Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@05:17:32 GMT

آغاز کنترل بیولوژیک آفت ساقه‌خوار برنج در گیلان

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۷۵۵۶۶

آغاز کنترل بیولوژیک آفت ساقه‌خوار برنج در گیلان

کنترل بیولوژیک آفت ساقه‌خوار برنج با استفاده از رهاسازی زنبور تریکوگراما علیه نسل اول آفت در شالیزارهای استان گیلان آغاز شد.

به گزارش ایسنا، «مجیدی» عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: کرم ساقه‌ خوار نواری برنج از آفات مهم برنج در استان­ ها­ی شمالی کشور محسوب میشود،که در تمام مراحل رشد گیاه از خزانه تا مزرعه،روی گیاه برنج دیده می ­شود و خسارت­هایی را از جنبه کیفی و کمی به محصول برنج وارد میکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروزه با گسترش مشکلات ناشی از اجرای کنترل شیمیایی،دیگر روشهای مدیریت آفات به ویژه کنترل بیولوژیک از جایگاهی خاص در زراعت برنج برخوردار می­ باشند.

مجیدی با اشاره به بررسی نقش موثر یکی از عوامل کنترل بیولوژیک(زنبور تریکوگراما)در مقایسه با سایر روش­ های کنترل  در یک پژوهش گفت:تاثیر پنج تیمار مختلف شامل کنترل بیولوژیک سه،دو و یک ساله، کنترل شیمیایی وکنترل زراعی به­ منظور کاهش جمعیت کرم ساقه ­خوار نواری برنج در شالیزار­های استان گیلان مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: نتایج بررسی نشان داد که نوسان­ های جمعیت کرم ساقه‌­خوار نواری در تیمار بیولوژیک سه ساله،روند کاهشی و جمعیت دشمنان طبیعی آن روند افزایشی داشته است.براساس نتایج به دست آمده،رهاسازی دوبار زنبور تریکوگراما در هر نسل کرم ساقه ­خوار نواری برنج و طی سه سال متوالی،بیشترین تأثیر را نسبت به سایر روش ­های مورد استفاده در کنترل کرم ساقه­ خوار نواری برنج در شالیزار داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام برنج کرم ساقه خوار برنج منطقه گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۵۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام عملیات بهسازی بلاک ساقه – باغیک قم

غلامحسین دباغ در حاشیه بازدید از پروژه بهسازی بلاک ساقه- باغیک ایمنی را یکی از اولویت‌های مهم در راه آهن کشور دانست و گفت: این مسیر حدود ۱۹ کیلومتری با عنایت به خط مشی مدیران راه آهن مبنی بر ارتقای ایمنی، بهسازی شده است.

مدیرکل راه آهن قم کاهش هزینه‌های نگهداری خطوط، حذف تقلیل سرعت‌های بلند مدت و افزایش بهره وری را از مزیت‌های مهم این طرح بیان کرد.

دباغ با بیان اینکه در فرآیند بهسازی این طرح، ۲ کارگاه شامل دو دستگاه سرند به همراه سایر ماشین آلات مکانیزه ریلی به صورت مداوم فعال بوده گفت: همین امر موجب استفاده حداکثری از زمان مسدودی واگذار شده و کاهش مدت زمان اتمام طرح شد.

 مدیرکل راه آهن قم یادآورشد: در سال‌های اخیر، حدود ۱۳۲ کیلومتر خط در راه آهن قم مورد بهسازی قرار گرفته که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت برگ‌های زمردین چای از باغ‌های گیلان و مازندران
  • آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران
  • (تصاویر) نشاکاری برنج در گیلان
  • اتمام عملیات بهسازی بلاک ساقه – باغیک قم
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • رهاسازی آب سد سفیدرود
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • آب سد سفیدرود رهاسازی شد
  • عکس/ نشاء برنج در گیلان
  • آب چاه بخورید اما آب بسته‌بندی شده نه! | حرف‌های جنجالی مدیر آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی ؛ دروغ بزرگ مافیای روغن چیست؟ | برنج ایرانی بخورید چون..