Web Analytics Made Easy - Statcounter

کنعان روشن اغلو، کارشناس مسائل دینی در جمهوری آذربایجان، بر این باور است که نوعی کاپیتالیسم اسلامی طی یک دهه گذشته در جوامع اسلامی در حال شکل گیری است و افطار کردن متفاوت مسلمانان غنی و فقیر با فلسفه روزه داری در ماه مبارک رمضان در تضاد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، با آغاز ماه مبارک رمضان بالطبع مراسم و میهمانی‌‌های افطاری مختص این ماه در جمهوری آذربایجان نیز رونق گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسلمانان در این ماه مبارک بعضا به جای پذیرایی از میهمانان خود در خانه ترجیح می‌‌دهند مهمانی‌‌های افطار و حتی سحری را در رستوران‌‌های شهر ترتیب دهند اما نکته قابل توجه در این میان قیمت منوهای ارائه شده در رستوران‌های مختلف بوده است.

در برخی از رستوران‌های شهر باکو منوی افطاری بین 15 و 20 منات متغیر بوده است. در برخی از رستوران‌ها حتی وعده سحری نیز ارائه می‌شود، به عنوان مثال رستوران "اوز سوت باکو" امسال هم وعده سحری و هم وعده افطار به مشتریان خود ارائه می‌دهد. قیمت غذاهای لیست شده در منوی سحری 13 منات می باشد که برای کودکان زیر 7 سال به صورت رایگان و برای کودکان 7 الی 15 سال 50 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است؛ منوی افطاری نیز در این رستوران از 22 منات تا 30 منات متغیر است.

در دیگر رستوران‌های شهر باکو از جمله رستوران های مادو، دافنه، قوچ ات، ساحل و آناتولی نیز قیمت غذاهای ارائه شده در منوهای سحری و افطار کم و بیش ما بین 13 الی 30 منات بوده است. قیمت غذاهای ارئه شده در رستوران های شهر همانطور که در سطور بالا آورده شده است به نحوی برای عموم جامعه قابل دسترسی بوده و اکثریت جامعه توانایی پرداخت این قیمت‌ها را دارند اما در برخی از رستوران ها و هتل های این شهر با قیمت هایی مواجه می شویم که پرداخت این مبالغ به جز برای اقلیتی خاص اعم از مدیران دولتی و سرمایه داران غیرممکن می‌باشد.

به عنوان مثال در رستوران‌های گون آیدین، چهار فصل و آبشرون قیمت غذاهای سرو شده در وعده افطار کمتر از 60 منات نبوده است حتی در برخی از رستوران‌ها قیمت‌های سرسام آور 120 و 160 منات نیز به چشم می‌‌خورد. حال با در نظر گرفتن این قیمت‌‌ها در نظر بگیریم اگر یک نفر روزانه فقط یک وعده را به تنهایی در این رستوران های گران قیمت افطار کند ماهیانه باید 1800 منات خرج کرده باشد، آیا این امر می‌تواند به چیزی غیر از اسراف کردن تعبیر شود؟

در این ارتباط کنعان روشن اغلو، کارشناس مسائل دینی بر این باور است که نوعی "کاپیتالیسم اسلامی" طی یک دهه گذشته در جوامع اسلامی در حال شکل گیری است. به گفته وی افطار کردن متفاوت مسلمانان غنی و مسلمانان فقیر با فلسفه روزه داری در ماه مبارک رمضان در تضاد است.

این کارشناس مسائل دینی خاطر نشان می‌‌سازد که طی سال‌‌های اخیر نوعی طرز حیات لوکس در جوامع اسلامی از جمله در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، و کشورهای اروپایی با عنوان "غذاهای حلال" در حال شکل گیری بوده است که جمهوری آذربایجان نیز از این روند تاثیر پذیرفته است. در واقع این طرز زندگی به نوعی به رشد "صنایع حلال" منجر شده است که نتیجه تبلیغاتی آن نیز به نوعی ارائه خدمات لوکس در قالب سنت‌های اسلامی و به این ترتیب خلق "کاپیتالیسم اسلامی" بوده است. فلسفه روزه و روزه‌‌داری در این ماه مبارک، برقراری برابری و برادری در میان مسلمانان بوده است حال آنکه این طرز حیات به نوعی با فلسفه روزه داری در این ماه مبارک در تضاد می‌‌‌‌‌‌باشد.

این عالم دینی با اشاره به فلسفه روزه داری تاکید می کند: هرچند در منابع دینی هیچ محدودیتی برای خرج کردن برای سفره‌‌‌های افطار و سحر وجود ندارد اما بهتر است انسان‌‌ها به درک ماهیت این ماه مبارک تلاش کنند نه به پهن کردن سفره های پر زرق و برق. ما نباید ماه مبارک رمضان را به ماه پرخوری و شکم پرستی تبدیل کنیم بلکه باید به جای پرداختن به ابعاد مادی این ماه به ابعاد معنوی این ماه دقت نماییم و به جای نمایش دادن عکس‌های سفره های افطاری در شبکه های اجتماعی، آیات قرآنی را در شبکه‌های اجتماعی باز نشر دهیم که اقدام به مراتب مبارکی است.

گفتنی است قیمت هر منات در حال حاضر 3 هزار و 300 تومان به فروش می‌رسد و با این حساب می‌توان گفت قیمت هر وعده غذا در رستوران‌های مجلل باکو تا 550 هزار تومان نیز می‌رسد.

انتهای پیام/

     

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۴۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ ۹ هزار دلار جریمه شد

قاضی پرونده پرداخت حق السکوت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق را به جرم اهانت به دادگاه ۹ هزار دلار جریمه کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، قاضی پرونده پرداخت حق السکوت توسط دونالد ترامپ به یک بازیگر فیلم های غیراخلاقی، رئیس جمهور سابق را به جرم اهانت به دادگاه 9 هزار دلار جریمه کرد.

بر این اساس، قاضی خوآن مرکان در حکمی نوشت: این مقدار جریمه ممکن است مانع اهانت های بیشتر ترامپ نشود اما متاسف است از اینکه نمی تواند جریمه سنگین تری برای او در نظر بگیرد.

در این حکم آمده است: دادستان ها در اینجا هشدار دادند که دادگاه نقض بیشتر دستورات حقوقی را تحمل نخواهد کرد و در صورت لزوم در شرایطی، مجازات زندان را برای او درنظر می گیرند.

این قاضی هشدار داد در صورتی که ترامپ به نقض حکم ممنوعیت رسانه ای در این پرونده ادامه دهد، او را زندانی خواهد کرد. قاضی پیشتر برای جلوگیری از ارعاب و انتقاد ترامپ علیه شاهدان و دیگر افراد دخیل در این پرونده، حکم ممنوعیت رسانه ای و اظهارنظر عمومی درباره این پرونده را برای ترامپ صادر کرده بود.

قاضی مرکان، ترامپ را برای هر یک از 9 بیانیه آنلاین خود مبلغ هزار دلار جریمه کرده است. قاضی معتقد است ترامپ دستور او برای عدم انتقاد از شاهدان و دیگر افراد دخیل در این پرونده را نقض کرده است. دادستان ها 10 پست ترامپ در شبکه های اجتماعی را به عنوان نقض دستور قاضی نشان دادند.

این پست ها در فاصله زمانی 10 تا 17 آوریل توسط ترامپ نوشته شده و شامل مطالبی در اهانت به مایکل کوهن وکیل سابق اوست. ترامپ کوهن را دروغگوی سریالی خوانده است. انتظار می رود کوهن یکی از شاهدان برجسته این دادگاه باشد.

ترامپ همچنین در پست دیگی مدعی شده بود فعالان لیبرال مخفی، در تلاش برای نفوذ در هیئت منصفه دادگاه هستند.

این در حالی است که قرار است قاضی مرکان اعمال جریمه های سنگین تر برای ترامپ را در جلسه استماع روز پنج شنبه بررسی کند. قاضی همچنین به ترامپ دستور داده تا اظهارات خود درباره این پرونده در حساب کاربریش در شبکه اجتماعی تروث سوشیال و وب سایت کمپین انتخاباتی اش را حذف کند.

دادگاه رسیدگی به اتهامات دونالد ترامپ درباره پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های غیر اخلاقی از چند روز  پیش در حال برگزاری است. براساس این گزارش یک هیئت منصفه 12 نفره برای بررسی اتهامات ترامپ تعیین شده است.  

براساس پرونده حق السکوت ترامپ، دادستان‌های نیویورک اعلام کردند که ترامپ پیش از انتخابات سال 2016، از مایکل کوهن وکیل سابق خود خواسته تا 130 هزار دلار را به عنوان حق السکوت در ازای رابطه جنسی وی با استورمی دنیلز پرداخت کند و سپس با جعل اسناد پرداختی آن، این رقم را به عنوان هزینه‌های قانونی نشان دهد.

این در حالی است که ترامپ هر گونه رابطه با دنیلز را رد کرده است. نام واقعی این بازیگر، استفانی کلیفورد است.

انتظار می رود این دادگاه حدود 6 هفته به طول بیانجامد.

در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان با اتهامات کیفری متعددی روبروست: تلاش برای ابطال نتایج انتخابات 2020 و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ژانویه 2021، نگه داری اسناد طبقه بندی شده در ویلای شخصی اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های غیراخلاقی، و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا. وی همچنین درگیر پرونده کلاهبرداری و اتهامات مالی است. علاوه بر این رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده پرداخت خسارت به یک نویسنده که او را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، روبروست.

اما ترامپ انجام هر اقدام نادرست در این پرونده ها را رد و طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی 2024 می‌داند.

اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، می تواند برای هر گونه اتهام فدرال علیه خود درخواست عفو بدهد.

این در حالی است که در اوایل ماه مارس جو بایدن و دونالد ترامپ موفق به کسب نامزدی دموکرات ها و جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا شدند تا نخستین رویارویی دوباره دو نامزد انتخاباتی در حدود 70 سال اخیر در تاریخ این کشور رقم بخورد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال 2024 برگزار می شود. نتایج نظرسنجی های جدید نشان می دهد رقابت دوباره بین دونالد ترامپ و جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر فشرده و تنگاتنگ است و ترامپ با حدود 2 درصد در تازه ترین نظرسنجی های ملی نسبت به بایدن پیشتاز است.

انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفیدنخستین شاهد پرونده ترامپ کیست؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • ترویج آموزه‌های اخلاقی در اولویت فرهنگیان باشد
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • سبک زندگی ایرانی اسلامی باید ترویج شود/لزوم معرفی دختران موفق کرد
  • ترامپ ۹ هزار دلار جریمه شد
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • گذشت و بخشش باید در جامعه تبدیل به فرهنگ شود
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • ۲۰ شهری که بیشترین میلیاردر‌های جهان را دارد