Web Analytics Made Easy - Statcounter

دومین ردیف شیرین سازی گاز پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی ، پس از انجام آزمون‌های پیش راه اندازی و راه اندازی ، به بهره برداری رسید.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت نفت و گاز پارس، این ردیف شیرین سازی که هم اکنون با تولید حدود ۷ میلیون متر مکعب گاز در روز در مدار بهره برداری قرار دارد، به تدریح و با رسیدن به ظرفیت کامل ، روزانه ۱۴،۲ میلیون متر مکعب برابر با ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز را شیرین سازی و به شبکه سراسری ارسال خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ردیف نخست شیرین سازی پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی نیز پیش از این و در ۲۹ اسفندماه سال گذشته در سفر نوروزی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به عسلویه راه اندازی شده بود.

پیام معتمد مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی اظهار کرد: این ردیف درحال حاضر روزانه ۹ میلیون مترمکعب گاز ترش فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی را فرآوری و به شبکه سراسری ارسال می کند.

به گفته معتمد با بهره برداری از دومین ردیف شیرین سازی این طرح، پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی برای رسیدن به نیمی از ظرفیت نهایی خود در دریافت گاز ترش آماده می شود.

با تکمیل دو ردیف شیرین سازی دیگر و با احتساب مجموع چهار ردیف فرآورش گاز شیرین این طرح تا پایان شهریور ماه امسال، ظرفیت نهایی تولید گاز در فاز ۱۳ پارس جنوبی به بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی ، رفع موانع و آماده سازی واحدهای فراورشی پالایشگاه ، شتاب در زمان دریافت گاز از بخش فراساحل را از اهداف و تاثیرات مهم این راه اندازی و عملیاتی شدن این دو ردیف شیرین سازی عنوان کرد و گفت: مطابق برنامه مقرر کارفرما و پیمانکاران طرح، با اجرایی شدن عملیات نصب و راه اندازی سکوهای این فاز تا قبل از پایان ابانماه سال جاری، تولید گاز از بخش فراساحل فاز ۱۳ آغاز و جایگزین گاز ترش فازهای ۶ تا ۸ می شود.

معتمد از راه اندازی سومین توربو کمپرسور واحد ارسال گاز به شبکه سراسری و اولین کمپرسور سیکل تبرید پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی در دو ماه گذشته خبر داد و و با اشاره به پیشرفت ۹۳،۲ درصدی این بخش افزود: باتوجه به راه اندازی تدریجی بخش های مختلف پالایشگاه، کنترل و اجرای دقیق دستورالعمل های ایمنی توسط پیمانکاران راه اندازی با نظارت عالیه کارفرما و با شدت هرچه بیشتر پیگیری می شود.

طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت های پتروپایدار ایرانیان، مپنا و صدرا برای استخراج روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز ترش از ۳۸ حلقه چاه دریایی و استحصال روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۲۹۰۰ تن گاز مایع (LPG)، 2750 تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد در دست اجراء است.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۰۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدا بیش از پنج هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ محمد مسعودنیا، رئیس امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل بیان کرد: مجتمع گاز پارس جنوبی در سال‌های گذشته توجه ویژه‌ای به کاشت درخت حرا در سواحل مناطق پیرامونی داشته و در این مسیر گام‌های مهمی برداشته است.

وی افزود: با انجام اقدامات لازم و برنامه‌ریزی در جهت توجه به مسائل زیست محیطی مناطق پیرامونی، مجتمع گاز پارس جنوبی بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا را به محیط زیست استان بوشهر اهدا و این تعداد در سواحل شهرستان‌های مناطق پیرامونی کاشت گردید.

مسعودنیا گفت: عملیات پاکسازی سواحل مناطق پیرامونی یکی از برنامه‌های مهم حوزه محیط زیست مجتمع گاز پارس جنوبی است.

وی افزود: در همین راستا در سال گذشته بیش از ۷۰ عملیات پاکسازی سواحل با تلاش و اقدامات شاخص متخصصان و کارکنان پالایشگاه‌های سیزده‌گانه و با مشارکت پیمانکاران، جوامع محلی و سمن‌های فعال در منطقه به ثبت رسیده است.

مسعودنیا گفت: سال گذشته، بیش از ۶ هزار اصله نهال در گونه‌های مختلف بومی و سازگار با منطقه در طبیعت شهرستان‌های همجوار با همکاری پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی کاشته شد.

دیگر خبرها

  • ◄ متروی قم در پیچ ؛ واگن 6 میلیاردی به 51 میلیارد رسید!
  • بهره‌مندی ۵۸۰ خانوار روستایی خراسان جنوبی از اینترنت پرسرعت
  • راه‌اندازی واحد جدید پالایشگاه آبادان تا دو ماه آینده
  • اهدا بیش از پنج هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر
  • بهره‌برداری از دو طرح آبی در تابستان/از ماهیت سدچمشیر دفاع میکنیم
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی
  • اهدای بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی 
  • درخشش قایقران بوشهری در مرحله دوم لیگ آب‌های آرام