Web Analytics Made Easy - Statcounter

با خروج آمریکا از برجام، طرف‌های باقی‌مانده در توافق هسته ای تاکنون وفاداری خود را به حفظ برجام مورد تاکید قرار داده و تصریح کرده‌اند که به تعهدات خود برای حفظ برجام پایبند خواهند بود. در این راستا اروپایی ها به عنوان یکی از مهم ترین بازیگران حفظ برجام تبدیل شده اند.

به گزارش الف به نقل از رسانه ها، در این راستا اولین نشست کمیسیون برجام بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با حضور نمایندگان کشورهای امضاکننده این توافق و یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جلسه یک روز بعد از آن برگزار می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای را تایید کرده است.

گفته می شود دعوت از آمانو پس از اعلام خروج آمریکا از برجام با هدف ارسال این پیام بوده است که آژانس تنها مرجع اظهارنظر در خصوص پایبندی ایران به تعهدات هسته ای وفق برجام بوده و آژانس به دفعات مکرر پایبندی کامل ایران را صراحتا تایید کرده و هیچ فرد یا دولت دیگری از صلاحیت اظهارنظر در این خصوص برخوردار نبوده و نیست.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران با اشاره به این که کمیسیون مشترک برجام به درخواست ایران برگزار شده، گفته است که: هدف از تشکیل این جلسه این است که کشورهای دیگر حاضر در برجام چگونه می‌توانند نبود آمریکا را در آن جبران کنند و منتظر هستیم ببینیم اروپایی‌ها می‌توانند به تعهدات خود درباره برجام عمل کنند یا نه.

بیشتر بخوانید:

آغاز نشست کمیسیون برجام بدون آمریکا در وین

عراقچی: هنوز به این تصمیم نرسیده‌ایم که در برجام خواهیم ماند یا نه

امروز خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس از قول یک مقام ایرانی گزارش دادند که جمهوری اسلامی انتظار دارد پیشنهادهای اقتصادی اروپا را ظرف چند روز آینده دریافت کند.

 این مقام ارشد ایرانی، که نام او ذکر نشده، به خبرنگاران گفت: «انتظار داریم که این بسته تا پایان ماه مه (دهم خرداد) به ما ارائه شود» و تهران «چند هفته پس از دریافت پیشنهادها» درباره باقی ماندن در برجام تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش آسوشیتدپرس، این مقام ایرانی همچنین گفته است که اگر اروپا نتواند راه‌حلی برای «تضمین» به ایران بیابد احتمال دارد تهران برنامه اتمی‌اش را از سر بگیرد.

همچنین رویترز به نقل از یک مقام ایرانی گفت: نشست امروز یک نشست بسیار مهم است که نشان می دهد آیا سایر طرف ها درباره توافق جدی هستند یا نه. همان طور که رهبر ما اعلام کردند، ما خواهیم دانست که آیا اروپایی ها می توانند ضمانت های معتبری بدهند یا نه.

به گزارش الف، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه‌شب دو هفته پیش، با تکرار اتهام‌های همیشگی به ایران اعلام کرد که دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند و تحریم‌های یکجانبه تعلیق شده کشورش را علیه ایران بازخواهد گرداند. این تصمیم در حالی گرفته شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 11 بار پس از اجرایی شدن برجام، پایبندی ایران را به این توافق بین‌المللی تائید کرده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در در سخنرانی اخیر  خود 12 شرط برای ایران گذاشت و مدعی شد که برجام نقایص مرگبار دارد و جهان را به خطر انداخته است.

 شروط رهبری برای ادامه برجام با اروپا

رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه در دیدار سران قوا و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام، گفت: ما بنای دعوا با اروپا نداریم اما این سه کشور نشان داده‌اند در حساسترین موارد با آمریکا همراهند. حرکت زشت فرانسه در نقش پلیس بد مذاکرات هسته‌ای و کارشکنی انگلیسی‌ها در تهیه‌ کیک زرد از این موارد بود. رهبری شروطی را برای ادامه برجام از سوی ایران بیان داشتند. این شروط به قرار زیر می باشد:

*آمریکا قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ را نقض کرده است؛ اروپا باید یک قطعنامه علیه نقض آمریکا، صادر کند.

*اروپا باید متعهد شود که بحث موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را مطرح نخواهد کرد.

* اروپا باید با هر گونه تحریم جمهوری اسلامی مقابله کند و مقابل تحریم‌های آمریکا صریح بایستد.

*اروپا باید فروش کامل نفت ایران را تضمین کند.

*بانک‌های اروپایی باید تجارت با جمهوری اسلامی را تضمین کنند.

رهبری همچنین تاکید داشتند که اگر اروپایی‌ها در پاسخگویی به مطالبات ما تعلل کردند، حق ایران برای آغاز فعالیت‌های هسته‌ای مخفوظ است. وقتی دیدیم برجام فایده‌ای ندارد، یکی از راه‌هایش این است که برویم سراغ بازیافت فعالیت‌های تعطیل‌شده.

در این راستا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز درباره احتمال تضمین ندادن اروپایی ها و تصمیم عملی ایران مبنی بر خروج ایران از NPT و بازگشت به غنی سازی بالای 20 درصد، اظهار کرد: به جز این دو گزینه ایران راه های متعدد دیگری را نیز پیش رو دارد، تا اگر به شرایط بن بست رسیدیم، بتوانیم از آن استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید:

قاسمی: اروپایی‌ها اقدام عملی نکنند، ما عملیاتی اقدام می‌کنیم

در حال حاضر مقام‌های اروپایی گفته‌اند که برای بی‌اثر کردن خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران، قصد دارند به «مقررات انسداد» متوسل شوند. مقررات انسداد، شرکت‌های اتحادیه اروپا را از رعایت تحریم‌های آمریکا منع می‌کند و حکم هیچ دادگاهی را برای اجرای مجازات‌های آمریکا، به‌رسمیت نمی‌شناسد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۵۹۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از رهبران اروپا خواست تا کشورهای تحت رهبری خود را در برابر چالش‌های یک جهان تغییر و تحول یافته بیش از پیش تقویت کنند.

