Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@20:44:14 GMT

حفظ میراث فرهنگی راهی برای توسعه جوامع

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۷۱۸۱۴

حفظ میراث فرهنگی راهی برای توسعه جوامع

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ هفته میراث فرهنگی بهانه ای شد که روز شنبه همایشی در سرسرای اجتماعات کانون پرورش فکری کرمانشاه با موضوع حفظ میراث فرهنگی و نقش آن در توسعه جوامع برگزار شود که سخنرانان خواستار مشارکت مسئولان و مردم برای حفظ میراث فرهنگی به عنوان ثروت بزرگ جوامع شدند.

**حذف نگاه اقتصادی به مقوله میراث فرهنگی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این همایش، خواستار تغییر نگاه جامعه به مقوله میراث فرهنگی و حفظ آن شد و گفت: نباید نگاه اقتصادی و مادی به مقوله میراث فرهنگی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جلیل بالایی با بیان اینکه برای حفظ میراث و ثروت های فرهنگی در جامعه نیازمند همکاری جمعی هستیم، افزود: باید با گفت و گو به یک ادبیات مشترک در این ارتباط برسیم.
وی نگاه پروژه ای به مقوله فرهنگ را یکی از آسیب های جامعه دانست و گفت: نیاز داریم که نخبگان و آحاد جامعه با متولیان حوزه میراث فرهنگی برای حفظ این میراث همراه شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه در ادامه با اشاره به وجود چهار هزار اثر تاریخی در استان گفت: از این تعداد 2 هزار و 200 اثر در فهرست آثار ملی و یک اثر تاریخی بیستون در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.
بالایی همچنین به مرمت 27 بنا و محوطه تاریخی در سال گذشته با 327 میلیارد ریال اعتبار در استان اشاره کرد و افزود: با این میزان اعتبار آثار مهمی از جمله محوطه تاریخی بیستون، معبد آناهیتا و تاق بستان را مرمت کردیم.

** میراث فرهنگی خاطره ساز است
استاد شهرسازی دانشگاه تهران نیز در ادامه این همایش، حفاظت از میراث فرهنگی را اقدامی موثر در راستای توسعه جوامع دانست و گفت: این میراث می تواند ملموس یا ناملموس و کالبدی و یا غیرکالبدی باشد.
دکتر سیدمحسن حبیبی با بیان اینکه حفاظت و حراست از میراث فرهنگی در راستای توسعه انجام می شود، افزود: حفاظت از میراث فرهنگی در راستای توسعه امروز در دستور کار سازمان جهانی یونسکو قرار گرفته است و برخی از کشورها نیز در حال اجرای آن هستند.
او حفظ کالبد شهرها و میراث و ثروت های فرهنگی موجود در آن را مورد تاکید قرار داد و گفت: هویت و خاطره انسان ها در این میراث نهفته است و اگر این میراث از بین برود انسان ها بی خاطره می شوند و با شهر نمی توانند ارتباط و تعامل برقرار نمایند.
این استاد شهرسازی در ادامه با بیان اینکه در مقوله میراث فرهنگی برخی فکر می کنند سنت و مدرنیته با هم در تقابل هستند، گفت: این موضوع کاملا برعکس است و سنت و مدرنیته در تعامل با هم هستند نه در تقابل.
وی اظهار کرد: سنت امری جاری است و همواره خود را به روز می کند و با نوآوری همراه است و از این رو نمی توان آن را کنار گذاشت.
حبیبی با اشاره به قدمت تاریخی استان کرمانشاه، افزود: مسئولان متولی امر میراث فرهنگی باید در راستای حفظ و حراست از این میراث که متعلق به همه انسان ها است تلاش کنند.

** حفظ میراث فرهنگی مغایر با توسعه نیست
مدیرکل حفظ و احیای بناهای و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری نیز در این همایش با تاکید بر اینکه حفظ میراث فرهنگی مغایر با توسعه نیست، گفت: یکی از دلایل طرح این موضوع شاید تلقی و برداشت نادرستی از مقوله توسعه باشد.
غلامرضا میثاقیان، با اشاره به تجربیات تاریخی در زمینه شهرسازی در دنیا، افزود: در شهرسازی های جدید باید از تجربیات بهره برد و شهرهایی با هویت و برگرفته از هویت، تمدن و فرهنگ جامعه بنا کنیم.
وی با اشاره به شهر کرمانشاه به عنوان شهری دارای تمدن، گفت: مردمانی که این شهر را بنا نهادند افرادی باهوش و زیرک بوده اند و در جایی شهرسازی کرده اند که همه نیازهای مردم را تامین کرده است.
در استان کرمانشاه علاوه بر مساجد تاریخی و جاذبه های طبیعی بسیار زیاد و دلنواز بیش از 2 هزار و 200 اثر تاریخی ثبت ملی شده نیز وجود دارد که مجموعه تاریخی طاق بستان، محوطه باستانی بیستون، معبد آناهیتا و سنگ نوشته و نقش برجسته آنوبانی نی با چهار هزار و 800 سال قدمت در سرپل ذهاب از مهمترین این آثار هستند.
براساس آثار موجود تاریخی، کرمانشاه 100 هزار سال قدمت دارد و بخش کوچکی از شاهکارهای خلفت پروردگار را می توان در این استان زیبا به چشم دید.
سال گذشته بیش از 2 میلیون گردشگر وارد استان کرمانشاه شدند.
3033/8066
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 ثروت جاذبه های طبیعی دانشگاه تهران صنایع دستی و گردشگری نخبگان موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۱۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) تمامی بنا‌های تاریخی، موزه‌ها و محوطه‌های زیر مجموعه این اداره کل در سطح استان پهناور اصفهان  فردا تعطیل است.

امیر کرم زاده ادامه داد: از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه تمامی این اماکن آماده ارائه خدمات به گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی خواهد بود.

استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که هزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی و ۱۵ اثر آن از جمله میدان امام، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

۸۰ موزه و بنای تاریخی با قابلیت بازدید در سراسر اصفهان تحت نظارت و مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا