه و اروپا و گفتگوهای تلفنی رئیس جمهور با سران سه کشور اروپایی افزود: در تمام این گفتگوها و مذاکرات تاکید داشتیم که وقت زیادی نداریم، چند هفته ای وقت داریم تا روشن شود که آیا برجام می تواند ادامه داشته باشد یا نمی تواند و علتش هم روشن است زیرا ایران طبق گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی از آغاز اجرای برجام به تعهداتش عمل کرد اما همه دنیا می دانند که امریکا به تعهداتش در طول این مدت عمل نکرد و در نهایت هم از برجام خارج شد.

وی گفت : اگر برجام بخواهد ادامه داشته باشد نمی تواند یک طرفه اجرا شود و اجرای یکطرفه برجام منطقی نیست و در صحنه بین الملل نیز جایی ندارد و در هر توافقی در روابط بین الملل انتظار است که همه اجزاء توافق به آن پایبند باشند و از جانب همه اجرا شود؛ نمی شود یک طرف اجرا کند و طرف دیگر اجرا نکند.

تخت روانچی تاکید کرد: طبق برجام، دولت امریکا تعهداتی داشت که باید به آن عمل می کرد و اکنون که از برجام خارج شده است اگر کشورهایی که در برجام مانده اند علاقه مندند که توافق هسته ای ادامه یابد باید بتوانند خسارت هایی را که بر اثر سیاست های امریکا و بازگشت تحریم های ثانویه این کشور به مردم ما وارد می شود جبران کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده برجام گفت: به این کشورها تاکید کردیم که وقت زیادی نداریم و باید اینها را برای ما روشن کنند که چه کار می خواهند انجام بدهند که کشورهای اتحادیه اروپا از نظر سیاسی تاکید کردند که کاملاً از برجام حمایت می کنند و باید همه آن را به طور کامل اجرا کنند.

وی افزود: در بیانیه ای که موگرینی پس از اجلاس بروکسل قرائت کرد به روشنی ملاحظه کردید که حمایت سیاسی اتحادیه اروپا از برجام در حوزه های مختلفی مانند بانک، حمل و نقل، نفت و انرژی که ایران باید از اجرای برجام منتفع شود خیلی روشن و صریح بود. کمیسیونر انرژی این اتحادیه نیز به تهران سفر کرد و مذاکرات خوبی انجام شد.

تخت روانچی تصریح کرد: به اروپایی ها گفتیم که فقط اظهار حمایت زبانی فایده ندارد یعنی اینکه صرفاً از طریق بیانیه بخواهند بگویند برجام اجرا شود کافی نیست، البته این بخشی از دیپلماسی محسوب می شود و در همه جای دنیا رایج است که بیانیه هایی به عنوان اعلامیه سیاسی صادر می شود اما چیزی که ما به عنوان ضرب الاجل تعیین کردیم مبتنی بر فرصت چند هفته ای بود که رئیس جمهور اعلام کرد و طبعا این فرصت نمی تواند به صدور بیانیه های سیاسی منحصر شود.

وی گفت: گفتگوهای کارشناسی خوبی قبل از سفر وزیر امور خارجه به بروکسل انجام شد مذاکراتی که با حضور هیأت کارشناسی ما از دستگاه های مختلف مانند نهادهای اقتصادی، بانکی و حوزه های مختلف با نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان یک مجموعه و نمایندگان سه کشور اروپایی انجام شد.

به گزارش صدا و سیما، تخت روانچی از ادامه این مذاکرات کارشناسی در یکی دو روز آینده در اروپا خبر داد و افزود: جمعه نیز جلسه کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزرا برگزار می شود که این بار بدون حضور امریکایی هاست. این مذاکرات ادامه دارد تا ببینیم در انتهای چند هفته کار به کجا می رسد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی اتمی انگلیس رئیس جمهور سوریه مقام معظم رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۵۴۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست

رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است: آمریکا موقعیت هژمونی خود را از دست داده و نظم جهانی چندجانبه پس از ۱۹۴۵ در حال از دست دادن جایگاه خود است.

به گزارش ایسنا، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی خود در دانشگاه آکسفورد گفت: من تقابل بیشتر و همکاری کمتر در جهان را شاهد هستم. این یک روند رو به رشد در سال‌های گذشته بوده است؛ رویارویی بسیار بیشتر و همکاری بسیار کمتر. من دنیایی را بسیار پراکنده‌تر می‌بینم. من دنیایی را می‌بینم که در آن قوانین رعایت نمی‌شود. من قطبیت بیشتر و چندجانبه گرایی کمتر می‌بینم. من می‌بینم که چگونه وابستگی‌ها تبدیل به سلاح می‌شوند. من شاهد هستم که سیستم بین‌المللی که پس از جنگ سرد به آن عادت کرده بودیم، دیگر وجود ندارد. آمریکا موقعیت هژمونی خود را از دست داده و نظم جهانی چندجانبه پس از ۱۹۴۵ در حال از دست دادن جایگاه خود است.

بورل افزود: من چین را می‌بینم که به جایگاه ابرقدرتی می‌رسد. آنچه چین در ۴۰ سال گذشته انجام داده در تاریخ بشریت بی‌نظیر است. در ۳۰ سال گذشته، سهم چین از تولید ناخالص داخلی جهان، از ۶ درصد به تقریبا ۲۰ درصد رسیده است، در حالی که ما اروپایی‌ها از ۲۱ درصد به ۱۴ درصد و ایالات متحده از ۲۰ درصد به ۱۵ درصد رسیده‌ است. این یک تغییر چشمگیر در چشم انداز اقتصادی است. چین در حال تبدیل شدن به یک رقیب برای ما و ایالات متحده است. نه تنها در تولید کالاهای ارزان، بلکه به عنوان یک قدرت نظامی، در خط مقدم توسعه فناوری و ساخت فناوری‌هایی که آینده ما را شکل خواهند داد. چین «دوستی بدون محدودیت» را آغاز کرده است.

این دیپلمات اروپایی تصریح کرد: من گفتم جهان چند قطبی‌تر است - بله، این درست است. همزمان قدرت‌های میانی، مانند هند، برزیل، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه در حال ظهور هستند. آنها در حال تبدیل شدن به بازیگران مهم هستند. چه بریکس باشند و چه غیر بریکس، ویژگی‌های مشترک بسیار کمی دارند، بجز میل به کسب جایگاه بیشتر و صدای قوی‌تر در جهان، و همچنین مزایای بیشتر برای توسعه خود. برای رسیدن به این هدف، آنها استقلال خود را به حداکثر می‌رسانند، تمایلی به جانبداری ندارند، بسته به شرایط یک طرف یا طرف دیگر را محافظت می‌کنند. آنها تمایلی به انتخاب اردو ندارند و ما نباید آنها را به سمت انتخاب اردو سوق دهیم.

بورل افزود: ما اروپایی‌ها می‌خواستیم در همسایگی خود حلقه‌ای از دوستان ایجاد کنیم. به جای آن، آنچه امروز داریم حلقه‌ای از آتش است. حلقه‌ای از آتش که از ساحل به خاورمیانه، قفقاز و اکنون در میدان‌های نبرد اوکراین می‌آید. توماس گومارت، مدیر مؤسسه فرانسوی روابط بین‌الملل، در حال تجزیه و تحلیل نقاط ضعف اقتصاد جهانی است. چند مورد از این نقاط بسیار به ما نزدیک است؛ دریای سرخ برای تجارت، تنگه هرمز برای نفت و گاز و دریای سیاه برای صادرات غلات. آنها در مجاورت ما هستند و در برخی از آنها ما حتی با مأموریت‌های نیروی دریایی اتحادیه اروپا درگیر هستیم، مانند آنچه در دریای سرخ است.

او در ادامه گفت: اکنون دو جنگ داریم، دو جنگ که وقتی به بروکسل آمدم، در کار نبود. دو جنگ وجود دارد که در آن مردم برای سرزمین می‌جنگند. این نشان می‌دهد که جغرافیا بازگشته است. به ما گفته شد که جهانی شدن، جغرافیا را بی‌ربط کرده است، اما نه. بیشتر درگیری‌های ما مربوط به زمین است، سرزمینی که در مورد فلسطین وعده داده شده و در مورد اوکراین سرزمینی در تقاطع دو جهان و این مبارزه برای زمین، خون‌های زیادی را ریخته است.

بورل گفت: در عین حال شاهد شتاب روندهای جهانی هستیم. تغییرات اقلیمی دیگر مشکلی برای آینده نیست. فروپاشی آب و هوا در حال حاضر رخ داده- برای فردا نیست، برای امروز است. تحولات تکنولوژیکی - به ویژه، هوش مصنوعی. اینها تغییراتی را ایجاد می‌کند که ما نمی‌توانیم به طور کامل درک کنیم. جمعیت شناسی نیز به سرعت در حال تغییر است. مهاجرت به ویژه در آفریقا که ۲۵ درصد از مردم جهان در سال ۲۰۵۰  در آن زندگی خواهند کرد. در سال ۲۰۵۰، از هر چهار انسان یک نفر در آفریقا زندگی می‌کند و در عین حال شاهد افزایش نابرابری‌ها، کاهش دموکراسی‌ها و در خطر افتادن آزادی‌ها هستیم. این چیزی است که من می‌بینم. در این چشم انداز، نقش اتحادیه اروپا و نقش بریتانیا باید مشخص شود. نمی‌دانم نقش ما کدام خواهد بود. اما مطمئناً این بستگی به پاسخ ما به چالش‌هایی دارد که با آن روبرو هستیم - ما هشدارهایی می‌شنویم مبنی بر اینکه اروپا ممکن است بمیرد، باید چکار کنیم؟

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد: اول، ما نیاز به ارزیابی روشنی از خطرات روسیه داریم - روسیه به عنوان وجودی‌ترین تهدید برای اروپا در نظر گرفته می‌شود. شاید همه اعضای شورای اروپا با آن موافق نباشند، اما اکثریت پشت این ایده هستند. روسیه برای ما یک تهدید وجودی است و ما باید ارزیابی شفافی از این خطر داشته باشیم. دوم، ما باید روی اصول، همکاری و قدرت کار کنیم. ما مدلی ساختیم – مدل اروپایی – بر اساس همکاری و وابستگی متقابل اقتصادی در درون خود – و موفقیت چشمگیری بوده است. ۷۰ سال صلح در میان ما. ما معتقد بودیم که وابستگی متقابل از طریق چیزی که آلمانی‌ها آن را «Wandel durch Handel» می‌نامند، همگرایی سیاسی ایجاد می‌کند. این تغییر سیاسی را در روسیه و حتی چین به همراه خواهد داشت. خوب، این اشتباه ثابت شده است. اتفاق نیفتاده است. در مواجهه با روسیه، وابستگی متقابل صلح به ارمغان نیاورد. برعکس، به وابستگی به ویژه به سوخت‌های فسیلی تبدیل شد و بعداً این وابستگی تبدیل به یک سلاح شد. امروز پوتین یک تهدید وجودی برای همه ماست. اگر پوتین در اوکراین موفق شود، به همین جا بسنده نخواهد کرد. چشم انداز داشتن یک دولت دست نشانده در کی‌یف مانند دولت بلاروس، و نیروهای روسی در مرز لهستان، و کنترل روسیه بر ۴۴ درصد از بازار غلات جهان، چیزی است که اروپایی‌ها باید از آن آگاه باشند. همه بیشتر و بیشتر از آن آگاه می‌شوند. اما من می‌دانم که همه در اتحادیه اروپا این ارزیابی را ندارند. اکنون پوتین کل غرب را به عنوان یک دشمن می‌بیند. او در بسیاری از سخنرانی‌های خود این را به صراحت بیان کرد.