رئیس جمهوری فرانسه که در دانشگاه سوربن در حضور ۵۰۰ میهمان از جمله سفرای بیست و شش کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا سخن می‌گفت در این خصوص هشدار داد: «اروپای امروز ما فانی است و ممکن است از بین برود.»

وی در این مراسم که در آن دانشجویان، محققان و اعضای دولت فرانسه حضور داشتند خواستار تقویت دفاع قوی و یکپارچه اروپا در برابر تهدید‌ها و چالش‌های جدید شد.

رئیس جمهوری فرانسه با تاکید بر «فانی بودن اروپا و هویت اروپایی و این که چنین سرنوشتی فقط به انتخاب‌های ما بستگی دارد»، هشدار داد که اروپا در دنیایی که قوانین و قواعد آن تغییر کرده، برای مقابله با «خطرات پیش روی خود» به اندازه کافی مجهز نیست.

آقای ماکرون ضمن ترسیم چشم‌انداز خود از یک اتحادیه اروپای قوی و با رویکردی قاطعانه‌تر در عرصه جهانی تاکید کرد که این قاره نباید به دست نشانده‌ای برای ایالات متحده تبدیل شود.

وی خطاب به حاضران در رویدادی که از آن به عنوان چشم‌انداز رئیس جمهوری فرانسه برای آینده اروپا یاد شده بود، هشدار داد: «طیِ دهه‌ی آینده ... خطر تضعیف [اروپا] یا حتی تنزل آن، بسیار زیاد است.»

به اعتقاد امانوئل ماکرون، اروپا باید خود را از وابستگی بیش از حد به روسیه در بخش انرژی و نیز در زمینه تامین امنیت، رها کند. 

او رفتار روسیه را پس از حمله به اوکراین «رها و غیرقابل مهار» توصیف کرد و هشدار داد که دیگر مشخص نیست مرزهای تحرکات مسکو تا کجاست.

تهدید حیاتی

رئیس جمهوری فرانسه سپس تاکید کرد شرط لازم برای امنیت اروپا این است که «روسیه در جنگ تجاوزگرانه علیه اوکراین پیروز نشود.»

آقای ماکرون ضمن هشدار نسبت به این نکته که اروپا با تهدید حیاتی ناشی از تجاوز روسیه مواجه است، از رهبران اروپایی خواست تا یک استراتژی دفاعی «معتبرو یکپارچه» را در پیش گیرند که کمتر به ایالات متحده وابسته باشد؛ وی در این خصوص تاکید کرد که اروپا نمی تواند «دست‌نشانده» ایالات متحده باشد.

وی همچنین زنگ خطر را در خصوص آنچه «بی‌توجهی روسیه و چین به قوانین تجارت جهانی» خواند به صدا درآورد و از اتحادیه اروپا خواست تا در راهبرد تجاری خود تجدید نظر کند.

امانوئل ماکرون در همین راستا خواستار «بازنگری» در سیاست تجاری اتحادیه اروپا برای دفاع از منافع کشورهای عضو شد و چین و ایالات متحده را متهم کرد که دیگر برای قوانین تجارت جهانی احترام قائل نیستند.

او بدین ترتیب بار دیگر به همان مضامین سخنرانی سوربن خود در سپتامبر ۲۰۱۷، چندین‌ ماه پس از به دست گرفتن قدرت در کشورش بازگشت.

این در حالیست که هفت سال بعد، جهان با برگسیت، کووید-۱۹ و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به کلی متحول شده است.

آقای ماکرون گفت که در هفته‌های آینده از شرکای اروپایی درخواست خواهد کرد که پیشنهادات خود را برای چشم‌انداز آینده اروپا ارائه دهند.

وی در همین راستا افزود که اروپا همچنان نیاز دارد ظرفیت‌های دفاع و امنیت سایبری خود را بیش از پیش تقویت کند.

در همین حال، در خرید تجهیزات نظامی باید به تامین کنندگان اروپایی اولویت داده شود. ماکرون از ایده وام اروپایی برای تامین مالی این تلاش حمایت کرد.

«مانیفست چشم‌انداز آینده اروپا»

پس از برکسیت و کنار رفتن آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان از قدرت، رئیس جمهوری ۴۶ ساله فرانسه اغلب توسط مفسران به عنوان رهبر شماره یک اروپا شناخته می شود.

با این حال، حزب تحت ریاست امانوئل ماکرون در انتخابات اروپایی ماه ژوئن بر اساس نظرسنجی‌ها وضعیت مناسبی ندارد و ممکن است با شکستی سنگین روبرو شود.

حزب «جمهوری به پیش» در نظرسنجی‌ها به طور قابل توجهی از احزاب راست افراطی عقب افتاده و حتی این احتمال وجود دارد که پس از سوسیالیست‌ها در رتبه سوم قرار گیرد.

امانوئل ماکرون در سخنرانی خود هیچ اشاره ای به انتخابات اتحادیه اروپا نکرد، اگرچه تحلیلگران نطق روز پنجشنبه او را در سوربن نوعی «مانیفست برای آینده اروپا» قلمداد می‌کنند و معتقدند که او نخستین گام‌ها را برای ورود با کارزار انتخاباتی برداشته است.

 

دیگر خبرها

  • احتمال محرومیت نمایندگان لالیگا از حضور در رقابت‌های اروپایی
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • زمان برگزاری جلسه بعدی حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله مشخص شد
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم