Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@18:17:20 GMT

کاهش 6 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۵۹۷۶۸

کاهش 6 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی خراسان رضوی

قدس انلاین: سرپرست شرکت آب منطقه خراسان رضوی گفت: طبق گزارش های داده شده مصرف آب در بخش کشاورزی خراسان رضوی 6 درصد کاهش یافته و از 89 درصد به 83 درصد رسیده است.

 نشست شورای حفاظت از منابع آب خراسان رضوی و کارگروه سازگاری با کم آبی عصر امروز در استانداری این استان با حضور مدیران اجرایی خراسان رضوی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندسالی است که بحران آب در کشور به صورت جدی حس میشود و این مسئله در خراسان رضوی پررنگ تر شده و طبق پیش بینی‌های جهانی سال ۱۴۰۰ سرانه آب به کمتر از یک هزار و 400 مترمکعب برای هر فرد در سال خواهد رسید و این به معنی ورود به بحران آبی است. طبق آمارهای رسمی و به اعتقاد کارشناسان ایران در آستانه بحران آب به سرمی برد و طی سال‌های آینده تأمین آب به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کشور در بسیاری از استان‌ها، شهرها و مناطق تبدیل خواهد شد در همین راستا نشست شورای حفاظت از منابع آب خراسان رضوی و کارگروه سازگاری با کم آبی در مشهد برگزار شد.

در ابتدا نشست شورای حفاظت از منابع آب خراسان رضوی و کارگروه سازگاری با کم آبی سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی اظهار کرد: ما در سال 95 حدود 700 میلیون اضافه برداشت از چاه‌های غیر مجاز داشته ایم که ۷۴ درصد اقلیم خراسان رضوی خشک و ۲۶ درصد آن نیمه خشک است.

محمد علائی اظهار کرد: از جمله راهبردهایی که می توان در راستای سازگاری با کم آبی مورد استفاده قرار داد پایداری منابع آب، تعادل بخشی، اصلاح الگوی مصرف، میزان حجم صرفه جویی ناشی از جلوگیری اضافه برداشت، میزان حجم صرفه جویی ناشی از انسداد چاه‌های غیر مجاز و انسداد چاه های غیر مجاز و تثبیت حاکمیت بر بستر رودخانه‌ها است.

کاهش 14.5 درصدی بارش خراسان رضوی

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم کشاورزان را در صرفه جویی در مصرف آب قانع کنیم، ادامه داد: در سال 97 باید بتوانیم 18 درصد از بستر رودخانه‌های خراسان رضوی را آزادسازی کنیم و ارتفاع میانگین بارش استان در سال از ۲۲۱ میلیمتر به ۱۸۹ میلیمتر رسیده که ۱۴.۵ درصد کاهش
را نشان می دهد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان خاطر نشان کرد: مصرف آب در بخش کشاورزی از 89 درصد به 83 درصد کاهش داشته است که کاهش 6 درصدی را نشان میدهد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی بیان داشت: تقریبا ۱۰۰ درصد چاههای کشاورزی مجهز به کنتور حجمی شدند و بیش از ۵ هزار حلقه چاه غیر مجاز در خراسان رضوی طی ۳ سال مسدود شده است.

علائی در ادامه افزود: میانگین برداشت منابع آبی تجدیدپذیر ۴۰ درصد است ولی در خراسان رضوی ۱۱۳ درصد برداشت می کنیم که این موضوع پیامدهای خطرناکی در پی دارد.

تغییر اقلیم و کاهش نزولات جوی خراسان رضوی طی سال های اخیر

در ادامه این نشست معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار خراسان رضوی به تغییر اقلیم و کاهش نزولات جوی خراسان رضوی طی سال های اخیر تاکید کرد و متذکر شد: موضوعات اجتماعی و مسائلی که مردم با مسئله آب مواجه هستند را نمی‌توانیم نادیده بگیریم و روند سیاست گذاری‌هایی که در آینده در خصوص مسئله آب داریم را باید با توجه به موضوعات اجتماعی پیش ببریم.

محمد مقدومی ادامه داد: کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در سال 97 تشکیل شده است و با دید مشترکی که شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با سازمان جهاد کشاورزی این استان در بحث سازگاری با کم آبی دارد نیز امیدوار هستیم برنامه هایی را مصوب و عملیاتی شود.

در ادامه این نشست علیرضا طباطبایی، مدیر عامل آب و فاضلاب مشهد خطاب به دیگر مدیران اجرایی که در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان و کارگروه سازگاری با کم آبی حضور داشتند، افزود: سهم پساب در آب کشاورزی چقدر است و این سوالی است که باید به آن پاسخ داده شود.

همچنین علیرضا صحرایی، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در ادامه این نشست بیان داشت: با روش هایی از جمله باروری و بازچرخوانی می توانیم به مصرف آب کمک کنیم و این موارد نام برده در برنامه های تعیین شده در کارگروه سازگاری با کم آبی و شورای حفاظت از منابع آب خراسان رضوی نادیده گرفته شده است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: صرفه جویی در مصرف آب مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۵۹۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا ایران تا پایان هفته اول اردیبهشت به‌طور متوسط ۱۶ درصد بارش بیشتری نسبت به شرایط نرمال دریافت کرده است. با این وجود استان‌های سمنان ۴۴ درصد، تهران ۴۰ درصد، قزوین  ۳۹ درصد و خراسان رضوی ۳۷ درصد کم‌بارشی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند بنابراین دامنه‌های جنوبی البرز بارش کمتری نسبت به سایر مناطق کشور دریافت کرده‌اند. به گفته رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور همکاری مردم و توجه به الگوی کشت برای عبور از شرایط کمبود بارش ضروری است.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا افزود: در هر زمینه‌ای اگر همکاری نباشد آسیب‌ جمعی وارد می‌کند. آب یک عنصر حیاتی است. حدود ۵۰ درصد آب استان تهران صرف شرب و بهداشت می‌شود. این رقم بزرگی است البته در همه کشور این گونه نیست. در خیلی از استان‌ها آب مورد نیاز برای شرب زیر ۱۰ درصد است و حدود ۹۰ درصد آن صرف صنعت و کشاورزی می‌شود ولی در استان تهران به علت سکونت جمعیت متراکم در آن با کمبود منابع آبی مواجه است بنابراین به علت کمبود بارندگی و افزایش تدریجی تقاضا همکاری و توجه مردم بسیار کلیدی و حیاتی است.

وی تاکید کرد: آب را نمی‌توان خلق کرد، اگرچه می‌توان آن را به ‌طور محدود انتقال داد ولی کافی نیست و نمی‌تواند کمبودها را جبران کند بنابراین مهم‌ترین عامل بر کاهش مشکلات موجود همکاری و توجه مردم نسبت به چگونگی‌ مصرف آب به‌ویژه در استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی است چراکه با شرایط بسیار نامطلوبی از نظر تامین آب مواجه هستند.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره تاثیر توجه به الگوی کشت برای مدیریت مصارف آب گفت: ایران کشوری نیمه‌خشک و بیابانی است و به‌طور نسبی بارندگی آن یک چهارم متوسط دنیاست بنابراین آب کالای گرانبهایی محسوب می‌شود. کشاورزی مهم‌ترین مصرف کننده آب است و نقش بسیار مهمی دارد چون هم امنیت غذایی و هم پایداری سرزمین‌مان باید حفظ شود. با حفظ آب این دو باید به‌گونه‌ای مدیریت شوند که بیشترین بهره‌بروری با کم‌ترین مصرف آب محقق شود.

وی اضافه کرد: هرچه قدر مقدار آب کم شود، شدت آلودگی آن افزایش می‌یابد چون غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه در منابع آب و خاک بیشتر می‌شود. این موضوع مهمی است که باید در نظر بگیریم. در این شرایط در بخش کشاورزی مجبور می‌شوند به دلیل محدودیت آب سطحی، از پساب‌ها استفاده کنند که موجب خدشه دار شدن امنیت غذایی می‌شود.

وظیفه در پایان گفت: با کاهش آب برای تامین آب شرب از منابع دیگری مانند چاه‌های کشاورزی که قبلا استفاده نمی‌شدند، استفاده می‌شود. درست است که آب آن‌ها تصفیه می‌شود ولی کیفیت آب‌های سطحی  را ندارد.  

دیگر خبرها

  • رشد ۴۴ درصدی مبلغ تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۵۰ درصدی ساخت کلاس در خراسان رضوی نسبت به سال قبل
  • تجهیز ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • خسارت هزار و ۴۷۰ میلیارد ریالی بارش‌های بهاری در خراسان رضوی
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