بورل درخصوص شرایط کنونی در غرب آسیا هم گفت: و جنگ دیگر. پاسخ نامناسب اسرائیل به حمله ۷ اکتبر حماس خاورمیانه را در بدترین چرخه خشونت در دهه‌های اخیر فرو برد. جیک سالیوان یک هفته قبل از هفتم اکتبر گفته بود که خاورمیانه هرگز اینقدر آرام نبوده است! اما آرام نبود. فقط نگاهی به اتفاقات کرانه باختری بیندازید تا متوجه شوید که اصلاً آرام نبود. حالا دو جنگ داریم. و ما اروپایی‌ها برای آن آماده نیستیم. آنچه اکنون در غزه اتفاق می‌افتد، اروپا را به گونه‌ای به تصویر کشیده است که بسیاری از مردم آن را درک نمی‌کنند. آنها تعامل سریع و قاطعیت ما را در حمایت از اوکراین دیدند و از نحوه برخورد ما با آنچه در فلسطین روی می‌دهد تعجب کردند. فرآیندهای تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا چگونه کار می‌کند؛ اتفاق آرا. در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۸ نفر از یک طرف، ۲ نفر از طرف دیگر رای دادند و دیگران وقتی زمان تصمیم‌گیری درباره آتش بس فرا رسید، رای ممتنع دادند. اما اگر ما در یک جا چیزی را «جنایت جنگی» بنامیم، باید زمانی که در هر جای دیگری اتفاق می‌افتد، آن را به همان نام بنامیم. آنچه در ۶ ماه گذشته در غزه رخ داده، وحشت دیگری است.

این دیپلمات اروپایی تاکید کرد: باید به دنبال یک طرح صلح باشم. فکر می‌کنم اعراب باید چشم انداز خود را برای حل و فصل سیاسی اوضاع ارائه دهند. من از وزرای امور خارجه کشورهای عربی دعوت کردم که به بروکسل بیایند و پیشنهادات خود را توضیح دهند. ما باید به همه بفهمانیم که راه حل نظامی وجود ندارد. خب، همه می‌گویند که راه‌حل دو کشوری را می خواهند. ما ۳۰ سال است که از اسلو این را تکرار می‌کنیم. اما در اسلو، راه حل دو کشوری بخشی از توافق نبود. گفتند «بعداً شاید بتوانیم»، اما در متن نیست. اگر بر این باوریم که راه حل دو دولتی تنها راه حل است، جامعه بین‌المللی باید بسیار بیشتر مشارکت کند و این را نه به عنوان نقطه شروع، بلکه به عنوان نقطه پایان بازی در نظر بگیرد. اگر نابودی یا مهاجرت اجباری فلسطینی‌ها را کنار بگذاریم، راه‌حل چیست؟ وقتی این سوال را از دولت نتانیاهو می‌پرسیم، تنها پاسخی که می‌گیریم این است؛ «ما راه‌حل دو دولتی را نمی‌خواهیم». می‌پرسیم چه می‌خواهید؟ و این همان چیزی است که جامعه بین‌المللی باید بارها و بارها بپرسد تا به دنبال پاسخی باشد که بتواند از یک تراژدی انسانی دیگر جلوگیری کند. در ایرلند شمالی اتفاق افتاد، در اروپا اتفاق افتاد. دشمنان قدیمی امروز همسایگان خوبی هستند و بیشتر از همسایگان خوب، بهترین دوستان هستند. باید امکان پذیر باشد، اما برای این که [این امکان] فراهم شود، زمین باید تقسیم شود. آنها نمی‌توانند با هم زندگی کنند، آنها باید در کنار هم، در صلح و امنیت زندگی کنند، اما هر کدام با خانه، سرزمین، دولت، قلمرو و ظرفیت سیاسی خود. این یکی از مهمترین چیزهایی است که اروپایی‌ها باید حل کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایجاد یک اتحادیه دفاعی هدفی دور از دسترس در اتحادیه اروپا
  • بیانیه وزارت علوم در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی
  • مزه دورکاری در اقتصاد آمریکا
  • وضعیت سهمیه‌های اروپایی لیگ برتر؛ منچستریونایتد و چلسی چه سرنوشتی دارند؟
  • ۲۵ اردیبهشت آخرین مهلت صدور مجوز‌های الکترونیکی
  • جزیره هرمز پیشتاز در صدور مجوز الکترونیکی/اعلام آخرین مهلت دریافت مجوز‌های الکترونیکی صنفی
  • جیب‌بُرترین شهر و کشور اروپایی
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد؛ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست